Diverse Hva er en audiofil?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I lys av hets-tråden:

Hva er egentlig en audiofil?

Er det en som liker god lyd og synes det er moro å holde på med hifi-komponenter?

....Eller er det en som insisterer på å høre lydforbedringer fra "Brilliant Pebbles", Shakti-steiner, "Hallograph Sound field optimizers", kornstruktur i kobberkabler, innspilling av loddepunkter, "Audiophile rocks", Quantum Purifiers, gullsikringer, grønn tusj, små løftebukker til kablene og rotter på høyttalerne?

Jeg tror at "Mannen i gata" assosierer begrepet med sistnevnte og ler av "audiofile". Må innrømme at jeg synes den kategorien er litt morsom selv. ;) Hvis "uinnvidde" spør meg: "Er du en audiofil?", tror jeg at jeg kommer til å svare: "Jeg liker god lyd", heller enn "Ja".

Min definisjon av en "audofil" er nok en som er mer en gjennomsnittlig opptatt av lydkvaliteten fra stereoanlegget sitt.

Kjør debatt! ...Eller ikke. :)
 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
I lys av hets-tråden:

Hva er egentlig en audiofil?

Er det en som liker god lyd og synes det er moro å holde på med hifi-komponenter?

....Eller er det en som insisterer på å høre lydforbedringer fra "Brilliant Pebbles", Shakti-steiner, "Hallograph Sound field optimizers", kornstruktur i kobberkabler, innspilling av loddepunkter, "Audiophile rocks", Quantum Purifiers, grønn tusj og rotter på høyttalerne?

Jeg tror at "Mannen i gata" assosierer begrepet med sistnevnte, og ler av "audiofile". Må innrømme at jeg synes den kategorien er litt morsom selv. ;)

Min definisjon av en "audofil" er nok en som er mer en gjennomsnittlig opptatt av lydkvaliteten fra stereoanlegget sitt.

Kjør debatt! ...Eller ikke. :)
Ser det slik jeg:
Audiofil - en som liker god lyd, og liker å jobbe med det (på samme måte som en autofil)
og en Audiofreak - en som hører forskjell på alt, skal ha alt innbrent, og kabler til mye mer enn fire nuller
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan vi sette en tidsfrist for forslag til definisjoner, og så samle dem i ett innlegg? Så kan vi alle telle hvor mange av dem vi definerer oss selv til å være innenfor, en slags audiofil selvangivelse?

Da kan vi til og med kåre hifisentralens mest audiofile, og så krenke vedkommende på det groveste etterpå?

Please?
 
A

ANM

Gjest
Dårlig start på høstsesongen! Når skal noen ta opp et interessant tema? Hvem faen bryr seg om definisjoner!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dårlig start på høstsesongen! Når skal noen ta opp et interessant tema? Hvem faen bryr seg om definisjoner!
Du står fritt til å starte en interessant tråd.

Klar, ferdig, gå!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan vi sette en tidsfrist for forslag til definisjoner, og så samle dem i ett innlegg? Så kan vi alle telle hvor mange av dem vi definerer oss selv til å være innenfor, en slags audiofil selvangivelse?

Da kan vi til og med kåre hifisentralens mest audiofile, og så krenke vedkommende på det groveste etterpå?

Please?
Go for it!
 
A

ANM

Gjest
Har jo det, men ingen andre later til å være interessert. :(
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Siden trenger sårt en ny vaskekte kabeltråd - helt klart. Flere har prøvd seg med substitutter, men ingenting er så kraftfull og som trigger skrivekløen like kraftig som en mektig KABELTRÅD!:D
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
En audiofil er en person som er opptatt av kvalitative aspekter ved et fonogram og avspillingen av dette.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sexologiske definisjoner:

- En som har seksuelle forhold til audio-apparater. Man regner med at den mannlige delen av legningen døde ut med 8 Track og til slutt Super VHS. Blant en svært sekterisk gruppe kalt old school studioteknikere eksisterer legningen den dag i dag. Men utover de små unntakene som bekrefter regelen regnes legningen for å være utdødd i praksis.

- En som blir opphisset av lyd, og som gjerne ønsker å ha seg med sin partner i støyfulle omgivelser. Graden av blanding med ekshibisjonisme avgjør hvor det forekommer, er det en blyg person så omgir paret seg hjemme med høy heavy metal under akten. De mer frivole gjør det på gresset under musikkfestivaler. Andre musikkgenre er selvsagt også representert. De som tenner på lyden av en V8 sees gjerne på med litt skråblikk av de andre, de er ikke helt sikre på om de virkelig er audiofile.

Dr. Per Vis, Allviterforlaget © 2016
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
[FONT=&quot]audiophile:
One who enjoys sex acts involving the ear.
After they stopped kissing, Jenny felt something touch her ear. She sighed. Why did she always end up with the audiophiles?
[/FONT]
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
En audiofil er en som tar'n i øret! Eller firer'n og femmer'n som de også kalles..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
audiophile:
One who enjoys sex acts involving the ear.
After they stopped kissing, Jenny felt something touch her ear. She sighed. Why did she always end up with the audiophiles?
Urban Dictionary har som regel de beste definisjonene.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Synes det dukker opp unødvendig mange tråder der folk skal settes i bås. Kan vi ikke leve med at vi har litt forskjellig vinkling i denne hobbyen.
Samtidig kan jeg jo også gi en liten pekefinger til de som er i gang med ekstreme DIY horn-rigger. Hvorfor blir dette så dårlig dokumentert under veis? Hadde jo vært mer spennende å lese om slikt, enn alt det oppgulpet som tar så mye forsideplass for tiden. emokid er flink da, men vet om minst fire stykker til som jobber hardt i kulissene. Tror det hadde vært lesestoff flere hadde likt. Jeg er selv ganske ferdig med mitt så herfra blir det ikke så mye mer spennende framover - Nesten så jeg vurderer å begynne på nytt igjen;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Synes det dukker opp unødvendig mange tråder der folk skal settes i bås. Kan vi ikke leve med at vi har litt forskjellig vinkling i denne hobbyen.
Samtidig kan jeg jo også gi en liten pekefinger til de som er i gang med ekstreme DIY horn-rigger. Hvorfor blir dette så dårlig dokumentert under veis? Hadde jo vært mer spennende å lese om slikt, enn alt det oppgulpet som tar så mye forsideplass for tiden. emokid er flink da, men vet om minst fire stykker til som jobber hardt i kulissene. Tror det hadde vært lesestoff flere hadde likt. Jeg er selv ganske ferdig med mitt så herfra blir det ikke så mye mer spennende framover - Nesten så jeg vurderer å begynne på nytt igjen;)
Send en oppfordring til de fire da vel - ikke sikkert de har tenkt på det og sett det fra din side. DIY er alltid interessant å lese om.
 
T

Tårnfalk

Gjest
En audiofil er en som i utgangspunktet skulle holdt på med hifi og musikk men som heller skriver om det.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
905
Antall liker
699
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Vet alt,,kan alt,,tar aldri feil,,har alltid rett i alt,,misunnelig.
 

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Innlegg
44
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
En som er mer opptatt av kvaliteten til musikkanlegget enn kvaliteten til musikken
 
8

8x12_TOM

Gjest
En audiofil er en som er interessert i lyd. Så enkelt;)
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Topp Bunn