Hva er lav Q og ikke lav Q?

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Lav Q er ønskelig forå ha rask og kontant bass. Men hvor går egentlig grensen for å være lav Q?
La oss si et 12" basselement ment for bruk i en Sub.
Spiller man i mellombass og øvre bassområdet, samt mellomtone er jo dette enda viktigere, men jeg lurer som sagt litt.
Har et Peerless element jeg skal bruke i sub og det har Q på 0,45. Er dette avskrekkende?
Skal utelukkende brukes til musikk, ikke noe film. Skal heller ikke skrus veldig opp, men bare gi en liten puff i tillegg til høyttalerne på de nederste frekvensene.

Espen

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.994
Sted
Kongsberg
Hei.

Her må vi skille snørr og barter.

Verdien på elementet på 0,45 er elementets Q-verdi.
Som element-Q er 0,45 relativt høyt, så dette elementet
er sannsynligvis beregnet på å bruke i et trykkammersystem.

Jeg vil betegne elementer med Q > 0,4 som elementer med høy Q
(og derfor egnet til trykkammar/åpen baffel) mens elementer med
Q < 0,4 som elementer med lav Q (egnet til bassrefleks/horn/TL).

Satt inn i en kasse vil elementets Q, volumet på kassen (dvs.
vekten av luften inni kassen) pluss (eventuell) seriemotstand i
filteret være med på å danne subwooferens system Q.

I trykkammer vil en system Q på 0,71 gi flatest frekvenskurve
mens en system Q på 0,51 gir best (raskest) impulsrespons.

mvh
Gunnar Brekke

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Snakker vi om høyttalere som går litt dypt vil room gain påvirke Q faktoren. Hvis man eksempelvis treffer en stående bølge akkurat der høyttaleren begynner å runde av så vil Q øke ganske kraftig. Motsatt dersom man får bra samspill mellom høyttaler og rom. Til syvende og sist så er det Q for høyttaler i rom som avgjør hvor kjapp bassen blir.

Skal man optimalisere Q etter plassering i rom tror jeg en høyttaler Q på 0.51 ofte blir litt i meste laget. Når jeg har laget høyttalere har jeg lagt en frekvensresponsbetraktning til grunn. Jeg har gode erfaringer med å tune systemet slik at f10 (minus 10 dB punktet) kommer lengst mulig ned i frekvens.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Viktig å huske på at TS parametre er målt med et lavvolt signal og at det bare måler hvordan elementet oppfører seg rundt resonansen. Med høyere signal, og derav varmere talespole, vil sannheten være en annen. Fs. Vas, Qts etc sier også veldig lite om hvordan et element oppfører seg / låter høyere i frekvens.

Lav Q systemer har blitt en "trend" den siste tiden, hvor begreper som "kjapp bass" blir brukt. Men som Bx påpeker, vil rommets bidrag være avgjørende for hvordan dette oppfattes IRL.

Det er også viktig å huske på hvilken del av frekvensområdet man skal benytte, og om EQ er ønskelig/mulig.
Derned blir svaret forskjellig om dette er et basselement i en 3-veis (med passiv deling), enn om det er en dedikert aktiv sub, gjerne med EQ.

Mao; Lav Q er ikke ensbetydende med suksess!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Muligens et dumt / OT spørsmål, men jeg våger meg. Hva menes med begrepet "rask bass" egentlig? Betyr det at det finnes "treg bass"?

Mvh

T

timc

Gjest
God impulsrespons vil jeg annta. Iallefall det jeg jobber ut fra.

God på transienter er ett resultat. Det vankselige er å få til kombinasjonen av hurtighet og klang. Det går fint ann å lage ett system som blir FOR raskt også. Da er det overdempet.

Helt subjektivt virker det som jeg selv foretrekke løsninger som er omtrent kritisk dempet.

-Tim

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Inn med t-skje!

Når man er inne på temaet, det blir skrevet om at det er fint med lav-Q her og høy-Q der, men hva er egentlig Q, og hva slags verdi/betegnelse er det?

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Kassen til elementet blir lukket og på 62 liter som Application Notes for elementet anbefaler.
Subben skal hjelpe frontene med å jobbe under 80hz. Jeg kjører Audiolense filter for å korrigere en stor dipp mellom 50 og 70hz, men jeg tror ikke min stakkars forsterker klarer å korrigere i henhold til filteret, og jeg vil derfor inntil videre dele signalet ut fra forforsterker og kjøre samme signal på både sub og fronter.
På et tidspunkt i fremtiden blir det nok å kjøre direkte fra Pc med et proff lydkort der en har flere kanaler ut fra kortet. Da vil man kunne integrere enda bedre.
Vil slik jeg har tenkt, kunne fungere på en brukende måte?
Vil jo lage nytt filter etter at subben er satt på plass, sånn at det i utgangspunktet skal bli lettere å korrigere der frontene ikke leverer. Det er snakk om -20db dal i det gitte frekvensområdet, og det skyldes muligens rommet vil jeg tro. Det er likevel ikke noe jeg kan gjøre med det da vi leier her.

T

timc

Gjest
Inn med t-skje!

J.Finvaag skrev:
Når man er inne på temaet, det blir skrevet om at det er fint med lav-Q her og høy-Q der, men hva er egentlig Q, og hva slags verdi/betegnelse er det?

Mulig jeg tar feil nå, men slik jeg forstår det er Q egendempingen elementet har ved en påtrykt impuls. Verdien er ett forholdstall som sier noe om innsvingningsforløpet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
toref skrev:
Muligens et dumt / OT spørsmål, men jeg våger meg. Hva menes med begrepet "rask bass" egentlig? Betyr det at det finnes "treg bass"?

Mvh
Jeg tror det er særlig to ting som slår inn her:

Frekvensrespons. Man får "treg" bass når anslaget er svekket i forhold til utklingingen. Anslaget har mye av sin energi i nedre mellomtone og oppover. Utklingingen kan ligge under 100 Hz. Er det mye energi i 40-80 Hz området og lite rundt 200 Hz (noe som er ganske vanlig på store høyttalere) så blir bassen treg.

Linear slagkraft - at elementene kan flytte mye luft før de harmoniske forvrengningene tar over. Det er ikke uvanlig med store doser harmonisk forvrengning i dypbassen. Andre kan sikkert utdype dette fra en teknisk synsvinkel. Jeg har i alle fall erfart at selv enkelte elementer som går for å være av relativt god kvalitet ikke evner å gi den snerten som mine TC basser gir, og antar det har med "lineær slagkraft" å gjøre.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Har et langsiktig mål om å kjøre en open baffle løsning med aktivt delefilter, da gjerne via proff lydkort og audiolense eller tilsvarende. Det er mye hype rundt OB og høyeffektivitetshøyttalere, men jeg er helt sikker på at man har veldig stort potensiale med denne typen konstruksjoner.
Har vel egentlig kommet frem til at jeg ikke kommer til å kjøpe et par høyttalere i overskuelig fremtid. Det er ikke det som gir meg glede. Det er prosessen med å bygge og ha noe å putle med.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
norcad skrev:
......Mao; Lav Q er ikke ensbetydende med suksess!
Det er mange faktorer som spiller inn. Men mer generelt kan man si at man har større sjanse for å bra bass med lav total Q i et vanlig oppholdsrom enn høy total Q. Høy total Q innebærer at energi frigis sakte og følgelig vil påvirke romkonstruksjoner annerledes enn lav total Q der energipåvirkningen er mere kontant på rommet.

Liker man en-tones bass så lykkes man nok best med høy total Q.

Topp Bunn