Hva er forskjellen på strømlevering og watt?

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Kan en forsterker på 80 watt (8 ohm) ha større strømlevering enn en forsterker på 120 watt (8 ohm)? Eller er spørsmålet meningsløst? Hvordan henger dette sammen? Er strømlevering og watt samme sak?

T

timc

Gjest
Du kan lage så stor strømforsyning du bare vil, uavhengig av uteffekt.

Spenningen ut fra strømforsyningen derimot pleier å definerer maks uteffekt. Det er stort sett spenningsforsterkere vi bruker. Noen unntak finnes.

Størrelsen på strømforsyningen, VA og Joule, bestemmer hva som skjer når impedansen går nedover. Siden maks spenning er konstant, så må altså forsterkeren, og dermed strømforsyningen levere mer strøm når impedansen går nedover. Effekten er fefinert som spenning x strøm. Det er strøm som ofte begrenser forsterkeres evne til å trekke lavimpedante laster. Høyttaler drar mer enn de klarer å levere, og det kollapser.

Det har også betydning for strømleveranse, hvilke transistorer, og kjøling som benyttes. Du kan ha en strømforsyning som klarer å levere ørten ampere, men det hjelper ikke dersom ikke utgangstrinnet er dimensjonert for det.

Mao, så er det mange hensyn å ta. :) Annbefaler en introduksjonsbok i kretsteknikk, dersom dette er noe du vil lære mer om.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
I tillegg til hva timc forteller om spenning x strøm er det en tredje faktor mange overser; strømbanenes ledeareal. Strøm x spenning x areal er som de fleste vet formelen, men mange gjør den feil å beregne areal ut fra hva som er "nødvendig" i forhold til kontinuerlig effekt. Det de da overser er viktigheten av å minimere seriemotstand i forhold til dynamisk ytelse. Dette er spesielt aktuelt i forbindelse med transistorforsterkere grunnet deres svært lave utgangsimpedans, feilaktig holdt fram som "dempingsfaktor".
I dette ligger også mye av forklaringen på hvorfor enkelte forsterkere oppleves å gå en oktav dypere enn andre. Selv om de måler likt gir de et helt annet dynamisk skubb og dermed bassdefinisjon enn hva mindre veldimensjonerte konstruksjoner gjør.

Mvh. RS

T

timc

Gjest
R.S. skrev:
I dette ligger også mye av forklaringen på hvorfor enkelte forsterkere oppleves å gå en oktav dypere enn andre. Selv om de måler likt gir de et helt annet dynamisk skubb og dermed bassdefinisjon enn hva mindre veldimensjonerte konstruksjoner gjør.

Mvh. RS
I slike tilfeller måle de ikke likt. Kanskje ved en resistiv 8omhs last, men det er heller lite interessant i praksis.

T

Teip

Gjest
Aslak: Dette har jeg åsså fundert mye på.

Timc: Takker for et godt forståelig svar.Sånne er alltid høyt verdsatt.

R.S. : Om du kan omformulere ditt svar-gjerne med eksempler-
så vil jeg sette pris på det.
Har vansker for å skjønne hva ditt svar vil tilsi i praksis.
Om du har tid og ork,
vær snill og finhakk kunnskapen
slik at den kan inntas med teskje.
Det er i mitt tilfelle påkrevet.

Hilsen Dagfinn

T

timc

Gjest
Det RS sier er at han mener strømbaner (alt av ledninger/kabler/printkort ++) Må dimensjoneres etter spisstrøm og ikke kontinuerlig strøm.

En forsterker kan kanskje levere X ampere kontinuerlig men 3X i spiss (1-20mS).

Dette var bare ett prinsippiellt eksempel.

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Takk for gode svar. Likevel er det ennå ting jeg lurer på:

Jeg siterer Timc: "Du kan lage så stor strømforsyning du bare vil, uavhengig av uteffekt.
Spenningen ut fra strømforsyningen derimot pleier å definerer maks uteffekt."

Hvordan settes dette inn i rammeverket forsterker med 80 watt på 8 ohm? Og hva mer må jeg vite om den forsterkeren for å vite om den kan klare å drive en strømkrevende høytaler?

Spenning og effekt og joule og ampere er det lenge siden jeg har brukt som begreper. Kanskje jeg skal lese den introboken i kretsteknikk heller...

T

Teip

Gjest
For at dette skal bli mere forståelig for meg,
har jeg hentet data/specs på to forsterkere jeg selv har kjennskap til.

Førstnevnte forsterker leverer altså 2x200 klasse ab watt i 8 ohm,
mens sistnevnte leverer 2x80 klasse a watt i 8 ohm.

Forsterker 1.

FREQUENCY RESPONSE: 20Hz – 20kHz (+/-0.2db)
INPUT IMPEDANCE: 100Kohms
OUTPUT POWER: 2 x 200W, class AB (8ohms)
THD: <0.06% (1W, 1kHz)
S/N RATIO: >=95db (A weighted)

Forsterker 2.
Power Output: 80W x 2 (Pure Class A, RMS 8ohms)
THD: ? 0.02% (1kHz/W pre/power balanced output)
S/N Ratio: ? 100db (A weighted)
Frequency Response: 20Hz - 20kHz (±0.5db)
Input Impedence: 100Kohms
Output Load Impedence: 4 - 8 ohms

På mine Martin Logan Sequel II har jeg opplevd en himmelstormende forskjell
i hvordan disse to forsterkerne bringer meg min musikk.

Specs på høyttalere:
Frequency Response
28–24,000 Hz ±2dB
Sensitivity
89 dB/2.83 volts/meter
Impedance
Nominal: 6 Ohms
Minimum: 2 Ohms. Compatible with 4, 6, or 8 Ohm rated amplifiers.
Recommended Amplifier Power
20?400 watts per channel
Crossover Frequency:250 Hz at 12dB per octave

Og det er altså den på 2x80w klasse A som driver disse høyttalerene
til et helt annet prestasjonsnivå
enn hva den andre ampen på 2x200 w kl. AB klarer.

Jeg finner dette relevant til strøm og watt.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Vel, en klasse A forsterker på 2*80W vil vel pumpe ut ca 400W varme og strømforsyningen er dimensjonert til det. Så lenge du holder deg innefor Klasse A arbeidsomerådet, som med din last nok vil være rundt 60W, vil ikke forsyningen teoretisk merke lasten. Du kan i tillegg forlate klasse A og forsterkeren vil i prinsippet kunne forsyne langt mer effekt enn 200watteren.

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Dette har blitt en meget relevant debatt, både dette siste, og nest siste innlegg.

Jeg ser at det blir besvart av kunnskapsrike folk, men jeg for min del får med meg begrenset av debatten. Hva er klasse A? og klasse AB og forlate klasse A? Og 400w varme?

Jeg håper dette kan besvares ytterligere

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.218
Torget vurderinger
1
aslak_ skrev:
...
Hvordan settes dette inn i rammeverket forsterker med 80 watt på 8 ohm? Og hva mer må jeg vite om den forsterkeren for å vite om den kan klare å drive en strømkrevende høytaler?
80W i 8 ohm betyr rett i rundt 25,3V og 3,16A Det er RMS verdier så multipliser med roten av 2 dvs 35,8V og 4,5A peak dvs at forsterkeriet må kunne levere en maks utgangsspenning på minimum +/- 35,8V før spenningsklipping på utgangen, utgangstrinnet (evt i kombinasjon med foregående forsterkertrinn) må ha et spenningsfall på noen volt, la oss si 4,2V (som regel noe mindre) og vi ender opp med en forsyningsspenning til forsterkeriet på +/- 40V legg til noen volt i spenningsfall over likerettingen og du trenger en transformator som takler minimum 133W, dersom du ikke har behov for marginer ift lavere last, kipe fasevingler (dvs at strøm og spenning i lasten er ute av takt). Gang med to for minimumsspec til 4 ohm for samme forsterker (dobbelt så mye strøm) dvs 266W, 532W for 2 ohm etc. Legg på ytterliger 50-100% for kipe fasevinkler og at transformatorer har spec for VA og ikke W. Et annet spm er dimensjoneringen av ladekapasiteten, en tradisjonell tommelfingerrehgel er 4 700 µF pr ampere (de fleste regner RMS, jeg vil foretrekke peak) dvs ca 22 000 µF pr spenningshalvdel for 8 ohm og X2 pr halvering av lasten.

«Tungdrevne» HT trenger ikke alltid så mye effekt ref 8 ohm (dvs spenning), men de vil gjerne ha mye strøm i lavere last, og slike HT er ofte kjennetegnet med at strøm og spenning ikke alltid går i takt, dvs de har behov for mange utgangstransistorer og store kjøleribber for å overleve situasjoner med lav spenning og mye strøm ut; dvs at mye effekt avsettes i utgangstrinnet på forsterkeriet da spenningsfallet over utgangstrinnet er stort sammtidig med at det går mye strøm i lasten.

Et annet moment som er relatert til dette er utgangsimpedansen i utgangstrinnet, den bør være forholdsvis lav og forholdsvis jevn vs frekvens, typisk omkring 0,01 ohm og lavere.

... blei det forholdsvis forståelig eller blei det bare volapük?

...
Spenning og effekt og joule og ampere er det lenge siden jeg har brukt som begreper. Kanskje jeg skal lese den introboken i kretsteknikk heller...
...
«Hersketeknikk for dummies» ? «Hersketeknikk» er som regel både fra og for dummies ... 8)

mvh
KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Trådstarter toucher helt klart inn på forskjellen mellom statiske egenskaper og dynamiske egenskaper hos en forsterker. Den som sitter og lytter til jevne sinustoner, kan i og for seg kjøpe en forsterker på ørten antall Watt og sitte der og være trygg på at strømforsyningen holder mål. Den som sitter og lytter til musikk - med sin puls og dynamikk - trenger en forsterker som kan levere ekstra strøm i korte perioder. Da må forsterkeren være i stand til å bygge opp ekstra kortvarige strømreserver, og ha strømbaner/strømforsyning som kan levere denne ekstra strømmen når det trengs. Gjennomsnittseffekt er altså ikke det samme som peak-effekt. Hvor lenge denne peak-effekten varer, er også et interessant spørsmål - som de færreste forsterkerprodusenter svarer på. 80 Ampere peakstrøm, javel - men hvor lenge?

Deretter har man problemet med at høyttalere ikke er statiske over frekvensområdet. 8 ohm nominelt, er ikke nødvendigvis 8 ohm i bassen. Kan hende snakker vi 2-3 ohm - og for vanskelige høyttalere, enda lavere - og da blir strømbehovet et helt annet. For ikke å snakke om hvis vi har slemme fasevinkler og kraftige basspulser også - og det har vi titt og ofte. Dette kan tømme forsterkerens strømreserver ganske kjapt.

Til slutt vil jeg nevne dette som går på eksplosivitet - altså hvor kjapt forsterkeren er i stand til å omstille seg fra svakt nivå til kraftig nivå. Smekk i musikken låter ikke som smekk i høyttaleren hvis forsterkeren ikke er kjapp nok. Er det dette som heter "rise time" på engelsk?

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
Du skal have fat i de data der beskriver afgiven effekt ved 8 ohm 4 ohm og 2 ohm, den skulle gerne fordoble effekten hele tiden så levere den varen, strømmen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Er det ikke en del produsenter som jukser der, da? Oppgir litt lav effekt i 8 ohm - for å kunne komme med et imponerende doblings- eller nær doblingstall i 4 ohm etc. etc.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.218
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Er det ikke en del produsenter som jukser der, da? Oppgir litt lav effekt i 8 ohm - for å kunne komme med et imponerende doblings- eller nær doblingstall i 4 ohm etc. etc.
Praktisk talt alle som oppgir spec for dobling av effekten ved halvering av impedansen jukser i faget. Det er et av tre: 1) det er bare juks og fanteri; 2) de har ikke samme standard for de ulike impedansene, og 3) en fotsettelse av 2 de er unødvendig konservative i de lette lastene for å få data som selger. Ingen forsterker som har positiv utgangsimpedans vil doble effekten ved halvering av impedansen, med samme standard for å sette maks effekt i de ulike lastene.

mvh
KJ

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
KJ skrev:
Ulf-B skrev:
Praktisk talt alle som oppgir spec for dobling av effekten ved halvering av impedansen jukser i faget. Det er et av tre: 1) det er bare juks og fanteri; 2) de har ikke samme standard for de ulike impedansene, og 3) en fotsettelse av 2 de er unødvendig konservative i de lette lastene for å få data som selger. Ingen forsterker som har positiv utgangsimpedans vil doble effekten ved halvering av impedansen, med samme standard for å sette maks effekt i de ulike lastene.

mvh
KJ
Det kan jeg godt se er kedeligt og forbruger-ombudsmanden bør komme efter disse fabrikanter.
Men i princippet er det rigtigt det jeg skriver.

Til trådstarter kan jeg så sige der skal meget til før en forstærker levere varen strømmen, rigtig meget, og vi er vel over i noget dyrt Krell eller lignede før det begynder at ligner noget.
Håber da også at de dyre mærker har mindre tendens til at fuske med data.

Det interessante her er hvordan klasse D står sig, jeg har ikke set så mange målinger omkring dette, med ved af erfaring af de to knaldhætter på 10-20000 uF som selvbygger-mærkerene anbefaler til 2*400W langt fra er nok. men teoretisk burde man kunne klarer sig med mindre end ved klasse B eller specielt klasse A.

Det er under ingen omstændigheder anbefalelsesværdigt kun at have en stor trafo, og lidt kapacitet det giver kun mere uro i strømforsyningen.
Det er kapaciteten der sikre den lave impedans det kan en stor trafo ikke gøre igennem ensretter dioderne, nogen føler måske på grund af den store uro at der er mere kraft og gang i forstærkeren, det er simpelthen ikke rigtigt, og kan nemt ses hvis der måles på strømforsyningen.

Så passende trafo (stor nok) og et ordenligt lager af elektrolytter (helst en del i parallel) er det jeg anbefaler. Det giver ro og kan sikre den lave impedans, og i den sidste det det drejer den nødvendige strøm.

Udgangstransistorerne skal naturligvis også kunne levere varen, Kæmpe industri mosfet eller mange transistorer parallelt er løsningen, Muligvis har Klasse D en bedre evne lige på dette punkt, det er ikke noget jeg har undersøgt helt til bunds.

Om selve strømforsyningen er ok måles sådan, sæt et heftigt stykke musik, sæt oscilloskopet i det følsommste område, når der bare ses en streg på oscilloskopet (musikken modulere ikke mere med strømforsyningen) så for forstærkeren det den skal bruge, og man har en rolig strømforsyningen, og lyden er helt anderledes end man er vandt til.

Så til trådstartes start spørgsmål må der svares ja, og det har noget med dimensionering at gøre, specielt overdimensionering.

T

timc

Gjest
aslak_ skrev:
Spenningen sier hvor høy maksspenning du kan teoretisk ha på utgangen. Med 100V ut fra strømforsyning kan du i ett TEORETISK IDEELT eksempel ha 100V på utgangen. Dette STEMMER ALDRI i praksis, men bare for å illustrere.

Med 100V på utgangen koblet til en 8ohms høyttaler (igjen teoretisk ideelt), vil strømkravet være 100/8=12.5 ampere. Ampere sier altså hvor mye strøm som går (elektroner/sekund).

Dette gir igjen at effekten som blir sendt til høttaleren er 12.5 x 100 = 1250w. Watt er effekt. Effekt er definert som Joule/sekund. Joule er benevnelsen til Energi. Watt blir altså energi pr. sekund.

Så kommer endelig strømforsyningen. Den må selvsagt ha den korrekte spenningen ut. Vi trenger altså en trafo med 100/sqrt(2) = 70V (avrundet). 70 fordi spenningen på trafoen er oppgitt i RMS og vi får tilnærmet peak ut. Størrelsen vi velger på trafoen i VA definerer hvor mye watt den kan levere kontinuerlig. Dessverre er det nå slik at vi har 50Hz strømnet (eventuelt 60Hz). Dette betyr at spenningen vi får ut etter likeretting av spenningen fra veggen ser ut som en rekke kamelpukler. Vi ønsker jo en jevn spenning ikke sant? Dette gjør vi, i effektforsterkere, ved hjelp av kondensatorbatteri. Dette virker fordi kondensatoren bruker en viss tid på å lade seg opp, for så å holde spenningen, og dermed all energien lagret. Det er denne energien forsterkeren bruker. Tenk på det som ett batteri, permanent tilkoblet lader. Kondensatorbanken kan vi dimensjonere som vi vil med noen hensyn. De må tåle den spenningen vi påtrykker, og den må takle frekvensen. Utover det er det flere andre hensyn å ta. Kondensatorer har indre motstand, og lekkasje. Vi bør derfor velge kondensatorer som har lite av dette. Tregheten i kondensatorene defineres av spenningen og størrelsen, så ett større kondensatorbatteri vil være tregere, MEN ha lavere indre motstand pga paralellkoblinger. Her må man velge det kompromisset man mener oppfyller de kravene man har satt til konstruksjonen.

Energien lagret i en kondensatorbank er gitt ved E=0.5xFU(sqr). U i andre) Der F er kondensatorstørrelse i Farad, og U er spenning. Her kan vi se at spenningen betyr mye mer enn kondensatorstørrelsen. Det er derfor ikke nok å bare se på anntall uF.

Tregheten i kondensator er gitt ved T=RC Der R er indre motstand og eventuell motstand ellers i kretsen og C er kondensatorverdi i Farad. T er den tiden det tar for kondensatoren å oppnå 63.2% av maks spenning.

-Tim

PS: Ingen forsterkere dobbler fra en impedans til en annen. Det er ikke fysisk mulig. Det trenger heller ikke være en generell kvalitetsindikasjon.

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
timc skrev:
PS: Ingen forsterkere dobbler fra en impedans til en annen. Det er ikke fysisk mulig. Det trenger heller ikke være en generell kvalitetsindikasjon.
du har sikkert aldrig nogensinde hørt noget der dimensioneret som jeg siger det bør være, og dermed aner du ikke hvordan det lyder, du vil blive overasket, og jeg kan love dig at det har noget med lydkvalitet at gøre.

T

timc

Gjest
thor72 skrev:
timc skrev:
du har sikkert aldrig nogensinde hørt noget der dimensioneret som jeg siger det bør være, og dermed aner du ikke hvordan det lyder, du vil blive overasket, og jeg kan love dig at det har noget med lydkvalitet at gøre.
Jeg sier bare at det ikke er ensbetydende.

Slike sleivspark du kommer med hele tiden kan du ha for deg selv. Hva jeg har hørt og ikke skal du ikke bry deg med. Jeg har nå sett meg lei på dette, og vil ikke være høflig tilbake flere ganger. Du bør gå i deg selv. Du har en genrellt dårlig måte å kommunisere med andre på.

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
timc skrev:
thor72 skrev:
timc skrev:
Jeg sier bare at det ikke er ensbetydende.

Slike sleivspark du kommer med hele tiden kan du ha for deg selv. Hva jeg har hørt og ikke skal du ikke bry deg med. Jeg har nå sett meg lei på dette, og vil ikke være høflig tilbake flere ganger. Du bør gå i deg selv. Du har en genrellt dårlig måte å kommunisere med andre på.
Undskyld mig det er dig der ikke tror på hvad jeg skriver og siger at jeg er fuld af vrøvl og ikke ved noget som helst (iøvrigt generelt har lagt mærke til), hvad synes du selv om den form for kommunikation.

jeg fortæller dig så at du ikke har ret fordi jeg simpelthen selv har prøvet tingene i praksis, og så beskylder du mig for dårlig kommunikation.
Vil du have at bare skal finde mig at du beskylder mig for at fortælle noget vrøvl, når jeg ved bedre.
Erkend dog at der er nogen der har prøvet mere, ved mere, og måske også er mere begavet end dig.
Jeg finder dig efterhånden ret anstrengende det er konstant du skal prøve at prikke til min troværdig, det er aldrig mig der starter disse diskussioner, ved at sige at det er noget vrøvl det du skriver og du iøvrigt ikke ved skid om noget som helst.

Det er det du reelt skriver til mig her og det er det jeg reagere på.

T

timc

Gjest
Du setter det selv høyere enn folk som jobber med elektronikk på heltid. Da blir ikke troverdigheten særlig stor når du ikke kan argumentere.

Det er stor forskjell og anngripe sak (argument) og å anngripe person. Du angriper konsekvent person. Vi andre sier at argumentene dine ikke holder vann. Eller at god argumentasjone/dokumentasjon mangler. Det er stor forskjell på dette.

Dersom du vil vi skal tro deg må du komme med saklige tekniske argumenter. At du har prøvd noe hjemme er ikke godt nok altså. Har besøkt så mange som mener de har kjempelyd, og så låter det som en middels JVC boomblaster.

Det som fikke det til å bikke over akkuart nå, er at jeg sier at stor strømforsyning ikke er ENSBETYDENDE med god lyd. Dette klarer du da og tolke dit at jeg ikke har hørt noe som har stor nok strømforsyning. Dette henger ikke sammen i det hele. Du gir inntrykk av å virkelig lete etter noe å rakke ned på.

Du mener vel ikke seriøst at bare strømforsyningen er stiv nok så låter hvilken som helst konstruksjon bra?

-Tim

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Skle litt ut dette, ;D men tror vel de fleste kan enes om at det er ønskelig at forsyningen skal tilnærme seg en ideel spenningskilde for et bredest mulig frekvensspekter og at det vil være et godt utgangspunkt for en god og kraftfull forsterker uansett avgitt effekt.

T

timc

Gjest
AN-M skrev:
Skle litt ut dette, ;D men tror vel de fleste kan enes om at det er ønskelig at forsyningen skal tilnærme seg en ideel spenningskilde for et bredest mulig frekvensspekter og at det vil være et godt utgangspunkt for en god og kraftfull forsterker uansett avgitt effekt.
Helt riktig. Ett godt utgangspunkt. I så måte er egentlig switchede strømforsyninger geniale.

-Tim

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
timc skrev:
Du setter det selv høyere enn folk som jobber med elektronikk på heltid. Da blir ikke troverdigheten særlig stor når du ikke kan argumentere.
Nej jeg er selv en af dem, er uddannet elektroniktekniker samme uddannelse som 90% af dem der laver High-end har.

timc skrev:
Du mener vel ikke seriøst at bare strømforsyningen er stiv nok så låter hvilken som helst konstruksjon bra?

-Tim
Jo det gør jeg, er konstruktionen rimelig sund og stabil, og må jeg lave en smule komponent tweakning og naturligvis en enorm strømforsyning så kan jeg for et hvert medi hi-fi apparat til at spille som high-end.
Beklager men det er dig der ikke ved skid om det her. Kom igen når du har prøvet tingene af.

Alle de firnurlige kredsløbsløsninger som konstant dykker op, giver som regel ikke nogen nævneværdig forbedringen og 98% af det er set før, der er meget sjældent noget virkelig nyt under solen (klasse D forstærker lavede Clive Sinclair i 70'erne, og princippet er vidst opfundet i 40'erne). men det er alle tiders for reklame afdelingen så har de noget de kan skrive om, som fortæller dig at du lige netop skal have det og det produkt.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.971
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
thor72 skrev:
Beklager men det er dig der ikke ved skid om det her. Kom igen når du har prøvet tingene af.
thor72, dette er min mening:
- Du forsurer hver tråd du deltar i, og bidrar til å gjøre HFS til et mer utrivelig sted.
- Du mangler vanlig folkeskikk og høflighet.
- Det er himmelvid forskjell på ditt eget selvbilde, og hvordan andre oppfatter deg.

Sånn. Det var godt å få sagt dette.

T

timc

Gjest
Min konklusjon nå. Thor72 = Gammel tulling der har for lite å gjøre.

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
timc skrev:
Kan se at der ikke er meget andet tilbage i argumentationen end lidt ubehjælpsomme og barnlige forsøg på personlige fornærmelser.
Det er jeg heldigvis fuldstændig Immun overfor.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg har akkurat lest gjennom tråden. Her er noen spørsmål og kommentarer:
R.S. skrev:
... Strøm x spenning x areal er som de fleste vet formelen ...
Hva er det formelen for?

Ulf-B skrev:
... Til slutt vil jeg nevne dette som går på eksplosivitet - altså hvor kjapt forsterkeren er i stand til å omstille seg fra svakt nivå til kraftig nivå. Smekk i musikken låter ikke som smekk i høyttaleren hvis forsterkeren ikke er kjapp nok. Er det dette som heter "rise time" på engelsk?
Rise time og fall time sikter til hvor fort signalet (inn) forandres. Hvor «rask» forsterkeren er omtales som slew rate.

aslak_ skrev:
.... Hva er klasse A? og klasse AB og forlate klasse A? Og 400w varme?
Litt forenklet kan vi si at klasse A innebærer at en strøm på (minst) den styrken som kreves for definert utgangfekt (i klasse A, i definert belastning) går inn i utgangtrinnet. Avhengig av signalet ut går en del av denne til høgtaleren. Resten går gjennom utgangtrinnet og bli til varme. Dersom det ikke er signal går hele strømmen gjennom utgangtrinnet, som en «hvilestrøm».
Dersom det kreves større strøm enn «hvilestrømmen» forlates klasse A
Klasse AB:
Her for vi begynne med hva klasse B er – fortsatt forenklet. I klasse B er det ingen hvilestrøm, strømmen til utgangtrinnet er lik den som skal til høyttaleren. Klasse AB er det en hvilestrøm, men den er ikke stor nok til å gi spesifisert utgangfekt.
Se også: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier#Class_A

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
JHolm skrev:
R.S. skrev:
Hva er det formelen for?

Effekt. Mange gjør den feil å utelate areal.

Mvh. RS

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
R.S. skrev:
JHolm skrev:
R.S. skrev:
Hva er det formelen for?

Mvh. RS
Så liten strøm, lav spenning og enormt areal gir kjempeeffekt?
Interessant teori... :-*

Energikrisen er løst så lenge kobbergruvene leverer.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.483
Torget vurderinger
12
timc skrev:
Min konklusjon nå er at du ter deg kraftig useriøst.

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
R.S. skrev:
JHolm skrev:
R.S. skrev:
Hva er det formelen for?

Mvh. RS
Mon ikke RS sigter til det man kalder strømtæthed J =I/A [Ampere/m^2] denne faktor kan man bruge til at finde det nødvendige areal for en leder som ikke må overskride en max strømtæthed, således at man sikre at lederen ikke bliver for varm, vigtigt i eksempelvis trafoer, højre varme er også lig højre modstand ved kobber, som er lig enegi tab.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Har nå lest gjennom tråden og vil prøve å komme tilbake til utgangspunktet.

Stikkordet er lebensraum, headroom, tumleplass, etc. Selv om en forsterker godt kan gi ut 100W, er det ikke gitt at signalet ut er likt med signalet inn. Tenk deg at du lett kan hoppe 3m opp i luften på en trampoline, dette har du testet ut, så blir trampolinen plassert under tak, ca 3m over trampolinen. Vil du klare å hoppe 3m nå eller vil du gi deg selv en sikkerhetsmargin siden du er glad i helsen? Ok, kanskje en dum analogi! Signalet ut av forsterkeren har et visst spenningsområde, gitt av strømforsyningen, som den kan svinge seg mellom, du setter på en skive med god dyp bass og skrur opp slik at den begynner å nærme seg takhøyden, spenningen fastsatt av forsyningen, så kommer det plutsig andre instrumenter til stemmer osv. Alle disse svingningen skal ri på toppen av den dype bassen, hva skjer? Klipping! Selv om man ikke spiller så høyt at det klipper vil man kunne nærme seg et område hvor visse tilsynelatende ubetydelig svingninger blir forvrengt siden de nærmer seg taket, de blir rett og slett nervøse for å skalle. :) Ps! Bassområdet er ikke der hvor øret er mest følsom for ulineariteter.

Så var det strømmen. Strømstyrken til en forsterker angir helt enkelt hvor mye forsyningen kan belastes uten at spenningen synker, alltså takhøyden. En god forsterker vil derfor ha godt med strømreserver, og godt tilpassede ledere som kan overføre strømmen. Strømforsyningen bør tilnærme seg en ideel spenningskilde alltså ha en impedanse tilnærmet 0 ohm. Dermed kan man ihvertfall være sikker på at strømforsyningen ikke ødelegger for en god modulasjon av likespenningen den skal forsyne.

En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.

Konklusjon: Gode strømsterke forsterker har nok lagt inn større marginer i dataen. Godt med lebensraum. Hva gjelder juksing med tall som antydet tidligere i tråden, angis også ofte THD ved oppgitt effekt og ut i fra den dataen vil man lett lese at forvregningen øker ved økt last. Derfor er det ikke juks å angi dobling av effekt ved doblling av last så lenge THD er oppgitt. Det er heller ikke juks å oppgi mindre effekt enn hva spenning på forsyning skulle tilsi.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
AN-M skrev:
En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.
1 Watt er 1 Watt uansett forsterkerteknologi IMO.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Anonym skrev:
AN-M skrev:
Men ikke ifølge de som lager forsterkere. Ingen 100% standarisering så vidt meg bekjent.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Anonym skrev:
AN-M skrev:

Antar du kjøper 60% ::)

Wattmålinger på en forsterker tilsvarer å måle toppfart på en bil. Eller prosentvis alkoholgehalt; det sier lite om.. ;)

Mvh. RS

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
AN-M skrev:
Anonym skrev:
AN-M skrev:
Men ikke ifølge de som lager forsterkere. Ingen 100% standarisering så vidt meg bekjent.
Måten en måler og oppgir effekten på er en ting. Men med like betingelser er 1 watt en 1 watt uansett forsterkerteknologi.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Ja, 1 watt er 1 watt, 1Hk er 1Hk, men i begge tilfellene er det ofte tilleggsopplysninger som utgjør en forskjell. Fatter forøvrig ikke hvilken relevans dette intesigende utsagnet har, men for all del kjør på! Gidder ikke bruke mer tid på å diskutere det.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.810
aslak_ skrev:
Kan en forsterker på 80 watt (8 ohm) ha større strømlevering enn en forsterker på 120 watt (8 ohm)? Eller er spørsmålet meningsløst? Hvordan henger dette sammen? Er strømlevering og watt samme sak?
Flaskehalsen på forsterker pleier ikke å være effekten ved 8 ohm. Hva de kan levere ved 4 og 2 ohm sier mye mer om evnen til å spille høyt og rent enn effekten ved 8 ohm. Men det er 8 ohm effekten som pleier å være oppgitt.

En veldimensjonert forsterker på 80 watt / 8 ohm vil kanskje levere 140-150 watt ved 4 ohm og 250 watt eller mere ved 2 ohm. I teorien skal man ha en dobling av effekten ved halvering av impedansen, men i praksis så blir det litt mindre grunnet økt effekttap når impedansen går ned. Når man har en slik tilnærmet dobling så kan forsterkeren levere tilnærmet like høy spenning ut, uavhengig av forsterkerlasten.

En "dårlig" forsterker på 120 watt / 8 ohm leverer kanskje 140-150 watt ved 4 ohm og er det ille så går effekten ned når det halveres til 2 ohm. Den har altså nok spenningsforsterkning, men klarer ikke å levere nok effekt (les: strøm) til å spenningsforsterker inn i lave impedanser. Dette går IMO i stor grad på om forsterkeren har en god strømforsyning. Forsterkere med dårlig strømforsyning har ofte dårlige effekttall på lave laster. Men det verste er at lydkvaliteten ofte er omvendt proporsjonal med hvor høyt man spiller. Skrur man opp lyden på en dårlig forsterker så blir det støyete og grøtete.

Strømforsyning og kjøling er det som koster mest penger i gode forsterkere, så god strømforsyning er ingen selvfølge.

Oppgitt strømtrekk på baksiden av forsterkeren pleier også å gi en viss indikasjon på uteffekt. Hvis det står at den trekker 350 watt fra lysnettet så har du neppe mer effekt enn du får i en habil 2 x 70 watt forsterker inn i en normal høyttaler. Jeg vil absolutt si at det finnes enkelte 70 wattere som er kraftigere enn enkelte 100 wattere.

Topp Bunn