Hva er High-End, etter din mening?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg synes Snickers definisjon er overanalytisk, akkurat som mye moderne high-end utstyr.
En Zen-Buddistisk inspirert variant er at du vil med en gang høre om det er high end, for da lytter du til musikerene og ikke anlegget.

B

BjornE

Gjest
Burde vi ikke lansere begrepet "upper end". Et musikkanlegg som enkelt og greitt reproduserer med et spesifisert antall parametre a'la THX.

Så kunne vi diskutere hvilke parametre som skulle defineres inn og hvilke grenser som burde kvalifisere til "upper ten" av "upper end"!!!!!

Bjørn

K

Konrad_Johnsen

Gjest
-Diskanten skal forsvinne. Den skal ikke tiltrekke seg oppmerksomhet i kraft av verken at det er for mye eller for lite. Det vanligste er at det er for mye. I minst 20 år har høyttalerprodusenter tøyset med flat on-axis respons, dometweeter og xo på 2500Hz delt mot en 6,5” mellomtone. Dette er dømt til å integrere seg dårlig i et rom, og med nøytral elektronikk avslører man raskt at høyttalerne låter klinisk. Problemområdet ligger fra ca 2000-8000Hz. Dette er et område vi knapt oppfatter som diskant, heller som øvre mellomtone. Dette er ikke fordi det ikke er lyse toner, men fordi det inneholder fundamental informasjon.
Interessant!

Hva er istedet for de nevnte innlærte feil, veien å gå?

R

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.385
Torget vurderinger
1
Jeg synes Snickers definisjon er overanalytisk, akkurat som mye moderne high-end utstyr.
En Zen-Buddistisk inspirert variant er at du vil med en gang høre om det er high end, for da lytter du til musikerene og ikke anlegget.
Jøsssenavn! mener du å fortelle at MID-FI husalteret mitt er HighEnd?

mvh
KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.991
Sted
Østfold
Interessant!

Hva er istedet for de nevnte innlærte feil, veien å gå?

R
Det er mange veier å gå. Man kan kompensere noe i frekvensgangen og samtidig flytte delefrekvensen veldig høyt. En annen mulighet er coax eller horn. Videre kan det løses med større elementer som spiller helt opp i diskanten, store planare bånd/elektrostater osv osv. Mulighetene er mange, men man må altså ha kontroll på spredningen for å løse det problemet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.991
Sted
Østfold
Hva mener du med analytisk i denne sammenhengen? Skal man ikke være i stand til å tenke over hvordan instrumentene låter?

K

kbwh

Gjest
Supert innlegg Snickers.
Harleys beskrivelse er også god.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hva mener du med analytisk i denne sammenhengen? Skal man ikke være i stand til å tenke over hvordan instrumentene låter?
Nei, det skal umiddelbart føles godt.

L

Ludo

Gjest
Dersom det får Dylan til å låte BRA er det galt, Dylan skal låte Dylan, det er orgasmisk, ikke bra

Bjørn
Jeg sliter litt med å innvolvere både Dylan og orgasme i samme setning... :p

O

om.s

Gjest
Enig!, og gjentar den konklusjonen jeg forholder meg til;

"High End audio isnt about equipement; its about music..."

mvh

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0
Re: Hva er din definisjon på High-End?

Min definisjon på high-end (avspillingskjede) er noe som kan gjengi mest mulig eksakt signalet som finnes på kildematerialet.
Tror jeg også liker denne oppfatningen best når det gjelder lyden. Her er det snakk om anleggets potensiale. Videre kan det diskuteres rundt materialvalg, design etc. Et high-end anlegg bør, som det ligger i navnet, ligge nær opp mot det du kan komme state-of-the-art i den aktuelle kategorien.

mvh

K

kbwh

Gjest
Extrema var på døra i går. Sa hun lette etter skikkelige transistorsaker. Jeg spurte henne om hun hadde truffet PWM. Nei, sa hun, er han stor? Nei, sa jeg. Han er liten, men kjapp og følsom med storslegga. Avgårde for hun, retning Akevittland.

F også. Jeg vil jeg vil jeg vil ha haiend!

A

Affa

Gjest
Jeg tror Extrema liker transistorer- rå transistorer. Hun synes "pc-kort forsterkere" med masse høyfrekvent støy og elendige ytelser ved lav impedanse er for pingler. Hun fnyser av dem, ler av dem, sier hun heller vil stå nedpakket i påvente av bedre tider.

K

kbwh

Gjest
Og jeg i min beskjedenhet turde ikke be henne inn. Tenk om jeg ikke hadde fått henne til å synge? Det hadde vært flaut det!

A

Affa

Gjest
Ja. Du gjorde det rette. Hvis hun er husløs og nedfor kan du jo lede henne til meg. Jeg skal ta meg av henne.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.991
Sted
Østfold
Nei, det skal umiddelbart føles godt.
Jeg kan umiddelbart få en god følelse med ekte instrumenter. I tillegg klarer jeg å høre hvordan de låter i bassen, hvordan overtonene er osv osv. Det at man kan definere parametre ved lyden betyr ikke at det er analytisk, men det er ingen tvil om at hovedfokuset må peke mot at opplevelsen ikke dreier seg om parametre. De parametrene jeg ramset opp er alle slike som gjør at de ikke påkaller seg oppmerksomhet annet enn i kraft av instrumentene som spilles.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
High-End er for mig, når man er tæt på den autentiske begivenhed.
Når man høre musik som er i rummet bag, imellem og lidt foran højttalerne. Man lytter ikke til nogle højttalere og et stereo anlæg. Højttalerne de står bare og ser dumme ud foran musikken.
Bassen kommer bagfra i midten, hvis det ligger i optagelsen. Der er hug i den og der er også følelsen af den fysiske fornemmelse.
Diskanten bemærkes ikke. Den er der bare, når den skal, ligesom i en koncertsal. Der syntes man først, at man mangler lidt, men det gør man jo ikke.
Sangerne i et kor der kan man tælle mange afhængig af mikrofon placering.
Det hele skal virke som, ja musik. God musik, dårlig musik; simpelthen hvad der er i optagelsen.
Mvh.
Sven Palvig
:)

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
:) :) :)
High-End er for mig, når man er tæt på den autentiske begivenhed.
Når man høre musik som er i rummet bag, imellem og lidt foran højttalerne. Man lytter ikke til nogle højttalere og et stereo anlæg. Højttalerne de står bare og ser dumme ud foran musikken.
Bassen kommer bagfra i midten, hvis det ligger i optagelsen. Der er hug i den og der er også følelsen af den fysiske fornemmelse.
Diskanten bemærkes ikke. Den er der bare, når den skal, ligesom i en koncertsal. Der syntes man først, at man mangler lidt, men det gør man jo ikke.
Sangerne i et kor der kan man tælle mange afhængig af mikrofon placering.
Det hele skal virke som, ja musik. God musik, dårlig musik; simpelthen hvad der er i optagelsen.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Som om jeg skulle sagt det selv:)

T

Thomas1

Gjest
Heldigvis så er lyd, enten god eller dårlig helt opp til ørene som hører den. For meg handler "high end" om det ypperste man får for pengene, ikke opplevelsen du får, ikke nødvendigvis målbart i en skala fra 1 til 10 på hvor bra du selv opplever lyden. High end får du når du kombinerer de beste komponentene i den beste forpakningen. Lykke kan ikke kjøpes for penger, men mange opplever det nok slik. Mest lykke får jeg når jeg står i butikken med mine surt OPPSPARTE penger og handler hifi.

B

Back_Door

Gjest
Et high-end anlegg kan også gi deg store skuffelser. Det vil nemlig nådeløst avsløre de dårlige innspillinger. De som du ikke vissta var så dårlige med ditt gamle anlegg :-[

O

om.s

Gjest
Et high-end anlegg kan også gi deg store skuffelser. Det vil nemlig nådeløst avsløre de dårlige innspillinger. De som du ikke vissta var så dårlige med ditt gamle anlegg :-[
Men legg da skylden der den hører hjemme, IKKE hos anlegget jfr ditt resonnement her......

mvh

B

Back_Door

Gjest
Men legg da skylden der den hører hjemme, IKKE hos anlegget jfr ditt resonnement her......

mvh
Ikke misforstå meg! Jeg er en varm tilhenger av high-end ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det ligger noe i det du sier her, men da blir high end veldig personavhengig. Hører man noe som er nærmere virkeligheten enn man er vant til, så får man akkurat den opplevelsen. Om det varer, er en annen sak.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
986
Torget vurderinger
4
Kort sagt; aner ikke!
Har aldri hørt det. Hører bare på musikk jeg.
;)

Topp Bunn