Hva er det mest spennende hifi-messige som skjer for tida?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Ville jeg vært klar over mulighetene med spolebånd, om det ikke var for nettet? Tviler på det. Og nå er det mengder av tilbud på området, og snart ikke et ledende lytterom på CES som ikke har en spolebåndspiller. Senest i går sikret jeg meg denne, i NM. "Ultimate analogue" - enda et trinn nærmere utgangspunktet, med tilbud fra Tape Project o.a. som jeg gleder meg til å utforske nærmere, på godt og vondt:
    Det blir nok neppe noen "ny vår" for spolebånd slik det er blitt for vinyl. Litt synd egentlig for lyden du får ut av dette er egentlig veldig bra. Vi burde kanskje starte en reel-to-reel tråd. Kan ikke huske å ha sett noe slik her. Noen som vil dra igang?

V

vredensgnag

Gjest
    Tviler på at det blir noe "bred vår for spolebånd". Jeg smaker på formatet, og ser tydelig at det har fått en skikkelig renessanse i bl.a. USA, Japan og Kina.
    Men at det tar av er nok en overdrivelse, i forhold til totalaktiviteten. Likevel interessant å se hvor mye som tilbys med utgangspunkt i masterinnspillinger.

Legger til: og som Digiman under er jeg begeistret fordi vi nå har tilgang til ny kvalitetsvinyl.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Er sjeleglad for at vinyl har tatt av såpass i det siste årene. Utvalget bare vokser og vokser.
    Det gir meg personlig størst glede innen Hi-Fi.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.206
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva er egentlig greia med spolebånd, bortsett fra at det ser kult ut?

ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ville jeg vært klar over mulighetene med spolebånd, om det ikke var for nettet? Tviler på det. Og nå er det mengder av tilbud på området, og snart ikke et ledende lytterom på CES som ikke har en spolebåndspiller. Senest i går sikret jeg meg denne, i NM. "Ultimate analogue" - enda et trinn nærmere utgangspunktet, med tilbud fra Tape Project o.a. som jeg gleder meg til å utforske nærmere, på godt og vondt:
    Det blir nok neppe noen "ny vår" for spolebånd slik det er blitt for vinyl. Litt synd egentlig for lyden du får ut av dette er egentlig veldig bra. Vi burde kanskje starte en reel-to-reel tråd. Kan ikke huske å ha sett noe slik her. Noen som vil dra igang?

V

vredensgnag

Gjest
    ardilla skrev:
    Hva er egentlig greia med spolebånd, bortsett fra at det ser kult ut?

ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg lar Mike Lavigne svare på det. Hvorfor har han anskaffet disse?

Etter å ha hørt 15 ips spolebånd fra Tape Project, samt fra en del andre tilbydere, har han klart rangert disse som aller beste kilde i et analogt anlegg, over sine vinylspillere - selv om han på enkelte utgivelser mener at hans Rockport vinylspiller klarer å matche tilsvarende utgivelse fra tape. Men antallet innspillinger er fortsatt veldig lite, om man da ikke gjør som enkelte og går på jakt etter ikke-offisielle kopier av masterbånd.
    Dette dreier seg om nyutgivelser av klassikere som i sin tid ble skapt på bånd, og skåret i vinyl fra bånd. En spolebåndsutgave kommer tettere på utgangspunktet enn hva en hvilken som helst vinylutgave kan.
    Å lage en spolebåndskopi av en nyere produksjon har mindre for seg.

En illustrasjon av alternativmarkedet for slike bånd. Dette er en direktekopi fra master på Dave Brubecks Time Out session, et utvalg av innspillingene. Gikk for litt over USD 400 på eBay. Skal avspilles i 38cm/sek og dekodes for Dolby B.

Vedlegg

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.206
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Så det dreier seg om spolebåndskopier av gamle mastertaper. Ok, skjønner. Høres ut som noe som kommer til å ta av i 2012 ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    hifi er død og kun for fossiler over 50!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mr-T skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg må legge til en ting når det gjelder utstyr: Open Baffle. Det har begynt å bli mer interesse for sånne ting, og det synes jeg er litt artig.
    Amen! Digitalt kan man kompensere for rommets negative påvirkning. Med dipoler kan man i stor grad unngå den.

Gjett hvilken løsning jeg tror mest på. (Nei. Det er ingen premie for å gjette riktig.)
    Begge deler ?
    Godt forslag. Og så kan du legge til manipulasjon av akustikken i seg selv, og si 'alle tre'.

Men, fortsatt mener jeg at opphavet til de største problemene ligger i høyttalerens spredningsmønster.

Så:

#1 Finne høyttalere som ikke byr rommet opp til dans (mer enn nødvendig).

#2 Bygge et lytterom/ montere akustikkremedier som gir et (mest mulig) velfungerende akustisk miljø for høyttalerne.

#3 Flikke litt på de siste restene av tant og fjas vied hjelp av DSP/tilsvarende.

I den rekkefølgen, tror jeg.... ;)

Tilbake til trendene igjen. Dipolhøyttalernes renessanse er nok mitt forslag. Jeg venter i spenning på hva som kommer av kommersielle produkter fremover. Hyperambisiøs DIY er ikke innnefor i mitt tilfelle, verken kompetansemessig eller økonomisk.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at det mest spennende er den lille franske digital alt-i-ett greiafra devaliet. Det er klart det blir lite fokus på mekking, tweeking osv, men tenk når den kommer i en nedskalert versjon til hvermannsen? Eller på bruktmarkedet? JEg skal ha en sånn om to år :) Brukt...

M

Mr-T

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Men, fortsatt mener jeg at opphavet til de største problemene ligger i høyttalerens spredningsmønster.

Så:

#2 Bygge et lytterom/ montere akustikkremedier som gir et (mest mulig) velfungerende akustisk miljø for høyttalerne.
    #3 Flikke litt på de siste restene av tant og fjas vied hjelp av DSP/tilsvarende.

Jeg er helt enig! ;D

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.206
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det har du nok helt rett i. Små hel-"digitale" forsterkere kommer til å ta av. Bel Canto er jo noe for de som ikke har 105.000 kr

Rockefoten skrev:
    Jeg tenker at det mest spennende er den lille franske digital alt-i-ett greiafra devaliet. Det er klart det blir lite fokus på mekking, tweeking osv, men tenk når den kommer i en nedskalert versjon til hvermannsen? Eller på bruktmarkedet? JEg skal ha en sånn om to år :) Brukt...

Vedlegg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Sleiven skrev:
    hifi er død og kun for fossiler over 50!!
    Helt enig. Derfor driver jeg med det, og kanskje du også?
    Men fremtiden er digital, og når god lyd blir allemannseie, er det ikke lenger Hi-Fi.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Men tror du god lyd på det nivået de fleste her ligger og vaker, blir allemannseie fordi fremtiden er digital?? Og hvorfor skulle i tilfelle utbredelsen av god lyd diktere om det er hifi eller ikke?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    impulse skrev:
    Men tror du god lyd på det nivået de fleste her ligger og vaker, blir allemannseie fordi fremtiden er digital?? Og hvorfor skulle i tilfelle utbredelsen av god lyd diktere om det er hifi eller ikke?
    Det er sikkert noen som til enhver tid vil betale mye for å få det beste, men generelt er jeg ganske sikker på at kvaliteten på det som er allemannseie, vil øke, slik at det blir vanskeligere og vanskeligere å "toppe" produktene med luksusutgaver som lyder enda bedre. Digitalisering er selvfølgelig ikke det samme som at lyden blir bedre, men alt tyder vel på at vi nå bare står ved startgropen av en lang utvikling med stadig større informasjonsdybde på digitale media, og jeg ser ikke noen grunn til at avspillerutstyret ikke skal følge opp. Og med økt volum følger lavere priser. Det som kanskje vil være vanskeligst å produsere billig, er kanskje sisteleddet, dvs høyttalerne. Men også her skjer det ganske mye mht utviking av små høyttalere med stor lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er jo hvem som skal betale for alle disse "High Quality" digitale utgivelsene når "alle" laster ned gratis?
    Personlig så kjøper jeg 90% vinyl for tiden, resten cd.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    grammofon skrev:
    Men fremtiden er digital, og når god lyd blir allemannseie, er det ikke lenger Hi-Fi.
    Det er akkurat det det er - Hi-Fi - High Fidelity - Høy Troverdighet!
    Med gode formater og billig godt avspillingsutstyr vil flere få tilgang til akkurat det - Hi-Fi.

Det vil fortsatt være noen som vil kjøpe High-End, men de fleste vil klare seg med Hi-Fi.
    Det er det musikk handler om!

Jeg tror også flere vil oppdage gleden ved akustiske tiltak og at det er det som virkelig får fram godlyden.
    Elektroniske delefiltre, lydkort, pc-avspilling og Klasse D forsterkere vil prege hverdagen.

Mer kontroll, mindre bokser, mindre varme, mindre strømforbruk og flere funksjoner :)

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Mer utstyr med retrolook, men bra med tilkoblingsmuligheter og høyt teknisk nivå?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    EHED skrev:
    grammofon skrev:
    Med gode formater og billig godt avspillingsutstyr vil flere få tilgang til akkurat det - Hi-Fi.
    Kan ikke dy meg for å sitere fra Wikipedia her:
    "High fidelity—or hi-fi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response."
    Jeg har alltid forstått Hi-Fi-begrepet slik at det representerer utstyr ut over det vanlige.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    grammofon skrev:
    EHED skrev:
    grammofon skrev:
    Kan ikke dy meg for å sitere fra Wikipedia her:
    "High fidelity—or hi-fi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response."
    Jeg har alltid forstått Hi-Fi-begrepet slik at det representerer utstyr ut over det vanlige.
    Ser ingen motsetninger med det jeg sa og det du har sitert til?

Kan hende noen audiofile mener at man må ha dyrt utstyr for å gjenskape musikk med høy troverdighet, men det er der jeg mener det har vært og kommer til å være et stort skifte framover.

Kommer akkurat fra konsert med Romerike Symfoniorkester og to opera-sangere, samt en trekkspill-solist.
    Det spiller skremmende likt hos meg nå som det jeg hørte på konserten og dette er på utstyr med "minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response" i et godt tunet rom. Ikke veldig dyrt utstyr, men utstyr utover det vanlige!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    EHED skrev:

Kan hende noen audiofile mener at man må ha dyrt utstyr for å gjenskape musikk med høy troverdighet, men det er der jeg mener det har vært og kommer til å være et stort skifte framover.

Kommer akkurat fra konsert med Romerike Symfoniorkester og to opera-sangere, samt en trekkspill-solist.
    Det spiller skremmende likt hos meg nå som det jeg hørte på konserten og dette er på utstyr med "minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response" i et godt tunet rom. Ikke veldig dyrt utstyr, men utstyr utover det vanlige!
    Har du utstyr ut over det vanlige, har du kanskje Hi-Fi, da. ...

Dette er vel en av de mange diskusjonene her på sentralen hvor folk egentlig ikke er særlig uenige, men hekter seg opp i detaljer. En av de profesjonelle innen bransjen sa til meg for en tid tilbake at ”det blir ikke det samme dersom god lyd masseproduseres og blir allemannseie. Da forsvinner på en måte Hi-Fien.” For sitt eget eksistensgrunnlag som forhandler hadde han utvilsomt rett, men også saklig sett hadde han et viktig poeng. I og for seg er det et gode at flest mulig opplever god lydgjengivelse, men for de som dyrker den gode lyden, blir det kjedelig dersom det ikke lenger finnes produkter som klart hever seg over normalnivået. Om man da sier at alle har Hi-Fi eller at ingen har det, er en definisjonssak, men jeg mener det siste gir en mest dekkende beskrivelse.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Grammofon:
    Det du nevner med priser på utstyr er muligens korrekt,men sålenge prisene på råvarer osv blir lavere,burde bety lavere priser i alle sjikt av utstyr?

Så da blir kanskje ikkje ting så veldig annerledes enn det er idag,om feks 10år?
    Det vil jo alltid vere lydmessig gevinst i bevisst valg av(dyre) komponenter,og ikkje minst sammensetning,og folk som er villige til å betale vil det alltid vere.

Og kanskje vil mulig oppnådd topplyd,jevnt og trutt stige til vers,da vil det jo fortsatt skille mellom normalt utstyr og dyrere utstyr?
    Men som sagt, at kjøpekraften til dyrt utstyr forandrer seg nevneverdig om feks 10år,tviler eg egentlig på.

Mvh.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    grammofon skrev:
    EHED skrev:

Har du utstyr ut over det vanlige, har du kanskje Hi-Fi, da. ...

Dette er vel en av de mange diskusjonene her på sentralen hvor folk egentlig ikke er særlig uenige, men hekter seg opp i detaljer. En av de profesjonelle innen bransjen sa til meg for en tid tilbake at ”det blir ikke det samme dersom god lyd masseproduseres og blir allemannseie. Da forsvinner på en måte Hi-Fien.” For sitt eget eksistensgrunnlag som forhandler hadde han utvilsomt rett, men også saklig sett hadde han et viktig poeng. I og for seg er det et gode at flest mulig opplever god lydgjengivelse, men for de som dyrker den gode lyden, blir det kjedelig dersom det ikke lenger finnes produkter som klart hever seg over normalnivået. Om man da sier at alle har Hi-Fi eller at ingen har det, er en definisjonssak, men jeg mener det siste gir en mest dekkende beskrivelse.
    Er enig hvis du kaller det High-End.

For oss vanlig dødelige er det nok med Hi-Fi og mest mulig likt virkeligheten ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    High er det i alle fall - og så får vi se om det blir fi eller end i enden. ;D

Til samlanes: Det blir sikkert forskjeller i fremtiden også, og så lenge folk har forskjellig smak og ulike behov, vil det være rom for å produsere i ulike prisklasser og kvaliteter. Men å produsere noe som virkelig er nytt og bedre, blir nok vanskeligere og vanskeligere.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.206
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det mest spennende må vel være at mp3 helvetet snart er over. Når båndbredde og lagringskapasitet ikke lenger er noe problem, vil folk få lossless rett i lomma eller stua- og det blir igjen gjengs med god lyd. folk pleide jo ha svære rack i stuene sine - så kom mp3 og alt låt drit likevel.

Dessuten kommer det stadig bedre vegghengte alternativer på høyttalerfronten, og mye plassbesparende elektronikk (rega brio osv)

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    ardilla skrev:
    ....mestst spennende må vel være at mp3 helvetet snart er over........

(LOL)

Enig i alt, bortsett kanskje fra det med at flertallet en gang kommer til å få sans for god lyd. Flertallet røyker sigaretter selv om alle vet at sigarer er bedre. Alle drikker pils selv om god vin er mer givende. ( Ok, kanskje ikke verdens beste eksempler). Men uansett, god lyd er krevende. Høy oppløsning kan være vemmelig. Følelse av tilstedeværelse (ved gode opptak) er stort sett ikke noe de fleste ønsker, da det daglige behov antagelig går mer i retning av avslappende bakgrunnsmusikk. Stor dynamikk blir fort direkte plagsom, osv..
    En annen ting er at jo bedre utstyret blir, jo mindre skal det til som forstyrrer helhetsintrykket (den ene gjenværende romresonansen blir voldsomt fremhevet på en helt ren bakgrunn, si).

Nei, flertallet er nok ikke i besittelse av de utsøkte gener som har gitt oss entusiaster her på forumet den bermerkelsesverdige kvalitetssansen mht lyd.. ( må være eneste forklaring…).
    No

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ardilla skrev:
    Det mest spennende må vel være at mp3 helvetet snart er over. Når båndbredde og lagringskapasitet ikke lenger er noe problem, vil folk få lossless rett i lomma eller stua- og det blir igjen gjengs med god lyd. folk pleide jo ha svære rack i stuene sine - så kom mp3 og alt låt drit likevel.
    Du vet ikke forskjell på datakompresjon og dynamikkompresjon?
    Dessuten kommer det stadig bedre vegghengte alternativer på høyttalerfronten, og mye plassbesparende elektronikk (rega brio osv)
    Hjelper ikke å ha gode høyttalere i veggen om veggen ikke er innrettet for god lyd.

O

Oblivion

Gjest
    Mr-T skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Så:

Jeg er helt enig! ;D
    Enig i #1 og #2,
    men det er bedre å rette opp feil / forbedre utstyret enn å bruke DSP...

DSP introduserer jo feil og støy for å kompensere andre feil.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.206
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Du vet ikke forskjell på datakompresjon og dynamikkompresjon?
    Jo, jeg vet - men vi kan ikke diskutere alt på en gang.

Valentino skrev:
    Hjelper ikke å ha gode høyttalere i veggen om veggen ikke er innrettet for god lyd.
    Nei - men alt er relativt. GODE vegghøyttalere spiller mindre med veggen enn dårlige. Og man kan lage ulike høyttalersystemer for betong og tre osv.Dessuten er det kommet endel brukbare minihøyttaler/sub-løsninger som Gallos

Jeg bare uttrykker en optimisme om at folk som IKKE er på dette forumet faktisk får flere muligheter til å ha anlegg som lager god lyd UTEN å synes. Her inne på forunet er det omvendt - ting skal synes mest mulig.

Her er en løsning som ikke "synes"

For folk her inne er kanskje ikke dette så spennende, men for de av oss som krampeaktig holder på en optimisme om at vanlige folk kanskje kommer til å bytte ut iPod-blasterene sine er slikt godt nytt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn