|
I slike tilfeller måle de ikke likt. Kanskje ved en resistiv 8omhs last, men det er heller lite interessant i praksis.R.S. skrev:I dette ligger også mye av forklaringen på hvorfor enkelte forsterkere oppleves å gå en oktav dypere enn andre. Selv om de måler likt gir de et helt annet dynamisk skubb og dermed bassdefinisjon enn hva mindre veldimensjonerte konstruksjoner gjør.
Mvh. RS
80W i 8 ohm betyr rett i rundt 25,3V og 3,16A Det er RMS verdier så multipliser med roten av 2 dvs 35,8V og 4,5A peak dvs at forsterkeriet må kunne levere en maks utgangsspenning på minimum +/- 35,8V før spenningsklipping på utgangen, utgangstrinnet (evt i kombinasjon med foregående forsterkertrinn) må ha et spenningsfall på noen volt, la oss si 4,2V (som regel noe mindre) og vi ender opp med en forsyningsspenning til forsterkeriet på +/- 40V legg til noen volt i spenningsfall over likerettingen og du trenger en transformator som takler minimum 133W, dersom du ikke har behov for marginer ift lavere last, kipe fasevingler (dvs at strøm og spenning i lasten er ute av takt). Gang med to for minimumsspec til 4 ohm for samme forsterker (dobbelt så mye strøm) dvs 266W, 532W for 2 ohm etc. Legg på ytterliger 50-100% for kipe fasevinkler og at transformatorer har spec for VA og ikke W. Et annet spm er dimensjoneringen av ladekapasiteten, en tradisjonell tommelfingerrehgel er 4 700 µF pr ampere (de fleste regner RMS, jeg vil foretrekke peak) dvs ca 22 000 µF pr spenningshalvdel for 8 ohm og X2 pr halvering av lasten.aslak_ skrev:...
Hvordan settes dette inn i rammeverket forsterker med 80 watt på 8 ohm? Og hva mer må jeg vite om den forsterkeren for å vite om den kan klare å drive en strømkrevende høytaler?
«Hersketeknikk for dummies» ? «Hersketeknikk» er som regel både fra og for dummies ... 8)...
Spenning og effekt og joule og ampere er det lenge siden jeg har brukt som begreper. Kanskje jeg skal lese den introboken i kretsteknikk heller...
...
Praktisk talt alle som oppgir spec for dobling av effekten ved halvering av impedansen jukser i faget. Det er et av tre: 1) det er bare juks og fanteri; 2) de har ikke samme standard for de ulike impedansene, og 3) en fotsettelse av 2 de er unødvendig konservative i de lette lastene for å få data som selger. Ingen forsterker som har positiv utgangsimpedans vil doble effekten ved halvering av impedansen, med samme standard for å sette maks effekt i de ulike lastene.Ulf-B skrev:Er det ikke en del produsenter som jukser der, da? Oppgir litt lav effekt i 8 ohm - for å kunne komme med et imponerende doblings- eller nær doblingstall i 4 ohm etc. etc.
Det kan jeg godt se er kedeligt og forbruger-ombudsmanden bør komme efter disse fabrikanter.KJ skrev:Praktisk talt alle som oppgir spec for dobling av effekten ved halvering av impedansen jukser i faget. Det er et av tre: 1) det er bare juks og fanteri; 2) de har ikke samme standard for de ulike impedansene, og 3) en fotsettelse av 2 de er unødvendig konservative i de lette lastene for å få data som selger. Ingen forsterker som har positiv utgangsimpedans vil doble effekten ved halvering av impedansen, med samme standard for å sette maks effekt i de ulike lastene.Ulf-B skrev:Er det ikke en del produsenter som jukser der, da? Oppgir litt lav effekt i 8 ohm - for å kunne komme med et imponerende doblings- eller nær doblingstall i 4 ohm etc. etc.
mvh
KJ
Spenningen sier hvor høy maksspenning du kan teoretisk ha på utgangen. Med 100V ut fra strømforsyning kan du i ett TEORETISK IDEELT eksempel ha 100V på utgangen. Dette STEMMER ALDRI i praksis, men bare for å illustrere.aslak_ skrev:Spenning og effekt og joule og ampere er det lenge siden jeg har brukt som begreper. Kanskje jeg skal lese den introboken i kretsteknikk heller...
du har sikkert aldrig nogensinde hørt noget der dimensioneret som jeg siger det bør være, og dermed aner du ikke hvordan det lyder, du vil blive overasket, og jeg kan love dig at det har noget med lydkvalitet at gøre.timc skrev:PS: Ingen forsterkere dobbler fra en impedans til en annen. Det er ikke fysisk mulig. Det trenger heller ikke være en generell kvalitetsindikasjon.
Jeg sier bare at det ikke er ensbetydende.thor72 skrev:du har sikkert aldrig nogensinde hørt noget der dimensioneret som jeg siger det bør være, og dermed aner du ikke hvordan det lyder, du vil blive overasket, og jeg kan love dig at det har noget med lydkvalitet at gøre.timc skrev:PS: Ingen forsterkere dobbler fra en impedans til en annen. Det er ikke fysisk mulig. Det trenger heller ikke være en generell kvalitetsindikasjon.
Undskyld mig det er dig der ikke tror på hvad jeg skriver og siger at jeg er fuld af vrøvl og ikke ved noget som helst (iøvrigt generelt har lagt mærke til), hvad synes du selv om den form for kommunikation.timc skrev:Jeg sier bare at det ikke er ensbetydende.thor72 skrev:du har sikkert aldrig nogensinde hørt noget der dimensioneret som jeg siger det bør være, og dermed aner du ikke hvordan det lyder, du vil blive overasket, og jeg kan love dig at det har noget med lydkvalitet at gøre.timc skrev:PS: Ingen forsterkere dobbler fra en impedans til en annen. Det er ikke fysisk mulig. Det trenger heller ikke være en generell kvalitetsindikasjon.
Slike sleivspark du kommer med hele tiden kan du ha for deg selv. Hva jeg har hørt og ikke skal du ikke bry deg med. Jeg har nå sett meg lei på dette, og vil ikke være høflig tilbake flere ganger. Du bør gå i deg selv. Du har en genrellt dårlig måte å kommunisere med andre på.
Helt riktig. Ett godt utgangspunkt. I så måte er egentlig switchede strømforsyninger geniale.AN-M skrev:Skle litt ut dette, ;D men tror vel de fleste kan enes om at det er ønskelig at forsyningen skal tilnærme seg en ideel spenningskilde for et bredest mulig frekvensspekter og at det vil være et godt utgangspunkt for en god og kraftfull forsterker uansett avgitt effekt.
Nej jeg er selv en af dem, er uddannet elektroniktekniker samme uddannelse som 90% af dem der laver High-end har.timc skrev:Du setter det selv høyere enn folk som jobber med elektronikk på heltid. Da blir ikke troverdigheten særlig stor når du ikke kan argumentere.
Jo det gør jeg, er konstruktionen rimelig sund og stabil, og må jeg lave en smule komponent tweakning og naturligvis en enorm strømforsyning så kan jeg for et hvert medi hi-fi apparat til at spille som high-end.timc skrev:Du mener vel ikke seriøst at bare strømforsyningen er stiv nok så låter hvilken som helst konstruksjon bra?
-Tim
thor72, dette er min mening:thor72 skrev:Beklager men det er dig der ikke ved skid om det her. Kom igen når du har prøvet tingene af.
Kan se at der ikke er meget andet tilbage i argumentationen end lidt ubehjælpsomme og barnlige forsøg på personlige fornærmelser.timc skrev:Min konklusjon nå. Thor72 = Gammel tulling der har for lite å gjøre.
Hva er det formelen for?R.S. skrev:... Strøm x spenning x areal er som de fleste vet formelen ...
Rise time og fall time sikter til hvor fort signalet (inn) forandres. Hvor «rask» forsterkeren er omtales som slew rate.Ulf-B skrev:... Til slutt vil jeg nevne dette som går på eksplosivitet - altså hvor kjapt forsterkeren er i stand til å omstille seg fra svakt nivå til kraftig nivå. Smekk i musikken låter ikke som smekk i høyttaleren hvis forsterkeren ikke er kjapp nok. Er det dette som heter "rise time" på engelsk?
Litt forenklet kan vi si at klasse A innebærer at en strøm på (minst) den styrken som kreves for definert utgangfekt (i klasse A, i definert belastning) går inn i utgangtrinnet. Avhengig av signalet ut går en del av denne til høgtaleren. Resten går gjennom utgangtrinnet og bli til varme. Dersom det ikke er signal går hele strømmen gjennom utgangtrinnet, som en «hvilestrøm».aslak_ skrev:.... Hva er klasse A? og klasse AB og forlate klasse A? Og 400w varme?
JHolm skrev:Jeg har akkurat lest gjennom tråden. Her er noen spørsmål og kommentarer:
Hva er det formelen for?R.S. skrev:... Strøm x spenning x areal er som de fleste vet formelen ...
Så liten strøm, lav spenning og enormt areal gir kjempeeffekt?R.S. skrev:JHolm skrev:Jeg har akkurat lest gjennom tråden. Her er noen spørsmål og kommentarer:
Effekt. Mange gjør den feil å utelate areal.
Mvh. RS
Hvis du ser i treffene til denne linken ... http://www.google.no/search?num=100&hl=no&lr=&as_qdr=all&q=Effekt+elektriskHolmium skrev:... Så liten strøm, lav spenning og enormt areal gir kjempeeffekt? Interessant teori... :-*
Min konklusjon nå er at du ter deg kraftig useriøst.timc skrev:Min konklusjon nå. Thor72 = Gammel tulling der har for lite å gjøre.
Mon ikke RS sigter til det man kalder strømtæthed J =I/A [Ampere/m^2] denne faktor kan man bruge til at finde det nødvendige areal for en leder som ikke må overskride en max strømtæthed, således at man sikre at lederen ikke bliver for varm, vigtigt i eksempelvis trafoer, højre varme er også lig højre modstand ved kobber, som er lig enegi tab.R.S. skrev:JHolm skrev:Jeg har akkurat lest gjennom tråden. Her er noen spørsmål og kommentarer:
Effekt. Mange gjør den feil å utelate areal.
Mvh. RS
1 Watt er 1 Watt uansett forsterkerteknologi IMO.AN-M skrev:En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.
Men ikke ifølge de som lager forsterkere. Ingen 100% standarisering så vidt meg bekjent.Anonym skrev:1 Watt er 1 Watt uansett forsterkerteknologi IMO.AN-M skrev:En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.
Anonym skrev:1 Watt er 1 Watt uansett forsterkerteknologi IMO.AN-M skrev:En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.
Måten en måler og oppgir effekten på er en ting. Men med like betingelser er 1 watt en 1 watt uansett forsterkerteknologi.AN-M skrev:Men ikke ifølge de som lager forsterkere. Ingen 100% standarisering så vidt meg bekjent.Anonym skrev:1 Watt er 1 Watt uansett forsterkerteknologi IMO.AN-M skrev:En klasse A forsterker har allerede fastsatt maks belastning og lebensraum ved tomgang, dvs at motstand i ledere, impedansen på strømforsyning etc, taes ut av regnestykket. 100W klasse A er en helt annen opplevelse en 100W i hvilken som helst annen ENØK klasse, IMO.
Flaskehalsen på forsterker pleier ikke å være effekten ved 8 ohm. Hva de kan levere ved 4 og 2 ohm sier mye mer om evnen til å spille høyt og rent enn effekten ved 8 ohm. Men det er 8 ohm effekten som pleier å være oppgitt.aslak_ skrev:Kan en forsterker på 80 watt (8 ohm) ha større strømlevering enn en forsterker på 120 watt (8 ohm)? Eller er spørsmålet meningsløst? Hvordan henger dette sammen? Er strømlevering og watt samme sak?