Hva hører du mye på for tiden via ditt head-fi anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gotta have Soul

    [...]
    da går det i blues-soul.
    [...]
    Godkjent.png


    ... forøvrig virket det traurig.
    Det har på ingen måte vært min mening å styrte sorgenfri ut i det ytterste musikalske mørke, og vi er definitivt enige om at blues og soul er to sjangre det er verdt å lytte til.

    Denne gang skal det handle om soul
    Soul music is a popular music genre that originated in the United States in the 1950s and early 1960s, combining elements of African American gospel music and rhythm and blues.
    For meg er soul (i all vesentlighet) noe som stammer fra denne tiden frem til tidlig 1970-tall. Ny(ere) soul appelerer sjelden i samme grad.

    For de som ikke kjenner denne sjangeren, finnes det en rekke store og små samlinger å velge mellom. Hvis man liker soul, er det (i hvert fall for meg) sjelden bom hvis man ikke har det meste av musikken fra før. Det samme gjelder for øvrig tilsvarende ymse bluessamlinger fra ofte høyst ukjente selskaper som på tilsvarende måte utgir gamle lisensierte opptak.

    Respect; The Soundtrack to the Soul Generation.jpg


    "Respect: The Soundtrack to The Soul Generation" (Discogs) er en fin og variert samling der både mange kjente artister og mange kjente sanger er inkludert. Dessuten er de ikke begrenset til utgivelser som stammer fra ett plateselskap. Dessverre har noen av sangene i varierende grad vært utsatt for lydstyrkekrig, men andre er bra. Vær dog oppmerksom på at i hvert fall Motown, som jeg tidligere har beskrevet i lydstyrkekrigtråden, drev med lydstyrkekrig allerede den gang.

    Candi Staton.jpg


    Dernest velger jeg å trekke frem samleplaten "Candi Staton" (Discogs) med nettopp Candi Staton. Hun er ikke blant de aller mest kjente som de mest kjente stjernene fra Atlantic, Motown og STAX, men denne platen er vel verdt å lytte til.

    Fonogrammer med soul fra denne perioden kan som mye annet fra samme periode, ha stereo- og kanalartefakter. Når man lytter med hodetelefoner vil noen helt sikkert føle behov for crossfeed på i hvert fall en del opptak. Dette er dog som vanlig og tidligere omskrevet, i stor grad også avhengig av særlig hodetelefonen man benytter, men også hodetelefonforsterkeren. Noen har bedre og mer sømløse rominformasjonshåndteringsegenskaper enn andre. De verste kan oppleves som ganske ubehagelige med enkelte fonogrammer. Mens jeg skriver dette hører jeg på ovennevnte "Candi Staton" med Denon AH-D7000 + Grace Design m903 uten bruk av crossfeed. Det fungerer fint for meg selv om f.eks. kordamer tidvis kun befinner seg på en side. Denon AH-D7000 har hverken de beste eller verste rominformasjonshåndteringsegenskaper og sømløshet. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 er blant de beste, men det kan virke som om i hvert fall Sennheiser generelt er god til dette jfr. bl.a. Sennheiser HD 380 Pro. Hvis jeg husker rett, er også AKG K 701 og AKG K 271 MK II bra. Det samme er (vel) bl.a. Bose QuietComfort 15.
     
    Sist redigert:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    coctails.jpg


    Kjøpte disse på Hortensmessa. Mye bra musikk her. 8 cd'er for 500,- et kupp!
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jeg synes det var flott å få testet LCD-2 og Sennheiser 800 på hodet. Fikk lyttet til LCD-2 også. Mange fine head-amps å se. Generellt vil jeg si det var en del flott å se på, og lytte til. Traff kjentfolk også, og det er alltid hyggelig. Rakk kun å være der i 2,5 time, måtte med 5-åringen på barnas dag på nærskolen. :)

    Fikk i alle fall med meg Asgard som ventet på meg. Den blir steike varm! :)) Låter flott dette.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Etter jeg så filmen så ble jeg hørende på..
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Bassen på denne låta er konge, lar lcd-3 virkelig strekke på bena..
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Beste låta i spillet etter min mening, men lydsporet (og spillet for øvrig) kan dessverre ikke måle seg med de to foregående/første i serien.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jazzy Ladies

    Jeg nevnte nylig storband. Det kan derfor være på sin plass med noen mer klassiske representanter for dette området.

    Jazzy Ladies - Lena Horne, Carmen McRae, Della Reese_Front.jpg


    Jazzy Ladies - Lena Horne, Carmen McRae, Della Reese_Back_2.jpg


    Igjen en litt unnselig samleplate med generisk forside som jeg en eller annen gang og meget tidlig snublet over. Den er blant de helt tidlige i min CD-samling og en favoritt som jeg stadig vender tilbake til.

    Dette er igjen opptak fra en periode der det kan forekomme stereo- og kanalartefakter. Spor 3 "Come rain or come shine" med Della Reese er et godt og tidvis krevende testspor for hodetelefonoppsetts rominformasjonshåndteringsegenskaper og sømløshet. I det verste tilfellet jeg kan huske, fikk jeg følelsen av at det dukket opp en loddrett vegg inne i hodet mellom nesen og bakhodet. Det meste foregikk på høyre side av denne. På venstre side foregikk det lite inntil veggen, men (vel) noe ute ved øret. Hodetelefonoppsett med gode rominformasjonshåndteringsegenskaper og sømløshet har derimot ingen problemer med å presentere dette sporet med et fornuftig fordelt lydbilde.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Cowboy Junkies + Live Music Archive = Sant

    Jeg er glad i Cowboy Junkies og vender ofte tilbake til

    Cowboy Junkies - The Trinity Session.jpg


    "The Trinity Session" tatt opp 27.11.1987 i Toronto i Church of the Holy Trinity med gruppen i sirkel rundt én mikrofon. Denne platen dukker forøvrig ofte opp på lister over testmusikk, men ikke la dere skremme av det.

    I sommer oppdaget jeg så til min glede at Cowboy Junkies tillater at publikum gjør opptak under deres konserter. En god del av disse er tilgjengelige via Live Music Archive. Det er foreløbig ikke helt opplagt for meg hvordan man best finner frem i Live Music Archive, men jeg fant ut at det kan lønne seg å lese både opptakenes dokumentasjon og kommentarer fra andre som har lastet dem ned. Etter litt leting fant jeg ut at jeg skulle begynne med "Cowboy Junkies Live at Passionskirche on 2004-06-06 (June 6, 2004)", og lastet den derfor ned på lørdag. Dette viste seg å være vellykket.

    Dette er altså opptak fra en konsert i Passionskirche i Kreuzberg i Berlin. Noe av musikken er den samme som på ovennevnte The Trinity Session. Det var dermed bl.a. interessant å oppleve likheter og forskjeller mellom en plateinnspillings- og konsertsituasjon der lokalet i begge tilfeller er kirker av mur-/steinmaterialer.

    Cowboy Junkies har spilt flere konserter i samme kirke (inkl.):
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå hører jeg på Cowboy Junkies jeg også - gjør seg fint på 3ern med 22ern. Litt country med kinesisk vri akkurat nå. Remnin park hvis noen lurer. Kult det her CDW, nytt band for meg.
     
    Sist redigert:

    dmb911

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Lytter til nye Dave Matthews Band skiva.....
    Fantastisk bra.....
    Away From The World har Dave Matthews Bands for første gang siden 1998 igjen slått seg sammen med Steve Lillywhite (U2,The Killers,The Rolling Stones), den Grammy-vinnende produsenten som skrudde lyden på gruppas tre første album. Oppfølgeren til Big Whiskey & The GrooGrux King (2009) er preget av midtlivsrefleksjoner og - som alltid - funky, vidtfavnende rockemusikk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Cowboy Junkies

    Cowboy+Junkies+COWJUNKS.jpg


    Offisielt består bandet av de tre søsknene Timmins og Alan Anton, men multiinstrumentalist Jeff Bird har spilt med dem på både plater og konserter siden deres andre album.

    Nå hører jeg på Cowboy Junkies jeg også
    De tåler mange runder.

    Bandets vevside: http://www.cowboyjunkies.com

    - gjør seg fint på 3ern med 22ern.
    Woo Audio I presume(?)

    Litt country med kinesisk vri akkurat nå. Remnin park hvis noen lurer. Kult det her CDW, nytt band for meg.
    Jeg har kun hørt og eier noen av deres album. Deres "Nomad Series" der "Remnin Park" (visstnok "Folkets park" eller "Folkepark" på kinesisk) fra 2010 utgjør "Vol. 1" er foreløbig ikke blant dem. Vi rår ikke med og over alt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Wimp, CDW. Ja Wooooooooo. Fint med 500 på 2ern også, forresten. Eller 007 på 006.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tilgang til WiMP, men liker nå uansett godt min egen portefølje
    Poenget med å ha tilgang på wimp er at man bruker det når man eventuelt ikke har musikken i andre former, hvertfall slik jeg hatt forstått det.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    WiMP m.m.

    Jeg har tilgang til WiMP, men liker nå uansett godt min egen portefølje
    Poenget med å ha tilgang på wimp er at man bruker det når man eventuelt ikke har musikken i andre former, hvertfall slik jeg hatt forstått det.
    Det er (omtrent) slik jeg også oppfatter det. Dessverre er det ikke rent sjelden at jeg ikke finner det jeg leter etter. Det siste var Siri's Svale Band, men den finnes visst under "Siri Svale Band"

    Forøvrig:
    • Man rår ikke over alt
    • Noen bruker også slike tjenester av bekvemmelighet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    wimp suger på fuzzy matcing, men det gjør vel spotify også.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    @mariusaa: I dag har jeg vært på ekte plingplongkonsert, og nå hører jeg faktisk på plingplongmusikk ,)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    @ardila Fortell meg alt om det #jallatråden
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Four Tet - Everything is Ecstatic

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hva er egentlig plingplongmusikk?

    @mariusaa: I dag har jeg vært på ekte plingplongkonsert, og nå hører jeg faktisk på plingplongmusikk ,)
    Hva er egentlig plingplongmusikk? Jeg kan forstå at en del såkalt samtidsmusikk kan kalles det, f.eks. når noen benytter hendene inni flygelet istedenfor å holde dem til tangentene. Det svever også for meg at Arne Nordheim m.fl. kan ha vært inne på slikt. Jeg har dog inntrykk av at det ikke er slik musikk de fleste hififolk sikter til når de skriver og snakker om plingplongmusikk.

    Så derfor: Hva er egentlig plingplongmusikk?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hendene i flygelet er jo blitt reaksjonært ;) Jeg vet ikke helt hva folk anser som pling plong, men for min del putter jeg vel all musikk uten identifiserbar melodi eller rytme i denne kategorien. Ikke at jeg ikke setter pris på god pling plong - for det gjør jeg. Men det er forskjell på pling og plong, må jeg vel kunne si.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/45153-hva-er-pling-plong-musikk.html




    @mariusaa: I dag har jeg vært på ekte plingplongkonsert, og nå hører jeg faktisk på plingplongmusikk ,)
    Hva er egentlig plingplongmusikk? Jeg kan forstå at en del såkalt samtidsmusikk kan kalles det, f.eks. når noen benytter hendene inni flygelet istedenfor å holde dem til tangentene. Det svever også for meg at Arne Nordheim m.fl. kan ha vært inne på slikt. Jeg har dog inntrykk av at det ikke er slik musikk de fleste hififolk sikter til når de skriver og snakker om plingplongmusikk.

    Så derfor: Hva er egentlig plingplongmusikk?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Mest spillte cd'en siste 15 årene:

    Ainsley_Vaughan_Williams_Songs.jpg


    John Mark Ainsley / The Nash Ensemble: Ralph Vaughan Williams: Songs

    Traff meg som en kule i en periode da jeg var lei av musikk.
    Trigget interessen for å høre på klassisk musikk.
    Ble et relativt dyrt bekjentskap......:rolleyes:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Hendene i flygelet er jo blitt reaksjonært ;) Jeg vet ikke helt hva folk anser som pling plong, men for min del putter jeg vel all musikk uten identifiserbar melodi eller rytme i denne kategorien. Ikke at jeg ikke setter pris på god pling plong - for det gjør jeg. Men det er forskjell på pling og plong, må jeg vel kunne si.


    Prøv Steve Reich: 'Clapping Music' (pling), 'Phase Patterns' (plong) eller 'Piano Phase' (pling plong)

    Neida - det ble bare tull. Prøv hvasomhelst av Iannis Xenakis. ('The Godfather of pling-plong')
    Ikke akkurat easy listening.
    Men det er iafall kunst!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja,nå hører jeg på Iannis, lenge siden sist. Men nå vil vel si at jeg ikke definerer dette som plingplong. Xenakis er jo en blanding av Grieg og Mozart spilt baklengs. Men det er flott! Phlegra!
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Har bare en dobbel cd med kammer-musikk av Xenakis. Definisjonen av pling-plong i min bok.
    Flott musikk? Jepp. Men krevende.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Starfucker har noe for seg. I want a simple life, sier de. Utrolig kult bandnavn også, veldig visuelt. Ser der for meg.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Litt vimsete artikkel, men poenget i dette vel enkelt:

    Med et godt anlegg er det deilig bare å nyte LYD.

    For egen del opplever jeg at hifi og siden head-fi har vært en musikalsk døråpner. Det at jeg har lært meg at man kan glede seg over en konkret LYD uten på død og liv å lete etter absurde ting som melodi og rytme har f.eks. ført meg lukt inn i plingplonghelvetet. Samtidig hører jeg mer på muskk i den helt andre retningen - eller rettere sagt i de andre retningene - også. Fordi de også inneholder lyd (og rytme og meoldi i tillegg). I kveld har jeg hørt på litt av hvert, fra plingplong jazz til Iannis til indie og elektronika. Men det går lite i soul og coutry - men det kommer seg. Det hjelper hvis det låter bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn