Hva er det med ledninger

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
totte skrev:
Mitt videre inntrykk er at det er de som forfekter kabeltweakingens vesentlige betydning som blir forbannet og føler seg tråkket og spyttet på, og ikke skeptikerne, eller fornekterne om man vil.

helt motsatt av hvordan jeg oppfatter tendensene her på hfs.
det er oftest skeptikerne som kjenner "blodet bruse og hjertet banke" når de leser tråder som i utgangspunktet ikke henvender seg til dem, men til folk som hører forskjell på kabler.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
xerxes skrev:
NB! Viktig! Dette er ikke en ledningsdebatt!

Leste gjennom denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=43037.0,
og følte blodet bruse og hjertet banke! Jeg måtte si noe!!

Men som en nogenlunde veloppdragen unge mann, nøyde jeg med å bite meg i leppa - og holdt kjeft. For jeg hadde ingen ting å si som hadde interesse for de andre i tråden, og etter å ha lest en del andre ledningstråder ser det ut til at andre har det på samme som meg.

Jeg har svært begrenset tro på ledningers betydning uansett om de inneholder kobber, sølv, gull, rhodium eller lurium for den saks skyld. På mange måter er det også et fett for meg om andre kjøper ledninger til ørten tusen kr meteren og kaller dem kabler. Her tar jeg selvsagt det forbehold at jeg forutsetter et ledningsmateriellet er konstruert og dimensjonert korrekt etter normale ingeniørmessige kriterier.

Så selv om jeg angivelig ikke bryr meg om temaet, så er det likevel en glimrende måte å fyre opp intens diskusjon, som etter noen innledende runder ender opp i et regulært masseslagsmål med verbale springskaller og lyskespark. Det eneste området jeg finner en lignende glød må være når man diskuterer religion i de små timer med en rimelig god grunnpromille.

Er ledninger religion? Hvorfor engasjerer vi skeptikere oss med en slik glød? Hvorfor ikke bare la dem holde på?
Eller liker vi rett og slett å krangle?

Kabeldiskusjoner ender ofte med uenighet og krangel. Grunnen er at forskjellen på kabler kan være lik null eller er så små at dagsformen, troen, viljen , lys,temperatur, humøret, pris, utseende m.m. kan spille større rolle. Vi ser gjenngangere som fornekter forskjeller ut i fra sin teoretiske kunnskaper og og andre godtar det meste godt hjulpet av placebo-effekten. Felles for disse ytterpunktene er at de mangler erfaring med musikkgjenngivelse og utstyr. Hifi-gurer,testere og skribenter har erfaring, men sliter også med hr. placebo. I tillegg har de sitt sitt ry og sine reklameinntekter å tenke på. :)
Flytter vi oss over på høytalerdiskusjoner utblir krangelen ! ;)

up

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Det er også et av de feltene innen HiFi det er fint mulig å mene ganske mye om uten nødvendigvis å ha testet selv det som er under debatt. Nettopp på grunn av det du nevner.
Desverre har du sant, noen diskuteret uten å ha hørt.

Håvard

N

nb

Gjest
Haavard skrev:

Håvard
So what? Som vredensgang påpekte, dette er temmelig elemenært og grunnleggende fysikk og elektrolære. Alternativt pittelitt sunn fornuft - det holder lenge til å trekke de åpenbare konklusjonene. Følgelig ikke nødvendig å teste så mye selv (men jeg har testet slikt selv, det er ikke det)

Det er også mulig å uttale seg om hvordan tyngdekraften manifisterer seg uten å ha prøvd akkurat det som diskuteres. Jeg har aldri sett en murstein pakket inn i blå plysj, men om jeg noensinne finner en, er jeg temmelig sikker på at den vil falle til bakken om jeg slipper den. Med HiFi-logikken er det et krav å ha prøvd å sluppet en murstein pakket inn i blå plysj for å ha lov til å si noe om saken.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
For å passere noe som jeg for anledningen vil kalle "Hifi-terskelen" så kreves det at det har en dimensjon av selvgjort over seg. Det holder definitivt ikke at man bare har kjøpt noe som karen fra Hifi-klubben har vert å satt opp i stua di.

For de fleste av oss er det relativt store begrensninger på hva man egentlig kan bidra med, men vi gjør det vi kan. Som å bytte ledninger, sette ting på finurlige platformer osv. Skal dette være meningsfylt, må det også gi en heving av opplevd lydkvalitet. Det gir det også, siden denne forandringen både er velkommen og forventet. Den gir deg videre en følelse av at dette er noe du har gjort deg fortjent til, siden du selv har gjort jobben.

Derfor bytter folk ledninger hver tredje måned, og opplever samme "løftet" hver eneste gang. For å være verdig god lyd!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.682
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
Derfor bytter folk ledninger hver tredje måned, og opplever samme "løftet" hver eneste gang. For å være verdig god lyd!

Dette må da kunne kalles en fenomenologisk angrepsvinkel.... ;D

P

Parelius

Gjest
Gago skrev:
totte skrev:
Mitt videre inntrykk er at det er de som forfekter kabeltweakingens vesentlige betydning som blir forbannet og føler seg tråkket og spyttet på, og ikke skeptikerne, eller fornekterne om man vil.

helt motsatt av hvordan jeg oppfatter tendensene her på hfs.
det er oftest skeptikerne som kjenner "blodet bruse og hjertet banke" når de leser tråder som i utgangspunktet ikke henvender seg til dem, men til folk som hører forskjell på kabler.
Gago tar feil, og Totte har rett. Det er sjeldent at skeptikere invaderer kabelentusiastenes utveksling av erfaringer, som til syvende og sist koker ned til tautologier som «De er gode i en passende match, mindre gode i en dårlig». Den høviske meningsutveksling foregår ikke i godekabelrådtråder. Der er alle lykkelig enig i sin uenighet.

Gago har derimot en begynnelse på en analyse. Hadde jeg giddet så skulle jeg utbrodert det hele, men vil forslå følgende:

1) Kabler angår lydforbedrende tiltak. Langs denne aksen utveksles meningsforskjeller fra vitenskap til estetikk, dvs. hva en har viten om helt inn i feelgooden. Her kommer alle de gode forklaringsmodellene helt ned på kvantenivå.

2) Det er en hobby vi bedriver. Viktig med dette er aktivitetsaspektet. Kabler er en aktivitet de fleste av oss kan bedrive helt uten kunnskap. Her går vi i en akse fra den totale uvitenhet til den største kompetanse; gjerne med omvendt proporsjonalitet mht. entusiasmen over ledningens fortryllelse. Uten dette aktivitetsaspektet så hadde det meste blitt roligere. (Dette punktet er selvfølgelig ikke uavhengig av punkt 1.)

3) Det koster penger. Kan neppe tenke meg at vi hadde disse meningsutvekslingene om det hele hadde vært gratis. I denne aksen ligger alt fra at kvalitet koster - kvalitet mht. lydforbedring) - til at eksklusivitet (mer rettet mot den estetiske følelse) kommer ikke gratis. Pris differensierer teknisk og estetisk (og når vi sammnelikner hverandre).

4) Noen er opphengt i sannhet. Dvs. at det som sier skal være sannhetsevnende og ikke bare lyriske uttrykk om ens stemning og opplevelse. Også her kommer selvfølgelig uenigheter om vitenskapelighet inn, ja sågar forvirringen om hvilken type vitenskap vi må forholde oss til.

Sikkert flere ting å ta opp. Så kan en ut fra slike aspekter se hvordan den religiøse i det hele kommer inn.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
vredensgnag skrev:
frans skrev:
Er blitt så fornøyd med ledningene mine at jeg har stort sett meldt meg ut av alle kabeldebatter, men kanskje ikke meldt meg helt ut av debattene om ABX-testene som egentlig ikke er mer vitenskaplig enn andre tester.
Det fine med vitenskapen er at den er i konstant forbedring, i motsetning til mytebasert tro. Så her er det bare å komme med innspill til hvordan man skal gjøre ABX mer vitenskapelig, franz!
Leste du hva jeg skrev?
Hva skrev jeg?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Haavard skrev:

Håvard
So what? Som vredensgang påpekte, dette er temmelig elemenært og grunnleggende fysikk og elektrolære. Alternativt pittelitt sunn fornuft - det holder lenge til å trekke de åpenbare konklusjonene. Følgelig ikke nødvendig å teste så mye selv (men jeg har testet slikt selv, det er ikke det)

Det er også mulig å uttale seg om hvordan tyngdekraften manifisterer seg uten å ha prøvd akkurat det som diskuteres. Jeg har aldri sett en murstein pakket inn i blå plysj, men om jeg noensinne finner en, er jeg temmelig sikker på at den vil falle til bakken om jeg slipper den. Med HiFi-logikken er det et krav å ha prøvd å sluppet en murstein pakket inn i blå plysj for å ha lov til å si noe om saken.
Uenig ;)
Ser poenget ditt med mursteinen og er ikke uenig. Det samme hadde skjedd med rød plysj.
Men det er ikke den grunnleggende elektrolæren som er til stedes når jeg setter meg ned og lytter til kabler. Helst lytter jeg til musikk.

Håvard

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Parelius skrev:
Kabler angår lydforbedrende tiltak. Langs denne aksen utveksles meningsforskjeller fra vitenskap til estetikk, dvs. hva en har viten om helt inn i feelgooden. Her kommer alle de gode forklaringsmodellene helt ned på kvantenivå.

Mange tror visst det, og kaster bort større beløp på ledninger i stedet for f.ex å oppgradere forsterkeri. Det eneste man kan oppnå ved hjelp av kabelvalg er som kjent å minimere tap. Dette tapet kan imidlertid være større enn man aner.

Mvh. RS

P

Parelius

Gjest
R.Solhaug skrev:
Parelius skrev:
Kabler angår lydforbedrende tiltak. Langs denne aksen utveksles meningsforskjeller fra vitenskap til estetikk, dvs. hva en har viten om helt inn i feelgooden. Her kommer alle de gode forklaringsmodellene helt ned på kvantenivå.

Mange tror visst det, og kaster bort større beløp på ledninger i stedet for f.ex å oppgradere forsterkeri. Det eneste man kan oppnå ved hjelp av kabelvalg er som kjent å minimere tap. Dette tapet kan imidlertid være større enn man aner.

Mvh. RS
Det jo relativt sett det samme. Om en skal minimere tap så vil jo en slik minmering være en lydforbedring relativt sett. På dette semantiske planet skulle det ikke være grunn til uenighet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Parelius skrev:
Gago tar feil, og Totte har rett.

tja, at denne tråden i det hele tatt eksisterer, er jo et bevis på at jeg ikke tar heeeelt feil.

trådstarter xerxes er en typisk kabelskeptiker som har latt seg provosere av at noen diskuterer kabelforskjeller i en annen tråd.
såpass at han kjente blodet bruse og hjerte banke, og måtte bite seg i underleppa.
dermed ble denne tråden vi nå skriver i startet, slik at han og andre skeptikere kunne få ut dampen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hvorfor dette emnet engasjerer skeptikerne så voldsomt har jeg også lenge lurt på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
BT skrev:
Hvorfor dette emnet engasjerer skeptikerne så voldsomt har jeg også lenge lurt på.
Det er viktig for enkelte å rettferdiggjøre sine egne valg og oppfattninger

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ledningsdebatten kan slik jeg ser det oppfattes som "Oslo Kristne Senter" og "Jehovas Vitner" i en heftig debatt. Begge på jakt etter evig frelse men med hver sin oppfattelse av veien til målet. For alle på utsiden så virker argumentasjonen til tider relativt ekstrem, men man må da få lov til å velge hvorledes man ønsker å leve sitt jordiske liv.
Oppsøker man disse menighetene så må man forvente å få hodet fylt med de de nå en gang måtte ha på hjertet, og man kan høflig takke nei til dem når man oppsøkes hjemme...

er det off-topic så er det off topic.....

V

villov

Gjest
Det er helt enkelt. Jo større anlegg man har med kraftige forsterkere og like digre analytiske høyttalere dess enklere er det å høre forskjell på kabler.
Min erfaring etter 34 år med kjøpetrang.
Vet egentlig ikke fremdeles hva som blir diskutert her. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
villov skrev:
Det er helt enkelt. Jo større anlegg man har med kraftige forsterkere og like digre analytiske høyttalere dess enklere er det å høre forskjell på kabler.
Min erfaring etter 34 år med kjøpetrang.
Vet egentlig ikke fremdeles hva som blir diskutert her. ;)
Vi diskuterer hvorfor kabelskeptikerne er så voldsomt engasjert i dette emnet, tror jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har vel ikke så stor tro på at deltakerne i trådene egentlig prøver å overbevise hverande, men at argumentasjonen like mye er rettet mot et publikum av nye hifientusiaster som står overfor valget om de skal bruke sine begrensede finanser på bedre hifi eller på dyrere ledninger.

P

Parelius

Gjest
BT skrev:
Det er nesten som å spørre hvorfor denne tråden engasjerer deg så mye at du deltar i den.

P

Parelius

Gjest
Gago skrev:
Parelius skrev:

tja, at denne tråden i det hele tatt eksisterer, er jo et bevis på at jeg ikke tar heeeelt feil.

trådstarter xerxes er en typisk kabelskeptiker som har latt seg provosere av at noen diskuterer kabelforskjeller i en annen tråd.
såpass at han kjente blodet bruse og hjerte banke, og måtte bite seg i underleppa.
dermed ble denne tråden vi nå skriver i startet, slik at han og andre skeptikere kunne få ut dampen.
Da misforstod jeg deg nok.

Som jeg sa: «Det er sjeldent at skeptikere invaderer kabelentusiastenes utveksling av erfaringer» - underforstått i sine tråder om kabelerfaringsutvekslingeroganbefalinger. At det fins mange tråder om kablers velsignelse eller fortapelse, er en annen sak. Det første er ikke bra, det siste er uproblematisk, for da kan en jo bare gjøre noe annet enn å lese de. Ingen grunn til å blande disse to sammen. Men kanskje tar jeg feil i første ledd?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gago skrev:
Parelius skrev:

Joda, men poenget mitt var ikke at skeptikerne engasjerer seg mindre i diskusjonene om hvorvidt kabelputling er tull, men de mer hårsåre kabelentusiastene blir sinte og vonbråtne når de beskyldes for å drive med dyrt tullball, mens skeptikere som beskyldes for å høre dårlig eller å ha et for dårlig anlegg ikke har det samme behovet for å erklære latterliggjøring og klage over at man rævkjøres så man mister lysten til å være med å leke. Dette ser ut til å gå mot en ny poll: Hvilken leir fyrer seg mest opp, og hvilken leir tar først til tårene? *Fnis*

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Parelius skrev:
BT skrev:
Det er nesten som å spørre hvorfor denne tråden engasjerer deg så mye at du deltar i den.
Det var mest for å pense diskusjonen inn på sporet igjen egentlig, siden dette var trådstarters opprinnelige prøblemstilling.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
BT skrev:
Fordi dette er reality versjonen av keiserens nye klær!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kabeldiskusjonene bringer to diametralt forskjellige kulturer/tilnærminger sammen i en deilig klinch: I det ene hjørnet: Ingeniøren som systematisk bygger opp anlegget ut fra sin forståelse av virkeligheten og testlytter underveis for å ha kontroll på at prosjektet utvikler seg som forutsatt. I det andre hjørnet: Kabelentusiasten som ikke bryr seg om hvordan ting virker i det hele tatt. Gong.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
som sagt: xerxes startet denne tråden slik at skeptikerne kunne få ut litt damp.
og det funker jo forsåvidt.
det er tydeligvis mye innestengt frustrasjon hos skeptikerne.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gago skrev:
som sagt: xerxes startet denne tråden slik at skeptikerne kunne få ut litt damp.
og det funker jo forsåvidt.
det er tydeligvis mye innestengt frustrasjon hos skeptikerne.
Det var nå bare et forsøk på en forklaring på hvorfor entusiaster og skeptikere braker sammen i kabeldiskusjoner. Om noen har horn, apekiste eller dipol sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan vedkommende tilnærmer seg hobbyen med å sette opp anleget sitt, og folk med ulike høyttalere befinner seg ofte i samme virkelighet. De som bruker "match-lytt"-metoden og de som har en mekanistisk tilnærming gjør ikke det. Det eneste de to leirene kan gjøre sammen er å krangle. Det er kanskje også grunnen til frustrasjonen på begge sider: Ingenting av det man sier siger inn hos motparten og ingenting av det motparten sier gir mening. Litt som darwinister mot Jehovas vitner.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Kabeldiskusjonene bringer to diametralt forskjellige kulturer/tilnærminger sammen i en deilig klinch: I det ene hjørnet: Ingeniøren som systematisk bygger opp anlegget ut fra sin forståelse av virkeligheten og testlytter underveis for å ha kontroll på at prosjektet utvikler seg som forutsatt. I det andre hjørnet: Kabelentusiasten som ikke bryr seg om hvordan ting virker i det hele tatt. Gong.
Man kan saktens ha en mekanisk tilnærming og fortsatt mene det er forskjell mellom kabler. Mekanikken kan både forklare hvilke systemer som er kabelsensitive, og hvilke som ikke er det.

Men det blir jo ikke så mye krangling av slikt. Benchmarken for hvem som er mest frustrert vil vise seg i denne tråden. Flest posteringer er lik mest frustrasjon. Stillingen til nå er;

Skeptikere - 34 posteringer
De kabelføre - 22 posteringer
11 poster er vanskelig å plassere i korrekt skyttergrav.

Ganske mye frustrasjon fra begge leirer, men absolutt mest frustrasjon fra skeptikerene. Noen i denne leiren er svært frustrert.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, er dette en slik tråd det er om å gjøre å ikke poste i, mutz?

Oops, I did it again. Sorry.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Å, er dette en slik tråd det er om å gjøre å ikke poste i, mutz?

Oops, I did it again. Sorry.
Må innrømme jeg er spent på utviklingen i tråden. ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg protesterer. Latterliggjøring! Sjikane! Moderatooor....

mutz skrev:
Man kan saktens ha en mekanisk tilnærming og fortsatt mene det er forskjell mellom kabler.
Jovisst, men det er når kabelskeptikere med utgangspunktet "disse kablene er funksjonelt identiske" møter kabelentusiaster som selv sier at de ikke bryr seg om hvorfor, men insisterer på at de hører forskjell og hevder noe om at man hører med øra og at mekanisten med måleapparat er på idiotens ville veier at det blir leven, men det er vel greit nok hvis de gidder?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
mutz skrev:
totte skrev:
Man kan saktens ha en mekanisk tilnærming og fortsatt mene det er forskjell mellom kabler. Mekanikken kan både forklare hvilke systemer som er kabelsensitive, og hvilke som ikke er det.

Men det blir jo ikke så mye krangling av slikt. Benchmarken for hvem som er mest frustrert vil vise seg i denne tråden. Flest posteringer er lik mest frustrasjon. Stillingen til nå er;

Skeptikere - 34 posteringer
De kabelføre - 22 posteringer
11 poster er vanskelig å plassere i korrekt skyttergrav.

Ganske mye frustrasjon fra begge leirer, men absolutt mest frustrasjon fra skeptikerene. Noen i denne leiren er svært frustrert.
Hmmm...
Hvor har du plassert meg tro?

Da jeg var i forsvaret ble vi kalt kabelgutta. Vi benyttet kabler med 6-7 cm i diameter, som var uhåndterlige, særlig når det var kaldt. Og de var ikke en gang til hifi-bruk.

V

vredensgnag

Gjest
Det å sitte og beregne trosstatistikk over HFSeres holdninger til kabler er en garantert vei til søvnløse netter.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Det å sitte og beregne trosstatistikk over HFSeres holdninger til kabler er en garantert vei til søvnløse netter.
Hehe.
Her måtte jeg trekke litt på smilebandet.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Hmmm...
Hvor har du plassert meg tro?

Da jeg var i forsvaret ble vi kalt kabelgutta. Vi benyttet kabler med 6-7 cm i diameter, som var uhåndterlige, særlig når det var kaldt. Og de var ikke en gang til hifi-bruk.
Du ble plassert blandt de kabelføre.
Du kan rette klage på saksbehandlingen. Vær imidlertid oppmerksom på at økt frustrasjon blandt skeptikerne vil bli resultat om klagen medfører korrektur av statistikken.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Fint!
Jeg har jo brukt masse penger på kabler kun i den hensikt å ikke bli tatt for å være en kranglete kabelskeptiker, selv om jeg er ingeniør.

U

utgatt19288

Gjest
Velger å sitere Nelson Pass:

"Audiophiles love wire. Perhaps the appeal lies in the accessibility to understanding. Perhaps not. In any case, I like my wire thick and short and made out of soft metals such as copper or silver. I like it terminated tightly and soldered where possible."

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Sønnen min erkjenner at man må ha kabler til saker og ting -til data, og til høyttalere, noe deler av bakgrunnen vitner om.

Vedlegg

Topp Bunn