Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    orso skrev:
    timc kom meg i forkjøpet.

    Poenget med en kontrollert blindtest er å finne ut om det i det hele tatt er forskjeller. Det mener jeg ikke man kan gjøre ved at folk tester hjemme seende. At folk utfører blindtester hjemme hos selg selv og rapporterer tilbakemeldinger synes jeg er flott, men man ikke bruke noe slikt til å publisere data offentlig. Da må det skje under oppsyn.

    Når man vet at det eksisterer forskjeller, så er jeg av den oppfatning man trenger litt tid på på finne ut hva man foretrekker. En blindtest er ikke først og fremst ment til å avdekke hva man liker best.
    Greit, men i innlegg 551 skrev du "Temaet var om man kunne si hva som er forskjellen." Var i grunnen det jeg tok utgangspunkt i.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    590
    Det er ikke så mye snakk om bevisst falske svar, men mer om at vår underbevissthet lurer oss, og vi går på det meste som er fint, blankt eller dyrt. Og om det vil vi aldri kunne bli enige, med subjektive, seende såkalte "tester".

    Jeg kan skrive til jeg dør, du kan skrive til du dør, og hvem hadde rett?
     

    ZenSati

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    MJ: Orso, hvis du kunne give dig tid til at læse mine svar, i stedet for at vedblive din stigmatiserende indstilling og konstante opstilling at tvivl.

    Orso: nb sikter vel først og fremst til hva som er fakta med ZenSati. La meg oppsummere raskt.

    -MJ reklamerer med 40 års erfaring. Innlegget hans i 2006 forteller derimot svart på hvitt at han er nybegynner med seriøs hifi.
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42909&KW=Mark+Johansen

    MJ: På hjemmeside skrives der at jeg har 40 års erfaring med audio. Ja, siden jeg var 9 år har jeg spillet musik, bygget højtalere, optaget musik, købt musik og mange auditive aktiviteter som giver erfaring. At jeg 22. august 2006 indrykker forespørgsel om testprocedure for kabler på er jo IKKE det samme at jeg underkender mine erfaringer omkring audio siden jeg var 9 år.

    Orso: -MJ kunne ikke svare på om strømkablene hans var CE godkjente, noe som er litt pussig når det tilsynelatende skal ligge masse utviklingsarbeid bak kablene. Han forsvinner også etterhvert ifra forumet.

    MJ: Hvor har jeg ikke kunnet svar på om strømkabler ikke er CE godkendte? De få strømkabler der solgt til Norge, der har distributør været gjort opmærksom på at kablet ikke var CE mærket. Det må så være op til hver enkelt at afgøre om man ønsker at købe. Det er også adskillige gang meldt ud at vi er i gang med at undersøge hvad der reelt forlanges. Nogle påstår at når blot stik er CE eller UL mærket og der er trækaflastning er kablet godkendt til handel. Men vi undersøger sagerne.

    Orso: -MJ bruker betegnelsen CO2 på luft. Skal man produsere super kabler, burde man vel i det minste ha litt basis kunnskaper om kjemi?

    MJ: Ja, der er småfejl i tekst som er rettet. Dette har nu ikke noget med kablernes kvaliteter at gøre. Og ja, jeg er ikke kemiker.

    Orso: -Google oversettelsene på nettsiden indikerer ikke akkurat at vi har med en person som har høyere studier. Nå hender det vel at folk som har studert kjemi og fysikk ikke er speiselt gode på engelsk, men da skulle man tro at man forstår at man må anskaffe hjelp på det man ikke er god på.

    MJ: Og som skrevet før, så HAR vi taget denne kritik til os. Vi har aktiveret en branchekendt skribent som ser på sagerne. I øvrigt pudsigt at ingen af vores engelsk talende forbindelser har nævnt ét eneste ord om disse ”fatale” fejl! Men det kan selvfølge være en tilfældighed.

    Orso: -Firmaet hans i Danmark har ingen ansatte.
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayProductionUnit.aspx?pnr=1015597557
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28539290

    MJ: Hvordan ZenSati ApS takler sine interne procedure i Danmark er vel produktet helt uvedkomne. I Danmark har vi begrebet om A-skat og B-skat og underentreprise. Disse forhold kendes sikkert også uden for Danmark. Jeg anser det for proportions forskudt at skulle kritiseres for dette.

    Orso: -Og så har vi noen historier som kan indikere at MJ har drevet med litt juks og fanteri ved salg av andre produkter til personer. Her er det selvsgt ord mot ord, men når den andre parten vil gå rettens vei så tyder mye på at MJ ikke har helt rent mel i posen.

    MJ: Det er korrekt der har været uenighed omkring en privat handel, og dette har fra start af været en sag jeg ikke har ønsket at offentliggøre, og det er det stadigt. Sagen har intet med ZenSati kabler at gøre.

    Orso: -Det faktum at MJ ikke vil svare på tekniske spørsmål i denne tråden er nå også et dårlig tegn. Greit nok at man ikke vil gå inn på alle detaljer ved et produkt, men det skulle vel la seg gjøre og gi noen generelle tanker bak produktet? Har vankelig for å se at 100% taushet skyldes at man ikke vil avsløre super formelen.

    MJ: Alt kan drejes og vrides, og vil man se skævt til et produkt eller person, så er der ikke den vinkel man kan tage fat på. Enten kan man tage fat på prisen, manden eller bolden. Der er fremlagt dokumentation for produktvalg og dette bør være tilstrækkeligt. ZenSati er et koncept hvor vi ikke har fokus på data, men på performance. Erfaringen her fra Hifisentralen er også, at tekniske svar skaber endnu dybere spørgsmål og den vej går vi ikke. Dette skyldes ikke af uvilje, men vi anser at svar bringes videre i en unødvendig hetze lignende dialog.

    Orso: Det som kan fjerne tvilen rundt ZenSati er en god og kontrollert blindtest. MJ vil ikke stille meg kabler til det formålet. Jeg har tatt kontakt med han direkte. Han er derimot åpen for at allerede eiere gjennomfører blindtest. Så hvem kan stille med ZenSati kabler til blindtest? Er det i Bergen, kan jeg ta ansvar for gjennomføring. Er det et annet sted i landet, må andre trå til. Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.

    MJ: Det er korrekt at vi har sideløbende dialog og at det er meldt ud at det er ikke med i vores strategi at benytte os af flere blindtest. Der er flere andre ting som jeg har fortalt dig, som jeg ikke kan skrive på dette site, da det sikkert bliver anset for reklame for enten produkt eller event. Derfor udebliver dette. At du ønsker en sammenlignings test med kabler til nogle hundrede kroner skal være alle velkommen og fred med det. Vi bruger bare ikke mere tid på dette, da det for os er mere interessant at fremvise produkter i mere seriøse kontekster og ikke blindtest.

    Endeligt er jeg klar over at skriver man i et forum som dette er det også for egen risiko, men hvad der undrer mig er, at man skal gentage og gentage. Jeg håber dog at ovenstående giver svar nok så fokus kan holdes på produktet ZenSati.
    Orso: Det er vel egentlig ingen tvil rundt dette produktet når man ser hva som er kommet frem. Det er helt åpenbart at ZenSati er kabler som MJ får bestilt fra østen og garantert til veldig lav kostnad. Så reklameres det, brukes ekslusive plugger og strømper og selges med high-end pris.

    En blindtest vil kunne detektere forskjeller, tror nå jeg. Men det hadde vært fint om man kunne fått kablene målt også.
    MJ: Som skrevet mange gange før, så har ZenSati ApS mange forskellige leverandører. Én af leverandørerne samler kabelserien ZenSati #3 ved hjælp fra andre underleverandører. Denne serie bliver samlet færdig, termineret og pakket i Danmark. Serierne ZenSati #2 og ZenSati #1 er opbygget anderledes men med somme koncept med valset kobber der enten er forsølvet eller forgyldt. Alle råmaterialer kommer til Danmark og bliver samlet færdig i Danmark. Om det er et dansk produkt eller ej, er ikke vigtigt for ZenSati ApS, ZenSati er et koncept.

    Jeg er enig med dig i at blindtest afslører. Jeg har været udsat for mange blindtest i forbindelse med udviklingen af ZenSati konceptet, dette har været meget givende. I disse procedurer har der skulle vurderes om der skulle det ene materiale eller det andet. Altså intern blindtest. Når ZenSati ApS er på shows eller demonstrationer benytter vi os ikke af blindtest. Produktet fremvises som det er med de højtalere og elektronik der er valgt som setup. Om private skulle etablere blindtest af ZenSati ikke det fjerneste imod, tvært imod. Men vi bruger ikke tid og resurser mere på disse testformer mere. Som tillæg kan det da nævnes, at når så en blindtest skal begåes mod kabler for få hundrede kroner, som vi øvrigt har begået, hvor motiverende tror du dette er for et kabel producent? Det kunne være interessant at spørge kollegaer i branchen om samme.

    Når man betragter et tråd som denne kan man ikke lade være med at drage paralleller. Fordi Iphone er rendyrket kinesisk topkvalitet, hindrer det millioner af mennesker at købe Iphone? Nej, tvært imod. Fordi Wilson Audio bruger ”ikke amerikanske” produkter i de fine højtalere, er det så et ”ikke amerikansk” produkt? Nej, kunder køber Wilson Audio produkter med stolthed. Fordi ledelsen hos VW biler i tyskland begår fodfejl, er det så med til at VW bilerne er dårlige produkter? Nej, de har succes verden over.

    Om der er utilfredse KUNDER til ZenSati produkter i Norge, så hører vi gerne fra dem.

    Såfremt der skulle være flere spørgsmål omkring sandheden omkring ZenSati så er man velkommen, men det anses for nærmest en farse og hetzelignende tilstand, de påstande som vedbliver med at gentage sig.

    Nyd livet og musikken!

    Mvh
    MJ
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    MJ, Har sett på din hjemmeside og der ser jeg ikke at det er oppgitt elektriske data for dine kabler.

    Er det en fabrikkhemmelighet? De fleste anerkjente kabelprodusenter oppgir RLC for kablene sine.
     

    ZenSati

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    MJ, Har sett på din hjemmeside og der ser jeg ikke at det er oppgitt elektriske data for dine kabler.

    Er det en fabrikkhemmelighet? De fleste anerkjente kabelprodusenter oppgir RLC for kablene sine.

    Hej Anonym,

    Vender tilbage vedr. dette på et andet tidspunkt.

    mvh
    MJ
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    timc kom meg i forkjøpet.

    Poenget med en kontrollert blindtest er å finne ut om det i det hele tatt er forskjeller. Det mener jeg ikke man kan gjøre ved at folk tester hjemme seende. At folk utfører blindtester hjemme hos selg selv og rapporterer tilbakemeldinger synes jeg er flott, men man ikke bruke noe slikt til å publisere data offentlig. Da må det skje under oppsyn.

    Når man vet at det eksisterer forskjeller, så er jeg av den oppfatning man trenger litt tid på på finne ut hva man foretrekker. En blindtest er ikke først og fremst ment til å avdekke hva man liker best.
    Hvem overvåket deg når du kom fram til at alle kabler låter "likt"?
     
    T

    timc

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    orso skrev:
    timc kom meg i forkjøpet.

    Poenget med en kontrollert blindtest er å finne ut om det i det hele tatt er forskjeller. Det mener jeg ikke man kan gjøre ved at folk tester hjemme seende. At folk utfører blindtester hjemme hos selg selv og rapporterer tilbakemeldinger synes jeg er flott, men man ikke bruke noe slikt til å publisere data offentlig. Da må det skje under oppsyn.

    Når man vet at det eksisterer forskjeller, så er jeg av den oppfatning man trenger litt tid på på finne ut hva man foretrekker. En blindtest er ikke først og fremst ment til å avdekke hva man liker best.
    Hvem overvåket deg når du kom fram til at alle kabler låter "likt"?
    Bevisbyrden ligger hos dem som går mot veletablert vitenskap. Synes du det er ulogisk?

    Ayaboh: Ja, jeg har så liten tiltro til testerne. Meg selv inkludert.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ZenSati skrev:
    -MJ reklamerer med 40 års erfaring. Innlegget hans i 2006 forteller derimot svart på hvitt at han er nybegynner med seriøs hifi.
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42909&KW=Mark+Johansen

    MJ: På hjemmeside skrives der at jeg har 40 års erfaring med audio. Ja, siden jeg var 9 år har jeg spillet musik, bygget højtalere, optaget musik, købt musik og mange auditive aktiviteter som giver erfaring. At jeg 22. august 2006 indrykker forespørgsel om testprocedure for kabler på er jo IKKE det samme at jeg underkender mine erfaringer omkring audio siden jeg var 9 år.
    Da har du sannelig opparbeidet store kunnskaper om kabler siden 2006. Kan du fortelle litt hvordan du har har kommet til et punkt der du kunne lage high-end kabler?

    ZenSati skrev:
    Orso: -MJ bruker betegnelsen CO2 på luft. Skal man produsere super kabler, burde man vel i det minste ha litt basis kunnskaper om kjemi?

    MJ: Ja, der er småfejl i tekst som er rettet. Dette har nu ikke noget med kablernes kvaliteter at gøre. Og ja, jeg er ikke kemiker.
    Du må vel ha en form for utdannelse for å ha kunnskap til å lage kabler? Hvilke fremgangsmåte har du brukt for å produsere kabler som fortjener en slik prislapp?
    ZenSati skrev:
    Orso: -Og så har vi noen historier som kan indikere at MJ har drevet med litt juks og fanteri ved salg av andre produkter til personer. Her er det selvsgt ord mot ord, men når den andre parten vil gå rettens vei så tyder mye på at MJ ikke har helt rent mel i posen.

    MJ: Det er korrekt der har været uenighed omkring en privat handel, og dette har fra start af været en sag jeg ikke har ønsket at offentliggøre, og det er det stadigt. Sagen har intet med ZenSati kabler at gøre.
    Det har noe med deg å gjøre og du selger ZenSati. Er du skyldig i denne saken, er du ikke til å stole på.
    ZenSati skrev:
    Orso: -Det faktum at MJ ikke vil svare på tekniske spørsmål i denne tråden er nå også et dårlig tegn. Greit nok at man ikke vil gå inn på alle detaljer ved et produkt, men det skulle vel la seg gjøre og gi noen generelle tanker bak produktet? Har vankelig for å se at 100% taushet skyldes at man ikke vil avsløre super formelen.

    MJ: Alt kan drejes og vrides, og vil man se skævt til et produkt eller person, så er der ikke den vinkel man kan tage fat på. Enten kan man tage fat på prisen, manden eller bolden. Der er fremlagt dokumentation for produktvalg og dette bør være tilstrækkeligt. ZenSati er et koncept hvor vi ikke har fokus på data, men på performance. Erfaringen her fra Hifisentralen er også, at tekniske svar skaber endnu dybere spørgsmål og den vej går vi ikke. Dette skyldes ikke af uvilje, men vi anser at svar bringes videre i en unødvendig hetze lignende dialog.
    Det du har fremlagt er ikke tilstrekkelig til å si noe som helst. Jeg er villig til å vedde mye på at du ikke kan noen ting om kabler og kabelens oppbygning. Opplysningene du har gitt, kan jeg også hente fra en produsent i østen. Og det blir ikke bedre at du prøve å gjemme deg bra såkalt "hets".
    ZenSati skrev:
    Jeg er enig med dig i at blindtest afslører. Jeg har været udsat for mange blindtest i forbindelse med udviklingen af ZenSati konceptet, dette har været meget givende. I disse procedurer har der skulle vurderes om der skulle det ene materiale eller det andet. Altså intern blindtest. Når ZenSati ApS er på shows eller demonstrationer benytter vi os ikke af blindtest. Produktet fremvises som det er med de højtalere og elektronik der er valgt som setup. Om private skulle etablere blindtest af ZenSati ikke det fjerneste imod, tvært imod. Men vi bruger ikke tid og resurser mere på disse testformer mere. Som tillæg kan det da nævnes, at når så en blindtest skal begåes mod kabler for få hundrede kroner, som vi øvrigt har begået, hvor motiverende tror du dette er for et kabel producent? Det kunne være interessant at spørge kollegaer i branchen om samme.
    Det er bra og høre at du tror på blindtester. Det betyr jo vi kan få et resultat som teller med en blindtest.

    Hva er gale med å sammenligne dine kabler med noen som koster noen hundrelapper? Regner du ikke med at man vil klare å merke forskjell? Dine kabler burde være helt overlegne og det ville i så fall slå positiv ut for deg. Dessuten kan man teste mot noen langt dyrere senere. Men jeg synes vi kan begynne mot noe billig, fordi jeg tror enkelt og greit det ikke er noe forskjell. Jeg blir ikke overbevist før en blindtest kan påvise det.
     
    L

    larkus

    Gjest
    orso skrev:
    Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
    Hva om man heller ikke hører forskjell på Zensati-kabler andre og kabler til veldig mange tusenlapper. Er MJ sine kabler godkjente da?

    mvh
    larkus
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ZenSati skrev:
    MJ: Som skrevet mange gange før, så har ZenSati ApS mange forskellige leverandører. Én af leverandørerne samler kabelserien ZenSati #3 ved hjælp fra andre underleverandører. Denne serie bliver samlet færdig, termineret og pakket i Danmark. Serierne ZenSati #2 og ZenSati #1 er opbygget anderledes men med somme koncept med valset kobber der enten er forsølvet eller forgyldt. Alle råmaterialer kommer til Danmark og bliver samlet færdig i Danmark. Om det er et dansk produkt eller ej, er ikke vigtigt for ZenSati ApS, ZenSati er et koncept.
    Lager du (terminerer og setter sammen) kablene helt alene? Du har jo ingen ansatte. Lages de hjemme?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    orso skrev:
    Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
    Hva om man heller ikke hører forskjell på Zensati-kabler andre og kabler til veldig mange tusenlapper. Er MJ sine kabler godkjente da?

    mvh
    larkus
    Litt usikker på hva du vil frem til. Det er nå først greit å finne ut om det er forskjell på høyt prisede kabler og ultra billige. Dersom det er det, kan man vurdere å sammenligne med noe mer kostbart. Spørsmålet er om man passerer første hinder, det tror ikke jeg.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    At du begynte å handle musikk i en alder av 9 år er uvesentlig i forhold til din/firmaets kompetanse som kabelprodusent og det blir veldig misvisende, det er erfaring med kabler og din kunnskap rundt dette som relevant for en potensiell kunde!




    ZenSati skrev:
    -MJ reklamerer med 40 års erfaring. Innlegget hans i 2006 forteller derimot svart på hvitt at han er nybegynner med seriøs hifi.
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42909&KW=Mark+Johansen

    MJ: På hjemmeside skrives der at jeg har 40 års erfaring med audio. Ja, siden jeg var 9 år har jeg spillet musik, bygget højtalere, optaget musik, købt musik og mange auditive aktiviteter som giver erfaring. At jeg 22. august 2006 indrykker forespørgsel om testprocedure for kabler på er jo IKKE det samme at jeg underkender mine erfaringer omkring audio siden jeg var 9 år.
     
    T

    timc

    Gjest
    MJ: På hjemmeside skrives der at jeg har 40 års erfaring med audio. Ja, siden jeg var 9 år har jeg spillet musik, bygget højtalere, optaget musik, købt musik og mange auditive aktiviteter som giver erfaring. At jeg 22. august 2006 indrykker forespørgsel om testprocedure for kabler på er jo IKKE det samme at jeg underkender mine erfaringer omkring audio siden jeg var 9 år.
    Der røk BS sikringen min. Filteret har gått fullt av IM distorsjon, og det kommer røyk ut av ørene.........Må høre litt musikk nå.
     
    L

    larkus

    Gjest
    orso skrev:
    larkus skrev:
    orso skrev:
    Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
    Hva om man heller ikke hører forskjell på Zensati-kabler andre og kabler til veldig mange tusenlapper. Er MJ sine kabler godkjente da?

    mvh
    larkus
    Litt usikker på hva du vil frem til. Det er nå først greit å finne ut om det er forskjell på høyt prisede kabler og ultra billige. Dersom det er det, kan man vurdere å sammenligne med noe mer kostbart. Spørsmålet er om man passerer første hinder, det tror ikke jeg.
    orso er blitt til den reneste inkvisisjonen i denne tråden. ;) ;) Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil. Jeg er dessuten sikker på at mange (de fleste?) som kjøper seg kostbare kabler rett og slett ut gjør det ut fra et ønske om å eie slike. Og da er det vel like greit å kjøpe Zensati som hvilke som helst andre kostbare kabler vil jeg tro. ;)

    mvh
    larkus
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    larkus skrev:
    orso skrev:
    Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
    Hva om man heller ikke hører forskjell på Zensati-kabler andre og kabler til veldig mange tusenlapper. Er MJ sine kabler godkjente da?

    mvh
    larkus
    Litt usikker på hva du vil frem til. Det er nå først greit å finne ut om det er forskjell på høyt prisede kabler og ultra billige. Dersom det er det, kan man vurdere å sammenligne med noe mer kostbart. Spørsmålet er om man passerer første hinder, det tror ikke jeg.
    Begriper ikke hvorfor du er så opptatt av det. kan du ikke bare la deg selv leve i troen
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?
    Om man med snake-oil mener sterkt overprisede produkter, så kjøper vel folk det hele tiden i form av overpriset; helsekost, biler, klær, solbriller +++
    helst sikkert også kostbar hifi, deriblant kabler
     
    T

    timc

    Gjest
    val skrev:
    timc skrev:
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?
    Om man med snake-oil mener sterkt overprisede produkter, så kjøper vel folk det hele tiden i form av overpriset; helsekost, biler, klær, solbriller +++
    helst sikkert også kostbar hifi, deriblant kabler
    Jeg tenkte også på type Quantum clock og Synergistic sine "Akustikkprodukter" ++
     
    L

    larkus

    Gjest
    timc skrev:
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?

    Dersom det motsatte viser seg å være tilfelle, er det slettes ikke bra!
    mvh
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    timc skrev:
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?
    At du tar feil og de at de fleste som bruker penger på kostbare kabler kjøper for egen glede og opplevelse, og bryr seg nøkken om hva du og andre måtte mene om det...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    val skrev:
    timc skrev:
    Jeg vil tro at de aller fleste hifi-entusiaster er relativt oppegående folk som ikke lar seg lure til å kjøpe snake-oil.
    Jeg tror du tar feil. Hva tror du om det?
    Om man med snake-oil mener sterkt overprisede produkter, så kjøper vel folk det hele tiden i form av overpriset; helsekost, biler, klær, solbriller +++
    helst sikkert også kostbar hifi, deriblant kabler
    +1

    mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    musicus skrev:
    de fleste som bruker penger på kostbare kabler kjøper for egen glede og opplevelse, og bryr seg nøkken om hva du og andre måtte mene om det...
    Ja. akkurat. Subjektiv opplevelse. Nå var det reell forbedring som var tema.

    Dersom lyden faktisk er lik, så er de jo blitt rundlurt egentlig. Produktet har blitt solgt på falske premisser. Enig?

    Selv er jeg kabeltilhenger, bare så det er sagt, men har ingen problem med å se argumentasjonsproblematikken.
     

    Haas

    Medlem
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Burde de herrer ikke snart se at komme videre og få et liv med musik som den foretrukne passion. Jeg har tidligere skrevet på hifisentralen, at jeg er den lykkelige ejer af et sæt Zensati #2 signalkabel og et sæt Zensati #3 højttalerkabel. Der kan være mange årsager til den stadige "jeg vil have ret" skriveri omkring Zensati, men hvorfor skal et kabel dokumenteres for at være godt. Hvor mange har lige købt kabler efter deres specifikationer alene eller for den sags skyld, hvor mange har købt hifi udstyr alene på baggrund af specifikationerne. Jeg tror ikke der er ret mange på dette forum der ikke har besøgt messer, butikker, venner mv. for at lytte til diverse udstyr. Da vi af gode grunde ikke har den samme musik smag vil der altid være forskellige opfattelser af hvad der lydt godt og hvad der lyder mindre godt. Hvor mange har egentlig returneret deres kabler til butikken med den begrundelse, at kablet ikke lød som forventet jf. producentens specifikationer. Jeg kender egentlig kun en producent der dokumenterer alt omkring hans kabler og det er NLE fra Danmark. Jeg forstod ikke ret meget af det der stod, men kunne dog konstatere, at NLE kablerne ikke var det perfekte match i forhold til mit anlæg og højttalere. Jeg kender ikke til nogen andre interesser hvor der er så stor splid mellem "vennerne" som inden for hifi verdenen. Jeg har læst på andre fora - fx. bil fora hvor man i stedet for koncentrerede sig om at hjælpe hinnanden i stedet for at "råbe" ud til alle, at jeg vil have ret uanset hvad. Selvfølgelig er vi på et diskussionsforum, men hvorfor ikke holde fokus på det det drejer sig om, nemlig musik og udstyr. Jeg er træt af de få (heldigvis) der hele tiden bliver ved med at "råbe" at der ikke er forskel på kabler og gear - og når jeg ikke kan høre forskel, så må I andre heller ikke kunne høre det. Nå, men jeg ville egentlig bare skrive, som jeg startede på, at jeg er vældig godt tilfred med mine kabler. Finder jeg noget der er bedre vil jeg selvfølgelig prøve dem, men indtil videre er det Zensati der holder hof i mit setup.
     
    M

    musicus

    Gjest
    timc skrev:
    musicus skrev:
    de fleste som bruker penger på kostbare kabler kjøper for egen glede og opplevelse, og bryr seg nøkken om hva du og andre måtte mene om det...
    Ja. akkurat. Subjektiv opplevelse. Nå var det reell forbedring som var tema.

    Dersom lyden faktisk er lik, så er de jo blitt rundlurt egentlig. Produktet har blitt solgt på falske premisser. Enig?

    Selv er jeg kabeltilhenger, bare så det er sagt, men har ingen problem med å se argumentasjonsproblematikken.
    Subjektiv, ja selvsagt, har du hørt om noen som opplever objektivt? for det handler vel om å kjøpe ting, og sette sammen ett system man selv finner forbedrende og godt lydende i egne ører?

    Nei, jeg er ikke enig, en som ikke hører forskjell på Clas Ohlson kabler og noen mer for seg gjorte, mistenker jeg er lam ett sted mellom øra, (Les bias: bestemt seg for ingen forskjell, hører ingen forskjell). jeg har selv testet og hørte klare forskjeller, uten at det betyr noe annet enn at jeg hørte forskjeller, ingen empirisk sannhet jeg påberoper meg m.a.o Trodde jeg skulle spare noen tusen lapper jeg, men...
    At jeg ikke kan bevise det med blindtester og avhandlinger bekymrer meg meget meget så lite...

    Hvem avgjør forresten om lyden er lik?, "det bor ingen vellyd i en kabel i seg selv", den er vel prisgitt kvaliteten (eller mangel på sådan) i resten av kjeden den koblet opp med.

    Hele denne tåpelige hetsen og farsen fra visse her, minner sterkt om en logikk som sier at "du får tenke hva du selv vil, bare du tenker som oss" og det avleder tanker og reaksjoner jeg ikke har lyst å skrive ned her.

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er ikke alle som har innvestert i dyre stereoanlegg, men forsatt har musikkinntresse som hobby, og man skal vel ikke forvente, at en som flyr rundt med en mobiltelefon, eller en MP3 spiller til 1000,00 skal høre det samme som et trenet øre?
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicus skrev:
    [
    Nei, jeg er ikke enig, en som ikke hører forskjell på Clas Ohlson kabler og noen mer for seg gjorte, mistenker jeg er lam ett sted mellom øra, (Les bias: bestemt seg for ingen forskjell, hører ingen forskjell). jeg har selv testet og hørte klare forskjeller, uten at det betyr noe annet enn at jeg hørte forskjeller, ingen empirisk sannhet jeg påberoper meg

    mvh
    Ikke for å krangle, men det du skriver her er vel litt selvmotsigende, musicus?

    i beste mening
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    musicus skrev:
    [
    Nei, jeg er ikke enig, en som ikke hører forskjell på Clas Ohlson kabler og noen mer for seg gjorte, mistenker jeg er lam ett sted mellom øra, (Les bias: bestemt seg for ingen forskjell, hører ingen forskjell). jeg har selv testet og hørte klare forskjeller, uten at det betyr noe annet enn at jeg hørte forskjeller, ingen empirisk sannhet jeg påberoper meg

    mvh

    Ikke for å krangle, men det du skriver her er vel litt selvmotsigende, musicus?

    i beste mening
    larkus

    Opplys meg gjerne, det er fullt mulig jeg har skrevet litt forkjært :) ...

    mvh
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Er vel mange som ser på spesifikasjoner i dag både på hifi, biler og tv/prosjektor! Da finner man fort ut hva man ønsker å teste, istede for å teste ut alt som finnes av muligheter

    Tviler på at det er mange som kjøper kostbar hifi etter et messebesøk som du skriver.


    Haas skrev:
    Burde de herrer ikke snart se at komme videre og få et liv med musik som den foretrukne passion. Jeg har tidligere skrevet på hifisentralen, at jeg er den lykkelige ejer af et sæt Zensati #2 signalkabel og et sæt Zensati #3 højttalerkabel. Der kan være mange årsager til den stadige "jeg vil have ret" skriveri omkring Zensati, men hvorfor skal et kabel dokumenteres for at være godt. Hvor mange har lige købt kabler efter deres specifikationer alene eller for den sags skyld, hvor mange har købt hifi udstyr alene på baggrund af specifikationerne. Jeg tror ikke der er ret mange på dette forum der ikke har besøgt messer, butikker, venner mv. for at lytte til diverse udstyr. Da vi af gode grunde ikke har den samme musik smag vil der altid være forskellige opfattelser af hvad der lydt godt og hvad der lyder mindre godt. Hvor mange har egentlig returneret deres kabler til butikken med den begrundelse, at kablet ikke lød som forventet jf. producentens specifikationer. Jeg kender egentlig kun en producent der dokumenterer alt omkring hans kabler og det er NLE fra Danmark. Jeg forstod ikke ret meget af det der stod, men kunne dog konstatere, at NLE kablerne ikke var det perfekte match i forhold til mit anlæg og højttalere. Jeg kender ikke til nogen andre interesser hvor der er så stor splid mellem "vennerne" som inden for hifi verdenen. Jeg har læst på andre fora - fx. bil fora hvor man i stedet for koncentrerede sig om at hjælpe hinnanden i stedet for at "råbe" ud til alle, at jeg vil have ret uanset hvad. Selvfølgelig er vi på et diskussionsforum, men hvorfor ikke holde fokus på det det drejer sig om, nemlig musik og udstyr. Jeg er træt af de få (heldigvis) der hele tiden bliver ved med at "råbe" at der ikke er forskel på kabler og gear - og når jeg ikke kan høre forskel, så må I andre heller ikke kunne høre det. Nå, men jeg ville egentlig bare skrive, som jeg startede på, at jeg er vældig godt tilfred med mine kabler. Finder jeg noget der er bedre vil jeg selvfølgelig prøve dem, men indtil videre er det Zensati der holder hof i mit setup.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Det er ikke alle som har innvestert i dyre stereoanlegg, men forsatt har musikkinntresse som hobby, og man skal vel ikke forvente, at en som flyr rundt med en mobiltelefon, eller en MP3 spiller til 1000,00 skal høre det samme som et trenet øre?
    Verken du eller jeg har et trenet øre. Har du sette denne?
    http://seanolive.blogspot.com/2008/12/part-2-differences-in-performances-of.html

    Hva mener du forresten er viktig for god lyd? Hvordan må anlegget være for det skal klare å fremvise forskjeller mellom f.eks kabler?
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    musicus skrev:
    [
    Nei, jeg er ikke enig, en som ikke hører forskjell på Clas Ohlson kabler og noen mer for seg gjorte, mistenker jeg er lam ett sted mellom øra, (Les bias: bestemt seg for ingen forskjell, hører ingen forskjell). jeg har selv testet og hørte klare forskjeller, uten at det betyr noe annet enn at jeg hørte forskjeller, ingen empirisk sannhet jeg påberoper meg

    mvh
    Ikke for å krangle, men det du skriver her er vel litt selvmotsigende, musicus?

    i beste mening
    larkus
    Nå, ser hva du mener nu, og at det kan leses som du viser, men det var ikke tannken, selv om noen sikkert vil hevde det ;D ...

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tråden stenges fordi den er glidd ut i både en tone og et innhold som er over grensa for hva som er akseptabel oppførsel.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn