Hva har du under høyttalerne?

Mellom høyttalere og gulv, hva har du der?

  • Spikes

    Stemmer: 0 0.0%
  • Fjonge myke føtter

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ikkeno

    Stemmer: 0 0.0%
  • Alt (eller mye)

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Nå må jeg igang med noe mer fancy for å roe sjela!! :mad:
    Det er likheten mellom katolisisme og audiofili: Sjelefred kan kjøpes.
    Jeg skulle vært katolikk istedet for protestant fra sørvestlandet...
    Hehe.
    Har jo disse remediene liggende, så det er ikke snakk om penger.
    Men det er pokker så fint for høyttalerflytting med møbelknotter.
    Nå TROR jeg at jeg er i mål med plassering av disse små danserne, men hvem vet.
    Det merkelige er at det fortsatt låter bra, hva skjer med meg!?!?!?!?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjetterske tanker er hva du har. Jeg er sikker på at det finnes avlat til salgs. ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Løser seg sikkert med 10 Ave Maria eller 2 Wagner-arier?
    ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    RoDa beskues med oppgitt og misbilligende blikk av Det er jenta si det.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Har et par Tannoy Revolution Signature høytalere og undrer meg på hva jeg skal ha under. De medfølgende spikes er ingen god løsning på helt ny parket og unger som kan komme borti etc ...

    Litt av utfordringen med disse ht er de er såpass smale at de fort blir ustabile med knotter under. T.o.m. møbelputer blir de noe ustabile. Hvilke muligheter har jeg? Soundcare??

    Lydmessig synes jeg nemlig det blir bedre om ht løftes/skilles noe fra underlaget.

    innSpill?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Todd skrev:
    Har et par Tannoy Revolution Signature høytalere og undrer meg på hva jeg skal ha under. De medfølgende spikes er ingen god løsning på helt ny parket og unger som kan komme borti etc ...

    Litt av utfordringen med disse ht er de er såpass smale at de fort blir ustabile med knotter under. T.o.m. møbelputer blir de noe ustabile. Hvilke muligheter har jeg? Soundcare??

    Lydmessig synes jeg nemlig det blir bedre om ht løftes/skilles noe fra underlaget.

    innSpill?
    Soundcare er ypperlig for parkett, har brukt det selv på flere typer høytalere... funker også fint med tanke på justering av tilt/vater.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Et skikkelig solid gulv er det under mine Kefer, høres bra ut det ::)

    Mvh.KW
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Etter at dattera mi brakk ei tå på en spike har jeg mest tro på myke puter...
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Først litt gips og flis, og boblekar i bunn.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Har hjul under mine. ;D Ihvertfall det ene høyttalerparet.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Ved en tilfeldighet kom jeg over disse spike shoene hos den lokale forhandleren for ett par år siden, eiere av Dynaudio C2/C4 vil kunne kjenne igjen disse, siden de leveres med höyttalerene og ikke selges over disk.

    Her vist oppsiden og undersiden, som synes er det en forsenkning på midten med ett hull for at ikke spiken skal vile på spissen enbart, men den senkes litt ned i hullet og trykker mer på siden av selve spiken og dermed fordeles også trykket på konen i en noe større diameter enn enbart fra selve spissen....



    Nydelige aluminiums koner, som også ses på undersiden er det en o-ring som utgjør kontakt flaten mot gulvet, slik at metallet ikke gir direkte kontakt (hvilket enligt min erfaring ofte gir en litt for hard og livlig topp) men det hviler på nevnte o-ring som synes å roe det hele lydmessig ned på en meget god måte, jeg trives meget godt med disse under mine LVér....







    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    Har eksperimentert med forskjellige materialer under mine B&W 703 i det siste, og skinkeost fungerer overraskende godt :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Har eksperimentert med forskjellige materialer under mine B&W 703 i det siste, og skinkeost fungerer overraskende godt :)
    Klemmer du den ut og lar den tørke, eller legger du bare tuben under?


    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    Den må ikke tørke ut. Bør skiftes annenhver dag. Den brukte skinkeosten går fint an å bruke som pålegg.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Funker baconost også?

    Jeg stemte Ikkeno, men til ser ved nærmere ettersyn at det faktisk er gummiføtter under høyttalerne mine. Selvsagt originale, så det teller ikke som noe tweak, skulle jeg håpe. Det skulle i tilfelle tatt seg ut. Men jeg har ganske fjong parkett under.
     

    maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    Todd skrev:
    Har et par Tannoy Revolution Signature høytalere og undrer meg på hva jeg skal ha under. De medfølgende spikes er ingen god løsning på helt ny parket og unger som kan komme borti etc ...

    Litt av utfordringen med disse ht er de er såpass smale at de fort blir ustabile med knotter under. T.o.m. møbelputer blir de noe ustabile. Hvilke muligheter har jeg? Soundcare??

    Lydmessig synes jeg nemlig det blir bedre om ht løftes/skilles noe fra underlaget.

    innSpill?
    Disse(selges på Soundgarden) kan kombineres med både spikes og myk avkobling.
     

    Vedlegg

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    spikes,teppe og betongheller fra Obs-bygg (35 kr./stk).husker at det hjalp litt på lyden og forhåpentligvis også m.h.t. til naboene.



    stua (gammelt bilde)

    mvh. s,
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hva er konklusjonen så langt i denne tråden?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    At 38,5% av oss har spikes under høyttalerne, ref. avstemminga. Om det er det beste, har jeg faktisk ikke testa på. Men det gir mulighet til en ny tråd....

    ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette var veldig bra synes jeg. OBS!; møbelfilt mellom høyttalerføtter og granitt, og mellom granitt og gulv. Suverent.
     

    Vedlegg

    L

    larkus

    Gjest
    larkus skrev:
    Høyttalere rett på 40mm larvikittheller (spesiell granitt) uten noe som helst i mellom, og tema isolator mellom heller og gulv. Høyttalerene rett på granitten uten noe som helst imellom gir god demping av kabinettet.
    Anbefaler alle som har mulighet til å prøve dette.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sjøl så tror jeg faktisk jeg skal kjøpe meg korkplate på biltema, 90kg + er relativt tungt 8)

    /jan
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva med den magiske grønne vingummien fra Bassett's? Har helt spesielle og ytterst smakfulle lydforbedrende egenskaper.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    De har for rask retur i gummien og er rett og slett for søte. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er bare at jeg ikke ingeniørmessig skjønner mange av de andre løsningene her i tråden. Spikes skal forankre høyttalerne til gulvet. For hver "plattform" med spikes under høyttalerne så kan man muligens tape noe energi dersom antall plattformer blir mange nok, men jeg ser ikke poenget.

    Laban, eller forsåvidt andre dempende materialer, som absorberer deler av energien skjønner jeg har sin misjon.

    Er det noen som har en fysikk-forklaring om hva som burede fungere best?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Det finnes nesten like mye vodoo med føtter som med kabler. Jeg bruker noe som tar opp vibrasjon. Tykke gummiputer virker like godt som møbelgummi fra Europris til 10 kroner pakken.

    Hvorfor gjøre det så vanskelig?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Gjest skrev:
    Hvorfor gjøre det så vanskelig?
    Det er vel kanskje ikke snakk om å gjøre noe vanskelig, men velge noe som passer ens rom og en selv best!....

    Og der er det ikke noen "en for alle, for en " løsning, imo...

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Det finnes nesten like mye vodoo med føtter som med kabler. Jeg bruker noe som tar opp vibrasjon. Tykke gummiputer virker like godt som møbelgummi fra Europris til 10 kroner pakken.

    Hvorfor gjøre det så vanskelig?
    Helt enig. Best mulig isolasjon mellom gulv og høyttaler, sier nå jeg. Tommelfingerregel: Hvis underlaget presser seg sammen et par millimeter under vekten av høyttaleren, så er resonansfrekvensen godt under 20 Hz, og altså ute av veien. Da demper du vibrasjoner gjennom hele det hørbare området.

    Dette kan man regne mye på. Typisk har "myke" underlag resonans i området 10-20 Hz, mens "harde" som spikes og sånt har en resonans ved noen få hundre Hertz. Det kan godt hende at spikes "låter best" i ett eller annet oppsett, men det eneste noenlunde forutsigbare er å få resonansfrekvensen utenfor audiobåndet. Det er ikke praktisk mulig å drive den så høyt oppover at den kommer over 20 kHz (diamant?), og da ville det uansett ikke vært noen demping ved noen lavere frekvenser. Derfor er myke gummigreier det som er enklest å få til. Behøver ikke koste mange kronene. Mine dørstoppere koster 34 kr for paret hos Clas Ohlsson.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28237.msg582257#msg582257
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    tyske møbelknotter - 20 kilo italiensk marmorplate - tyske møbelknotter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn