Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.119
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Når en kommune gjør noe bra for innbyggere,beboer og ansatte og arbeidtaker generelt,så vil Høyre liberalistenen torpedere det på prinipielt grunnlag Slutt med idiotien kjære Duste-Høyre så kanskje får der min stemme igjen, en gang..

    https://www.nrk.no/hordaland/pinky-...-ved-seks-ulike-sykehjem-pa-ett-ar-1.14659726
    Husker en sak fra Stockholm for en mannsalder siden. Byen hadde fått blått styre og parkeingen ble privatisert. Avgiftene gikk opp og klager ble stort sett møtt med en kald skulder.

    Expressen intervjuet den ansvarlige Moderat politikeren som greit ( og ærlig ) svarte at: "Man må jo være villig til å betale "litt" for politiske prinsipper"!

    Synes fortsatt at det var en gripende kommentar!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.729
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når en kommune gjør noe bra for innbyggere,beboer og ansatte og arbeidtaker generelt,så vil Høyre liberalistenen torpedere det på prinipielt grunnlag Slutt med idiotien kjære Duste-Høyre så kanskje får der min stemme igjen, en gang..

    https://www.nrk.no/hordaland/pinky-...-ved-seks-ulike-sykehjem-pa-ett-ar-1.14659726
    Nå er det ikke det han sier i artikkelen du linker til:
    Hove vil ikke garantere for at tiltaket kommer til å fortsette, hvis Høyre vinner valget til høsten.

    – Vi må først og fremst se hvilke resultater byrådet viser til.
    Det er ikke å «torpedere det» på ideologisk grunnlag, men å stille det pragmatiske spørsmålet «funker det?» Jeg ser ingen ideologiske eller prinsipielle grunner til å gå imot dette. Man kan likevel spørre om hvor mye det koster og hvilke resultater det gir. Et intervju med en fornøyd ansatt er et litt tynt grunnlag.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.625
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når man ikke er sikker på hva man mener er det alltid godt å ha partiboka å støtte seg til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.729
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk sant. :)

    Det er derfor man har prinsipprogram og partihåndbok. I den politiske hverdagen rekker man ikke å ta stilling til alle spørsmål fra scratch, så man støtter seg på at folk man stoler på har satt seg inn i spørsmålene og tenkt gjennom saken. Det er forskjellen på et etablert parti og nybegynnere som bompengepartiet, hvor standpunktene i forskjellige saker spriker i alle retninger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Sist uke kom boken «Råtne Trondheim» som beskriver vanstyre og korrupsjonslignende tilstander i Midt-Norges hovedstad. Det står neppe noe bedre til i Oslo.
    https://www.nettavisen.no/nyheter/oslo-er-like-ratten-som-trondheim/3423829334.html
    Når man ser på Olsø-saken og at denne ble henlagt på grunn av bevisets stilling, så skjønner man hvor mye makt de politiske lederne har. Her burde det vært mer enn nok bevis for å reise en tiltale, dersom politiets ledelse ville hatt en tiltale.

    Når man i tillegg ser på hvordan noen av våre toppolitikere angriper forfatteren av boka og henger ham ut som en bråkmaker, samtidig som de styrer glatt unna å kommentere innholdet i påstandene, så blir det enda tydeligere hvor godt nettverket jobber sammen.

    Problemet er bare at forfatteren har bunnsolide kilder for alle sine påstander.

    Men Rita og Olsøs andre kompanjonger er ikke til å rikke i Trondheim Bystyre. Opposisjonen i partiet er effektivt slått ned og flertallet i Trondheim stemmer rodgrønt av gammel vane. Hun har sittet like lenge som Erdogan, og kommer sikkert til å sitte like støtt den dagen Erdogan velger å gå av.

    Riktignok ble Olsø selv nødt til å trekke seg fra sine politiske verv, men alle millionene fra korrupsjonen er sikkert et greit plaster på såret.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Det er for mange bønder i Byen. Da er det Lerkendal, Åge, DDE og Ap som gjelder.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Du har også de som hører Motorpsycho og stemmer Rødt, naturligvis.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er faktisk sant. :)

    Det er derfor man har prinsipprogram og partihåndbok. I den politiske hverdagen rekker man ikke å ta stilling til alle spørsmål fra scratch, så man støtter seg på at folk man stoler på har satt seg inn i spørsmålene og tenkt gjennom saken. Det er forskjellen på et etablert parti og nybegynnere som bompengepartiet, hvor standpunktene i forskjellige saker spriker i alle retninger.
    Det kan også være nyttig å ha en regjeringserklæring, typ Granavolderklæringen, der partiene er blitt enige om hvordan og hvorfor de skal samarbeide. Frp - for eksempel - sa ja til Granavoldplattformen og sa dermed at de skulle støtte regjeringsprosjektet, med utgangspunkt i denne.

    Nå forsøker de å løpe fra hva de sa ja til.

    Selvsagt handler dette om noe helt umulig. Du kan ikke bygge en regjering på et parti som er klimaforskningsfornektere og et Venstre som står for det motsatte.

    Landets nr 2, finansministeren, vil ha lagt en stein rundt halsen på Erna Solbergs ettermæle, når virkeligheten endelig aksepteres:
    https://www.aftenposten.no/norge/po...viler-pa-om-klimaendringene-er-menneskeskapte


    KrF og V avtvang Jensen et utsagn om hvorvidt hun trodde på menneskeskapte klimaendringer, kort etter at Jensen meldte det som står i bildet under. Det var støttepartienes betingelse for å gå med på et borgerlig regjeringssamarbeid. Jensen klarte å si såpass som at partiet nå godtok at klimaet ble påvirket av mennesker, men at det var åpent i hvor stor utstrekning dette var tilfelle.

    Solberg slapp altså dette partiet inn i regjering, på et kritisk tidspunkt når det gjelder mottiltak.

    Partiboka kan være grei å ha, men det er også klokt å ikke være så glad i det politiske spillet at man legger vekk plikten man har for å beskytte land og folk mot trusler større enn dem Frp liker å motivere sine velgere med.

    https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/jBAww/--Ikke-mer-snakk-om-global-oppvarming

    Skjermbilde 2019-08-19 kl. 10.33.58.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    En artikkel fra 2010 der altså...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En artikkel fra 2010 der altså...
    Ja arkeologi er et viktig redskap for de nye fremadstormede aktivistene.

    Ingen som spør om kanskje man har endret syn på 9-10 år.. som kanskje noen har evne til... Litt som Meetooerne som klagde om at noen tok dem på kneet i 1973, eller at Astrid Lindgren må brennes på bålet.

    Det er gull å finne noe en politisk motstander sa for 10-20-50 år siden for å diskreditere dem i stedet for å forholde seg til dagen i dag.

    Helt alvorlig, om man standhaftig mener det samme i dag som for 10.20.30 år siden er man litt treg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.729
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan også være nyttig å ha en regjeringserklæring, typ Granavolderklæringen, der partiene er blitt enige om hvordan og hvorfor de skal samarbeide. Frp - for eksempel - sa ja til Granavoldplattformen og sa dermed at de skulle støtte regjeringsprosjektet, med utgangspunkt i denne.

    Nå forsøker de å løpe fra hva de sa ja til.

    Selvsagt handler dette om noe helt umulig. Du kan ikke bygge en regjering på et parti som er klimaforskningsfornektere og et Venstre som står for det motsatte.
    Her er det tilstrekkelig at FrP forsøker å løpe fra sin egen politikk og sine egne seire. Det skulle legges asfalt overalt, men FrP hadde ikke regnet med å få et populistopprør mot seg når regningen kom på bordet. Så tok panikken dem. Som de sanne populister de er har de nå alltid vært mot de gjennomslagene de kalte en stor seier i går. Alltid, og nå stiller de ultimatum. Enhver påstand om noe annet er FAKE NEWS, må vite. :rolleyes:

    Frekkhet og dårlig hukommelse ser ut til å være nyttige egenskaper hvis man vil være populist.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg skjønner ikke hvorfor erna gidder å gå inn i forhandlinger engang, er det ikke bare å si "niks, vi har en fersk erklæring fra januar, deal with it"?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Apropos det STORE folkeopprøret nå sist Lørdag;

    "Omtrent 40 biler deltok i kjør sakte-aksjonen mellom Hundvåg og Kannik i Stavanger i dag. Aksjonen skapte en del køer i sentrum fra klokka 14.00 til 15.30. – Vi vil vise politikerne at vi aldri kommer til å gi oss, sier aksjonsleder Tone Brit Nystrøm."
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg skjønner ikke hvorfor erna gidder å gå inn i forhandlinger engang, er det ikke bare å si "niks, vi har en fersk erklæring fra januar, deal with it"?
    Helt enig, det er egentlig ganske uforståelig at hun har latt det gå så langt som til nesten en krise. Hun imponerer ikke akkurat her.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.873
    Antall liker
    11.539
    Jeg skjønner ikke hvorfor erna gidder å gå inn i forhandlinger engang, er det ikke bare å si "niks, vi har en fersk erklæring fra januar, deal with it"?
    Helt enig, det er egentlig ganske uforståelig at hun har latt det gå så langt som til nesten en krise. Hun imponerer ikke akkurat her.

    Mulig hun liker å være Stasminister?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hun fremstår hvertfall veldig svak, men det er jo ikke noe nytt.

    Lan Marie Berg sier det veldig fint på nettavisen idag:

    - Det kaoset vi ser nå, viser at regjeringen ikke har noe felles prosjekt utover å klamre seg til makten. At Venstre tror de kan redde klimaet i regjering med Frp, er ubegripelig for meg, sier hun.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At pappskaller som Lan tror hun kan "redde klimaet" uansett regjering i Norge viser jo hvor bortreist hun og hennes parti er i det store og hele. Men jeg også er lite imponert av Venstre i det siste. De er redusert fra en liberal bastion til et parti som ikke handler om annet enn dydsposering og facebookpotinger. Helt uten mål og mening. Venstre er død for min del. Trine bør få sparken, partiet har ingen fremtid med henne bak roret.

    70% statlig andel av veiprosjekter er forøvrig et steg i riktig retning, og det er synd å se at Venstre vil ødelegge for det med grønnsmusset idiotiargumentasjon.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    70% er vel og bra det men jeg setter en tier på at prosjektene bare vil ta lengre tid å gjennomføre(fordi det ikke følger noen penger med) samt bli dyrere fordi man venter. Ergo mindre vei for mer penger.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke hvorfor erna gidder å gå inn i forhandlinger engang, er det ikke bare å si "niks, vi har en fersk erklæring fra januar, deal with it"?
    Høyre sine velgere hater også bompenger.

    I Bergen har FNB, i følge siste Respons-måling, tatt 9000 velgere fra Høyre, 8000 fra Frp og 4000 fra Ap.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja du mener de skal endre nasjonal politikk og nylig inngåtte avtaler fordi skarve 9000 protesterer i Bergen?
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Ja du mener de skal endre nasjonal politikk og nylig inngåtte avtaler fordi skarve 9000 protesterer i Bergen?
    Når man ser at politikken man fører er feil, er det bra å snu. I stedet for å klamre seg til noe gammelt drit bare fordi det er vedtatt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Alle? Eller kun de 9000? Eller kanskje de som satt i de 40 bilene i kjempeopprøret sist Lørdag? Man må vel ha en slags ordning der man har et minimumstall for å få lov til å snu? Ellers så vil det jo bli bare tull.....
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Bompengeopprøret har hittil slått hardest ned i Bergen, men det er sikkert ikke så stor forskjell på disse velgerne og andre steder i landet. Høyres velgere liker ikke skatter og avgifter. Dette har de felles med Frps velgere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi skulle hatt en ordning der de som driver politikk har en slags plan, ett program, så kunne de kommet ut til folket og solgt dette inn, la oss si hvert annet år, så kunne vanlige folk plukket ut hviken av disse planene de syntes hørtes best ut. Man kunne f.eks. gjort det slik at man la en lapp eller noe i en boks med navnet til de man syntes hadde den beste planen.

    Etterpå kunne man talt opp disse lappene og funnet ut hvem som hadde flest lapper. Til gjengjeld så måtte de som hadde solgt ut disse planene til folk forpliktet seg til å følge det de lovet i denne planen sin til neste gang vi gjorde det samme.

    Bare et lite skudd ut i natten herfra.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.562
    Antall liker
    13.688
    Bompengeopprøret har hittil slått hardest ned i Bergen, men det er sikkert ikke så stor forskjell på disse velgerne og andre steder i landet. Høyres velgere liker ikke skatter og avgifter. Dette har de felles med Frps velgere.
    Det må jo føres en helhetlig politikk. Høyre har aldri lagt skjul på at økt veibygging skal finansieres med en viss % bompenger. Alternativet er f.eks. å overopphete norsk økonomi med større megnder oljepenger, noe Høyre også er motstander av (men det er ikke FrP).
    Så dersom Høyres velgere heller vil overopphete enn å betale bompenger, så må de stemme FrP, helt til de blir norges største parti, da.

    Så må vi heller ikke glemme at denne gangen er det kommunevalg. Vi stemmer ikke over hvem som skal sitte i Stortinget. Men akkurat den lille detaljen ser ikke ut til å være på agendaen verken i pressen eller i rikspolitikernes sinn. Dermed ikke hos velgerne, heller. Og jeg betviler at Bergen kommune overtar regningene for videre riksveiutbygging uansett om 40 eller hele 112 biler bremser trafikken noen timer.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    At bompenger brukes til veibygging (er vel ikke problemet her, det er vel alt det andre de etterhvert skal brukes til.

    Dette med at å overopphete økonomien med oljepenger er det eneste alternativet til å finansiere alt mulig ved å kreve inn ubegrensede mengder bompenger, tror jeg ikke Høyres velgere er enige i.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.562
    Antall liker
    13.688
    At bompenger brukes til veibygging (er vel ikke problemet her, det er vel alt det andre de etterhvert skal brukes til.

    Dette med at å overopphete økonomien med oljepenger er det eneste alternativet til å finansiere alt mulig ved å kreve inn ubegrensede mengder bompenger, tror jeg ikke Høyres velgere er enige i.
    Forsåvidt et godt poeng. I byer benyttes bompenger ikke nødvendigvis for finansiering av veier, mer som trafikkregulerings- og samferdselstiltak. Man bygger like gjerne trikkeskinner og sykkelbane for pengene, samt forsøker å endre biltrafikkmønsteret med rushtidsavgifter o.l. Om vi aksepterer at byer har behov for både trafikkregulering og samferdselsplanlegging, hvordan kan vi ellers velge å gjøre dette? Med gebyrer for ferdsel i byene, har vi i det minste et reguleringsverktøy, det ville antakelig ikke vært videre populært å innføre nummerstyrt adgang, heller. (alle nummerskilter som slutter på 1, 3 og 5 får kjøre mandag og torsdag...osv)

    Det koster å kjøre kollektivt også, uten at noen hevder dette er å rane passasjerene. Men det ser ut til at en del mennesker føler det som et utidig inngrep i privatlivet og friheten, å pålegge kostnader på bevegelse med egen bil. Kan intellektuelt forstå det, men mener samtidig at det er mange viktige drivere for å regulere ferdselen. Miljø er en av dem, men det finnes fler.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Det koster å kjøre kollektivt også, uten at noen hevder dette er å rane passasjerene. Men det ser ut til at en del mennesker føler det som et utidig inngrep i privatlivet og friheten, å pålegge kostnader på bevegelse med egen bil.
    Nå er det jo ikke slik at bompenger er den ENESTE avgiften knyttet til bil og drivstoff. Noen vil si at de er ettertrykkelig beskattet fra før.

    Jeg syns det er greit med bompenger som trafikkbegrensende tiltak i bykjernen. (For min del hadde det vært deilig med bilfritt sentrum.) Men et problem her er at, når bompengene funker etter formålet og det blir mindre trafikk - så blir det også mindre bompengeinntekter til kommunen. Da ser de seg nødt til å bygge flere og flere bomringer - uten noen annen begrunnelse enn at kommunen trenger inntektene ( De er lagt inn i budsjettet.) Det er en gordisk knute.

    Sånn som den beryktede ytre ring i Bergen, som var triggeren for det lokale opprøret og hele Trym.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.443
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det koster å kjøre kollektivt også, uten at noen hevder dette er å rane passasjerene. Men det ser ut til at en del mennesker føler det som et utidig inngrep i privatlivet og friheten, å pålegge kostnader på bevegelse med egen bil. Kan intellektuelt forstå det, men mener samtidig at det er mange viktige drivere for å regulere ferdselen. Miljø er en av dem, men det finnes fler.
    Man trenger vel ikke å være så veldig intelektuell for å skjønne at enkelte synes bompenger er dyrt.

    Har du en relativt dårlig betalt jobb - feks 300 000,-/året så betale du 60 000 i skatt. Det skal dekke helsetjenser, pensjon, skole, forsvar, politi og alle goder fra det offentlige. Om du da i tillegg må betale 15-20 000 i bompenger for litt vei - hvor du allerede har betalt engangsavgift på bilen, drivstoffavgift og årsavgift - så er det litt usosialt og jeg skjønner godt at det blir mye for enkelte.

    For de som tjener godt - så spiller det jo ingen rolle. Men for meg er det litt rart at man har enorme diskusjoner om feks grensen for frikort - og hvor usosialt det er å heve grensen med en 100 lapp eller noe til 2400,- mens en haug med tusenlapper til bompenger - det er uproblematisk.

    Artig å se TØI også - "lite å si for bilistene. De sparer jo bare 15% av utgiftene."

    https://www.nrk.no/norge/toi-om-bompengeskissen_-liten-endring-for-bilistene-1.14665190

    Mon tro om de hadde uttalt det samme om en dobling av egenandelstaket - som er omtrent det samme i kroner og øre.

    Vel - vi kjøpte vår første elbil i går -delvis for å snike litt bompenger, også er det trolig en langt billigere bil nummer 2.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Vedder en femmer på at de som har problemer med egenandelstaket ikke har noe stort problem med bompenger, de sitter nok på bussen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde dette handlet om å redde folk ville man satt dem i land igjen i Libya eller kontaktet kystvakten der slik at de kunne satt dem i land igjen. Men det er jo ikke det det handler om. Her skal man bistå menneskesmuglerne med den siste transportetappen for at opportunistene skal kunne trenge seg på i Europa.

    https://www.nrk.no/norge/ekspert_-redningsskip-forer-til-flere-migranter-i-middelhavet-1.14666078

    Jeg pleide å ha sympatier for Leger uten grenser, men etter at de startet denne menneskesmugleroperasjonen har absolutt all sympati forduftet. Det eneste de gjør er å lokke flere folk ut i havsnød samt å bistå kriminelle bander i Nord Afrika som lever av å selge turer til Europa.

    De ansvarlige bak disse operasjonene og mannskapet på disse skipene bør idømmes svært lange fengselsstraffer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn