Hva får man for 35000kr?

S

Shopper

Gjest
Ønsker noen innspill og tips til bytte/oppgradering av komponenter. Har nettopp fått øynene og ørene opp for verdien av god lyd. Mitt nåværende oppsett, bestående av impulskjøp på bruktmarked og i butikk, er Roksan Kandy mk3 integrert forsterker, Cayin CD-251, AudioPro Focus SA-5 høyttalere (ganske lik Black Diamond fra samme produsent), Kimber Hero RCA signalkaber samt Bona SP-530 høyttalerkabler fra Duet Audio. Dette står i en stue på rundt 40 kvadratmeter. Anlegget fungerer bra til bakgrunnsmusikk og lett pop, men jeg savner dybde både i bass og lydbilde generelt når ordentlig lytting i ro og fred gjøres. Til enkelte typer musikk, f.eks jazz som jeg lytter mye til, forsvinner mye av detaljene i lavere frekvensområder (type dyp kontrabass) samt at jeg synes følelsen av tilstrekkelig tredimensjonalitet er fraværende. Vanskelig å beskrive eksakt hva det er, men noe mangler...

Kunne tenkt meg å bruke 30-35000kr på oppgraderinger (fortrinnsvis på bruktmarkedet da man utvilsomt får MYE mer for pengene der enn på f.eks Hifi-Center Kjeden). Er takknemlig for alle gode råd og vink om komponenter som kan passe. Dersom noen har ting til salgs i en slik kategori, er selvsagt det også interessant.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
35k kan man lett klare å brenne av på dårlig samspillende komponenter på bruktmarkedet, basert på "kupp-til-prisen"-innfallsvinkelen.
Eller man kan få et velbalansert og laangt bedre ytende system flunka nytt. Eller omvendt...

Jeg er av den formening at fellene på bruktmarkedet er så mange og så betydelige, at nye entusiaster oftest ender opp med å sende sine "varp" tilbake dit nokså fort. Derfor er jeg ikke så skråsikker på at bruktmarkedet, med sine begrensede hjemlånsmuligheter, er like gunstig for alle...

Hadde jeg vært deg Shopper, så hadde jeg ikke latt pengene brenne i lomma; heller dratt rundt og fått prøve komponenter av ymse slag og dannet meg et inntrykk av hva jeg ville ha.. deretter kunne man jo ha fulgt med på bruktmarkedet..

Selv hadde jeg tatt utgangspunkt i å skaffe meg en bedre kilde som cpc sier; men det må tilføyes at jeg personlig ikke akkurat er noe fan av disse Cayin-spillerne. Roksan har jo kilder med betydelig synergi ift din forsterker..
Roksan Kandy er en utmerket liten forsterker, og om du liker den ville jeg beholdt den; den vil neppe plage deg. Om du liker den men vil oppgradere allikevel, så har Caspian-serien til Roksan endel høyere ytelse for endel mere penger.
Så blir det å finne høyttalere som passer.. og det er det mest subjektive av alt, så her blir det bare å høre rundt. Mitt tips i så måte er å holde øyene oppe ift de "klassiske" høyttalerprodusentene; de er ikke så dumme oftest, og har gjerne noen snippetriks i ermet.

Den største og vanligste feilen jeg ser og hører, er at man brenner av altfor mye penger på høyttalere ift elektronikk. Det pleier sjelden å gi tilfredsstillende musikalske resultater i mine ører, men dog ofte imponerende show-off-faktor da.. for de som liker å vise venner hvor godt demoplatene låter.
Det er ikke mye fornuft imho i å bruke svært påkostede, åpne og avslørende høyttalere for å gjengi et dårlig kildesignal.
Det er utrolig hvor godt man kan få selv enkle, men gode, høyttalere til å låte såfremt de passer rommet godt og elektronikken er god nok.

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Til og med veldig klokt sagt

S

Shopper

Gjest
Vidar P,
takk for velformulert svar! Ser absolutt poenget ditt og man bør selvsagt vite ganske eksakt hva man er ute etter før titusenvis gjøres av med f.eks på bruktbørsen her. Oppfølgingsspørsmål: Gitt at høyttalerne har størst innvirkning på det endelige resultatet (forutsatt matchende elektronikk og kabler), er det da fornuftig å starte med disse og tilpasse forsterker og signalkilde etterpå? Hvis ja, anslagsvis hvor stor del av budsjettet bør gå til dem? Noen forslag til høyttalere i prisklasse opp til f.eks 15K (nye eller relativt nye, brukte) som absolutt burde sjekkes ut, gitt krav om at de må kunne "fylle" et relativt stort rom uten å være for store i fysisk forstand?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Kjøp en komponent som du vet er bra, og gjerne bedre enn resten, fordi du har hørt den i et topp anlegg som ellers har en karakteristikk du liker.

På den måten vet du hva du ikke skal bytte først når byttesyken kommer før eller siden.

Kjøper du alt like bra/dårlig/dyrt er du på mer total gyngende grunn når den syken kommer....

Ole

R

Rojoh

Gjest
...Kunne tenkt meg å bruke 30-35000kr på oppgraderinger...
Er dette totalbudsjett, eller vurderer du å bruke 30-35K i tillegg til evt. salgsverdi av ditt nåværende utstyr? For 30-35K (totalt) tror jeg at du er best tjent med å velge en god to-veis høyttaler. Økes budsjettet, så vil du nok kunne vurdere litt større gulvstående høyttalere. Et annet alternativ er to-veis + subwoofer.

Mvh. Johan

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.349
Sted
Østfold
Jeg er litt uenig med Vidar P sitt resonement ift pris på høyttalere. Det er her de største forskjellene ligger, og det er jo derfor man fort kan finne en som ikke passer overhodet til anlegget, uansett om den er aldri så dyr.

Riktig høyttaler til hele dette beløpet er utvilsomt den største oppgraderingen du kan få til.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
35k kan man lett klare å brenne av på dårlig samspillende komponenter på bruktmarkedet, basert på "kupp-til-prisen"-innfallsvinkelen.
Eller man kan få et velbalansert og laangt bedre ytende system flunka nytt. Eller omvendt...

Jeg er av den formening at fellene på bruktmarkedet er så mange og så betydelige, at nye entusiaster oftest ender opp med å sende sine "varp" tilbake dit nokså fort. Derfor er jeg ikke så skråsikker på at bruktmarkedet, med sine begrensede hjemlånsmuligheter, er like gunstig for alle...

Hadde jeg vært deg Shopper, så hadde jeg ikke latt pengene brenne i lomma; heller dratt rundt og fått prøve komponenter av ymse slag og dannet meg et inntrykk av hva jeg ville ha.. deretter kunne man jo ha fulgt med på bruktmarkedet..

Selv hadde jeg tatt utgangspunkt i å skaffe meg en bedre kilde som cpc sier; men det må tilføyes at jeg personlig ikke akkurat er noe fan av disse Cayin-spillerne. Roksan har jo kilder med betydelig synergi ift din forsterker..
Roksan Kandy er en utmerket liten forsterker, og om du liker den ville jeg beholdt den; den vil neppe plage deg. Om du liker den men vil oppgradere allikevel, så har Caspian-serien til Roksan endel høyere ytelse for endel mere penger.
Så blir det å finne høyttalere som passer.. og det er det mest subjektive av alt, så her blir det bare å høre rundt. Mitt tips i så måte er å holde øyene oppe ift de "klassiske" høyttalerprodusentene; de er ikke så dumme oftest, og har gjerne noen snippetriks i ermet.

Den største og vanligste feilen jeg ser og hører, er at man brenner av altfor mye penger på høyttalere ift elektronikk. Det pleier sjelden å gi tilfredsstillende musikalske resultater i mine ører, men dog ofte imponerende show-off-faktor da.. for de som liker å vise venner hvor godt demoplatene låter.
Det er ikke mye fornuft imho i å bruke svært påkostede, åpne og avslørende høyttalere for å gjengi et dårlig kildesignal.
Det er utrolig hvor godt man kan få selv enkle, men gode, høyttalere til å låte såfremt de passer rommet godt og elektronikken er god nok.

Mvh Vidar P

Enig med det du skriver her!
Elektronikken er ofte for "billig" ift høyttalere!

Det er så altfor lett å falle for en dyr vellydende høyttaler, når de er kjøpt inn så kompromisser man med "billig" elektronikk.
;)

Topp Bunn