Ønsker anbefaling Hva gjør jeg nå?

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Hei.

Vi har et tv anlegg som vi bruker til tv lyd, samt spille litt musikk til barna og når det vaskes og gjøres ellers aktiviteter.
Dette anlegget brukes ikke til fin lytting. Men vi liker fyldig lyd noe som anlegget leverer i dag.
Men da får forsterkeren kjørt seg.

Oppsettet i dag er

Dynaudio X16
Nad D3020

Vi opplever at forsterkeren er for liten, så vi lurer på hva vil vøre den beste oppgraderingen.

Vi har 2 valg.

Det ene er å bytte forsterker og legge på 3-400 for å få Nad D 7050. Avtale med Hifiklubben om mulighet for innbytte.

Eller bytte høyttalere til klipsch 62? Det må være stativhøyttaler.
Vil rf62 gi oss mer lyd og like bra trykk som dynaudioene kan med rett forsterker?

Så valgene oppsumert er

NAd D 7050 og Dynaudio X16

Eller beholde

Nad D 3020
selge dynaudio
Kjøpe Rf62

Hvilken endring vil gi oss mest lys/trykk for pengene.
Det rimeligste alternativet er nok høyttalerbytte.

Håper jeg klarte å gjøre meg forstått.
 
Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Er det ikke sånn at effekten på D3020 oppgis i 8 ohm og D7050 i 4 ohm? For meg høres det da ut som D7050 ikke er noe kraftigere enn lillebror effektmessig.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Liker du lyden fra Dynaudio X16 ville jeg oppgradert til en kraftig, strømsterk forsterker. Vet ikke om Nad D 7050 er riktig kandidat, men Nad har m,ange andre modeller du får kjøpt billig brukt!
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
På nad sine sider er effekten på3020 oppgitt i 4ohm. Står ikke nevnt hva 7050 er målt i.

lydkarakter er ikke så viktig i dette tilfellet. Er ute etter hva som vil lønne seg lydmessig å bytte for minst mulig penger og mest mulig lyd.

Siden dette brukes hovedsakelig til tv film o serier.

forsterkeplassen er ikke stor, det er derfor det er nad sin d serie som gjelder. Liten plass i tv benken.
 
X

X186841

Gjest
Dette er hva Whathifi sier om 7050 kontra 3020:

Take a look inside and the D 7050 isn’t just the baby amplifier scaled up. While it too uses a switch-mode power supply and Class-D amplification, the design of the audio circuits is taken from NAD’s top-end models rather than the bought-in solution the junior amp uses.

It works well, with this amplifier delivering sound quality beyond that of its sibling. Regardless of input, it sounds stronger – power output is up from 30W to 50W per channel – and more composed.
There’s also a sense of stability to the presentation than the smaller amplifier doesn’t quite have.
There’s a slight increase in detail resolution. We can hear more layers in a CD rip of Carl Orff's Carmina Burana played back through the USB input. There's marginally greater subtlety too, and an ability to deliver low frequencies with more punch and power.
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Så beste løsningen er å bruke mer penger på forsterker?

Mot å selge Dynaudio og bruke pengene på klipisch?
 

TOK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
53
Antall liker
0
Har noen gode poenger som man kan ta med i prosessen?
 

ebsund

Medlem
Ble medlem
06.09.2013
Innlegg
36
Antall liker
0
Hei,

Jeg byttet selv ut min gamle NAD 3240PE med NAD D 7050, siden det er utroilg praktisk å ha både DAC og streaming-funksjonalitet forsterkeren. Det sparer meg for en ekstra boks for streaming, samt at jeg ikke trenger å erstatte den ødelagte CD-spilleren da jeg kan spille av fra bluray'en via digital inngang. 3250PE var vel ratet til 65 W, så da tenkte jeg at det ikke var noe problem med noe redusert effekt til 50W siden jeg allikvel aldri skrur opp på full guffe. Men som nevnt over stemmer det at 50W gjelder ved 4 ohm, så da er jo effekten noe mindre.
D7050 låt fint da ved demonstrasjon hos hifi-klubben, men hjemme i stua koblet til mine gamle JBL 18Ti så syns jeg ikke de matcher så godt til disse. Har uansett lyst på nye høyttalere, ig Dynaudio X16 er høyaktuelle. Er derfor meget interessert i å høre dine erfaringer hvis du får testet kombinasjonen D7050/X16.
 
Topp Bunn