Hva er galt med LMC (kabel)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har laget noen lmc kabler til test....de fremstår her som ett grått teppe over lyden føler jeg , platsladd spiller bedre , supra enda bedre.....og nå står wireworld beltene for døra til test......lmc "DREPER" CD SPILLERN MIN FØLES DET SOM så spør jeg hvordan kan det ha seg?

Furutec gold stikk i begge ender...termineringen er i skjønneste orden,,,, skjerm tilkoblet Jord i apparatenden (har prøvd å snu, hjalp ikke det skvatt)

Den siste metern går i søppla ( eller til nød på platespillermotor) der kan den vel ikke gjøre ugang eller :eek: :eek:

Men jeg etterspør hvorfor?? En så til de grader kritikkrost kabel.....ikke at jeg hatr svidd av neon få kroner...mest irritasjonsmomentet med å ikke får det til egentlig....

Takker for alle svar...Espen

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Rart :eek:.

En strømkabel burde ikke gjøre så mye med lyden. Mine "hageslanger" er mest til "pynt", og gjør ikke så mye med lyden hverken i positiv eller negativ retning. Men, så skal det sies at jeg er døv så........ ;D.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.493
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det var rart. Du kan jo sjekke fasen på stikk? Har selv sammenlignet LMC kabel med endel andre. (Nordost, Eichmann, Supra (huff), og noen flere som jeg ikke husker. ) - LMC var den beste for meg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Trodde skjerm skulle kobles til jord i "veggen" ?!

Er kablene innspillt? ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
ixos_76 skrev:
Har laget noen lmc kabler til test....de fremstår her som ett grått teppe over lyden føler jeg , platsladd spiller bedre , supra enda bedre.....og nå står wireworld beltene for døra til test......lmc "DREPER" CD SPILLERN MIN FØLES DET SOM så spør jeg hvordan kan det ha seg?

Furutec gold stikk i begge ender...termineringen er i skjønneste orden,,,, skjerm tilkoblet Jord i apparatenden (har prøvd å snu, hjalp ikke det skvatt)

Den siste metern går i søppla ( eller til nød på platespillermotor) der kan den vel ikke gjøre ugang eller :eek: :eek:

Men jeg etterspør hvorfor?? En så til de grader kritikkrost kabel.....ikke at jeg hatr svidd av neon få kroner...mest irritasjonsmomentet med å ikke får det til egentlig....

Takker for alle svar...Espen
Naa virker du bra desperat her Espen.

For det forste, skjerm skal kobles til nettjord paa "veggsiden".

Her som ofte ellers, spoer forst - mekk etterpaa!

Du skal likevel ikke se bort fra at du ikke liker det kablen gjoer, men jeg finner det like merkelig som bambadoo.

Jeg bruker denne kablen til stromtilforsel i hele mitt oppsett, og kan ikke si jeg merker mye til dem. De leverer rett og slett strom uten aa gjore noe ut av seg. Dersom dette ikke er tilfelle hos deg, verifiser at du har:

*Fortinnet lederne foer du skrur til i kontaktene. og gjerne loddet dem etterpaa.
*Jordet skjermen i nett-enden og ikke i apparat-enden
*Forsikret deg om hva som er jord og hva som er fase og koblet opp deretter
*Holdt styr paa fasene (brun/blaa) i forhold til andre apparater i systemet

For ordens skyld, jeg bruker kraftige gummierte Shuko kontakter i stedet for disse fancy Furutech-greiene i nett enden, og Neutric Powercon i apparatenden (samme type plugg som DP benytter)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
626
Erland skrev:
*Fortinnet lederne foer du skrur til i kontaktene. og gjerne loddet dem etterpaa.
Det blir vel generelt regnet som "fy" å fortinne ledere som brukes i skrukontakter. Tinnet siger over tid, og kontakten blir ustabil.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
LMC med Furutec ga betydelig forbedring hos meg og er en løsning som kan anbefales. Skru opp Furutech kontaktene og sjekk at kabelen er festet skikkelig. dette er faktisk litt vaskelig siden alt er så j.....stivt tjukt og fælt. I tillegg har Furutech dårlige (myke) skruer som er lett å ødelegge.
Men lyden er bra 8)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
whistler skrev:
Erland skrev:
Det blir vel generelt regnet som "fy" å fortinne ledere som brukes i skrukontakter. Tinnet siger over tid, og kontakten blir ustabil.
Det er helt korrekt. Tinnet flyter ut og koblingen løsner. Metoden brukes aldri der det stilles krav til pålitelighet.
Dersom man ikke kan lodde lederen direkte i kontakta kan man ev. krympe på ei kobberhylse før man skrur fast.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
93
Sted
Vestlandet
Erland skrev:
Er uenig i dette, selv om all teori sier at dette er riktig.
Har selv erfart at jording i apparat-ende låter bedre hos meg.
Men bruker da en pseudo jording, med "løs" jording i vegg-enden.
Dette inntrykket vet jeg andre kan bekrefte.

Mvh.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
hifiasylet skrev:
Erland skrev:
...
All teori tilsier ikke at det kun er riktig å jorde skjermen i stikkenden av en nettkabel. Det er helt uprobelmatisk å bruke teori og praksis for å argumentere for at skjermen bør jordes i apparatenden (evt apparatchassis dersom apparetet ikke skal/bør tilsluttes jord), om ikke i begge ender.

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå har jeg kødda så mye med disse kabelene at i morra heter jeg meg noen wireworld kabler for lytt i helgen....fase kan kanskje være feilen...skal bytte PÅ DEN ENE sida i helga å sjekke....bare for gøy......kanskje jeg har gjort en bommert der ved termineringen...det rare er at jeg hadde to kabler til , på monoblokkene , det var det samme der , flatt og jævlig ,virker som ett teppe foran ht......og det er rimelig stor forskjell også....selv om jeg ikke helt liker det... 8)

her må det mekkes i helga gitt.....før jeg gir lmc på dør ,om ikke å snu fasen hjelper... restkablen går til platespillermotor/ og platevasker om dette ikke funker....

Helt sykt at det er så stor forskjell på nettkabler...liker det ikke men. ::)

Takker for svar..

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.493
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må ikke glemme å gi dem 4000-5000 timer innspilling ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
ixos_76 skrev:
her må det mekkes i helga gitt.....før jeg gir lmc på dør ,om ikke å snu fasen hjelper... restkablen går til platespillermotor/ og platevasker om dette ikke funker....
Det er mye lettere å snu støpselet i stikken enn å begynne å mekke inni støpselet ;) ;). Inni er det jo ikke så mye som kan være feil så lenge jord er på rett plass, og ikke er i kontakt med noe annet.

Mvh.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
hifiasylet skrev:
Erland skrev:

Mvh.
Kanskje jeg tar feil her, men praksis viser at skjerm tilkoblet apparat-siden fort kan fungere som antenne i stedet for skjerm.
Dette er ogsaa teorien bak aa ikke koble skjerm til apparatet. Slik har ogsaa jeg opplevd det.

Skulle din erfaring tilsi noe annet og du har fatt gode resultater, er dette sikkert bra for deg?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Erland skrev:
hifiasylet skrev:
Erland skrev:

Mvh.
Kanskje jeg tar feil her, men praksis viser at skjerm tilkoblet apparat-siden fort kan fungere som antenne i stedet for skjerm.
Dette er ogsaa teorien bak aa ikke koble skjerm til apparatet. Slik har ogsaa jeg opplevd det.

Skulle din erfaring tilsi noe annet og du har fatt gode resultater, er dette sikkert bra for deg?

Hei,

Ble som sagt i tvil selv, har endelig mannet meg til å få laget disse FAT LMC kablene til mine monoblokker, 4 stk og tatt det med meg ut offshore for å plage elektrikkerene litt med terminering.
Jeg har ikke jord og slik sett så er det muligens mer åpent hvor det er best å koble skjerm, trodde at vanligvis blir det i vegg kontakt ende, det var også tilfelle på mine gamle PS Lab 1 .

Må uansett ta en avgjørele hvor jeg skal koble skjerm, men ble som sagt litt i tvil igjen siden jeg ikke har jordet kurs om det da heller bør kobles i apparatende.

Mvh
Geir

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
...

I den grad «antenneefekten» skulle være et problem så kan den bøtes på med en liten kondensator til å terminere den «løse» enden til jord - 1 nF skulle vær mer enn nok, EDIT: evt. en liten motsand med en ohm eller to. Alternativt kan skjermen slevfølgelig termineres i begge ender. Rent intuitivt foretrekker jeg å betrakte skjermen som en forlengelse av chassis.

mvh
KJ

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Hva med en feritt rundt kabelen i apparatenden?
Dette finnes på mange produkter som tv`er, pc-skjermer og lignende, og det har sikkert en årsak at de er der.

En selvbygger i en annen tråd her på forumet gjorde dette med godt resultat så vidt jeg kan huske....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I morra skal jeg hente meg ett par meter furutec kabel.....skal legge på en ferrit på disse ved terminering med nåværende furu kontakter , så får vi se....hatt wireworld strøm på lån nå ,og det er LANGT bedre enn dette lmc greiene i allefall....det var gut_man her som skrøt veldig av furutec sine nettkabler....det samme gorde en annen jeg snakka med i stad....for å få brukt mine kontakter kjøper jeg ett par meter for å prøve!

LMC en gikk i søppla..................gidder ikke å bruke mer tid på den , elendig i mine ører. :'(

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
ixos_76 skrev:
I morra skal jeg hente meg ett par meter furutec kabel.....skal legge på en ferrit på disse ved terminering med nåværende furu kontakter , så får vi se....hatt wireworld strøm på lån nå ,og det er LANGT bedre enn dette lmc greiene i allefall....det var gut_man her som skrøt veldig av furutec sine nettkabler....det samme gorde en annen jeg snakka med i stad....for å få brukt mine kontakter kjøper jeg ett par meter for å prøve!

LMC en gikk i søppla..................gidder ikke å bruke mer tid på den , elendig i mine ører. :'(
Hei,

Merkelig at du skulle bli så misfornøyd, det er jo veldig mange brukere av disse som har motsatt erfaring.
Selv har jeg ikke testet mine enda, holder på med å lage de til, riktignok FAT LMC ellers er de vel basert på samme type kabel.
Uansett, send nå en liten test etter at du har prøvd med furutech sine kabler, det er nå uansett kontaktene som koster mest på dette DIY prinsippet.

Mvh
Geir

R

Rolf_Da!

Gjest
Hehe, morro!

Endelig en kabeltråd med litt trøkk i igjen......

Har selv lagd meg FAT lmc kabler, og har noen skinny lmc liggende også. (4mm kontra 2,5mm om noen lurte)
FAT-ene mine er med kobber Furutech, FI-11 og FI-E11.

Tråd her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20394.0/all.html

Jeg har koblet skjerm sammen med jord i veggenden og hverken koblet til jord eller skjerm i apparatenden.
Skal sjekke ut dette i nytt hus der det er jordet opplegg.

Hvis du opplever forskjeller på strømkabler, Ixos, som du tydeligvis gjør ref første innlegg.
Så synes jeg du skal forsøke å snu stikket, det kan i noen oppsett/strømopplegg være ganske så påtagelig.
Forskjellen er ofte innelukket og skarpt kontra åpent og stort.
Har ikke opplevd store endringer i eget oppsett, men hørt det hos andre.

Men så til "lyden" av FAT LMC:
Åpent, så til de grader åpent og rett igjennom.
Definert og konturskarpt, bassen er strammet opp og smeller til samt er så definert og detaljert at det er uhørt...
Ærlig på grensen til uhøflig, ikke kabel for sarte sjeler som vil ha behagelig oppmykning. Tok litt tid før jeg ble bekvem med dette.
Svart, beksvart i stille partier. Dette gjør at den virker enda litt mer dynamisk.

Så vi er ikke heeeeelt på linje her ;)
Synd du kasta dem dog, gode kabler er det disse feite LMC-ene.

R

L

lark

Gjest
GFE skrev:
Må uansett ta en avgjørele hvor jeg skal koble skjerm, men ble som sagt litt i tvil igjen siden jeg ikke har jordet kurs om det da heller bør kobles i apparatende.
Mvh
Geir
Hvis du ikke har jordet kurs, så skal du koble skjermen til bare i apparatstøpselet. Skjermen vil da fungere som en forlengelse av chassis. Og jordlederen i kabelen er det ingen vits i å koble til i det hele tatt.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Dessverre ;D så er jeg mer enig med @RoDa her, det er også min erfaring med feite og slanke LMC, sånn i grove trekk hvertfall..

Supra er en knall kabel om du skal kvele musikken, den har nesten samme effekt som å sette tykke gardiner foran høyttalerene..

Og skjerm er virkelig roten til alt ondt.!
Her hos meg er også jord roten til alt ondt.!

Fra normal LMC til Furutech er rett å slett en åpenbaring, du slipper den hissigheten og du får frem mer detaljer som ikke blir "harde/hissige/skarpe" som med LMC..
Jeg har dessverre enda flere LMC kabler som jeg bare må få vekk, om det blir Furutech eller om jeg spandere på meg Oblivion, det får nesten lommeboka avgjøre, jeg må ha totalt 5 meter til monoblokker og det svir på pungen om jeg er gal nok til å gå for Oblivion, det er bare 1200 småpenger som jeg må ut med til Furutech..

Men LMC får ikke innpass her igjen, det er en rimelig kabel som låter deretter i mine ører..
Helt greit i "rimelige" oppsett, men når musikken kommer usminket gjennom så hører du LMC så til de grader, at det ikke er til å holde ut med i lengden..
Kimber 8TC stiller i samma kategori i mine ører..

Fikk forresten en PM fra @ixos her om dagen, den var ikke så lang og jeg håper det er greit at jeg poster den her, selv om det er mot regelverket.?
Furutech........ ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tror jeg er den andre som @ixos refererer til.? ::)
Kjell

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Hehe, noe bombastisk. :) Hvor ble det av den gode gamle Kjell som hadde respekt for andres erfaringer og tilnærminger.
Nå er transistor dritt, skjerm ille....

Skjermet nettkabel er ikke alltid så galt. Mine AW60 var veldig fintfølende og en skjermet nettkabel gjorde susen. Det betyr derimot ikke at skjerm alltid er lykken. Selv har jeg ellers liten erfaring med nettkabler og skal si fint lite om det ellers

Edit: feilsitering.

R

Rolf_Da!

Gjest
Rotekroken skrev:
Jord kan lage krøll ja.
Skjerm er fine ting, i alle fall dobbel ufortinnet kobber som på FAT LMC.
Tror den bidrar til det svarte i lyden fra den.

Fra normal LMC til Furutech er rett å slett en åpenbaring, du slipper den hissigheten og du får frem mer detaljer som ikke blir "harde/hissige/skarpe" som med LMC..
Jeg har dessverre enda flere LMC kabler som jeg bare må få vekk, om det blir Furutech eller om jeg spandere på meg Oblivion, det får nesten lommeboka avgjøre, jeg må ha totalt 5 meter til monoblokker og det svir på pungen om jeg er gal nok til å gå for Oblivion, det er bare 1200 småpenger som jeg må ut med til Furutech..
En ide er å prøve FAT LMC.
Fikk rapporten fra andre ingeniøren innen elektro/elektronikk i dag.
Han nekter å tro på det, eller forstå hvorfor.... Men han velger også å stole på ørene. :D
To ingeniører som burde vite bedre er so far hooked 8)

Men LMC får ikke innpass her igjen, det er en rimelig kabel som låter deretter i mine ører..
Helt greit i "rimelige" oppsett, men når musikken kommer usminket gjennom så hører du LMC så til de grader, at det ikke er til å holde ut med i lengden..
Kimber 8TC stiller i samma kategori i mine ører..
Snakker du slank LMC her? Tror jeg må kjøre et par sammenliginger når anlegget er oppe igjen.
Dette begynner å minne om kabelhysteri, skal kablene koste like mye som utstyret det knytter sammen?[/quote]

Forresten; Hvordan låter LMC da?

En forresten til; Jeg er tilbøyelig til å si at det er flere anlegg som ikke liker FAT LMC grunnet dens ærlige rett-frem presentasjon.

FAT LMC TIL FOLKET ! ! !

R

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Holmium skrev:
Rotekroken skrev:
Hehe, noe bombastisk. :) Hvor ble det av den gode gamle Kjell som hadde respekt for andres erfaringer og tilnærminger.

Skjermet nettkabel er ikke alltid så galt. Mine AW60 var veldig fintfølende og en skjermet nettkabel gjorde susen. Det betyr derimot ikke at skjerm alltid er lykken. Selv har jeg ellers liten erfaring med nettkabler og skal si fint lite om det ellers

Her hos meg kjære venn, her er skjerm og jord virkelig roten til alt ondt.!
Det være seg spillere, amper om det er transistorer eller rør..
Kanskje jeg uttrykte meg litt feil, men det er her som skjerm og jord virkelig ødelegger alt som er..
Hva andre gjør, det er seff helt opp til dem ;)

Falsk skjerm som er koblet til jordet kontakt i den ene enden jeg snakker om, skjerm bør man han for at det ikke skal bli påvirket av yttre krefter, men den skal ikke under noen omstendigheter kobles til jord i mitt strømnett 8)

Og ja, her er jeg veldig bombastisk i henhold til mine egne krav, så mange ganger som jeg virkelig har gått skoa av meg, prøvd å prøvd å prøvd, hver eneste gang så går det galt..
Er det noen andre som sliter med samma problem, så koster det svært lite å koble av jord og evt skjerm og tape den godt i begge ender, så prøver man med og uten jord og skjerm i valgt rekkefølge..

Bombastisk er også min påstand om at her hos meg funker ikke nettfilter eller padder, nettopp for at jeg ikke kan bruke noe form for jord eller skjerm i noen ender..
Om det er oppsettet mitt som er følsomt for slikt eller om jeg har flaggermusørrer :eek: vet jeg ikke, men selv i oppsettet jeg har til stereofilm hører jeg masse shit om jeg kobler til jord eller skjerm..

Så, Holmium, mine bombastiske påstander er mine egne erfaringer her hos meg, kanskje jeg uttrykte meg feil.?
Nå tror jeg hvertfall evt misforståelse er unnagjort.? ::)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jord kan lage krøll ja.
Skjerm er fine ting, i alle fall dobbel ufortinnet kobber som på FAT LMC.
Tror den bidrar til det svarte i lyden fra den.
Her hos meg måtte jeg fjerne både jord og skjerm på FAT LMC for at det skulle bli støyfritt, forrige eier hadde sørget for både jord og skjerm, men det funker rett å slett ikke her..

En ide er å prøve FAT LMC.
Fikk rapporten fra andre ingeniøren innen elektro/elektronikk i dag.
Han nekter å tro på det, eller forstå hvorfor.... Men han velger også å stole på ørene.
To ingeniører som burde vite bedre er so far hooked
Og dette er jo rett å slett strålende nyheter :eek: :D
Litt på sidelinjen dette her, men kunne du ha spurt en av de ingen-gjør'ene om følgende:
Ujord i vegg kontakta, jord med og uten skjerm i kabel og komponenter som har jord innvendig, dette støyer som satan og du kan høre støy fra flere meters hold fra HT, så fort jeg fjerner jord og skjerm i begge ender så er det så tyst at jeg ikke kan høre noe sus med øret inntil HT..
Dette er 2 adskilte kurser, flere forskjellige spillere, amper med rør og transistor, forskjellige kabler i begge oppsetta, alt som heter strømkabler med jord, enten de heter WireWorld, LMC, Furutech, grøftekabel, industrikabler i forskjellige modeller, Supra, Oblivion, PC kabler, normale strøm kabler, osv osv..
Padde på slike oppsett uten jord i vegg har faktisk ødelagt pre og effekt, jeg har fått støt av pre med metall chassi, listen er ganske lang med jordproblemer kan du si, dette er ikke placebo av noe slag..
Jeg har også prøvd å bruke padde til en og en enhet med jord fra jordet kontakt på en annen kurs, ikke det heller hjelper..
Teknisk ligger dette ALT for høyt for meg, så jeg bruker sunn fornuft og ørene..
2x150cm FAT LMC kabel til den som løser dette mysteriet..

Snakker du slank LMC her? Tror jeg må kjøre et par sammenliginger når anlegget er oppe igjen.
Dette begynner å minne om kabelhysteri, skal kablene koste like mye som utstyret det knytter sammen?

Forresten; Hvordan låter LMC da?

En forresten til; Jeg er tilbøyelig til å si at det er flere anlegg som ikke liker FAT LMC grunnet dens ærlige rett-frem presentasjon.

FAT LMC TIL FOLKET ! ! !

R
Jeg personlig snakker om begge LMC variantene..
Min anbefaling etter min erfaring er Furutech til 240,- meteren, det er dobbelt av hva LMC koster og slettes ikke i nærheten av hva komponentene koster, men jeg ofrer gjerne et par plater for å få bedre lyd ;)

Furutech minner meg ganske mye om Cardas, som har en litt varm tone men som slipper gjennom alt av musikk, den maskerer ikkeno..
LMC minner meg ganske mye om Kimber 8TC, dette er migrene-kabel number one for min egen del, det er rett å slett øre-uvennlig..
Siden vi ikke har noen fasiter, så velger jeg å sammenligne de på denne måten, tror ikke det er så alvorlig gal sammenligning.?

Jah, du kan si det slik.. Men da vil jeg atter en gang dra frem Kimber 8TC, den låter rett å slett ille i mine ører, på samma måte som LMC kabelen..
Er anlegget svakt tunet mot det litt varme, så vil du nok få en nøytral klangbalanse med LMC, men har du en klangbalanse som heller mot det lys/kalde så ville jeg aldri i verden satt på Kimber 8TC eller LMC kabel i det oppsettet..
LMC er en billig oppgradering av anlegget, men det er også Furutech, begge bør testet av de som fremdeles ikke har prøvd noe slikt..
Kjell

L

lark

Gjest
Mener å ha lest et eller annet sted at å samle jordete strømkabler i en padde med jordkontakt ikke er å anbefale dersom man har ujordet kurs. Dette på grunn av jordsløyfer (støy) gjennom strømkabler og signalkabler.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Ujord i vegg kontakta, jord med og uten skjerm i kabel og komponenter som har jord innvendig, dette støyer som satan og du kan høre støy fra flere meters hold fra HT, så fort jeg fjerner jord og skjerm i begge ender så er det så tyst at jeg ikke kan høre noe sus med øret inntil HT..
Dette er 2 adskilte kurser, flere forskjellige spillere, amper med rør og transistor, forskjellige kabler i begge oppsetta, alt som heter strømkabler med jord, enten de heter WireWorld, LMC, Furutech, grøftekabel, industrikabler i forskjellige modeller, Supra, Oblivion, PC kabler, normale strøm kabler, osv osv..
Padde på slike oppsett uten jord i vegg har faktisk ødelagt pre og effekt, jeg har fått støt av pre med metall chassi, listen er ganske lang med jordproblemer kan du si, dette er ikke placebo av noe slag..
Jeg har også prøvd å bruke padde til en og en enhet med jord fra jordet kontakt på en annen kurs, ikke det heller hjelper..
Teknisk ligger dette ALT for høyt for meg, så jeg bruker sunn fornuft og ørene..
...
Jord og jord kan være så mangt ... Ustyr som er designet for tilslutning til nettjord (protection earth/ground på framandnorsk) - såkalt (beskyttelses-/isolasjons-)-klasse 1 utstyr skal tilsluttes nettjord av hensyn til sikkerhet. Utstyr som er designet uten tilslutning til nettjord benevnes som (beskyttelses-/isolasjons-)-klasse 2 eller dobbeltisolerte kan tilsuttes uten tilkobling til nettjord. Krunnen til at klasse 2 utstyr kanbenvenes som dobbeltisolerte er at en enkelt isolasjonsfeil ikke skal kunne gjøre at chasiss blir strømførende med nettspenning (eller annen farlig spenning). El-sikkerheten til klasse 1 utstyr deriomot avhenger av tilslutning til nettjord slik at aktuelle sikringer/jordfeilbrytere kan utløses. Jf. f.eks wiki...

Grunnen til at jording blir et problem i lydutstyr er forholdet mellom signaljord (som er referansen for signalet) vs nettjord, som er spesielt påtagelig ved ubalanserte signaler. I dobbeltisolert utstyr som ikke tilsluttes nettjord, så er den eneste jordkoblingen mellom utstyret vi signalkablene, og jord ernormalt set et margiinalt eller fraværende problem (med et lite unntak i faset TN-nett, ift ev induserte/kapasitive overføring av støy til chassis i appartauret - dvs «feil» fasing av nettstikk). I utstyr (dvs mer enn ett) som er tilsluttet nettjord og hvor nettjord/chassis og signaljord er koblet sammen oppstår det lett jordsløyfer som er motagelige for induserte nettstøy. Den enkleste løsningen på slike problemer er å bruke linjetrafoer til å avbryte jord koblingen via signalkablene.

mvh
KJ

R

Rolf_Da!

Gjest
Rotekroken skrev:
Ikke jordede kontakter i veggen?
Da vil jeg tro det er støy som plukkes opp i jordleder/skjerm og ledes inn i apparatene.
Prøv med å skille alle signal- og strømkabler fysisk, og der de krysser hverandre bør det skje i 90 graders vinkel.
Verdt å prøve for å høre om det er forskjell.

Selv har jeg koblet jord og skjerm i veggenden, men nada i apparatenden. Vil ikke koble til jord så lenge jeg ikke har jord i veggen.
Tipper det er saken hos deg også.

Har du mye stasj i huset/rommet som sender ut støy? Er naboen radioamatør, eller noe sånt? Bare spent på hva som gjør at det er så mye støy klar til å plukkes opp i kablene dine. Uansett hvilke kabler du har, så tror jeg støyproblemet uansett løses ved å koble fra jordleder og skjerm i apparatenden.

Padde med kontakt mellom jordpinnene er skummelt på ujordet anlegg og jordede kabler til apparatene. Jordsløyfer og mye scary kan skje.
Anbefales ikke.

Koble fra jordleder og skjerm i apparatenden så hjelper det ;)

Takker :D

Det morsomme er at vi nok er litt på linje angående inntrykk av LMC kablene.
Ærlig og rett frem uten filter, ikke så myk som Kimber FP-10 Gold eller Oyaidekabler.
Men jeg er litt skeptisk til så store forskjeller, kan nok tyde på at strømmen din forstørrer/forverrer dette?
Kanskje noe av det samme med signalkabler? Litt småsjuke strømforhold som gjør de elektriske samarbeidsforholdene mellom komponentene vanskelig?
Bare et par tanker

Good night :)

R

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Holmium skrev:
Rotekroken skrev:

Her hos meg kjære venn, her er skjerm og jord virkelig roten til alt ondt.!
Det være seg spillere, amper om det er transistorer eller rør..
Kanskje jeg uttrykte meg litt feil, men det er her som skjerm og jord virkelig ødelegger alt som er..
Hva andre gjør, det er seff helt opp til dem ;)

Falsk skjerm som er koblet til jordet kontakt i den ene enden jeg snakker om, skjerm bør man han for at det ikke skal bli påvirket av yttre krefter, men den skal ikke under noen omstendigheter kobles til jord i mitt strømnett 8)

Og ja, her er jeg veldig bombastisk i henhold til mine egne krav, så mange ganger som jeg virkelig har gått skoa av meg, prøvd å prøvd å prøvd, hver eneste gang så går det galt..
Er det noen andre som sliter med samma problem, så koster det svært lite å koble av jord og evt skjerm og tape den godt i begge ender, så prøver man med og uten jord og skjerm i valgt rekkefølge..

Bombastisk er også min påstand om at her hos meg funker ikke nettfilter eller padder, nettopp for at jeg ikke kan bruke noe form for jord eller skjerm i noen ender..
Om det er oppsettet mitt som er følsomt for slikt eller om jeg har flaggermusørrer :eek: vet jeg ikke, men selv i oppsettet jeg har til stereofilm hører jeg masse shit om jeg kobler til jord eller skjerm..

Så, Holmium, mine bombastiske påstander er mine egne erfaringer her hos meg, kanskje jeg uttrykte meg feil.?
Nå tror jeg hvertfall evt misforståelse er unnagjort.? ::)
Ingen fare, alle skal få ha sine meninger og jeg trenger ikke at man hele tiden skal si "jeg synes". Det ble dog litt snodig når det kom slik:
Og skjerm er virkelig roten til alt ondt.! Leses som at slik er det på grunn av følgende; Her hos meg er også jord roten til alt ondt.!

Ellers er det alltid artig å lese om andres erfaringer. Jeg, som selv anser kabler for viktig, er noe skeptisk til at nettkabler skal ha den helt stor betydningen. Da tenker jeg ikke på jordtilkopling ol.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Holmium skrev:
Ellers er det alltid artig å lese om andres erfaringer. Jeg, som selv anser kabler for viktig, er noe skeptisk til at nettkabler skal ha den helt stor betydningen. Da tenker jeg ikke på jordtilkopling ol.
www.pmaudio.no og www.norskaudioteknikk.no så får du Furutech strømkabel til par hundrelapper for meteren, så har du sett annonser her på HFS ang LMC, du har sikkert apparatkontakter og nettstøpsler liggende eller som du kan "stjele" fra annet utstyr.?
Evt ta en tur på www.elfa.se der har de meget rimelige nettstøpsler og apparatkontakter (at de tåler mer enn 150 grader er positivt, bedre materiale og bedre kvalitet), så mekker du de lengdene som du selv trenger i eget oppsett, gi alle kablene minst like lang innspillingstid som rør og kom tilbake med feedback om strømkabler har noe for seg eller ikke..
Du har rør i ampen og en CD spiller som er av eldre, men meget god klasse, begge vil ha god nytte av skikkelige strømkabler, dette er ikke noe som bare "superører og flaggermusører" hører..

Garanti:
Siden dette er deg, så skal jeg gi deg en garanti som du ikke kan si nei til ;D
Jeg kjøper strømkablene av deg til selvkost om du ikke har noe positiv effekt hos deg, altså Furutech kablene, LMC vil jeg ikke ha i hus igjen 8)

PS: om signalkabler og/eller høyttalerkabler "maskerer" lyden mye, så vil ikke strømkabler ha ekstremt mye å si, jo mer de andre kablene slipper gjennom av musikk, jo mer effekt opplever jeg at strømkabler har.!
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
RoDa skrev:
1. Ikke jordede kontakter i veggen?
Da vil jeg tro det er støy som plukkes opp i jordleder/skjerm og ledes inn i apparatene.
Prøv med å skille alle signal- og strømkabler fysisk, og der de krysser hverandre bør det skje i 90 graders vinkel.
Verdt å prøve for å høre om det er forskjell.

Selv har jeg koblet jord og skjerm i veggenden, men nada i apparatenden. Vil ikke koble til jord så lenge jeg ikke har jord i veggen.
Tipper det er saken hos deg også.

2. Har du mye stasj i huset/rommet som sender ut støy? Er naboen radioamatør, eller noe sånt? Bare spent på hva som gjør at det er så mye støy klar til å plukkes opp i kablene dine. Uansett hvilke kabler du har, så tror jeg støyproblemet uansett løses ved å koble fra jordleder og skjerm i apparatenden.

3. Padde med kontakt mellom jordpinnene er skummelt på ujordet anlegg og jordede kabler til apparatene. Jordsløyfer og mye scary kan skje.
Anbefales ikke.

4. Koble fra jordleder og skjerm i apparatenden så hjelper det ;)

5. Det morsomme er at vi nok er litt på linje angående inntrykk av LMC kablene.
Ærlig og rett frem uten filter, ikke så myk som Kimber FP-10 Gold eller Oyaidekabler.
Men jeg er litt skeptisk til så store forskjeller, kan nok tyde på at strømmen din forstørrer/forverrer dette?

6. Kanskje noe av det samme med signalkabler? Litt småsjuke strømforhold som gjør de elektriske samarbeidsforholdene mellom komponentene vanskelig?
Bare et par tanker

Good night :)

R
1. jord/skjerm er jo bare en forlengelse av det som er i apparatet, det er ikke galt med jord i apparatet siden problemet blir borte av å koble av jord og/eller skjerm..
Jeg har prøvd i ett oppsett som jeg hadde strøm helt separat for seg selv til amp, strøm til CD ble lagt på andre siden, HT-kabler ble lagt langt under strøm og signal kort som mulig pga apparatene sto på hverandre, ikke engang dette hjelper..

2. Ikke noen radioamatører her ;D
Har søtt av alt som jeg kan slå av på alle kurser uten hell, på denne ene kursen så er det en fryser som jeg også har koblet ut, ellers er det bare en oppvaskmaskin som jeg slår av når den ikke er i bruk, så er det 3-4 lamper som ikke står på når jeg skal lytte, det må jo være mørkt må vite ;D

3. Enig..

4. Må koble av i begge ender, nytter ikke med bare i apparat eller vegg-enden..

5. Joda, de er på en måte ærlige, men de "tilfører" også en del på samma måte som 8TC, ikke spør meg åssen de får det til, men det er rett å slett øreuvennlig..
Oblivion er vesentlig mer åpen og detaljert enn LMC, men har ikke den øreuvennlige delen, så jeg er tilhenger av åpenhet på alle måter..
Hypotetisk kan du vel si at LMC er som 8TC og Oblivion som Odin.?
Oblivion oppleves som en "åpenbaring" i forhold til LMC, om du stikker en tur innom i løpet av juni/juli når du er ferdig med å flytte, så ta med deg strømkabler så kan vi teste mot Oblivion her på low-fi høyttalere og amp med "rørlyd" ;D og transistor om du ønsker det, spilleren kjenner du jo så godt til fra før ;)

6. Det er bare strøm dette handler om, uansett signal eller HT kabler så kan jeg legge dem inntil hverandre, oppå hverandre, inntil strøm, ja nær sagt hva som helst, det har bare minimalt å si, om det er mulig å høre så kan det like gjerne være placebo, så det er mikroskopisk..
Men tanken din er ikke helt borte, jeg funderte litt på dette selv, så det er utprøvd og testet i flere omganger med masse forskjellig utstyr..
Det er ikke annet enn strøm/jord/skjerm som er et mareritt her, det er heller ikke mer enn 3-4 år siden jeg hadde elektrikker her for å sjekke ut dette, men han fant ingen feil noe sted..

Forskjellene med jord og uten jord er så store at du kan stå ute og høre det gjennom vindu, så det er ganske så store forskjeller vi snakker om her, placebo er helt utelukket.! 8)
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
...
Jord og jord kan være så mangt ... Ustyr som er designet for tilslutning til nettjord (protection earth/ground på framandnorsk) - såkalt (beskyttelses-/isolasjons-)-klasse 1 utstyr skal tilsluttes nettjord av hensyn til sikkerhet. Utstyr som er designet uten tilslutning til nettjord benevnes som (beskyttelses-/isolasjons-)-klasse 2 eller dobbeltisolerte kan tilsuttes uten tilkobling til nettjord. Krunnen til at klasse 2 utstyr kanbenvenes som dobbeltisolerte er at en enkelt isolasjonsfeil ikke skal kunne gjøre at chasiss blir strømførende med nettspenning (eller annen farlig spenning). El-sikkerheten til klasse 1 utstyr deriomot avhenger av tilslutning til nettjord slik at aktuelle sikringer/jordfeilbrytere kan utløses. Jf. f.eks wiki...

Grunnen til at jording blir et problem i lydutstyr er forholdet mellom signaljord (som er referansen for signalet) vs nettjord, som er spesielt påtagelig ved ubalanserte signaler. I dobbeltisolert utstyr som ikke tilsluttes nettjord, så er den eneste jordkoblingen mellom utstyret vi signalkablene, og jord ernormalt set et margiinalt eller fraværende problem (med et lite unntak i faset TN-nett, ift ev induserte/kapasitive overføring av støy til chassis i appartauret - dvs «feil» fasing av nettstikk). I utstyr (dvs mer enn ett) som er tilsluttet nettjord og hvor nettjord/chassis og signaljord er koblet sammen oppstår det lett jordsløyfer som er motagelige for induserte nettstøy. Den enkleste løsningen på slike problemer er å bruke linjetrafoer til å avbryte jord koblingen via signalkablene.

mvh
KJ
Lover og regler opphører for min del når det støyer så sinnsykt som det gjør her, enten jeg kobler til med eller uten jord i veggen..
Man handler ikke anlegg i 100k klassen og sitter med noe som spiller verre enn 14 kroners anlegg kjøpt på Shell :eek:

Ubalanserte signaler, da snakker du om RCA i steden for XLR.?
Har kjørt fullbalansert for noen år siden, samma prob med det..

Masse som jeg ikke skjønner lyden av her, men jeg har brukt IsoTec Gemini for noen uker siden uten noe form for hell, vet ikke om det stiller i den klassen der, men siden jeg ikke har noe problemer med støy uten jord, så velger jeg å gå for den enkleste løsningen ;D

En strømkabel er jo bare en forlenget "arm" på komponentet, det handler kun om den stumpen med kabel med og uten jord, hvorfor i all verden skal det slå så ille galt ut.?
Som jeg skrev til @RoDa så har jeg brukt kabel med og uten jord på det andre anlegget med akkurat samma resultat, det er ikke engang samma kursen..

En annen ting som jeg kom til å tenke litt på, ikke sikkert at dette har noe å si heller, men trafokiosken står jo nesten på tomta her, jeg kan lett kaste stein på den fra tomta, kan det ha noen betydning.?
Kjell

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Lover og regler opphører for min del når det støyer så sinnsykt som det gjør her, enten jeg kobler til med eller uten jord i veggen..
Man handler ikke anlegg i 100k klassen og sitter med noe som spiller verre enn 14 kroners anlegg kjøpt på Shell :eek:
...
Jeg handler ikke anlegg til 100K kr som innebærer en unødig risiko for folk og fe ... ;)

...
Ubalanserte signaler, da snakker du om RCA i steden for XLR.?
Har kjørt fullbalansert for noen år siden, samma prob med det..
...
I begge tilfeller avhenger problemet av hvordan tingene er gjort og satt sammen. Problemstillingen er imidlertid mer utvedtydig mht ubalansert/RCA/Phono, enn «balansert»/XLR

...
Masse som jeg ikke skjønner lyden av her, men jeg har brukt IsoTec Gemini for noen uker siden uten noe form for hell, vet ikke om det stiller i den klassen der, men siden jeg ikke har noe problemer med støy uten jord, så velger jeg å gå for den enkleste løsningen ;D
...
Jeg kjenner ikke IsoTec Gemini.

...
En strømkabel er jo bare en forlenget "arm" på komponentet, det handler kun om den stumpen med kabel med og uten jord, hvorfor i all verden skal det slå så ille galt ut.?
Som jeg skrev til @RoDa så har jeg brukt kabel med og uten jord på det andre anlegget med akkurat samma resultat, det er ikke engang samma kursen..
Det er jord eller ikke som er utfordringen, og det er ikke noe i veien for at forskjellig ustyr har samme utfordring mht jord.

...
En annen ting som jeg kom til å tenke litt på, ikke sikkert at dette har noe å si heller, men trafokiosken står jo nesten på tomta her, jeg kan lett kaste stein på den fra tomta, kan det ha noen betydning.?
...
I den grad det har betydning så bør det være positivt å ha trafokiosken nærmest mulig, men med en reservasjon ift. mulighetene for høye nettspenninger (litt avhengig av hvor stort dekninsgområdet trafokiosken har m.v.).

mvh
KJ

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
408
Torget vurderinger
11
Jord tilkobles i avsender enden. Loddinger inne i kontakter må ikke forekomme. Tre på hylser på lederene , og bruk skrutilkoblinger , ....

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Hvis man har jordet kurs, skulle det være noe problem å koble fra jord i apparatenden, evt begge ender?

Jeg har "ground lift" bryter på monoblokker, forforsterker, og på cd-spiller.
Hvilken funksjon har disse vs. jord/ikke jord i strømkabelen?

L

lark

Gjest
Etter mine erfaringer er det INGEN, jeg gjentar INGEN, lydmessig gevinst å hente med jordet kurs. Heller stikk motsatt. Nå vet ikke jeg om det er lov å koble fra jordlederen i strømkabelkontakten hvis man er koblet til en jordet kurs, men at det låter bedre uten jord er jeg sikker på. Dessuten unngår man problemet med jordsløyfer mellom apparatene. Og på en ikke jordet kurs SKAL skjermen på strømkabelen kobles til i apparatenden slik at den fungerer som en forlengelse av chassis. På jordet kurs er jeg ikke sikker på hvilken ende av strømkablene som er den rette å kobles kjermen til jord i.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Så jeg trenger ikke å frykte monoblokkene eksploderer hvis jeg kobler fra jord...?

Ang. jordsløyfer..."ground lift", virker det på den måten at den isolerer apparatet fra de andre apparatenes jord og dermed forhindrer jordsløyfer?
Eller isoleres apparatet fra jord totalt, slik at det ikke spiller noen rolle om jord er koblet til eller ikke?

Er forøvrig storfornøyd med FAT LMC.
Har ikke prøvd Furutech eller Oblivion, men hadde synes det var spennende å teste begge.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
Så jeg trenger ikke å frykte monoblokkene eksploderer hvis jeg kobler fra jord...?

Ang. jordsløyfer..."ground lift", virker det på den måten at den isolerer apparatet fra de andre apparatenes jord og dermed forhindrer jordsløyfer?
Eller isoleres apparatet fra jord totalt, slik at det ikke spiller noen rolle om jord er koblet til eller ikke?

Er forøvrig storfornøyd med FAT LMC.
Har ikke prøvd Furutech eller Oblivion, men hadde synes det var spennende å teste begge.
"Ground lift" betyr at man kobler fra jordleder/skjerm (pin 1) i den ene enden av en balansert (XLR) signaloverføring. Eventuelt kan man koble den til chassis (jord) via en motstand og kondensator, slik at RF-støy fortsatt går til jord, mens DC, 50 Hz og audiobånd gjør det ikke. Dermed isolerer man apparatenes jord fra hverandre, og da kan det heller ikke gå noen strøm i en slik jordsløyfe. Ground lift bryter ikke nettjord. Source of all good bits: http://www.rane.com/note110.html

Dette funker fordi jordlederen og skjermen i en balansert kabel ikke overfører signal. Det blir litt verre å gjøre dette med en coax med RCA-plugg i endene, og hvor skjermen = jordleder = retur for signalet. Da er det dessverre bare "safety ground" man kan leke med, og bakpå en del av mine hifi-greier står det, klart og tydelig: "IMPORTANT: This appliance must be earthed". Og da foretrekker jeg å bevare liv & helse fremfor å fuske frem "bedre lyd".

Moralen er: Les Rane note 110, og bruk helst "The Absolute Best Right Way To Do It".

Topp Bunn