Møbler og underlag Hva gjør du for å få gode arbeidsforhold for audioutstyret ditt?

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Jeg opplever at stor forskjell mellom inn og utgangsimpedanse, headroom og utfasing av romressonanser er de viktigste arbeidsforholdene jeg kan gi anlegget mitt, så jeg forsøker å leve etter det.:)
Tipper du må utdype dette mer...
Litt utdyping da.

Min opplevelse er at et rent signal er mer robust mot ytre påvirkning enn et signal som ikke er rent i utgangspunktet. Forvrengning handler ofte om utrekning i tid. Utrekning i tid er selvforsterkende fordi signalet lettere blir påvirket.
Stor forskjell i impedanse i elektronikken gjør signalet enklere å drive fra komponent til komponent. Påvirkning på frekvensgang er på et minimum og hvis gainstrukturen er god vil komponentene jobbe i et forvrengningsfritt område.
Headroom i høyttalere er viktig. Har lite absorberende materiale i rommet for å beholde sound strenght fra rommet så mellomtone/diskant får hjelp. Har ekstrakanaler for å hjelpe hovedhøyttalerene med å «fylle» rommet. En av årsakene til at man ofte ønsker å «skrur opp» er fordi man ønsker omsluttende lyd. Hovedhøyttalerene spiller 3-6 db lavere på grunn av dette. Hovedhøyttalerene består av to elementer som begge er kjent for lav forvrengning. Basselementet har en følsomhet på 94db og en powerhandling på 500W og diskanten har en følsomhet på 111db med en power handling på 200watt. Tippper jeg bruker rundt 150 watt kontinuerlig i dypeste bass som absolutt max.

Utfasinger i rommet stjeler headroom, har derfor plassert mine 7 høyttalere så de både skal forsterke rommoder jevnt og fase ut ressonansene samtidig som at dippene forsvinner.

I sum er det et oppsett som er så robust for ytre påvirkning at jeg ikke tenker annen form for Hi-Fi hygiene. :)
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Henger meg på forrige taler. Har også et "solid" anlegg i forhold til kabling underlag og slike ting

Og legger til at det for min del er særdeles viktig og kalibrere oppsettet etter en god måling. Der må jeg virkelig legge til rette på den riktige måten.
 
Topp Bunn