Forsterkere Hva er ICE?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hjelper heller ikke at folk som presumptivt burde vite mye bedre nesten konsekvent omtaler de som, og sannsynligvis tror de er digitale.
… slike som meg … Hva av følgende er vi uenige om?
A: Utgangstransistorene fungerer som brytere – Dem enkelte transistor er «av» eller «på».
B: Dette innebærer at utgangstrinnet «bare» kan ha en av et (bestemt) antall nivåer/tilstander.
C: At mulige tilstander er begrenset til et bestemt antall forhåndsdefinerte er definisjonen på «digital».
Av dette kan man faktisk utlede at både AM- og FM-radio er digitale medier. AM betyr at radiosignalet sendes på en fast frekvens, men med analogt varierende amplitude. FM betyr at radiosignalet sendes med fast amplitude, men med analogt varierende frekvens (innenfor et bånd på pluss minus litt). Det er ikke den faste komponenten som dekodes til audio, men den analogt varierende komponenten.

Med klasse D er det på samme måte. Det er ikke pulsenes faste amplitude som bærer audiosignalet, men den analogt varierende forskjellen i varighet.

Klasse D er analog forsterkerteknologi!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mer fra Wikipedia:
The term "class D" is sometimes misunderstood as meaning a "digital" amplifier. While some class D amps may indeed be controlled by digital circuits or include digital signal processing devices, the power stage deals with voltage and current as a function of time. The smallest amount of noise, timing uncertainty, voltage ripple or any other non-ideality immediately results in an irreversible change of the output signal. The same errors will only lead to incorrect results in digital amplifiers when they become so large that a signal representing a digit is distorted beyond recognition. Up to that point, non-idealities have no impact on the transmitted signal. The difference between digital and analogue signals is that digital signals are subsequently interpreted as numbers whereas in analogue signals the exact waveform matters.
Class-D amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Z

Zomby_Woof

Gjest
Iøvrigt er det ingen ny opfindelse i 1964 introducerede Sir Clive Sinclair (ham med ZX80) en klasse D forstærker på 10 watt.
Det er helt korrekt. Men det ligger ikke et massivt kollektivt markedsløft gjennom årtier bak dagens klasse D-forsterkere. Upresis var jeg nok, men det rokker neppe ved konklusjonen om at det ligger mer selvstendig og omfattende utviklingsarbeid bak hver enkelt av dagens klasse D-forsterkere, enn det tilsvarende for klasse A, B og AB.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Det er fint med en klar betegnelse, så Icepower er greitt det. Men forkortelsen ICE blir vi neppe kvitt...

ryktet om klinisk lyd stammer fra eldre moduler, gjerne putta i et kabinett med minst mulig kostnader.

Eximus og Stello har forsterkere, som de har brukt to år på å utvikle. Konstruktøren har bl a gått direkte inn i icemodulen, og korrigert den for "digital klang"
på vennetråden har en erstattet sine rør monoblokker med en Eximus.
selv har jeg flere klasse A amper, og Eximus låter varmere enn enkelte av de. Jeg har og sammenlignet med Pass Lab klasse A, og Eximus har ingenting å skamme seg for i det selskapet heller.

Lytt til nyere forsterkere i litt høyere prisklasser. Mine har f.eks drivertrinn i klasse A, tre trinns. Ingen ulempe....

mvh Huldra

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og innen audio betyr "ICE" bilstereo for meg. ICEpower er noe annet, mer relevant for oss, og det er synd og svært irriterende hvis bladskriverne har begynt å kalle klasse D-forsterkere for "ICE(-teknologi)", siden det er galt, eller i det minste svært upresist.

...Men jeg mistenker at vi egentlig er ganske enige. :)
Tror nok det, ja. Jeg visste ikke en gang at navnet var i bruk på bilstereofronten. Ha'kke bil engang, hva skal jeg med bilstereo?

S

Sommerand

Gjest
Taget herfra Digital - Wikipedia, the free encyclopedia

"A digital system[1] is a data technology that uses discrete (discontinuous) values. By contrast, non-digital (or analog) systems represent information using a continuous function. Although digital representations are discrete, the information represented can be either discrete, such as numbers and letters or continuous, such as sounds, images, and other measurements."

Udfra det mener jeg man må kalde Puls wide modulation / PWM for en analog teknik.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har nok et poeng, Huldra. Ingen grunn til å tro at denne teknologien har stått stille siden den ble introdusert på det kommersielle markedet. Ingen grunn til å tro at den vil stå stille i årene som kommer. Synes man klasse D er spennende nå, så har man gode tider i vente.

Jeg kom forresten til å huske at ARC hadde en modell på markedet. Kanskje en av de få produsentene som har 'riktig' bakgrunnshistorie, og nok kred til å skjære gjennom fordommene?

N

nb

Gjest
Hadde den hett klasse E, F eller G ville neppe så mange funnet på å omtale de som digitale forsterkere. Jeg mener at den logiske kortslutningen kun følger av at bokstaven ble "D". Faktisk virkemåte er neppe særlig interessant for de som liker å omtale disse som digitale uansett, så da er det jo ikke så mye annet enn bokstaven som har gitt koblingen til "digital". Trur eg.

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
Som vanlig på Hifisentralen er det en del synsing ute og går;-) B&O sin ICEpower teknologi er digital forsterkerteknologi, B&O markedsførte ikke noe feilaktig (Come on, beo vet forskjell på analog og digital...;-) Men, den er også analog. I Karsten Nielsen sin PhD, som er hvor teknologien kommer fra, så utleder han både en analog versjon, med analog pulsmodulator, og en heldigital versjon hvor pulsmodulatoren var puttet inn i en Analog Devices SHARC DSP;-) Han konkluderer med at de er likeverdige. Han danner ICEpower sammen med beo og de begynner å markedsføre produktene. Litt i tidens tegn så hadde vel beo mer tro på digital enn analog, så derfor...
Men, etterhvert så viser det seg at markedet ikke var ute etter digitale forsterkermoduler. De er mer kompliserte, og jeg tror ikke Karsten fikk full kontroll på tilbakekoblingssløyfa i den (tidlige)digitale versjonen;-) I dag selger beo bare analoge ICEpower moduler. (Meg bekjent....)

Som det korrekt blir referert over her så er altså klasse "D" forsterkere hvor signalet ut fra pulsbreddemodulatoren er diskretisert, digitale. Dette er faktisk det eneste kravet.

Mvh Atle

Karsten Nielsen sin PhD

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Jeg mener også å huske at danske High Fidelity hadde en artikkel om at den analoge løsningen til Carsten Nilsen fungerte bedre enn den digitale. Skal se hva jeg finner.
D.S.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fint om du utdyper litt, Atle. Jeg skjønner ikke hvor jeg tar feil, men orker ikke en hel PhD på morran. Jeg kan selvsagt se at forsterkeren er digital hvis pulsbredden er styrt av en DSP-chip.

Man kan for eksempel sammenligne med Laserdisc. De har jo en binær side, med 'pits and land' som CD/DVD/SACD/BD og så videre. Men det ligger ikke en tallkode i disse. Lengden på pulsene varierer her også analogt, på samme måte som et FM-signal. Jeg kan ikke se anet enn at det er modulasjonen som bærer signalet, at det er analogt, og at både Laserdisc og ICE (med en analog modulator) dermed er analog.

Sist redigert av en moderator:

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Jo, men du har forstått det Z_W. ICEpower med analog modulator er analogt.
Det jeg påpekte var at ICEpower med digital modulator er digital. Man kan ikke uforbeholdent si at ICEpower er analogt. Like lite som man kan si at alle klasse "D" forsterkere er analoge.

Det finnes i dag mange digitale forsterkere. Topologien og hvordan utgangstrinnet arbeider har ingen innflytning på dette;-) Selv om det vil være vanskelig å se nytten av en en digital forsterker hvor utgangstrinnet går i klasse "A". Kanskje det låter bra....

Eks på digitale forsterkere fra Texas:

PurePath

Mvh Atle

Edit: Eneste grunnen til at klasse "D" heter "D" er at det kommer etter "C" (topologi først og fremst brukt til andre ting enn audio;-)
Se på utgangstrinnet som et medium, det som bestemmer om det er analog eller digital teknologi er om signalet som overføres er analogt eller digitalt;-) I en digital forsterker så blir signalet aldri Digital til Analog konvertert;-) (Kan godt ha A til D)

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Jo, men du har forstått det Z_W. ICEpower med analog modulator er analogt.
Like lite som man kan si at alle klasse "D" forsterkere er analoge.
man kan ei heller si at klasse "D" er digitale - noe som ofte gjøres.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ahh. Mange takk, Atle.

Jeg fryktet et øyeblikk at jeg raste omkring og drev kjetteri og vranglære. Ikke fritt for at jeg er større i kjeften enn jeg har belegg for. Men jeg er såpass på bakken at jeg får dårlig samvittighet når det slår feil ut.

:rolleyes:

N

nb

Gjest
Denne hobbyen har dog et ikke ubetydelig element av dette: (her fremstillt i en svært karikert form)

Dette var en gang en SOTA harddisk

1956-worlds-first-hard-drive.jpg

så hvordan kan da noe slikt være mye bedre:

ssd.jpg

Rent bortsett fra at det er ganske enkelt å verifisere at den andre har ca 34.000 ganger så stor lagringskapasitet (og er endatil en ganske liten disk etter dagens standard) og ca 62.000 ganger overføringshastigheten. Size matters av og til, men ikke alltid. Denne reisen tok lagringsbransjen litt over 50 år. Vet ikke prisen på den første da den kom i 1956, men den var nok "litt" dyrere enn hva en SSD-disk er i dag.

Edit: Den første kunne leies for tilsvarende ca 26.000 2012-dollar i måneden.

Sist redigert:

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Svar på innlegg #42 og #43:
Jeg har lest innleggene og fulgt linken i Valentino sitt innlegg og sett på …
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Pwm_amp.svg
… og tror jeg forstår hva dere mener.
1 Klasse D er analogt fordi informasjonen ligger på tidsaksen – som er analog.
2 Feilen med mine argumenter er at de IKKE gjelder tidsaksen.
… «flisespikkeri» men …
3 Er det ikke frekvensen på trekantspenningen som bestemmer hvor ofte nivået på utgangen kan forandres?
4 Er dette en digitalisering av tidsaksen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har forstått det sånn at det ikke er trekantspenningen som modulerer alene, men at det er når inngangsspenningen og trekanntspenningen krysser hverandre (passerer hverandre) som trigger switching av utgangstransistorene. Sånn sett blir dette analogt fordi trekantspenningen egentlig bare er en referanse mot inngangssignalet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.041
Sted
Østfold
1 Klasse D er analogt fordi informasjonen ligger på tidsaksen – som er analog.
2 Feilen med mine argumenter er at de IKKE gjelder tidsaksen.
… «flisespikkeri» men …
3 Er det ikke frekvensen på trekantspenningen som bestemmer hvor ofte nivået på utgangen kan forandres?
4 Er dette en digitalisering av tidsaksen?
1: Det er korrekt. Dersom tidsaksen hadde definerte tidsintervaller ville det være digitalt.

Man kan i prinsippet kjøre en DSD-strøm rett inn i forsterkeren. Da vil man få tidsfragmenter tilsvarende pulsfrekvensen i digitalpulsen. Vi kan tenke oss dette som følger:
Man har en kondensator mot jord etter en transistor, og mater transistoren med spenning, samt signalet. Dersom signalet har en positiv puls vil spenningen over kondensatoren stige med en enhet. Dersom det er to påfølgende pulser vil den stige med to enheter. Om man har pulsene 10101010101... vil man ha tilnærmet konstant spenning over kondensatoren. Har man 11011011011011 vil man få en stigning som er mindre bratt enn 1111111111111 for eksempel, osv. Poenget er at man hele veien har faste tidsintervaller å forholde seg til. Audiooppløsningen får man ved å ha tilstrekkelig høy pulshastighet.

Når man bruker PCM som kilde i digitale forsterkere gjør man det normalt om til noe som likner DSD. Som motkobling bruker man normalt en AD-konverter. Man kunne i prinsippet laget en forsterker basert på for eksempel 16 strømforsyninger på for eksempel 0,01-328V (Hver strømforsyning har da dobbelt så høy spenning som den med hakket lavere spenning). Man kunne så la hvert bit styre hvert sitt forsterkertrinn opp til 16 bit. Til slutt måtte man da integrere disse signalene ut av forsterkeren. Summen av disse spenningene ville da gitt spenningen ut av forsterkeren. Man ville uansett hatt faste tidskonstanter å forholde seg til. Hver forsterker ville også hatt to faste signalnivåer.

Tidskonstantene ville være langt tregere enn i DSD siden DSD logisk nok ville behøve å gjøre en del operasjoner innenfor hvert bit i multibitkonfigurasjonen for å oppnå disse mellomspenningene.

Det er ganske lett å forstå at dette er digitalt, men det er etter min mening først når man har sett på hvordan de digitale virker at man lett kan se hvorfor en analog switchende forsterker er analog:

Gitt at vi har en transistor og kondensator i samme konfigurasjon som i første eksempel. Så lar vi transistoren mates av et analogt pulstog i stedet for et digitalt. Videre har vi en tilbakekobling som demper signalet med et antall dB som tilsvarer forsterkerens forsterkning. En gitt spenning inn tilsvarer en viss pulstakt ut. Denne takten er gitt av punktet der tilbakekoblingen møter signalet, også kalt komparatoren. I konparatoren sammenlikner forsterkeren i realtime om spenningen ut er for lav eller for høy. Det eksisterer ikke noe slikt som eksakt spenning siden det hele tiden flyter strøm ut av forsterkeren. Dersom spenningen er for lav sier komparatoren at utgangen skal gå høy, om den er for høy ut av forsterkeren sier komparatoren at den skal gå lav. Ved en gitt spenning og last kan dette gi oss en fast frekvens og en takt som ser slik ut: ...011011011011011...

Imidlertid er det tre ting som gjør at forsterkeren ikke er digital. For det første er det prikkene før og etter binærtallene som vi aldri kan kvitte oss med. Det er kun når forsterkerens slås av eller på at disse opphører. Slik kunne det i prinsippet vært i en digital forsterker også, men da ville det i såfall bety at den lyttet konstant på en analog inngang og genererte digitale data med endelig start og stopp ut fra dette.

Det andre er at 011 i en analog forsterker kun er to posisjoner, altså ikke en null og to ett-tall, men en kort null og et langt ett-tall. Slikt eksisterer ikke i den digitale verdenen. Vi måtte da omskrive det for eksempel ...01...01...01... osv for å indikere at ettallene er lange mens nullene er korte.

Det tredje, som ofte er det springende punktet, er hva som skjer om vi øker spenningen inn i forsterkeren med noe som er langt mindre enn oppløsningen i en digital forsterker. I den analoge forsterkeren ville ...01...01...01...01... sett nesten likt ut, men nullene ville blitt ørlite kortere, og ettallene ville blitt ørlite lengre. Frekvensen ville også endret seg en anelse. Hadde forsterkeren vært digital ville frekvensen vært uendret, og i stedet for å endre tiden for nullene og ettallene bittelitt, ville den slengt inn et ettall med jevne mellomrom i stedet.

I en digital forsterker med analog matning vil altså komparatoren motta et analogt signal fra utgangen via en ADC, så sammenliknes disse, og i stedet for bare å flippe utgangstransistorene på et gitt tidspunkt summerer man innsignalet og tilbakekoblingen til en ny digital kode som har til hensikt å endre spenningen ut av forsterkeren.

Så ja, nr 2 er riktig, men det ligger litt mer i det. Det kan knapt kalles flisespikkeri etter min mening.

3: Det er ikke vanlig å ha trekantgenerator i dagens klasse D. Tenk deg følgende oppsett:

Man har en op-amp med en positiv og en negativ inngang. Denne er satt opp med maksimal gain slik at den fungerer som en schmitt trigger. Ut fra denne kobler man en effekttransistor. Etter effekttransistoren kobler man en motstand (spenningsdeler mot jord) tilbake til negativ inngang på op-ampen (som her er satt opp som en schmitt-trigger, eller komparator som vi kaller det innen klasse D). I parallell med motstanden til jord er det også en kondensator. Seriemotstanden i motkoblingen ligger da mellom utgangstransistoren og kondensatoren.

Straks utgangstransistoren er åpen vil det gå strøm fra utgangen, via seriemotstanden, til jord via kondensatoren. Når kondensatoren har nådd en viss spenning, høyere enn inngangssignalet, vil det gå strøm inn i komparatoren, og den vil invertere slik at utgangstransistoren lukker. Straks denne er lukket vil spenningen over kondensatoren begynne å falle. Straks denne er under innsignalet vil komparatoren igjen invertere og utgangstransistoren åpner igjen.

Hvor raskt kretsen responderer på en forskjell mellom input og output er altså avhengig av størrelsen på kondensatoren i kretsen. En større kondensator trenger lenger tid på å lades opp og ut igjen, og kretsen vil da switche saktere. Man tuner simpelthen kretsens switchefrekvens ved å tune hvor rask kretsens reaktive komponenter responderer. Man kan nå hente ut et pulsmodulert audiosignal etter effekttransistoren.

Den mest grunnleggende måten å bygge en faktisk klasse D på er nok der hvor man i stedet for kondensator i motkoblingen bare tapper feedbacken etter utgangsfilteret og lar dette filteret bestemme switchefrekvensen.

4: Nei, verken med dedikert trekantgenerator eller frittløpende klasse D vil dette være digitalisering. Man har ingen faste rammer for hvor bred en puls kan bli, kun et intervall mellom null og en maksimalverdi.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.041
Sted
Østfold
frekvensresponsen til en asx2:

...

2-3db ved 10kz er ikke noe å hoppe i taket for. men inngangsimpedansen varierer sterkt.
Dette har jo lite med at det er en klasse D-forsterker å gjøre. Det er kun inngangsbufferen som gjør dette. I en ferdig forsterker ville nok mange valgt å sette inn en buffer foran båndbreddefilteret for å gjøre den til en mer universell last.

PS: Folk som ikke er medlem på, og innlogget på DIY-audio ser ikke hotlinkede bilder.

S

Sommerand

Gjest
Jeg har forstått det sånn at det ikke er trekantspenningen som modulerer alene, men at det er når inngangsspenningen og trekanntspenningen krysser hverandre (passerer hverandre) som trigger switching av utgangstransistorene. Sånn sett blir dette analogt fordi trekantspenningen egentlig bare er en referanse mot inngangssignalet.
En meget simpel princip skitse:

pwmsinussimpel.jpg

I indgangen sider det man kalder en komparator den har den egenskab at der skal meget lille spændingsforskel på + (den ikke inverterende indgang) og - (den inverterende) indgang til før der enten er + Vcc 15V eller - Vcc -15 på udgangen, der er meget høj forstærkning således at komparatoren øjeblikkelig gå i mætning/klipning enten med +15V eller -15V på udgangen ved den mindste potential forskel på plus og minus indgangen.

sådan en komparator kan laves meget simpelt analogt med det man kalder en differential forstærker/trin, et trin som sider i indgangen på mange almindelige forstærkere af andre årsager end her.
Det er også sådan et trin som sider i indgangen af en komparator opamp ja faktisk i næsten alle opamp's (operationsforstærkere).

En passiv udgave af differential forstærker/trinet kan ses her ved indgangen på side 4. http://www.nxp.com/documents/user_manual/UM10155.pdf en fuldstændig beskrivelse af en UCD klasse D, grundlaget for Hypex forstærkerne.

Når man i figuren gå trekantspændingen ind på - (den inverterende indgang) og signalet ind på + (den ikke inverterende indgang).

Det første der ses er at signalet krydser trekantspændingen således at den negative - indgangen for større potentiale end + indgangen og komparatoren vil afgive -15 V.
Kort efter skære trekantspændingen igen signalet, men nu således at + indgangen for det højeste potentiale og komparatoren afleverer nu + 15V osv. Resultatet bliver et PWM, Puls wide moduleret signal.

Som så skal yderligerer strømforstærkers og spændingsforstærkes til højtaleren, modkobling er også nødvendigt hvis man skal lytte på forstærkeren, filteret på udgangen filtrerer "Bærebølgen" fra og vi har det analoge signal tilbage. Men som sagt se evt. på den komplette konstruktion som virker i link'et ovenfor, link'et viser det man kalde en selvsvingede konstruktion, den har derfor ikke en trekantsgenerator som vist her.

Ps Når kan se at Snickers-is har svaret temmelig uddybende på funktionen, når man nu har jeg lavet indlægget.

Sist redigert:
S

Sommerand

Gjest
Synes jeg ville vise signalerne i en UCD:
ucd_modulation.JPG

Diagrammet er fra den appnote jeg havde link til i mit forrige indlæg

ucd_diagram.jpg

Jeg har nummeret hvor simulationer er taget, og der er udstyret godt så man kan se hvad der sker, som det ses svinger UCD kredsløbet med ca. 300-400 KHz , medkobling og delay bestemmer den endelige frekvens,det er simpelthen en oscillator , man bruger resterne af bærebølgen i graf 3 til at modulerer til PWM på samme måde som beskrevet i mit forrige indlæg med trekantsgeneratoren, den dannede PWM modulation ses i indputtet til de to mosfet graf 4 0g 5.

En stor kilde til THD er den deadtime som er nødvendig fordi de to mosfet ikke må ikke være on/trække fuld strøm samtidig, så gå det galt , deadtime skal være så lav som muligt for minimum THD.

Den høje effektivitet fås fordi der stort set kun bruges strøm i skifte øjeblikket, når mosfeterne åbner og lukker.
Men man skal huske at højtaleren skal stadigvæk have den nødvendige energi så underdimissioner ikke strømfosrygningen, men som sagt der gå væsentligt mindre energi op i varme end der gør ved klasse A/B og og især i forhold til klasse A.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har selv ikke hørt klasse D i noen utstrekning verdt kommentere, men om memory serves så gikk vel en del kritikk i starten bl.a på at de dårlig tålte variasjon i impedanse, med dertil påfølgende soniske utfordringer (alà utfordringene en utgangstransfo kan gi?). Dette forårsaket av et filter satt før utgangene for å forsøke eliminere switchestøy eller noe slikt. Et problem jeg mener å ha lest at produsentene mer eller mindre har eliminert i dag med en eller annen form for global feedback løsning for å omgå påvirkningene av dette filteret.

'Ny' teknologi har jo en tendens til å møte skepsis i vår verden, at det i tillegg er en særdeles kostnadsbesparende teknologi kan i tillegg merkelig nok tale i dens disfavør. Selv har jeg begynt å bli litt nysgjerrig på klasse D etter å ha hørt en del positiv omtale, ofte i kombinasjon med en god rør pre. Lav pris, plassbesparelse og lav varmeutvikling inviterer jo en stakkars sjel til bords. Feks kan bi-amping bli en aktualitet for oss med mer 'normal' økonomi og en bedre halvdel med egenskaper omvendt proporsjonal med klasse D (dyr, plasskrevende og voldsom varmeutvikling ved påført last).

Hypex har fått en del god omtale vedr klasse D, noen her med erfaring på disse konstruksjonene?
Det stemmer. Tidlige ICEPower kunne få ulik frekvensgang øverst i diskanten avhengig av lastimpedanse. Hypex har et litt annet prinsipp med feedback etter utgangsfilteret. Den gir blanke i hvilken last den er koblet til. Jeg har seks Hypex UcD monoblokker og gode erfaringer med dem. Se signaturtråden eller bruk søkefunksjonen. UcD700 kan låte litt klinisk, men UcD400 var en klar oppgradering fra Electrocompaniet AW180M som jeg hadde tidligere. De nye Hypex NCore er visstnok enda mye bedre, men jeg har ikke prøvd dem selv ennå.

Sist redigert:
K

kveita

Gjest
Trodde det var lyden og ikke navnet som var utslagsgivende ved valg av forsterker. Jeg bruker både rørmonoblokker og ICE skiftesvis. Begge alternativer er super, og faktisk låter de ganske likt også. Eneste forskjellen er at bassen er utrolig slagkraftig på ICE(Eximus S1), mens rørforsterkeren er marginalt bedre i de øvre regioner.

ICE minner meg forresten om friskhet og renhet og det er vel ikke å forakte.....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fordeler kontra ulemper med disse såkalte klasse D-forsterkerne? Jeg har en viss formening om hva en klasse A-forsterker er ( men ikke veldig stor dybdekunnskap, det skal innrømmes.. ), men jeg skjønner ikke heilt hvorfor en klasse D skal være så forbaska mye "kraftigere".. Og hva med alle de andre, kjører de en mix av klasse A / B?
Jeg tipper du kan få langt bedre svar av andre og mere kompetente folk her inne. Men jeg kan gjøre et forsøk på å skissere et par sentrale elementer i legmannstermer.

Klasse D gir for det første en meget høy utnyttelse av tilført effekt. Den trekker fra nettet det som skal til høyttaleren, og nesten ikke noe mer. Dette gjør at forsterkeren kan gjøres fysisk liten, og at man ikke trenger å montere den på store kjøleribber, forsåvidt også at du sparer strøm. Dette gjør også at den krever litt mindre av strømforsyningen. Alt dette gir potensielt store økonomiske gevinster, kabinett, trafo og kjøleribber er dyrt. På den annen side er det nytt, og klasse D-forsterkere er gjerne utviklet fra grunnen. Det er ikke en fyldig historie av kretser med utgåtte patentrettigheter som man kan kopiere og eventuelt modifisere lett. Produktutvikling er også dyrt.
Transistorene fungerer som brytere/switcher. Enten slipper de spenningen rett i gjennom, eller så bryter de kretsen. Transistorene slås av og på med tidsintervaller som reguleres av inngangssignalet. Frekvensene for denne av og på-funksjonen ligger langt over audioområdet, og man kobler et lavpassfilter mellom selve forsterkeren og høyttalertilkoblingen (som regel en spole i serie). Dette filtrerer bort støyen over audioområdet (sammen med induktansen i elementenes spoler).

Håper det var sånn noenlunde presist og forståelig.
Jada, dette er forståelig - takk for info, både fra deg og flere andre. Etter å ha lest gjennom trådens fire sider, ser jeg at min redsel for å være aleina om ikke å forstå dette med ICE-teknologi og klasse D-forsterkere, er fullstendig ubegrunnet. Her er det tydeligvis både stor forvirring og stort sprik i kunnskapsnivå ( som hos meg! ) og i hvordan vi oppfatter kunnskapen...

Kurver og såkalte koplings-skjemaer er nok illustrative for de av oss som har peiling, Sommerand. Jeg har ikke peiling på sånt, så det sier meg veldig lite. Det blir omtrent som å snakke maritim navigasjon til en elektro-ingeniør...

Jeg savnet ei skikkelig fakta-rute om ICE-teknologien, da jeg sist leste omtale av en slik forsterker. Og jeg funderte derfor på om jeg skulle starte denne tråden, men jeg må ærlig innrømme at jeg var nære på å ikke gjøre det - av frykt for å vise omverden hvor lite kunnskap jeg har om klasse D-forsterkere. Det var som sagt heilt ubegrunnet, fordi det er mange her som er i villrede ang. temaet. Tråden hadde følgelig sin berettigelse, og det gleder meg! Pøs på med kunnskap, folkens!

PS: Det kan jo være en tema-ide for redaktøren av "Fidelity", nemlig "Hva er en forsterker". Det kan bli en føljetong over flere utgivelser, hvor vi mer eller mindre uvitende, kunne få sånn "learning for dummies"-skolering i hva en forsterker er, hva klasse A, A/B, D osv. er, hvordan rør- og transistorbaserte løsninger virker, osv. Deretter kan man følge opp med "Hva er en høyttaler", og lære meg og mange andre de forskjellige prinsippene der, hvilken last de forskjellige høyttalertypene representerer osv. Jeg tror f.eks. at Audiovector'ene mine er relativt lettdrevne, og jeg har lest at mine gamle Rauna Njord'er ( som p.t. står godt(?) lagret ) visstnok skal være tungdrevet, men dette med 8 ohm kontra 4 ohm, har jeg ikke peiling på - ikke finner jeg stort av tekniske spec's på produsentenes sider, heller. Beklager for øvrig dette lille sidespranget...men ideen er herved servert for redaktøren!

Topp Bunn