Diverse Hva er din formue?

Hva er din formue?

  • < 0

    Stemmer: 64 40.3%
  • 0-30k

    Stemmer: 14 8.8%
  • 30-100k

    Stemmer: 11 6.9%
  • 100-300k

    Stemmer: 9 5.7%
  • 300k-1Mil

    Stemmer: 19 11.9%
  • 1-3Mil

    Stemmer: 23 14.5%
  • 3-10Mil

    Stemmer: 16 10.1%
  • +10Mil

    Stemmer: 3 1.9%

  • Totalt antall stemmer
    159
  • Avstemningen er stengt .

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Papir-sedler er i ferd med å bli skiftet ut med plastsedler om ikke lenge.
Dette er gjort i mange land utenlands.

Denne forresten er ikke papir, men av Gull:

20 krone Gull 1883


Gikk for 192.000,- kr på auksjon Skanfil i 2011

Samme type mynt gikk for 168.000,- kr på auksjon Skanfil 2010

Ble preget 35.900 av disse, og man antar at ca 50 stk befinner seg i privat eie, maks 60 stk.

Selv om jeg har solgt meg ned på Norske sedler og mynter, ville neppe noe hifikomponent erstattet en slik mynt i kvalitet 0
Prisene peker kun en vei - rett opp.

Norges bank solgte sin Gullbeholdning for smuler ca 2001

I ettertid har Gullprisene økt til det mangedobbelte.
Vel om hifi komponenter skranter på kvaliteten, så vinner de kraftig på ren underholdningsfaktor bruksområder og eierglede sammenlignet med en gammel mynt.. Økonomisk sett så er det jo fornuftig og holde seg vekke ifra 9 av 10 hobbyer, det meste koster penger og taper seg i verdi nesten uten unntak,( div samlere er vel unntaket?) men det er vel noe som heter at livet skal leves og, å inkluderer sjeldent sparing for min del;-)..
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Selv så er ikke anlegget mitt mye verdt og ikke har jeg betalt stort for det. Hater å kjøpe nytt men er tilbudet bra nok så kan det skje, ellers handles alt brukt. Har lån på bil og leier leilighet som betales med to jobber. Altså, min formue ligger vel ca i null.
(faen, burde vel kjøpt meg et sted å bo)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Formue er ikke så viktig - det er cash-flow som teller. Formue, det er noe mange av oss får etter hvert - når man har vært gjennom fasen med hus, barn og slikt. Men de fleste som har formue, har den bundet opp i hus, hytte - noen kan hende også i egen bedrift - uansett lite å kjøpe hifi for.

For mitt vedkommende har jeg erfart at ingenting slår at barna flytter hjemmefra og står på egne økonomiske ben - hvilket skjedde for en ti års tid siden, og omtrent samtidig som gjelden på huset endelig ble nedbetalt. Plutselig opplevde jeg å være i kjøpsposisjon på alle livets områder. Bil, hifi, reiser, en god vin i ny og ne etc. Ikke det at det noe poeng å sløse - men med to gjeldfrie og "barnløse" voksne i full jobb, skal det godt gjøres å unngå at kjøpekraften øker ganske merkbart i denne fasen av livet. Jeg kjøper likevel gjerne brukt hifi - og brukte biler - 30 års nøysomhet er ikke lett å legge bak seg.
 
Sist redigert:
J

J.J

Gjest
Min formue er meg, min kropp og min livserfaring.

Alt annet er et materialistisk, på godt og vondt.

Vi er ekstremt heldig vi som kan leve her i Norge, med slik overflod.

/JR
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg krysset av på +10mill, men er usikker på om det stemmer, lenge siden jeg sjekket kontoen
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Nærmer meg de 60. Har alt jeg ønsker meg av det materielle og immaterielle. Huset bor man jo i i lang tid; kan jo ikke drive å flytte. Anlegget derimot, kan forbedres hele tiden. Og det gjør jeg, men sakte, sakte, efter mange vurderinger. Går med en del der, men mest til vin og mat. Definitivt.

Og som en sa det: "Fordelen med å ha mye penger, er at man får så god kontakt med barna!".
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Har som jeg klarer meg, og vel så det. Vi lever i et av verdens beste land. Kan i voksen alder kjøpe det jeg har lyst på ( innen rimelighetens grenser ). Har alltid vært nøysom, og er det fremdeles. Bruker endel på vintage hi-fi - en kjempeflott hobby syns jeg. Med det overstyrer på langt nær alt. Bruker mye på hus, reise, god mat og god drikke. Helsen er likevel det viktigste. All verdens formue kan ikke erstatte god helse. Føler meg veldig priviligert som har det godt økonomisk, men jeg har jobbet for hver krone. Nå nyter madammen og jeg livet. Det har vi i grunnen alltid gjort, men nå er livet litt lettere økonomisk, enn da vi var unge og bygget hus. Vi hadde det like godt uten formue. Penger er ikke alt, men det hjelper.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
....
For mitt vedkommende har jeg erfart at ingenting slår at barna flytter hjemmefra og står på egne økonomiske ben - ........
Nettopp.
To av tre ute her nå fra i høst. Mer rom, mer ro, mer til overs av alt.
Et halvt avdrag igjen på studielånet, og på toppen av alt solgte jeg båten igår, og sa opp et par Telenor-abonnement.
Jo, det går da rette veien.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Nærmer meg de 60. Har alt jeg ønsker meg av det materielle og immaterielle. Huset bor man jo i i lang tid; kan jo ikke drive å flytte. Anlegget derimot, kan forbedres hele tiden. Og det gjør jeg, men sakte, sakte, efter mange vurderinger. Går med en del der, men mest til vin og mat. Definitivt.

Og som en sa det: "Fordelen med å ha mye penger, er at man får så god kontakt med barna!".
Godt sagt janfrt:)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Ville vært noe uten salt i grauten, dèt og.

Skulle jeg hatt tilnærmet ny bil, til enhver tid, og vært med på galoppen, ville også jeg ikke hatt særlig på konto.
Ville heller sett labert ut.

Tror man må være uten penger en stund for å vite verdien av dem.

Noen turer innom NAV, kanskje huset på tvangsauksjon, og noen turer innom sosialkontor hadde gjort verdien av penger mere tydelig.

Har en nevø - tjente 72.000,- kr på en mnd Desember 2012
Han hadde ikke mere enn noe over 40.000,- igjen når skatt var trukket, og han hadde veldig mye overtid denne måned.

Denne nevø er 25/26 år, og jeg har ikke vært i nærheten av en slik månedslønn noensinne i mitt liv og jeg er godt over 50.

I dag kom det 200.000,- kr på konto.
Dette som dekning for utgifter jeg har hatt ved kjøp av materialer, sement, sand, verktøy, jernvare+++++ i flere år.
170.000,- gikk rett på høyrentekonto - tror jeg bruker 30.000,- til litt utskeielser mot jul.

Ikke alt går til hifi/stereo tror jeg.

Hadde en hjerte / bypassoperasjon i sommer, 4 blodårer ble sydd på hjerte, tatt fra venstre ben.
Spekulerer litt - gå bananas og kjøpe ny mc til sommeren for 100 - 200.000,- kr = leve livet.

Eller la det være, livet kan bli langt selv med en bypassoperasjon hvis en er noenlunde forsiktig i etterkant.
Har ikke unger, men har niese/r, nevø/er som jeg kunne tenkt meg å gi litt til senere en gang.

Anser meg ikke som spesielt nøysom, bruker penger som juling.
Men trenger ikke alt naboen har.

På den andre side er det fint å ha penger liggende hvis det dukker opp noe, og ikke være raka fant til enhver tid.
 
Sist redigert:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har ikke så mye i penger, men jeg har alltid mange tomflasker til panting
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Har også levd på lite i perioder.

Var igjennom yrkesmessig rehabilitering 1997 - 2000 etter en veldig lang sykdomsperiode fra ca 1989
Litt i arbeide på denne tid og veldig mye syk.

Sier seg selv at økonomien ikke var den beste da jeg begynte på attføring, og formue var 0

Fikk ca 2300- 2400,- kr den gang til skolebøker pr. år.

I realiteten kostet bøkene minst 10.000,- pr år i løpet av de 10 måneder hvert skoleår var.
I tillegg kom diverse sikkerhetsutstyr, støvler, vernebriller, vernebukser +++ for ca 10.000,- som skulle dekkes.

Utbetalinga var kr 8.000,- pr mnd - dette skulle dekke bolig, bil, bensin, strøm, mat++++
Var da perioder jeg levde av bare kokte poteter, smør og kethcup i opptil 3 uker.

Dette var knalltøft, og hadde ikke ett øre til annet enn utdanning og løpende utgifter.

Derfor har jeg vært litt forsiktig med pengebruk i etterkant, selv om jeg skriver at jeg synes jeg bruker mye penger i innlegget ovenfor.
Men det er jo en relativ vurdering, og vurdering av eget forbruk tidligere når jeg hadde lite å rutte med.
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg får betalt mine regninger og kan spise og drikke det jeg måtte ønske.
Venner og familie har jeg.
Ergo så er jeg rik.

Yuhuuuuu :)

Ser at jeg har vært medlem i 7 år og nærmer meg 1000 innlegg snart.
Må feires med noe :)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Den som har flest duppeditter når han dør, vinner.
Bare hvis personen samtidig IKKE lider av samlemani. Det er nok (desverre) fullt mulig å være fattig som flatlusa og eie mye dingser.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har kroner til betaling av huslån, mat ( spiser det vi ønsker ) spiser ute av og til, penger til hifi og musikk, ferie, og vi legger opp buffer ( sparer )
Har ikke til alt jeg ønsker meg, men synes egentlig det er et sunt tegn. Hadde jeg hatt uberensa midler til hifi ol. Så tror jeg ikke at jeg hadde satt like stor pris på å få inn de komponentene ol som jeg har gjort.

Kjøpte i 2010 en diamantring til dama til en rundt dag, var ikek en kjempedyr en, men den kosta såpass at jeg måtte stå over et hifikjøp på noe jeg hadde lysst på. Dama var glad hun for ringen, og jeg ble glad av at hun ble glad. Det er morro å ha noe å glede seg til og noe å se frem til.

Håper dog på at jeg skal vinne i lotto, men hva jeg skal med 30mill ekstra har jeg egentlig ikke anelse om. Tor at byttesyken hadde vert enda mer pågående da. Men kan være greit å ha sikkerhet.
 
Topp Bunn