Hva er maks temperatur for MOSFET'er

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Etter å ha bygget en del forskjellige MOSFET kl. A forsterkere og justert bias på disse ble jeg litt nysgjerrig på hvilken temperatur disse faktisk tåler.

Så jeg laget en liten enkel forsterker som jeg tenkte å kjøre så varm at den ble ødelagt. Fikk omsatt rundt 100W i transistoren som var montert på en ganske liten kjøleplate. Transistoren jeg brukte (IRFP064) har oppgitt maks arbeidstemperatur til 175°C (sjikt-temp).

Satte på signal inn og skop på utgangen bare for å se at den var i live.

Da jeg kom til 270°C hadde jeg ikke mer effekt å gi og stoppet der (fremdeles signal ut):

Hadde vel regna med at den sa takk for seg leeeenge før:

IR_0068.jpg



Ikke at dette er brukbare arbeidsforhold for en forsterker, men jeg kommer til å være litt roligere neste gang overflate-temperaturen stiger opp mot 100°C under innjustering av bias.

Hilsen
Sveinung
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei Sveinung :)

Mosfet´r er jo kjent for å være meget "robuste", men at de tålte SÅ mye uten å takke for seg var nytt for meg. Godt å vite, da jeg skal "dra i gang" 144 stk. av de i Pass klonene. Det jeg frykter mest er oscillasjon........, men håper det går greit.

Mvh.
Johnny
 

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Hei Sveinung :)

Mosfet´r er jo kjent for å være meget "robuste", men at de tålte SÅ mye uten å takke for seg var nytt for meg. Godt å vite, da jeg skal "dra i gang" 144 stk. av de i Pass klonene. Det jeg frykter mest er oscillasjon........, men håper det går greit.

Mvh.
Johnny
Ja vær forsiktig. Oscillasjon knekker utgangen på null komma swish. På F5T V3 kjører jeg nå MED C3/C4 (små gate-kondensatorer) for å være på den sikre siden etter at en utgang knakk for meg. Har fungert bra lenge nå.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei Sveinung :)

Mosfet´r er jo kjent for å være meget "robuste", men at de tålte SÅ mye uten å takke for seg var nytt for meg. Godt å vite, da jeg skal "dra i gang" 144 stk. av de i Pass klonene. Det jeg frykter mest er oscillasjon........, men håper det går greit.

Mvh.
Johnny
Ja vær forsiktig. Oscillasjon knekker utgangen på null komma swish. På F5T V3 kjører jeg nå MED C3/C4 (små gate-kondensatorer) for å være på den sikre siden etter at en utgang knakk for meg. Har fungert bra lenge nå.
Hei Sveinung :)

Takk for tips ! Hvilken verdi brukte du ? I område 33pF-ish ? Kan ikke si jeg akkurat gleder meg til å fyre de opp (svett). Originalt bruker ikke Pass Labs gate-kondensatorer, men Erno Borbely bruker 33pF mellom gate/drain på alle P-channel transer. (også et slutt-trinn jeg bygger).

Mvh.
Johnny
 

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Hei Sveinung :)

Mosfet´r er jo kjent for å være meget "robuste", men at de tålte SÅ mye uten å takke for seg var nytt for meg. Godt å vite, da jeg skal "dra i gang" 144 stk. av de i Pass klonene. Det jeg frykter mest er oscillasjon........, men håper det går greit.

Mvh.
Johnny
Ja vær forsiktig. Oscillasjon knekker utgangen på null komma swish. På F5T V3 kjører jeg nå MED C3/C4 (små gate-kondensatorer) for å være på den sikre siden etter at en utgang knakk for meg. Har fungert bra lenge nå.
Hei Sveinung :)

Takk for tips ! Hvilken verdi brukte du ? I område 33pF-ish ? Kan ikke si jeg akkurat gleder meg til å fyre de opp (svett). Originalt bruker ikke Pass Labs gate-kondensatorer, men Erno Borbely bruker 33pF mellom gate/drain på alle P-channel transer. (også et slutt-trinn jeg bygger).

Mvh.
Johnny
Jeg bruker 1nF som Pass nevner. Reduserer båndbredden til 250KHz men merker ingen forskjell i lyden. Plasseres slik:

F5C3C4.JPG
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg har i vanvare klart å kjøre noen utgangstransistorer så hardt at de loddet seg ut, men de var helt i orden etterpå! Anbefales ikke.
 
Topp Bunn