Hva er viktigst? Meg, eller papiret

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt noen målinger med REW, og der viser det så klart noen feil og mangler..

Ved å stille på suben osv, så klarte vi å få litt mer mellomtone osv.

Så over til det jeg lurer på.

Etter å ha lyttet en del timer med de nye instillingene på suben, så synes jeg at ting ikke låter like bra lenger - selv om det ser bedre ut på papiret. Problemet er slik jeg hører det at panelene og suben ikke låter noe likt, og da blir blandingen av dem sammen ikke så bra, selv om målinger viser at det er bedre nå.. Så hva gjør jeg, lurer fælt på å stille tilbake igjen, til slik jeg stilte disse inn med ørene..

A

atledreier

Gjest
    Bruk papiret til å tørke deg bak, så stiller du til du liker det. Enkelt og greit. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    maverick skrev:
    Bruk papiret til å tørke deg bak, så stiller du til du liker det. Enkelt og greit. :)
    Hehe. Det demrer en oppfattelse av at ørten kroner til måleapparatur kunne vært brukt til god musikk istedet for papir som ikke er verdt filla. Om man allikevel må ta til takke med å bruke ørene mener jeg :)

Mvh Vidar P

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er slik jeg hører det, at suben ikke har lik lyd som det magnepanene har, muligens fordi de er kasseløse osv. Så når jeg da stiller suben slik jeg hadde det før, (ca 55hz) så forsvinner en del av info'n i mellomtone\midbass, som suben hjalp av med. Men samtidig så syens jeg når suben bare tar seg av det nedre så blir lyden mer ryddig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen subwoofere er lettere å integrere med gode hovedhøyttalere enn andre, der synes jeg personlig det er svært stor forskjell. Dette står ikke å lese i noen form for måling som jeg vet om. Du kan jo prøve andre sub'er.

Mvh Vidar P

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Noen subwoofere er lettere å integrere med gode hovedhøyttalere enn andre, der synes jeg personlig det er svært stor forskjell. Dette står ikke å lese i noen form for måling som jeg vet om. Du kan jo prøve andre sub'er.

Mvh Vidar P
    Har prøvd, MJ Acoustics, DD12, DD15 og MonitorAudio, synes at denne XTZ'n min ikke gjør en dårligere \ bedre jobb en de.. (Muligens var MJ'n litt bedre)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.442
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    Problemet er slik jeg hører det, at suben ikke har lik lyd som det magnepanene har, muligens fordi de er kasseløse osv. Så når jeg da stiller suben slik jeg hadde det før, (ca 55hz) så forsvinner en del av info'n i mellomtone\midbass, som suben hjalp av med. Men samtidig så syens jeg når suben bare tar seg av det nedre så blir lyden mer ryddig.
    Hva med dipol sub?

mvh
    KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke fått testet noen dipol-sub.

Men drømmen er en dipol-åpenbaffel sub ja..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rundstrålende suber (for det er de) og panelhøyttalere er ikke lette å integrere, men det går med ekspertise, målinger og EQ. Ekspertise finnes på dine kanter, HoJ.

Edit: Dipol-sub er ikke dumt det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Har prøvd, MJ Acoustics, DD12, DD15 og MonitorAudio, synes at denne XTZ'n min ikke gjør en dårligere \ bedre jobb en de..
    Det med sub'ens potensiale og integreringsevne er slikt man vanligvis ikke klarer å finne ut av før etter en tid imo. Det tar mange uker (om ikke lengre) å optimalisere en sub på øret, iallefall for trege landsens folk som meg :)

Mvh Vidar P

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    HoJ skrev:
    Har prøvd, MJ Acoustics, DD12, DD15 og MonitorAudio, synes at denne XTZ'n min ikke gjør en dårligere \ bedre jobb en de..
    Det med sub'ens potensiale og integreringsevne er slikt man vanligvis ikke klarer å finne ut av før etter en tid imo. Det tar mange uker (om ikke lengre) å optimalisere en sub på øret, iallefall for trege landsens folk som meg :)

Mvh Vidar P
    Vet det, og det må sies at så lang tid har jeg ikke hatt med dem, dd15 var det lengste besøket - og det var på en uke. Nei jeg tror jeg får bare stille tilbake igjen, ser ikke så bra ut på "papiret" men personlig synes jeg det henger mere ihop, og det er jo jeg som lytter på det.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.501
    Torget vurderinger
    1
    Hei HoJ Kan du legge ut en måle fil fra REW?

Noen svakheter finnes alltid du må bare velge hvilken du vil leve med

Tror flytting av sub kan løse noe av ditt problem, 40hz området henger lenge igjen i rommet.

Jeg slet med det samme en god stund, før jeg skjønte at det som hender tidsmessig er vel så viktig som en pen kurve

Husk også at klarer du å flytte problemet lenger ned i frekvens har du sikkert mindre trykk…. og ikke minst det skjer mindre i musikken så langt nede

Poster vannfallet mitt der jeg har klart å skyve problemet fra 43hz til 20hz og nedover, det gjorde en stor forskjell. Du har jo REW, så bruker du det aktivt med måle-lytte –flytte osv kommer du nok i mål.

Jeg har også magnestater og ”kasse sub”, det går veldig bra……Skal du bytte så hadde jeg satt mine kr på lukket eller dipol da ventilert ikke er min greie

Mvh Roald

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.442
    Torget vurderinger
    1
    EDIT: Roald, HoJ - det kan se ut som du kan ha noen romresonanser med grunntoner med peak på rett under 40Hz, utfasing ved 65Hz og en ny utfasing ved 95 Hz + multipler av grunntonene. Du bør se etter hvordan disse varierer med instilling og plassering av subben og plassering av lytteposisjon. Du bør evt også vurdere akustikktiltak ift. til disse frekvensene.

mvh
    KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Målersystemet var bare noe en testet hos meg i går for å teste REW vs. XTZ pakken, vi skal ta flere tester senere, da med sub'n på vandring - så vi for se om det hjelper. Ellers så kan jeg si at musikkteknisk er jeg ett null, men jeg vet hva jeg liker å høre..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.501
    Torget vurderinger
    1
    Grei innstilling det dine penger du som skal like lyden

Flytting koster bare tid og det kan jo være sosialt og lærerikt i tillegg

Lykke til

Når det gjelder mitt anlegg så er både lytteposisjon og plassering endelig, om noen vil demonstrere mer akustikktiltak enn jeg har så er de velkommen. Jeg er strålende fornøyd med lyden men kan det bli bedre? så takker ikke jeg nei

Mvh Roald

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Nå er jeg av de som både liker målinger og sub, men i ditt tilfelle tror jeg du er inne på noe veldig viktig Hoj. Paneler og andre kasseløse ht har en helt annen spredningskarakteristikk og da blir kun enkeltmålinger i sw lite verdt. Og der ikke tvil om at det er langt vanskeligere å integrere en sub med paneler enn med tradisjonelle kassehøyttalere.
    Jo lavere du kan dele, jo bedre IMO.
    Og skal dere ta nye målinger og forsøke å flytte litt rundt på suben, noe jeg tror er en god ide, burde dere ta flere målinger rundt i rommet og finne problemene i powerresponsen i stedet. Tror nok det vil være mer samstemt med hva du hører/ønsker å høre.

A

atledreier

Gjest
    Vi brukte kanskje 20 minutter med RTA for å finne den 'nye' løsningen. Det er IKKE nok, og det visste vi. Både meg og Kokken syntes det hørtes bedre og mer riktig ut, men nå er vi vant med kassehøytalere begge to.

tror nok vi har en kombinasjon av at HoJ er vant med lyden han har hatt, og at den nye løsningen var omtrent så totalt motsatt av de gamle innstillingene som det kan få blitt uten å flytte utstyr. Vi er alle vanedyr! :)

Vi tar en kveld med sleggefett og godt humør og flytter på greiene!

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    maverick skrev:
    Vi brukte kanskje 20 minutter med RTA for å finne den 'nye' løsningen. Det er IKKE nok, og det visste vi. Både meg og Kokken syntes det hørtes bedre og mer riktig ut, men nå er vi vant med kassehøytalere begge to.

tror nok vi har en kombinasjon av at HoJ er vant med lyden han har hatt, og at den nye løsningen var omtrent så totalt motsatt av de gamle innstillingene som det kan få blitt uten å flytte utstyr. Vi er alle vanedyr! :)

Vi tar en kveld med sleggefett og godt humør og flytter på greiene!
    Vi kan godt flytte litt rundt på det ja, for å se om det blir bedre, i mellomtiden skrur jeg tilbake til det gamle, sliter med å nyte det slik det ble etter målingen.. Og musikk skal jo nytes.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom plutselig på at kassesuben i Linkwitz Lab Orion++ (dynamisk dipol) lavpassfiltreres ved 40Hz. Høyere opp og man hører suben, fant gode Siegfried ut.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.653
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo drømmebassen min også. coolbiz sin orion er helt rå i bunn synes jeg.

hkl7

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Antall liker
    0
    Ved å stille på suben osv, så klarte vi å få litt mer mellomtone osv.
    forstår jeg riktig at du stiller eq`en på subben?

generelt så bør ikke eq brukes for å kompensere for rummet, spesielt ikke ved å forsterke lyd ,eq som trekker ifra låter mye mer naturlig enn lyd som legges til, og det er en generell retningslinje i musikkstudior at man legger til så lite som mulig med eq, langt heller "cutte"

generelt så er eq kun et alternativ hvis man har en kraftig definert peak under 60hz, og man tar bort den ved eq

eq kolorerer lyden, og det er trolig det du har hørt,
    grunnen til at det så "bedre ut på papiret" var at testen du har foretatt ikke registrerer disse forandringene

akustikk elementer er veien å gå

10++cm rockwool/glava 45++kg/m3 plasert utfra vegg, rockwool på stativ plassert et stykke fra vegg for virkerlig å ta dypere frekvenser under 80hz(lenger ut demper dypere, gjerne en 50-100cm), eventuelt kombinert med helmholtz resonator/membran absorbere

A

atledreier

Gjest
    Ved å stille nivå, delefrekvens og fase fikk vi adskillig bedre målt mellombass. Både jeg og andre til stede opfattet det som en forbedring i oppfattet 'impact', mens trådstarter her har helt andre preferanser. Heldigvis er vi forskjellige! :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Itte ille (som de sier oppi her når ting ser bra ut).

Den 10dB-peaken ved 65Hz hadde jeg dratt av litt om jeg kunne. Helmholzresonator kamuflert som hjørnebenk?

O

O J

Gjest
    HVILKEN måling kan vise at det ene røret er mere "åpent/gjennomsiktig" enn det andre?

Noen?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan måle hvordan kretsen oppfører seg med både det ene og det andre røret, og da lærer man kanskje litt om korrelasjon mellom målinger og persepsjon.

Man kan ikke svare enkelt på spørsmålet, men om det låter forskjellig vil det måle forskjellig også. Frekvensgang og/eller forvrengningsspektrum bør/kan avvike. Det kan være at det ikke holder med steady state-målinger,men at man må ta impulspådrag til hjelp. De likner mer på musikk enn sinustoner.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke er ikke måleapparatene gode nok. De pleier å være gode nok.

S

Storebror

Gjest
    Valentino skrev:
    Itte ille (som de sier oppi her når ting ser bra ut).
    Hehe, takker. Kan tenke meg det er et kraft-uttrykk der du holder hus ja... ;D

Den 10dB-peaken ved 65Hz hadde jeg dratt av litt om jeg kunne. Helmholzresonator kamuflert som hjørnebenk?
    Tenker på det samme.
    Ser ut som etterklang er brukbar i sweetspot, har ikke sjekket om det forholder seg likt dersom jeg fjerner tube-trapsene.

Har også tatt en 3-point average måling. (sweetspot + to andre steder i rommet)
    Dette ser jevnere ut ift frekvensgang i bassen, men noe lengre etterklang.
    Lurer på om lyttepos eller høyttalerplassering forsterker denne 63Hz-en.

Frekvensgang i bassen ved 3-point average

Etterklang ved 3-point average

Har ment å høre litt "ull" i bassen ved en frekvens "litt høyere opp enn i gamlerommet".
    63 kontra 50 er vel sånn ca "litt høyere opp" det da.

Synes også det låter noe tynnere, men jevnere enn i gamlerommet. Kan tyde på at jeg har blitt tilvent tidligere basskul.

Spennende med målinger, ikke minst når de passer med egne inntrykk.

:) R

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn