Diverse Hva gjør man med noe slikt?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sitter i er halvtomt hus i Porsgrunn. Huset er solgt, og vi holder på å rydde ut av det. Det er samlepermer over alt. Jeg åpner en og finner et foto av min grandonkel, Nils Arvesen Borgestad.
Mor min har skrevet i sirlig skrift : Utvandrerne, brev og dokumenter.
Neste side åpner slik:

0C3CD63A-6FB0-4A2A-AA0A-81A9B754DC34.jpeg
Min grandonkels amerikabilett datert 14. august 1902.
Etter det er alle hans brev til min grandtante Anne klistret inn, frem til hans død i 1937. Han døde Over there.
Nå tenker jeg selvsagt ikke på pengeverdi, men er noe slikt verdifullt for historikere, museer o. l? Og i så fall, hvem kunne man ta kontakt med?
Jeg synes jo det ville være synd å bare stue det bort på et lager og la det gå i glemmeboken. Forslag? Innspill?
Mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Joda, men jeg er mer fokusert på om det kan ha verdi for historikere. Det er en hel rekke brev, konfirmasjonsattester, bilder, t o m ting som dette fra en annen grandonkel:

image.jpg
Mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.569
Antall liker
7.101
Holder med om Utvandrermuseet.

Mulig ting har endret seg siden men husker jeg så statistikk på tidlig 90-tall om at det bare var irene som sendte en større andel av befolkningen over dammen.

En fascinerende og viktig del av vår historie dette.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.456
Angående brevene så er jeg slik skrudd sammen i hodet at brevveksling mellom kjærester/forlovede/ektefeller er av privat karakter og egentlig ikke bør samles på. Da jeg ryddet etter mine foreldre fant jeg endel korrespondanse dem imellom. Da jeg skjønte hva det var ble de brent opp. Ulest. Disse brevene var deres og jeg hadde ingenting med å lese dem, selv 60 år etter at de ble skrevet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Angående brevene så er jeg slik skrudd sammen i hodet at brevveksling mellom kjærester/forlovede/ektefeller er av privat karakter og egentlig ikke bør samles på. Da jeg ryddet etter mine foreldre fant jeg endel korrespondanse dem imellom. Da jeg skjønte hva det var ble de brent opp. Ulest. Disse brevene var deres og jeg hadde ingenting med å lese dem, selv 60 år etter at de ble skrevet.
Neida, heldigvis er det ikke noe slikt. Stort sett dagligdagse ting, hvordan han bor, hva han (og andre) jobber med, pengeproblemer, bankkrakk i junaiten og i Norge og mye mer.Han korresponderer hovedsakelig med sin søster, min grandtante Anne.
Mvh
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Angående brevene så er jeg slik skrudd sammen i hodet at brevveksling mellom kjærester/forlovede/ektefeller er av privat karakter og egentlig ikke bør samles på. Da jeg ryddet etter mine foreldre fant jeg endel korrespondanse dem imellom. Da jeg skjønte hva det var ble de brent opp. Ulest. Disse brevene var deres og jeg hadde ingenting med å lese dem, selv 60 år etter at de ble skrevet.
Skjønner deg godt,
På den andre siden, er sier slike personlige brev noe om hvordan folk kommuniserte og forholdt seg til hverandre i en annen tid.
Vi har mange materielle funn fra fortiden, men hvordan folk tenkte og forholdt seg til hverandre vet vi mindre om.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Et museum, lokalt eller Riksarkivet er kanskje rette adressen.
Vet ikke, men for noen forskere er slikt gull.
PS min far var historiker og hadde mye glede og nytte av private arkiver og samlinger.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Skjønner deg godt,
På den andre siden, er sier slike personlige brev noe om hvordan folk kommuniserte og forholdt seg til hverandre i en annen tid.
Vi har mange materielle funn fra fortiden, men hvordan folk tenkte og forholdt seg til hverandre vet vi mindre om.
poeng godt nok, men la fremtiden kose seg med det som ble glemt bort og funnet lenge etter; vi andre lever ikke våre liv som arkivarer for de som kommer etter.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Før i tiden skrev folk til hverandre, og slike dokumenter gir en unik historisk innsikt.
Nå foregår mye på SMS og vassapp og hva veit jeg.
Den kommunikasjonen bevares like lenge som fylle preik på pøbben.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
poeng godt nok, men la fremtiden kose seg med det som ble glemt bort og funnet lenge etter; vi andre lever ikke våre liv som arkivarer for de som kommer etter.
Da liegt der Hase im Pfeffer. Hva skal man ta vare på, og hvordan?
IMO er det bedre at et museum får ta vare på det fremfor å la det (fortsette å) støve ned på et minilager.
Mvh
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Da liegt der Hase im Pfeffer. Hva skal man ta vare på, og hvordan?
IMO er det bedre at et museum får ta vare på det fremfor å la det (fortsette å) støve ned på et minilager.
Mvh
Det meste på museer ligger også å støver ned, inntil en nerd med dårlig hud og hornbriller søker opp noe som hen synes er interessant.
Men du slipper faktura fra minilageret.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Da liegt der Hase im Pfeffer. Hva skal man ta vare på, og hvordan?
IMO er det bedre at et museum får ta vare på det fremfor å la det (fortsette å) støve ned på et minilager.
Mvh
forstå meg rett; jeg forstår betydningen av det private for den historiske forståelse. samtidig er det private nettopp det: privat.

men så kommer det jo også an på hvor privat det hele er. jeg kom over brevveksling mellom min far og mor, som ikke var fra hverandre en eneste dag, utenom de dagene han lå der på en sykehuspost og skrev to brev om dagen til henne. for meg var det mellom dem, og jeg overlot det til flammene. tviler vel på om det uansett ville ha vært noe for historikere, men muligens arkeologer fra en annen planet som lurte på hva de tenkte disse sapiens.

det er vel intet entydig her. selv skriver jeg intet, men hvisker …
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Regner med du kjenner til utvandringssenteret på Radøy som også sikkert har interesse for dette.
Nei, de har jeg faktisk ikke tenkt på. På den annen hånd, det dreier seg om slekta mi fra Grenland, og har ingen forbindelse med den vestnorske utvandringen.
Mvh
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.658
Antall liker
15.758
Torget vurderinger
2
En liten oppdatering:

Tok kontakt med Norsk Utvandrermuseum nå i morges, etter at jeg hadde lest igjennom hele greiene. De var mer enn interessert. De var også villige til å scanne alt sammen, slik at vi får en kopi.

Mvh
Dette vil de verdsette, og de er vante med å håndtere slikt materiale.Godt gjort.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
En liten oppdatering:

Tok kontakt med Norsk Utvandrermuseum nå i morges, etter at jeg hadde lest igjennom hele greiene. De var mer enn interessert. De var også villige til å scanne alt sammen, slik at vi får en kopi.

Mvh
Beroligende! En god byråkrat kjennetegnes ved at han tar kopi av alt før han kaster det...
 
Topp Bunn