Hva er galt?

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt her.
Har et par 300B rørmonoblokker, der den ene ikke helt oppfører seg som den skal. (tror jeg)
Måtte bytte det ene 300B røret da jeg la merke til at noen av glødetrådene var defekt, og en blå flamme var godt synlig. Tenkte at det kanskje bare var et defekt rør.

Har nå satt inn nytt rør, og det lyser fortsatt ganske intenst blått, når det er mørkt.
Får også en del høye knepp i høyttaleren i denne kanalen, når kjøleskap osv, slår ut og inn.
Dette gjelder alltså kunn denne en monoblokken.
Får også et knepp når jeg slår av denne.

Dette er et sett fra Welborne Labs, kjøpt ferdig bygget.
Er ikke noen guru på dette, så jeg håper noen kan hjelpe meg litt her. ???

MVH
 
T

timc

Gjest
Blå glød trenger ikke nødvendigivs være galt. Jeg vet ikke med 300B rør, men jeg har sett flere 6550 rør som har en blå glød i tillegg til den vanlige.

knepp i høyttalerne når kjøleskap og slikt slår inn tyder på at du skulle hatt et filter eller noe. Eventuelt egen kurs dersom du ikke har det. Siden det bare skjer på den ene kan det jo hende du har en defekt komponent i den blokka. En som utfører en filterfunksjon.

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sett samme blå glød på KT88 også.. men fant aldri ut at det var noe galt.

Mvh Vidar P
 
T

timc

Gjest
Dersom jeg ikke husker feil kommer den blå "ekstragløden" av at de har fyllt røret med en gass i stedet for vakum.

Mvh
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Takk for svar.
Har sjekket ut litt om dette "blue glow" fenomenet.
Litt sprikende opplysninger er det, noen påstår at røret ikke er tett, slik at oksygen har kommet inn.
Andre sier at noen rør bare oppfører seg slik, var noen tekniske forklaringer på dette som ikke jeg skal prøve og forklare.
Det jeg syntes var litt merkelig, er at det gjelder bare den ene blokka.
Den andre er det nesten ikke antydning til blue glow, og heller ikke noe knepping.
Sitter derfor og lurer på om det er noe galt, men jeg uroer meg kanskje unødvendig?
Må bare tillegge at blokkene er dødstille, utenom de hersens kneppene, som slår igjennom på den ene blokka.
Har vært inne på tanke med filter, men synes jeg bør komme til bunns med det at det er bare den ene blokka som gir knepp. Hmmm, pussig....

Har forresten også litt trafo snerr i min EMC1 up, noen som kjenner til dette fra før? (2006 mod)

MVH
 

Mangeballer

Medlem
Ble medlem
14.11.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Har du prøvd å bytte om på forsterkerne får å se om problemet ligger i forsterker eller nett Hvist du ikke har nett-kabel i samme Vegg kontakt.Bare en tanke siden du sier det bare er i den ene forsterkeren du får knepping fra kjøleskap.
Mvh.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Kanskje litt Off-topic, men...

Når man opplever at kjøleskapet "knepper" i stereoen, er det da ikke kjøleskapet det er noe feil med, og ikke stereoen ???

Ville ikke det enkleste og mest korrekte være å fikse feilen i kjøleskapet? ???

Arild

Juhuuu :D Innlegg nr. 100! :D
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hadde "knepp" i stereoen ved av/påslag av en taklampe. Dette bedret seg da en x-kondis fra ELFA ble koblet i paralell med pæra. Dette skal være standard på slike lamper, men manglet i dette tilfellet.
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Her er det ikke snakk om kunn kjøleskap som slår inn, men også brytere til lys, vifter komfyr etc.

Dette er forsåvidt ikke noe ukjent fenomen for meg, og kan fikses enkelt.
Men det som er litt snålt er som sagt at det gjelder kunn den ene monoblokka!

Skal få sjekket om det er et slags filter/kondis som kan være gåen.

Jeg er et tekno nek, men hvis det er en slik sak montert, sitter ikke den da direkte på av/på bryteren.

Hmm, får finne en skrutrekker og snuse litt.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Du sier du er dårlig kjent med "tekno". Da vil jeg bare nevne at det er risikabelt å rote rundt i en rørforsterker uten å vite hva man gjør, selv om forsterkeren er slått av og støpselet er trukket fra! Det kan være ladninger i kondensatorer som er alt fra ubehagelige til dødelige!
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
I know, ikke røre bare se ;)

Har sendt en mail til Ron Welborne, får se hva han sier.
Får vel et svar om en ukes tid, er ikke alltid like kjapp til og svare på mail den fyren der.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For feilsøkingen sin del, hvorfor ikke bytte røret mellom de to?
Ville også gjort som foreslått, altså byttet plass og stikk mellom de to for å verifisere om det er relatert til en forsterker eller til utenomliggende årsaker.

TEK
 
Topp Bunn