Hva er det med disse amerikanerne?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Helt siden jeg begynnte å vanke her har jeg lagt merke til en ting:

Noen er så forelsket i amerikanere, både amerikansk produsert hifi, kinesisk hifi i amerikansk innpakning, kinesisk hifi i kinesisk innpakning med amerikansk navn, amerikanske tester, amerikanske skribenter, amerikanske meninger, amerikanske forbruksmønstre osv at det er liksom ikke måte på.

Om noe er skrevet på amerikansk så er det liksom ingen tvil lenger, det må være riktig. Alle påstander later til å bli betraktet som fakta, og mange blir sinte om noen stiller spørsmål ved troverdigheten til en amerikaner. Hvorfor? Er det noen grunn til å tro at det han sier er mer sant enn andres meninger?

Når det gjelder amerikanske tidsskrifter så har de stort opplag, men hva mer har de? Har de virkelig gode skribenter? Det er mulig, men for at man skal mene det bør man også ha et bedre argument for det enn at de har:
a: Testet mye dyrt utstyr
b: Jobb i et blad med stort opplag
c: Skrevet ting som kan se ut til å stemme
-så er virkelig disse amerikanske testerne så gode? Hvem ville jeg forsøke å påvirke dersom jeg hadde dyre produkter i et marked som er storkonsumenter av overpriset hamburger-hifi?

De er også eksperter i å få betalt for varene sine, men det synes ingen å stille seg kritisk til.

Så nå når jeg skriver dette kommer selvsagt 4-5 stk og sier:

"Fy *****, han der driver og reklamerer for varene sine og ingen gjør noe med det...", men les litt nøyere, det er ikke det det dreier seg om i det hele tatt. Det er simpelt hen prinsippet om at man ikke skal ha lov til å være kritsk til utstyr med amerikansk opphav.

"Store produsenter med peiling og utviklingsavdelinger med penger" sier enkelte, ja, men hvorfor har dere ikke da anlegg fra Marantz, Denon, Philips, Sony eller liknende? De har jo mange ganger mer råd til å drive utvikling, de leverer teknologi til mange av de som "utvikler selv fra bunnen av", men fører virkelig dette til at de lager de beste produktene?

Så for å understreke at dette ikke er et "disse en nasjon"-tråd så vil jeg samtidig minne om den forutintatt negative holdningen til kinesiske produkter (altså de som ikke er blitt rebrandet da). Den er virkelig godt forankret her på sentralen, men den er rimelig godt forankret et annet sted også. Ja, nettopp, i amerikanske hifi-tidsskrifter, men også i norske.
 
K

knutinh

Gjest
Amerikansk kulturdominans over 50 år, kombinert med amerikanernes rolle som bidragsyter i de fleste vitenskaplige grener, sammen med USAs rolle som et av de viktigste markeder for alle produsenter?

-k
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Om noe er skrevet på amerikansk så er det liksom ingen tvil lenger, det må være riktig. Alle påstander later til å bli betraktet som fakta, og mange blir sinte om noen stiller spørsmål ved troverdigheten til en amerikaner. Hvorfor? Er det noen grunn til å tro at det han sier er mer sant enn andres meninger?
Halter ikke premissene dine en smule? Tror britiske tidsskrift har vel så stor innflydelse her i landet og ville ikke bli overrasket om HFN/RR, HF+, HF Choice har flere lesere enn de to nord-amerikanske.

For øvrig er det et faktum at hele high-end fenomenet er amerikansk og alltid har vært det. At det produseres fabelaktig utstyr andre steder endrer ikke dette.
 
A

Akle

Gjest
Research. De slipper å kjøpe andres produkter for så å pakke det pent inn som en annen julenisse ;). Dette kan de gjøre fordi de har et stort marked og da tilsvarende omsetning og flyt av penger. Noe som er viktig i en slik bransje. Skal en konkurere utenifra må en enten ha en veldig god idè og tilsvarende patent, eller være en enda verre jævel på markedsføring (vanskelig å slå amerikanerne der).

Du fikk saltet ditt likevel.

Ai.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Research. De slipper å kjøpe andres produkter for så å pakke det pent inn som en annen julenisse ;).
Godt point, når de så i tillegg bygger utstyr for evigheten (Mac, Marantz, ARC osv.) klarer de å etablere et hegemoni som hverken briter eller andre klarer å utfordre.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Tjaaa.....

Skoda ble likandes det, etter at VAG konsernet overtok. Bare som en analogi. Dieselsatsingen, eksempelvis, og hybridbilen er ikke akkurat det amerikanerne er mst innovative på, heller, for tiden.

Dette har ikke noe med Hifi å gjøre, annet enn at det her tjener som en analogi i forhold til at kineserne gjør etter det som er bra hos andre, til en mye mindre penge og sånn sett blir svært overkommelige for entusiaster med liten pengebok. En analogi er det også i forhold til at noen av de mest inniovative løsningene f.eks. innen forsterkeri, er det flere europeiske produsenter som ligger bak. De er selvsagt ikke alene, men de er pådrivere.

Amerikanere har selvsagt ikke monopol på oppfinnelser av 4. generasjons atomkraftteknologi, dieselmotorer, gasskraft, Ice-power eller CD-mediet.

Mvh.
 
A

Akle

Gjest
Godt point, når de så i tillegg bygger utstyr for evigheten (Mac, Marantz, ARC osv.) klarer de å etablere et hegemoni som hverken briter eller andre klarer å utfordre.
SLAYER!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
De er jo veldig hyggelige mennesker,da ;D Men bortsett fra det kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsen din, har vel heller en oppfatning om at det her på Sentralen er divergerende oppfattninger om det aller meste, which is a good thing ;)

hilsen en som har kinesisk, kinesisk/amerikansk og amerikansk utstyr og forsåvidt happy med det..... (bortsett fra at den kinesiske spilleren ikke har holdt mål over tid og skal byttes ut med noe koreansk, og de kinesiske signalkablene skal byttes med noe norsk; kinamikk er noe ræl after all......)
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
bemerk at det ikke står et ord om terrorangrep i usa under Usama.
har forøvrig en amerikaner som har bodd i huset i et halvår nå... han stopper aldri med sytingen om hvor mye bedre alt er der.
men det vil snu hardt om snart, og folk vil bli kvalm av å eie et produkt derfra...
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
"Så nå når jeg skriver dette kommer selvsagt 4-5 stk og sier:

"Fy *****, han der driver og reklamerer for varene sine og ingen gjør noe med det...", men les litt nøyere, det er ikke det det dreier seg om i det hele tatt."
_____________________________________________________

Hva annet kan man tro at dette er når det kommer fra en i bransjen, og ikke minst med friskt i minnet Krell vs ICE!!!??

Det er mange måter å markedsføre egne produkter på. Dette er slik jeg ser det absolutt en måte å gjøre det på. Det er ikke særlig vanskelig å lese mellom linjene her at "Snickers-is" mener ICE er best og bedre enn tung amerikansk HiFi når slike synspunkter kommer fra en som forhandler ICE produkter. Hadde innlegget vært skrevet av en nøytral person, ja vel...da kunne det ses på på en litt annen måte.

Hva pokker er vitsen med dette? Noen liker ICE, noen liker rørelektronikk, noen liker tung hifi fra USA, noen lett kinaelektronikk. Noen Monitor høyttalere, noen liker slanke gulvstående, noen store full range, noen elektrostater etc. Noen har råd til dyrt utstyr andre ikke.
Du, jeg, andre, skribenter etc har alle forskjellige preferanser for hva som er god lyd. Hva er fasiten? Ingen! Det er hva hver enkelt liker.

Selv har jeg testet ICE (Midgard, Embla, Beast) på meget gode høyttalere. Jeg er selv fan av tunge amerikanske produkter, men jeg må si at ICE låter absolutt kompetent og meget bra, og til prisen er det ikke tvil, sammenlignet med tilsvarende transistorutstyr til samme pris, låter det bedre. Når det kommer til dyrere transistor forsterkere fra mange av de tunge amerikanske produsentene faller desverre ICE tilbake i mine ører.

For meg er ikke innlegget ditt annet en en annen innfallsvinkel for starte en debatt alla ICE vs Krell. Men for all del, det må jo være lov så lenge det er sakelig, men ofte utarter slike tråder seg til skittkasting mellom "leirene".......

Kos dere heller med det dere har og har råd til, og husk at det er også musikken dere skal kose dere med.... GOD JUL!
 
O

om.s

Gjest
"Så nå når jeg skriver dette kommer selvsagt 4-5 stk og sier:

"Fy *****, han der driver og reklamerer for varene sine og ingen gjør noe med det...", men les litt nøyere, det er ikke det det dreier seg om i det hele tatt."
_____________________________________________________

Hva annet kan man tro at dette er når det kommer fra en i bransjen, og ikke minst med friskt i minnet Krell vs ICE!!!??

Det er mange måter å markedsføre egne produkter på. Dette er slik jeg ser det absolutt en måte å gjøre det på. Det er ikke særlig vanskelig å lese mellom linjene her at "Snickers-is" mener ICE er best og bedre enn tung amerikansk HiFi når slike synspunkter kommer fra en som forhandler ICE produkter. Hadde innlegget vært skrevet av en nøytral person, ja vel...da kunne det ses på på en litt annen måte.

Hva pokker er vitsen med dette? Noen liker ICE, noen liker rørelektronikk, noen liker tung hifi fra USA, noen lett kinaelektronikk. Noen Monitor høyttalere, noen liker slanke gulvstående, noen store full range, noen elektrostater etc. Noen har råd til dyrt utstyr andre ikke.
Du, jeg, andre, skribenter etc har alle forskjellige preferanser for hva som er god lyd. Hva er fasiten? Ingen! Det er hva hver enkelt liker.

Selv har jeg testet ICE (Midgard, Embla, Beast) på meget gode høyttalere. Jeg er selv fan av tunge amerikanske produkter, men jeg må si at ICE låter absolutt kompetent og meget bra, og til prisen er det ikke tvil, sammenlignet med tilsvarende transistorutstyr til samme pris, låter det bedre. Når det kommer til dyrere transistor forsterkere fra mange av de tunge amerikanske produsentene faller desverre ICE tilbake i mine ører.

For meg er ikke innlegget ditt annet en en annen innfallsvinkel for starte en debatt alla ICE vs Krell. Men for all del, det må jo være lov så lenge det er sakelig, men ofte utarter slike tråder seg til skittkasting mellom "leirene".......

:)  ...fra en som selv liker store tunge Tyske forsterkere....

mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Synes faktisk Fidelity kunne lære noe av Stereophile, maken til grundige tester. Forbildet selv.
Synes ikke det er underligt man er skeptiske til kinesiske produkter, bare vent til de begynner i Brasilien da.
Men, jeg mistet respekten min for USA som et hele for ca. 10 år siden, og interesserer jeg mig for et produkt bryr jeg mig ikke om hvor det kommer fra.....
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Noen er så forelsket i amerikanere, både amerikansk produsert hifi, kinesisk hifi i amerikansk innpakning, kinesisk hifi i kinesisk innpakning med amerikansk navn,  amerikanske tester, amerikanske skribenter, amerikanske meninger, amerikanske forbruksmønstre.
Og så har man dem som er antiamerikanske...............

8)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Nei Snickers, på tide at du kommer på banen igjen. Hva mente du egentlig med denne filosofiske utblåsningen her? Og litt dokumentasjon på dine subjektive leseintrykk, takk. Hvem sa hva når? Dette er jo ikke off-topic hjørnet eller kabelhjørnet, tross alt....
 
B

Back_Door

Gjest
Spør Europeisk kulturelite om hvordan de vurderer "den gode smak" fra en gjennomsnittlig amerikaner..
Det vulgære dominerer over det raffinerte..(ref. f.eks. bil + mat)
Hvor mye dette også gjelder innen hi-fi, skal være usagt. Selv var jeg langt på vei til å kjøpe amerikansk. Dermed må man vel uansett si: Ingen regel uten unntak ;)
 
O

om.s

Gjest
Spør Europeisk kulturelite om hvordan de vurderer "den gode smak" fra en gjennomsnittlig amerikaner..
Det vulgære dominerer over det raffinerte..(ref. f.eks. bil + mat)
Hvor mye dette også gjelder innen hi-fi, skal være usagt. Selv var jeg langt på vei til å kjøpe amerikansk. Dermed må man vel uansett si: Ingen regel uten unntak ;)
Nå er du selvsagt herre over egen smak, men her (anlegg) hadde jeg nok heller valgt å legge kronene, om enn ikke samme veier som deg, på det amerikanske, fremfor, men hey !! noen skal jo være "pionerer" også....ja du vet, smak og behag...

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Nå er du selvsagt herre over egen smak, men her (anlegg) hadde jeg nok heller valgt å legge kronene, om enn ikke samme veier som deg, på det amerikanske, fremfor, men hey !! noen skal jo være "pionerer" også....ja du vet, smak og behag...

mvh
Jeg skjønner hva du sikter til..
Det blir som i aksjemarkedet: Uten spekulanter og gamblere, blir det vanskelig for de spenstige prosjekter ;D
 
O

om.s

Gjest
Jeg skjønner hva du sikter til..
Det blir som i aksjemarkedet: Uten spekulanter og gamblere, blir det vanskelig for de spenstige prosjekter ;D
Men, Heyyy!! elsker vi ikke musikken,,, ;) :D ;D...

mvh
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Så sant så sant...
Av å til lurer jeg på om noen kjøper utstyr for å få fram musikken, eller om man kjøper musikk for å få fram utstyret..?

PK
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Spør Europeisk kulturelite om hvordan de vurderer "den gode smak" fra en gjennomsnittlig amerikaner..
Det vulgære dominerer over det raffinerte..(ref. f.eks. bil + mat)
Heldig er jeg da, som er blitt traktert på Bobby Flay´s Mesa Grill, en utsøkt take on southwestern cuisine, og ikke nok med det; jeg har også hatt den udelte gleden av å knekke en hel flaske Opus One. Ikke raffinert nok?? Vel,vel... Når det gjelder biler har jeg dog ikke noe særlig å legge til ;)
 
L

Ludo

Gjest
Så sant så sant...
Av å til lurer jeg på om noen kjøper utstyr for å få fram musikken, eller om man kjøper musikk for å få fram utstyret..?

PK
Det finnes nok de som er der ja...
 
K

krille_krokodille

Gjest
Spør Europeisk kulturelite om hvordan de vurderer "den gode smak" fra en gjennomsnittlig amerikaner..
Det vulgære dominerer over det raffinerte..(ref. f.eks. bil + mat)
Hvor mye dette også gjelder innen hi-fi, skal være usagt. Selv var jeg langt på vei til å kjøpe amerikansk. Dermed må man vel uansett si: Ingen regel uten unntak ;)
Det er så typisk å trekke fram den "jevne amerikaner" i debatter som dette. Selv om de aller fleste nok er klar over at USA også er landet med mye av verdens fremste åndselite, fra forfattere, filmskapere, musikere, oppfinnere, intellektuelle radikale, og what not. Det at amerikanere ikke er raffinerte nok var kanskje noe som var sant før når det gjaldt ting som ingeniørkunst, men det er i dag en anakronisme og intet mer enn pølsevev og fordommer.

Får jeg minne om hvem som satte den første mann på månen? Ikke noe stort mysterium at et foregangsland som USA også er ledende innen high-end audio. ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Det er så typisk å trekke fram den "jevne amerikaner" i debatter som dette. Selv om de aller fleste nok er klar over at USA også er landet med mye av verdens fremste åndselite, fra forfattere, filmskapere, musikere, oppfinnere, intellektuelle radikale, og what not. Det at amerikanere ikke er raffinerte nok var kanskje noe som var sant før når det gjaldt ting som ingeniørkunst, men det er i dag en anakronisme og intet mer enn pølsevev og fordommer.

Får jeg minne om hvem som satte den første mann på månen? Ikke noe stort mysterium at et foregangsland som USA også er ledende innen high-end audio. ;)
Trur det er akkurat slik snakk snickers-is ikke liker ang Amerikansk utstyr...
Jeg er nok personlig litt enig...

PK
 
K

krille_krokodille

Gjest
Nettopp Freedom of speech er vel kanskje noe av det beste med USA. ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Leste Snickers sitt innlegg og begynte å kikke: Svensk drev (norsk moddet), amerikansk dac (kanadisk moddet), slovensk platespiller med engelsk arm og japansk pu, etter det blir det jo mye amerikansk da, men jeg fant både russiske, kinesiske, engelske og amerikanske rør.

Av tidsskrifter leser jeg Stereophile (amerikansk), HFNRR og HiFI+ (engelske), og Fidelity (norsk). Tyske Stereoplay og Audio kjøper jeg når jeg er i Tyskland, men har ikke funnet dem i Norge.

I grunn tror jeg at jeg er temmelig typisk....

Satt også samtidig og lurte på hvilken komponent jeg kunne skifte ut med noe kinesisk, men fant (foreløpig) ingen.

....Er det noe galt med meg? Burde jeg begynne i terapi, kanskje samtalegruppe, eventuelt noe mer heftig som innebærer ispakninger eller gytjebad?

mvh
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ups, en stormakt innen hifi....
Jo, bodde i karibien i 10 år men interesserte mig ikke for sydamerikansk hifi, bare natur....
Dumt, da kunne du sikkert tatt med deg komplett Audiopax anlegg for 1500kr, her skal de ha 200.000kr bare for høyttalerene ;D sikkert laget av trær fra regnskogen og av apekattene som bodde i dem.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Snickers-is, spørs om ikke påstandene dine har fått juling denne gang :D :D
Ikke bare lager nord-amerikanerne verdens beste hi-fi, til alt overmål fant de opp musikken som vi kjører gjennom forsterkerne deres også ;D ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Her var det mange skivebom-svar her.

La meg begynne i den ene enden:
1: Tråden handler ikke om hvorvidt USA lager verdens beste hifi, de beste testene osv eller ikke, men om det finnes en mengde folk her som tror det uten egentlig å ha den fjerneste anelse om hvorvidt det stemmer. Jeg poengterte ganske tydelig at det handler om forutinntatthet og ikke om hvorvidt testene og utstyret faktisk er bra.

2: Det lages vel fler varianter av ICE-power forsterkere i USA enn i resten av verden til sammen.

3: 9 av 10 argumenter fra ulike tester (som ikke er fra norske blader) kommer fra enten Stereophile eller TAS.

4: Den musikken vi lytter til stammer ikke fra USA. Det fantes ikke noe USA da den begynte å ta form.

5: Argumentet om evigvarende amerikansk hifi opplever jeg som subjektivt fra ende til annen. Det må jo settes i forhold til noe om det skal være noe hold i det.

6: Selv om mange mente at Viking Dekk var verdens beste dekk en gang betyr ikke det automatisk at Norge er best på å lage dekk. Det er vel mer riktig å si at vi er dårligst kan jeg tenke meg.
 
J

Jurassic

Gjest
Hadde Stereophile eller TAS levert en svært positiv test av Midgard Audio hadde det nok blitt startet opp en pro-amerika tråd.

1. Så du mener at alle nordmenn mener at siden testene er gjort på den andre siden av atlanteren er det de som er de mest troverdige?

2. Hva så?

3. De har jo en tendens til å lage grundige tester.

4. Det er jo en kontinuerlig utvikling av musikk og mye av musikken som gis ut kommer fra amerikanske artister.

5. Nå har jo de fleste amerikanske produkter et godt renomme.

6. Mener du at kvaliteten på amerikanske hifi produkter har blitt forringet?

Og hvorfor mener du at det er så mange skivebom svar her?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Om du leser tråden og setter svarene mine i lyset av de øvrige innleggene så får du svar på spørsmålene dine. Det blir feil av meg å sitere tråden for å forklare alt dette.
 
J

Jurassic

Gjest
Mener du til innlegg numemr 1? Har lest hele tråden jeg. Forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå med denne tråden her. At det er urettferdig at produktene deres blir sett på som gode og får god testomtale fordi det bare er forankret i folkesjela at alt fra amerika er bra.
 
M

Mulelid

Gjest
Mulig amerikanerne er flinke til mye, men det var faktisk en nordmann som fikk idéen om kulltråd i lyspæra til Edison. Ser jo på bilene deres samt NASA sine amatørferjeturer i rommet at de fortsatt henger etter. Jaja.. Kjekt med litt fuglesang i rommet.. ;p
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nesten alle de gode forforsterkerne kommer ifra Japanere Russere og Engelskmenn, uansett hvor de bor egentlig da...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Uansett om testene er amerikanske,norske,svenske,engelske,tyske,danske eller fra andre nasjoner så er de laget for å brukes aktivt.

Det er ikke til å stikke under en stol at testene bør brukes til å utfylle hverandre.

En hodeløs god test i et blad kan bli balansert opp mot en dårlig test i et annet blad og land.

Jo flere tester av samme produkt en kan finne,jo lettere er det å avgjøre om produktet passer ens egne preferanser,slik at en kan ta skrittet til å kjøpe det.
Evt låne det med hjem hvis en er usikker.

Så hva er problemet med testene Snickers?
Er de for ærlige?
 
Topp Bunn