- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 15.707
Det er det vel ingen som har sagt - det er åpenbart at jo dårligere beredskapen er og jo lengre tid som går med redusert beredskap jo større blir sannsynligheten for at noe går veldig galt og da vil det før eller siden skje noe som ikke ville skjedd med normal eller høyere beredskap. Det er relativt banal logikk. Men hadde det vært slik at liv og helse må koste hva det koste vil så hadde de hatt flere fly/helikoptere/ambulanser/sykehus og enda høyere beredskap, men i den virkelige verden er det ikke slik at liv og helse går foran alt annet, men det er det selvsagt ingen som sier høyt.Hvis logikken er at dette eksemplet er det værste som kan skje med fem fly på bakken, og det gikk jo bra, så betyr vel det at de fem flyene bare kan bli stående?
Når leste du sist om en 81-åring som ikke er kjendis, fikk hjerteproblemer, kom seg på sykehus men døde noen dager senere? VG skal vel betale noe avlat for at de har hatt omtrent live-dekning av to eventyrere som realiserer seg selv ved å gjøre ett eller annet i området rundt Nordpolen mens de ikke helt har fått med seg at det har vært en del surr i overgangen til nytt selskap i luftambulansetjenesten og at nødberedskapen for de to på ski er mye høyere enn for folk i landets nordligeste fylker.
Jeg bor i Oslo og kan med litt rask gange nå tre sykehus + legevakta i Oslo (som i praksis omtrent er et sykehus, de har røntgen, operasjonssaler* og det hele) på maks to timer. Og jeg bor ikke en gang på "riktig" side av Oslo ift hvor sykehusene ligger. Å kjøre til legevakta, hvor for øvrig mye ambulanser er basert, tar 15 minutter selv om man holder fartsgrensen. Det mest dramatiske som kan skje er at det er rushtrafikk, da tar det kanskje 25 minutter. Veiene er fine og blir brøytet ved behov, er stort sett alltid bare og isfrie da de er ivrige med saltbøssen sin her og når folk i Oslo tenker at "nå er det jammen sterk vind" så er vi helt oppe og nikker på 10 sekundmeter.
At ting tar mye lengre tid i spredt befolkede området med store avstander er noe nær en naturlov.
*) som et lite kuriosa vet jeg, grunnet et ublidt møte med asfalten på sykkel at de har vakthavende håndkirurg der endatil
Sist redigert: