Hva gjør lyden varm?

T

theStig

Gjest
Hva med tidsaspektet? Om to elementer spiller forskjellig i frekvensgang gjør de det i fase også. Om du har målt med MLS i rommet er som regel forskjellene enda større. Selv om du får en frekvensgang som er lik på papiret kan man ved enkelte frekvenser behøve et antall signalperioder. Trolig kunne du ikke tunet deg til samme frekvensgang ved nærfelt og med rommets påvirkning med de to elementene. Dermed blir det feil å si at klangbalansen er lik også.
Begge tilfeller ble EQ'et med minimum phase EQ, og da blir både frekvensrepons og fase lik. Målte i nærfelt med både sinus og MLS. I fjernfelt var det bemerkelsesverdig liten forskjell før/etter på frekvensrespons.

Så - jeg er rimelig trygg på at forskjellen i klang i hovedsak hadde med elementenes egenlyd å gjøre.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Blir alltid like overrasket over hvor lite varmt strykere høres ut live, men det lyder ikke kaldt for det.
Nå tror jeg mye av dette skyldes akustiske forskjeller i lokalene musikken blir fremført i.

Jeg hører mye akustisk musikk til daglig, i forskjellige rom.
Og det varierer voldsomt om lyden er bla. "hard"/"kald" eller "myk"/"varm".
Synes det er vanskelig å bruke slike ord som dere ser av tegnsettingen min.

Tror også opplevelsen av disse fenomenene har med hukommelse og "trening" å gjøre.

Et lite eksempel:
Senest i går kveld dirigerte jeg et orkester i et lokale jeg dirigerte mye i for 5 år siden.
Ble sjokkert!
Kunne ikke huske at det låt så jæv...i det rommet.
Når jeg klappet hardt, smalt det i veggene. Og lyden rullet lenge i lokalet. Det verste var "fluttereffekten" som nesten forsterket seg etter klappet.

Jeg tenkte at min hobby de siste 3 årene, har mye av skylden for at jeg i går la merke til dette fenomenet i akkurat dette rommet i går.

Tror nok at mye av det vi i denne tråden prøver å beskrive, skyldes forskjellige tekniske løsninger i komponentene.
Men rommet dette skal spille i, og innvirkningen dette har på det vi hører, må vi ikke glemme.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Begge tilfeller ble EQ'et med minimum phase EQ, og da blir både frekvensrepons og fase lik. Målte i nærfelt med både sinus og MLS. I fjernfelt var det bemerkelsesverdig liten forskjell før/etter på frekvensrespons.

Så - jeg er rimelig trygg på at forskjellen i klang i hovedsak hadde med elementenes egenlyd å gjøre.
Da må du virkelig tilgi meg at jeg ikke tror på det du skriver, for det gjør jeg bestemt ikke. Enten var forskjellen den reneste placebo, eller så har du misset noe vesentlig med målingene.
 
T

theStig

Gjest
Da må du virkelig tilgi meg at jeg ikke tror på det du skriver, for det gjør jeg bestemt ikke. Enten var forskjellen den reneste placebo, eller så har du misset noe vesentlig med målingene.
Jeg målte ikke TDH og IMD.... det kan jo ligge noe der?

Men mener du virkelig at "varme" UTELUKKENDE har med frekvensrespons å gjøre?
 
K

kbwh

Gjest
Gjorde du forvrengningsmålinger før og etter skiftet av basselementer, theStig?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Ja, kan du utdype dette?
Ja, selvsagt kan jeg utdype.

Jeg pleier å kategorisere avvikene i smalbånds, bredbånds og fundamentale avvik. Om man har 0,2dB mer i hele nedre mellomtone og bassområdet enn i resten av frekvensområdet er det svært hørbart. Har man et avvik over ca en til to oktaver må man som regel opp i rundt 0,5dB avvik for å klare å høre det. Har man et avvik som er betydelig smalere enn en oktav trenger man fort 1-2dB før man med konsentrert lytting klarer å høre det.

Jeg har tidligere kalt både bredbåndsavvik og fundamentale avvik for tendensavvik, men jeg har sett behovet for å differensiere dette da det i mange situasjoner har fundamentalt forskjellige ting å si for den subjektive lydoppfattelsen.

Et instrument har sjelden noen særlig grad av subharmoniske, men til gjengjeld et vell av overharmoniske komponenter. Et instrument som har sin grunntone ved 500Hz, og sine overharmoniske komponenter oppover vil det få en varmere karakter om man har en svak heving i området rundt 500Hz. Man kan ha en svakere heving i diskanten uten at dette av den grunn blir sjenerende. Har man i stedet et instrument med grunntone på 1500 Hz på samme anlegg vil hevingen i diskanten plutselig være sjenerende, og dette instrumentet vil låte kaldt.

Spesielt på perkosjonsinstrumenter har man en noe spesiell klangstruktur. Selve anslaget medfører ofte en tone som ligger høyere i frekvens enn selve grunntonen, men lavere i frekvens enn overtonemønsteret. En skarptromme er et lysende eksempel på dette. Om man mangler nivå ved anslagsfrekvensen, altså høyere enn resonansfrevkensen, vil den høres kald ut. Dette skyldes både at anslaget ligger såpass langt unna grunntonen at en heving i grunntoneområdet ikke vil hjelpe anslaget, og det faktum at anslaget i nivå er så kraftig i forhold til grunntonen at det kamuflerer selve grunntonen. Den opplevde grunntonen er derfor anslaget, og uteblir dette gjenstår det bare et dødt klask.

Rask og treg bass henger også sammen med disse parametrene. Om grunntonen til en basstromme vår lov å være domminerende, mens anslagets frekvensområde er noe dempet (det er nok dette Antonx siktet til i en annen tråd) så vil ikke den fysiske opplevelsen av bass komme før anslaget er ferdig og selve grunntonen kommer skikkelig i gang. Grunntonen er faktisk ganske treg selv om det kan høres ut som om basstromma er bare et kontant slag som opphører straks.

Opplevelsen av oppløsning henger sammen med to faktorer. Den ene er graden av forstyrrende elementer, den andre er graden av fokus anlegget setter på det som ligger av detaljer i musikkmaterialet. Det sier seg vel selv at den ene av disse er rent kvalitativ, mens den andre må sies å være ikke-kvalitativ.

Har man store bredbåndsavvik vil det som regel redusere opplevelsen av oppløsning kraftig. Imidlertid kan smalbåndsavvik også slå ut på denne måten. Smalbånds, eller bredbåndsavvik benyttes ofte bevisst for å legge inn litt ekstra detaljer. Grunnen til at man kan komme med en slik påstand er at man kan finne sammenfallende klangkarakterer på flere høyttalere fra samme produsent selv om disse ikke nødvendig vis benytter samme elementer. Har man imidlertid smalbåndsavvikene på feil plass i forhold til musikkmaterialet vil opplevelsen av oppløsning forsvinne, og påstander om at anlegget avslører innspillingene begynner å dukke opp.

Fundamentale avvik har på sin side ikke så mye å si på opplevelsen av oppløsning. Imidlertid ligger det en glidende grense mellom fundamentale avvik og bredbåndsavvik på dette området, på samme måte som det ligger en glidende grense mellom bredbånds og smalbåndsavvik.

Når det gjelder det utvaskede begrepet utklingning så finnes det bare en faktor som egentlig påvirker hvor lenge utklingningen varer. Det er forholdet mellom støygulv og signal ved den aktuelle frekvensen. Når utklingningen faller under støygulvet forsvinner utklingningen, og siden støygulvet i de aller fleste tilfeller er dominert av støy i selve innspillingen, eller simpelt hen andre instrumenter (som betraktet i forhold til det aktuelle instrumentet i sammehengen kan sees på som støy) betyr det at det i all hovedsak er innspillingen som bestemmer utklingningen og ikke anlegget slik mange liker å hevde.

Men jeg skal allikevel ikke ta kreden fra de som hevder dette for det er den subjektive oppfattelsen av utklingning som bestemmer hvor lenge vi oppfatter den å vare, og det ligger betydelige faktorer som påvirker vår opplevelse av dette.

Her er vi igjen inne på klangbalanse. Det er grunntonen som "klingen ut" og derfor er plutselig sammenhengen mellom varm lyd og utklingning veldig nær hverandre. Det vil da si det samme som at et nøytralt anlegg vil klinge ut mer på noen instrumenter og mindre på andre sammenliknet med et som ikke er nøytralt.

Siden vi stort sett hører mye på enkel musikk når vi vurderer slike parametre er derfor mange anlegg tunet til å klinge ut ganske mye (mer enn hva som er korrekt sett ut fra innspillingens utklingning) på typisk jazztilhehør som cymbaler med visp, triangler osv osv. Dette hører jo også til et område der ørene er svært følsomme for det som skjer vil det derfor også ofte være naturlig å tune seg inn på dette. Imidlertid velger man samtidig å gjøre lydbildet til eksempelvis en fuzzgitar langt kaldere, om man så ikke har en konstant heving hele veien nedover i mellomtonen slik at også den låter varmt.

Ser man da på de fundamentale avvikene i første avsnitt er man for lengst langt over grensen for hva som er svært hørbart. Med andre ord kan man ikke bare velge seg mengder med oppløsning, mengder med utklingning, mengder med dynamikk, mengder med kropp osv osv. Ulike instrumenter vil falle svært ulikt gjennom på slike overtunede anlegg. Det man bør sette fokus på er å redusere de forstyrrende elementene som refleksjoner, støy, forvrengning og forstyrrelser som simpelt hen ikke kommer gjennom anlegget.

Det jeg nevnte om spillere, forsterkere osv er først og fremst ment i retning av hvor populært det er å måle effektforsterkere uten reell last, og hvordan dette kan påvirke signaltapet gjennom transistorene/rørene, samt påvirke signalet gjennom effektforsterkerens motkoblingskrets. Med andre ord er de reelle avvikene langt større enn de vi får se presentert i form av målinger.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg målte ikke TDH og IMD.... det kan jo ligge noe der?

Men mener du virkelig at "varme" UTELUKKENDE har med frekvensrespons å gjøre?
Ikke utelukkende, men så langt på vei at du ikke lett ville klare å skille ganske vesentlige forskjeller i lavere harmonisk forvrengning med bare ørene. Det tar tross alt litt tid å koble om også.

Jeg regner med du kun omtaler EQ-ens isolerte egenskaper når du nevner minimum faseforvrengning. Men dersom elementene oppfører seg annerledes og høyttaleren integrerer seg annerledes i rommet, samt at du EQ-er bort disse forskjellene, da ville du jo, selv om du mener å ha målt omtrent samme frekvensrespons både ved nærfelt og lytteposisjon, allikevel kunne ha ganske store tidsmessige avvik som ikke skyldes at EQ-en tidsforvrenger.
 
T

theStig

Gjest
Høyttaleren integrerer seg i hverfall noenlunde likt i rommet før/etter, siden kassa og plasseringen var lik før/etter. Eneste forskjellen var bytte fra 15" til 18" driver. Ved 20-100 Hz har diameteren på driveren ingenting å si for polar-pattern til høyttaleren. Altså bør den oppføre seg likt i rommet, noe rom-målinger også bekreftet.

Den hørbare forskjellen ligger i det du sier om at elementene oppfører seg annerledes. Men på HVILKEN måte hadde vært interessant å kartlegge. Jeg mener at det nok ikke dreier seg om hverken amplitude eller fase, men heller andre parametre.

Jeg sa ingen ting om minimum faseforvreningning i EQ'en. Jeg bruker ikke linear-phase EQ til å korrigere elementene - det er jo ganske dumt faktisk, forda kompenserer man ikke for fasedreiet som responsen til elementet gir. Man bør bruke EQ som også påvirker fasen når man korrigerer et element.

Det tidsmessige før/etter har jeg også kontroll på. Sjekket selvsagt impulsresponsen til systemet før/etter.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Niks. For sent nå... JBL'ene er solgt.
Ja,til meg :) Og jeg kan skrive under på at de har en "farge" i seg selv,i likhet med alle andre elementer jeg har hørt.
Konmaterial og lett tung/membran er noen av tingene som skaper en egenklang samme hvor perfekt elementet måler på de få nesten uvesentlig målemetoder som eksisterer per idag.
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Ja, selvsagt kan jeg utdype.
Takk for interessant informasjon! :eek:

Hvis jeg tolker deg rett er den største forskjellen mellom godt konstruerte komponenter hvordan konstruktøren har "tunet" produktet.

Selv har jeg slitt litt med anslaget til basstromma, synes det ble for mye grunntone, men dette ordnet seg med EQ.

Vil en komme i mål med en avansert digital EQ eller et miksebord med et ellers godt konstruert oppsett?

Har tidligere lest at du er skeptisk til EQ og romkorreksjon. Er ikke dette en ypperlig mulighet for å tune anlegget etter smak og lytterom?
 
T

theStig

Gjest
Skepsis til EQ og korreksjon finnes vel bare blant de som ikke har prøvd det?

Selv har jeg aldri noensinne fått mer oppgradering av lyden enn etter at jeg begynte med digital EQ, digital romkorreksjon og digital aktiv deling. Også selv om jeg var skeptisk på forhånd..... :D
 
A

Antonx

Gjest
Nå tror jeg mye av dette skyldes akustiske forskjeller i lokalene musikken blir fremført i.

Jeg hører mye akustisk musikk til daglig, i forskjellige rom.
Og det varierer voldsomt om lyden er bla. "hard"/"kald" eller "myk"/"varm".
Synes det er vanskelig å bruke slike ord som dere ser av tegnsettingen min.

Tror også opplevelsen av disse fenomenene har med hukommelse og "trening" å gjøre.

Et lite eksempel:
Senest i går kveld dirigerte jeg et orkester i et lokale jeg dirigerte mye i for 5 år siden.
Ble sjokkert!
Kunne ikke huske at det låt så jæv...i det rommet.
Når jeg klappet hardt, smalt det i veggene. Og lyden rullet lenge i lokalet. Det verste var "fluttereffekten" som nesten forsterket seg etter klappet.

Jeg tenkte at min hobby de siste 3 årene, har mye av skylden for at jeg i går la merke til dette fenomenet i akkurat dette rommet i går.

Tror nok at mye av det vi i denne tråden prøver å beskrive, skyldes forskjellige tekniske løsninger i komponentene.
Men rommet dette skal spille i, og innvirkningen dette har på det vi hører, må vi ikke glemme.

Min største "oppdagelse" var med Dali Ikon 6 og 7. Jeg har hørt Ikon 6 noen ganger om det låt ganske så varmt, men en gang fikk jeg en demo av Ikon 7 (med Denon) og ble overrasket over hvor kaldt og hardt det Det låt mildt sagt dårlig. Jeg ville da tro at 7´ern hadde samme signatur.

Det hele avsløørte seg meg litt kraftig klapping i rommet. Ush.. hvordan kunne de ha demo i et slik rom?
 
K

kbwh

Gjest
Min største "oppdagelse" var med Dali Ikon 6 og 7. Jeg har hørt Ikon 6 noen ganger om det låt ganske så varmt, men en gang fikk jeg en demo av Ikon 7 (med Denon) og ble overrasket over hvor kaldt og hardt det Det låt mildt sagt dårlig. Jeg ville da tro at 7´ern hadde samme signatur.

Det hele avsløørte seg meg litt kraftig klapping i rommet. Ush..  hvordan kunne de ha demo i et slik rom?
Var du i kjelleren hos Hifi-Klubben i Grensen i Oslo?
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Nå tror jeg mye av dette skyldes akustiske forskjeller i lokalene musikken blir fremført i.
Du har helt rett, men tror du missforstår meg litt.

Jeg mener at akustiske instrumenter lyder så ufarget i virkeligheten uannsett lokale og akustikk, men har aldri hørt et anlegg kunne gjengi denne klangen.

En ekte fiolin lyder (det er selvfølgelig betydelig forskjeller på instrumenter og utøvere) for meg tynt og brilijant med en gnisselyd fra buen og en spesiell lyd når fingrene bytter posisjon. Alt dette er med på å skape en fiolinklang. Noen anlegg får med alle disse detaljene, men da lyder det kunstig og slitsomt. Derfor foretrekkes gjengivelser der fiolinen lyder mer som en bratsj med kunstig forstørret kasselyd om du vil.

Det er dette som overrasker meg hver gang jeg hører en ekte fiolin, hvor "liten" den lyder!

Hvorfor kan en ikke få i pose å sekk på et anlegg?
 
K

kbwh

Gjest
En del allrighte CDspillere fra midt på nittitallet kompenserte for konverter-ulieariteret med å "varme opp" lydbildet på et vis. En analogi kan være "male med brede penselstrøk".

De tingene jeg har gjort med stereoen min i det siste gir meg i mine ører både i pose og sekk. Men selvfølgelig, det er ikke vanskelig å høre at det ikke er ekte vare. Jeg har heller aldri hørt et stereoanlegg gjengi noe som kan oppfattes som ekte vare, men det er ikke nødvendigvis bare stereoens feil heller da.
 
A

Antonx

Gjest
Du har helt rett, men tror du missforstår meg litt.

Jeg mener at akustiske instrumenter lyder så ufarget i virkeligheten uannsett lokale og akustikk, men har aldri hørt et anlegg kunne gjengi denne klangen.

En ekte fiolin lyder (det er selvfølgelig betydelig forskjeller på instrumenter og utøvere) for meg tynt og  brilijant med en gnisselyd fra buen og en spesiell lyd når fingrene bytter posisjon. Alt dette er med på å skape en fiolinklang. Noen anlegg får med alle disse detaljene, men da lyder det kunstig og slitsomt. Derfor foretrekkes gjengivelser der fiolinen lyder mer som en bratsj med kunstig forstørret kasselyd om du vil.

Det er dette som overrasker meg hver gang jeg hører en ekte fiolin, hvor "liten" den lyder!

Hvorfor kan en ikke få i pose å sekk på et anlegg?
Et normalt bra HiFi anlegg er uansett  temmelig langt unna og gjengi instrumenter slik de låter "live". Er de ikke?

Takk for interesant lesing Snikers-is :D
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Et normalt bra HiFi anlegg er uansett  temmelig langt unna og gjengi instrumenter slik de låter "live". Er de ikke?
Nettopp!
Hvorfor?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg mener at akustiske instrumenter lyder så ufarget i virkeligheten uannsett lokale og akustikk, men har aldri hørt et anlegg kunne gjengi denne klangen.

En ekte fiolin lyder (det er selvfølgelig betydelig forskjeller på instrumenter og utøvere) for meg tynt og  brilijant med en gnisselyd fra buen og en spesiell lyd når fingrene bytter posisjon. Alt dette er med på å skape en fiolinklang. Noen anlegg får med alle disse detaljene, men da lyder det kunstig og slitsomt. Derfor foretrekkes gjengivelser der fiolinen lyder mer som en bratsj med kunstig forstørret kasselyd om du vil.

Det er dette som overrasker meg hver gang jeg hører en ekte fiolin, hvor "liten" den lyder!

Hvorfor kan en ikke få i pose å sekk på et anlegg?
Så enig så enig :)

Grunnen til at et anlegg aldri klarer å gjengi dette er at der er tap og tillegg(forvrenging,fasefeil...osv.,igrunnen på mange måter en og samme ting,for ikke å snakke om de bedritne støttehjulene som feedback o.l som ingeniørene allerede på 40-tallet klarte å få full aksept for)i hvert eneste ledd fra første mikrofonen som fanger opp instrument/stemmer.Og før det ligger på vår "software" vinyl/cd så er allerede alt for mye gått tapt.

Virkeligheten låter som du sier mye klarere og ofte mye lysere enn det en bør ha av balanse i et stereoannlegg for å ha glede av det innspillte.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hva er "live"?

For meg er det ikke noe rart at det er stor forskjell på et studioopptak og en konsert gjennom et PA-anlegg. Man hører den lyden som lydmannen vil man skal høre.

Det er også forskjell på de fleste konsertlokaler (som gjerne er temmelig store) og et standard lytterom for hifi (som gjerne er mindre). Det er klart at romakustikken påvirker.
Og selv om man hører musikk uten at den går via PA, så vil alle opptak gå via elektronikk likevel.

Synes på bakgrunn av det at det ikke er så rart at det er forskjell på hvordan ting låter hjemme og "live".

Hørte forresten et flygelinnslag på en kulturfestival for en tid tilbake. Det var da ikke i bruk PA på flygelet, og det slo meg egentlig hvor mye dårligere definisjonen av hvert anslag var live enn i anlegget hjemme. Det kom sannsynligvis av at avstanden er større når man lytter live enn mellom flygel og mikrofon når det tas opp i studio.
 
A

Antonx

Gjest
Hva er "live"?

Det du hører når du står noen få meter fra en fiolin, gitar, en pen sangerinne uten mikrofoner :D

Nylig spisset jeg ørene i studioet foran et TV- opptak og tenkte slik hører jeg aldri en gitar låte gjennom elektronikk men det er kanskje ikke så rart med tanke på at vi bruker elektroner til å videreføre luftrykk gjennom en en bråte av duppedipper.


For meg er det ikke noe rart at det er stor forskjell på et studioopptak og en konsert gjennom et PA-anlegg.  Man hører den lyden som lydmannen vil man skal høre.  

Jeg skjønner ikke bæra av folk som vil ha live lyd hjemme slik de opplever det på konsert. Jeg har iallefall aldri opplevd god lyd på konsert

Det er også forskjell på de fleste konsertlokaler (som gjerne er temmelig store) og et standard lytterom for hifi (som gjerne er mindre).  Det er klart at romakustikken påvirker.
Og selv om man hører musikk uten at den går via PA, så vil alle opptak gå via elektronikk likevel.

Synes på bakgrunn av det at det ikke er så rart at det er forskjell på hvordan ting låter hjemme og "live".  

Hørte forresten et flygelinnslag på en kulturfestival for en tid tilbake.  Det var da ikke i bruk PA på flygelet, og det slo meg egentlig hvor mye dårligere definisjonen av hvert anslag var live enn i anlegget hjemme.  Det kom sannsynligvis av at avstanden er større når man lytter live enn mellom flygel og mikrofon når det tas opp i studio.


Jeg tror ikke det er så enkelt. Tror ikke avstanden har så mye å si for korrekt gjengivelse. Flygel er vanskelig å gjengi godt men jeg hører veldig store forskjeller på innspillinger. Noen ganger låter det ganske troverdig andre ganger låter det ullent som om det mangler overtoner i opptaket. Synes det er større forskjeller der enn mellom HiFi produkter.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Hva er "live"?

For meg er det ikke noe rart at det er stor forskjell på et studioopptak og en konsert gjennom et PA-anlegg.  Man hører den lyden som lydmannen vil man skal høre.  

Det er også forskjell på de fleste konsertlokaler (som gjerne er temmelig store) og et standard lytterom for hifi (som gjerne er mindre).  Det er klart at romakustikken påvirker.
Og selv om man hører musikk uten at den går via PA, så vil alle opptak gå via elektronikk likevel.

Synes på bakgrunn av det at det ikke er så rart at det er forskjell på hvordan ting låter hjemme og "live".  

Hørte forresten et flygelinnslag på en kulturfestival for en tid tilbake.  Det var da ikke i bruk PA på flygelet, og det slo meg egentlig hvor mye dårligere definisjonen av hvert anslag var live enn i anlegget hjemme.  Det kom sannsynligvis av at avstanden er større når man lytter live enn mellom flygel og mikrofon når det tas opp i studio.
Etter å ha oppdaget Audio Note så har det gått opp for meg at den virkelige referansen er akustisk musikk og ikke live via PA anlegg.
Vil man ha live-lyd som ligner litt på det man hører via et PA annlegg så er det bare å pøse på med horn og store basselement og diverse.Men de få gangene jeg har kjørt lyd så slår det meg at en CD-spiller tilkoblet PA anlegget med en ok komersiell cd-plate låter direkte pinlig sammenlignet med hvordan det ekte instrument og stemmen låter på det samme annlegget.Det som hovedsaklig slår meg er stor forskjel i dynamikk og enkelt og greit mye mindre informasjon på cd-platen(klangfarger,klarhet osv.)

Horn gjør dynamikkdelen veldig bra (og den er viktig! ),men jeg har aldri hørt et horn som er i nærheten av å formidle hvordan et ekte piano låter i et vanligt rom.Det nermeste må vere Altec A5.Horn er og blir en ropert og har stort potensiale på å gjengi realisme i horninstrument og også tildels stemme pga at når vi snakker/synger så kommer lyden på mange måter ut av en ropert.Jeg mener alle horn har farging av lyden på sin egen måte slik som alt annet.Ingenting er perfekt.
Von Schweikert og Audio Note er de 2 høytalere jeg har hørt som nermer seg litt akustisk live lyd,og begge har også litt potensiale til å gi PA trøkk fornemmelse,spessielt Von Schweikert.
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Min referanse er akustisk musikk.

Avantgarde Duo og Trio har gitt meg store opplevelser ved avspilling av akustiske blåseinstrumenter.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Min referanse er akustisk musikk.

Avantgarde Duo og Trio har gitt meg store opplevelser ved avspilling av akustiske blåseinstrumenter.
Samme her.Har kun hørt Trio og Uno.
Mest realistiske gjengivelse jeg har hørt av saksofon, trompet o.l. via et stereoannlegg har vert med diverse gode hornhøytalere+ en del helt magiske opplevelser jeg hadde med VS VR4SE i spann med Consonance M800SE.
 
Topp Bunn