Hva er hensikten med Tre innlegg i SME armer?

drage61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2008
Antall liker
92
Hva er egentlig hensikten med tre innlegget i SME armer?

Trond

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.543
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vill nok kanskje tro at det er for å holde avstand på kablene i armrøret ?

noen som kan svare?

mvh

8

8x12_TOM

Gjest
Hvis det er treinnlegg du mener er det sikker for å dempe resonanser

drage61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2008
Antall liker
92
Hei
Skal prøve å utdype litt.
Har kjøpt en Sme 3012 arm, og har litt problemer med støy/brumming
Brummingen er tydligvis brudd på kabel eller at en av lederene er i kontakt med arm røret?
Når jeg setter på plate og løfter armen ut av Krybben (da armen har størst vinkel) er der en
brumme lyd, mer eller mindre alt etter som jeg beveger armen side veis og opp og ner.
Om jeg må trekke nye kabler (har lest at det er ett sant H......e få inn både tre innleggene og kablene)
lurte jeg på om jeg kan sløyfe tre bitene? Mange andre armer har ikke tre innlegg.
Eller bør jeg sende inn armen til noen som kan dette?
Trond

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har hatt i biter både 3012 og 3009 flere ganger både for erstatning av avkobling/gummi, og ombygginger av ymse slag. Jeg har aldri sett en trebit...

Å få skrudd inn igjen jordfestet når du har hatt av knivlageret er det mest irriterende, men med en frimerkepinsett og en liten kile går det fint.

Generelt synes jeg disse armene er betraktelig lettere å skru på enn mye annet.

mvh:
Stian

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Tror heller ikke jeg har vært bort i at den "vanlige" 3009 hadde treinnlegg, MEN 3009 series IIIs (altså lettvektsarmen) hadde treinnlegg i balsa ( laget som en U bjelke som ledningen gikk gjennom) Disse kan være vrien å få løs (kommer ut gjerne i deler) OG hvis du skal ha nytt inn så anbefaler jeg å lage ny "balsabjelke" (bare pass på riktig vekt) Hvis en lager skjerming rundt ledningene før en trær inn,så hindrer en også mye innstrålt støy (Pass på vekt)
Se bilde i mine armer tråden side 4 , litt ned på siden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10415-mine-armer-bildetra-d-4.html

Forøvrig vil jo et slikt innlegg stive av armen og gjerne hindre resonanser i den.
Mvh Jan I

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
148
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
3009R har treinnlegg. Er det muligens en 3012R du har Trond?
Med en langnebbet nebbtang (som forøvrig også kan brukes til å holde fast jordingsøret), så var det ikke noe problem å få trebitene inn og ut da jeg rewiret min arm.
Det er selvfølgelig mulig at det blir noe verre med 12 tommeren....

Armen til Thomas Schick har også treinnlegg. Dette for å dempe resonnanser.

Topp Bunn