Hva er ondskap og hvor kommer den fra ?

V

vredensgnag

Gjest
En god ting som muligens kan komme fra dette er at man er blitt bevisst alle "lommene" i samfunnsdebatten, der meningsfeller har søkt sammen, og fornekter motstridende opplysninger mens de hausser hverandre opp i fistel.

Det er en sterk impuls i mennesker å søke likesinnede, men dagens mediamuligheter lar oss skape ekko-kammer der deltakerne blir blodtørstige for sin sak, og avviser motargumenter.

Da Treyvon Martin ble skutt i Florida, av en selvutnevnt vigilante som dro på mer frykt enn vett gjennom livet, så ble dette rapportert ulikt i mediene, fordi redaktører forutså sitt publikum. En mediaforsker gikk inn og kikket på dette, og gjorde en opptelling. Her er en oversikt over antall ganger saken ble nevnt i nye oppslag den første uken (altså ikke enda en visning av et tidligere oppslag).

http://thesocietypages.org/socimages/2012/04/18/46184/

CNN 41 ganger - Fox 1 gang. I Fox-verdenen var det ikke verdt å rapportere, og heller ikke noe seerne ønsket å bli "plaget med." Da det begynte å koke seg til å bli skandale, så inntok Fox den holdning at det var Martin, som ble skutt og drept, som var voldsmannen, og at Zimmerman hadde forsvart seg. Dette til tross for mange vitneutsagn om det motsatte - og det var først da man kunne se at Zimmerman var tilsynelatende uskadet, til tross for rapporter om å ha blitt grisebanket i over ett minutt av Martin, at man skjønte at fordommene var i utakt med virkeligheten.

Det tok noen uker, men til slutt ble Zimmerman arrestert -- og etter medieforskerens publisering har Fox fått store vansker med å forklare sine redaksjonelle prioriteringer. Kanalens motto er "Fair and Balanced."
Vi skal se med bekymring på en verden der grupper kan låse seg inne i egne ekko-kammer, og innbille seg at de representerer eneste gyldige verdensoppfatning - og om noe har tilfellet Breivik muligens gjort flere nordmenn klar over hvilke risiki som ligger i denslags.

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det kommer garantert til å bli forsket og skrevet MYE om ABB, hans nakgrunn, psyke... i det hele tatt, både han og hans ubegripelige handlinger kommer til å bli grundig analysert for å finne en eller anna forklarbar årsakssammenheng.

Noen kommer trekkende inn i tråden med sjimpanser og andre dyr. Dyr handler ikke ut fra ondskap. Sjøl ikke en flokk villhunder, som begynner å ete på en bøffel som fortsatt ikke er drept, handler ikke av ondskap. Ondskap er et menneskeskapt begrep, med klare religiøse sammenhenger. Himmel - helvete, gud - djevel, det gode - det onde, ondskap - godhet. Så ja, jeg er enig; ondskap som begrep, har nok sin opprinnelse i religøse sammenhenger.

Ut fra det ABB har forklart, handlet han ikke av ondskap. Han virker på meg som en klassisk psykopat. Det nærmeste jeg klare rå forestille meg han likesinnede, er nazibødlene fra utryddelsesleirene under 2. verdenskrig.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Asbjørn skrev:
Dualismen god - ond er vel en jødisk/kristen forestilling. Etter min smak overføres den litt for lett til en oss - dem greie. Andre religioner har ikke nødvendigvis den dualismen som hovedakse. Åsatru har en hovedakse mellom orden og kaos, ikke mellom godt og ondt. Selv gudene var høyst tvetydige: Hvorfor skulle nå Thor absolutt sparke dvergen Litr opp i Baldrs likbål bare fordi han sprang foran Thor under gravferdsritualet? Spesielt snilt var det jo ikke. På den andre siden hadde selv Loki sine lyse stunder. Heimdall kan muligens utdype dette?
Litr er tillit.
Hendelsen tolker jeg som at menneskeheten (Tor) mister sin tillit (Litr) til skapelsen når "meningen med livet" (Baldr) og "nærhet mellom mennesker" (Nanna) dør.
I kort versjon...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Ut fra det ABB har forklart, handlet han ikke av ondskap. Han virker på meg som en klassisk psykopat. Det nærmeste jeg klare rå forestille meg han likesinnede, er nazibødlene fra utryddelsesleirene under 2. verdenskrig.
Enig. Etter de første dagene av rettssaken ser han mer og mer ut som en psykopat av den typen man trodde bare fantes på film. Forskjellen fra nazibødlene er at denne taperen er så dyssosial at han ikke ville greid å fungere i en organisasjon, selv ikke en gjennomkriminell sådan. Selvbildet hans er så oppblåst og han juger så mye at han ville viklet seg inn i uløselige konflikter og blitt drept av sine likesinnede.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Slubbert skrev:
dag1234 skrev:
Okey... Ondskap finnes ikke. Cool story bro.
Hvis det er noe reelt, hva er da ondskap? Hitler var ingen sadist, hans nærmeste beskrev ham som en omsorgsfull person som aldri ville skadet noen rundt seg. Jan Helge Andersen var på den annen side en sadist, han hadde/har perversiteter av en helt annen natur, men han ville aldri utøvd politisk vold eller startet en krig. Sadisme er jo til dels en seksuell perversitet og mange har trolig sadistiske tilbøyeligheter uten at de skader noen. Vi definerer alle våre egne moralske rammer og innenfor disse rettferdiggjør vi alle våre handlinger. Og i større eller mindre grad vil de alle inkludere isolert sett "onde" (skadelige) handlinger. De fleste rettferdiggjør "onde" handlinger som straff eller hevn, vi rettferdiggjør "onde" handlinger på grunnlag av politiske overbevisninger, ellers hadde det ikke eksistert krig. Og i noens tilfeller avviker rammeverket så sterkt fra normen at de er å anse som sosialt dysfunksjonelle, farlig sadistiske eller bare klin gærne. Men "ondskap" som sådan er bare en floskel.
Tror du skal lese opp igjen det første jeg skrev. Og les det sakte, så kan det være du forstår det. Men vi skal alltids være åpne for at jeg tar feil der.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ABB er nok selv til postmoderne menneske å være veldig opptatt av å være betydningsfull og å bli sett. Hele det politiske prosjektet hans er vel bare noe han har laget for å ha et rammeverk for det egentlige prosjektet "Se og annerkjenn meg, verdens sentrum"?

Noen klager over å ikke bli sett på jobb eller i ekteskapet, andre melder seg på Paradise Hotel. Jeg synes at stillfarne mennesker som pusler med sitt er grovt undervurderte.

I dokumetaren om og med Dylan som følger ham over noe tid på 60-tallet er det en scene der Dylan snakker med en naturfagsstudent/journalist som klager til Dylan over at hvemdetnåvar ikke var interressert i å snakke med ham (studentjournalisten) i det hele tatt. Så svarer Dylan:
-Did you ever wonder why?

Hehe.

U

utgatt60135

Gjest
totte skrev:
ABB er nok selv til postmoderne menneske å være veldig opptatt av å være betydningsfull og å bli sett. Hele det politiske prosjektet hans er vel bare noe han har laget for å ha et rammeverk for det egentlige prosjektet "Se og annerkjenn meg, verdens sentrum"?
For å skape en god verden hvor det gode blir valgt er det essensielt at barn får nok kjærlighet, oppmerksomhet og blir verdsatt for den man er. Ondskap begynner i fravær av dette og sikkert i ABBs tilfelle også. En problematisk mor og en far som er fraværende etter å ha tapt foreldreretten. Så begynner han å søke økt selvtillit og selvfølelse i en ytre verden og stenger ute de vonde følelsene. Det ene misslykkete forsøk følger det andre og så blir han mer og mer ekstrem.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
838
Asbjørn skrev:
VilhelmW skrev:
I Laurence Rees' bok "Auschwitz" (anbefales sterkt forøvrig) tar han saklig og grundig opp temaet "nazibødlene fra utryddelsesleirene", hvordan de var før de ble vakter, hvordan de havnet der, hvordan de oppførte seg i leirene og hvordan de klarte seg etterpå.
Hans fasit er at hvem som helst kunne bli den jævligste og kaldeste "nazibøddelen". Ondskapen bor i oss alle, det er bare å gi den en mulighet til å utfolde seg.
Russiske krigsfanger i Norge fortalte at norske vakter kunne være like brutale som tyske.
Hva med Røde Kmehr-ungdommene som slaktet ned millioner av sine egne i Kambodsja? De var neppe spesiellt ondskapsfulle fra fødselen av.
NKVD-soldatene som henrettet polske offiserer ved nakkeskudd.......
Et brutalt politisk system er alt som skal til for at hvermansen blir en bøddel.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Joda, men både Milgramforsøkene, My-Lai og diverse andre episoder og hendelser viser at ikke hele meneskeheten er slagg. Ett og annet lyspunkt finnes. :)

V

vredensgnag

Gjest
Som i Kant-sitatet tidligere. Vi har alle impulsene i oss, men de fleste av oss klarer å overstyre dem med moralske imperativ som holder de negative impulsene i sjakk. Men vår trang til å tilhøre den sterke gruppen gjør at vi til tider evner å innordne oss andre imperativ, som forbryter seg mot menneskeverd.

I årene etter 2. Verdenskrig er det kjempet en hard kamp for å bre en universell oppfatning av menneskets ukrenkelighet. Underlig nok angripes dette initiativet fra alle sider, inkl fra demokratiske nasjoner.

Utenriksminister Jack Straw er nå under tiltale i UK fordi han tillot bortføring og tortur av en familie i Thailand, med forbindelser til Storbritannia. Familien var uskyldige, men ble torturert i Thailand, Libya (!), og andre steder.
Man skjønner hvorfor enkelte NATO-land hadde det travelt med å få fatt i Gaddafis arkiver.
Uheldigvis for Storbritannia gjorde de det samme mot en nå ledende Libyer i det nye samlingsstyret - og han bedriver elegant utpressing av Cameron for tiden.

Jack Straw. Man skulle tro han var en ordentlig mann, med moralsk kompass, men han nølte ikke med å sanksjonere bortføringer og tortur, og sparket sin ambassadør i Uzbekistan da denne protesterte mot at ditsendte terrormistenkte ble senket ned i fat med kokende vann, for å få dem til å tilstå.

http://www.craigmurray.org.uk/archives/2010/04/britain_boosts/

Topp Bunn