Hva er det egentlig som skjer, hvis...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
Har et lite teoretisk spørsmål som jeg gjerne skulle fått en lettfattelig og enkel forklaring på.
På mine monoblokker (rør, 300B), er det mulig å koble til høytalerkablene på hhv 2, 4 eller 8 ohm.
Til nå har jeg kjørt med høytalerne tilkoblet 4-ohmstappingen, og vært nøgd med det.
Sist helg, derimot, prøvde jeg 2-ohmstappingen, mest for å bare ha prøvd det lissom.
Opplever imidlertid at lyden pr dags dato er markant bedre.
Hva er det som egentlig skjer, når en går fra 8 til 4-ohmstapping, evt 4 til 2-ohmstapping?
Høytalerne mine er, iflg konstruktøren, slik at impedansen ligger i intervallet mellom ca 3,5 - 6 ohm, og følsomheten er ca 89db....

Blir det "enklere"/lettere eller tyngre/vanskeligere for forsterkerne å drive høytalerne med kontroll på 2 ohm enn på 4 ohm?
Bør jeg ha noen betenkeligheter med å kjøre forsterkerne på 2-ohmstappingen?
Drives rørene hardere eller mykere på 2 ohm enn på 4 ohm?

mvh
Proffen

U

utgatt19288

Gjest
Du oppnår hovedsakelig 2 ting ved å endre fra 8 til 4 eller 2 ohm:

- lavere utgangsimpedans fra forsterkeren, og det er en god ting.
- forsterkeren leverer litt mere strøm, og det er også en god ting.

Dette går nok litt på bekostning av rør levetid. Alternativt skift ut dine båndhøytalere til noen som har høyere impedans/følsomhet. Eller ennå bedre, skaff deg en transistor amp ;D - det siste er selvfølgelig fleip men hvis det er slik at man opplever bedre lyd ved å gå så langt ned som 2 ohm tappen på forsterkeren kan man jo spørre seg om man har den beste synergi mellom forsterker og HT.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Baard skrev:

Dette går nok litt på bekostning av rør levetid. Alternativt skift ut dine båndhøytalere til noen som har høyere impedans/følsomhet. Eller ennå bedre, skaff deg en transistor amp ;D - det siste er selvfølgelig fleip men hvis det er slik at man opplever bedre lyd ved å gå så langt ned som 2 ohm tappen på forsterkeren kan man jo spørre seg om man har den beste synergi mellom forsterker og HT.
Thnx for en enkelt, grei og god beskrivelse. Tror jeg fikk en grei forståelse av hva som skjer... ;D

mvh
Proffen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En ting til:
Du får langt lavere effekt. Men det merker du sikkert ikke.
Det kan tenkes at du også får en litt endret frekvensrespons. Til det bedre for dine ører virker det som ;)
For rørene spiller det trolig ingen rolle.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.414
Sted
'
Baard skrev:

Dette går nok litt på bekostning av rør levetid.
Bare for å klargjøre; når du endrer tappingen fra 8 til 4 ohm så synker utgangsspenningen. I samme last vil en lavere spenning også gi lavere strøm. Så utsagnet om "litt mere strøm" henger i en veldig tynn tråd...
Og hvorfor skulle en høyere reflektert last på primærsiden (det er det som skjer) gå på bekostning av levetiden av rørene?

Jan E Veiset

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
En ting til:
Du får langt lavere effekt. Men det merker du sikkert ikke.
Det kan tenkes at du også får en litt endret frekvensrespons. Til det bedre for dine ører virker det som ;)
For rørene spiller det trolig ingen rolle.
Synes nok at det ble litt mer "trøkk" og fundament i bunnen, ja, samtidig som utklinging, dynamikken og headroom endret seg til det bedre. Spilte cd etter cd igår, og for hver ny melodi ble inntrykket bare mer og mer tydelig bekreftet.
Om det er "hi-fi-riktig"? Sjå kor eg bryr meg....;D

mv
Proffen

U

utgatt19288

Gjest
jane skrev:
Og hvorfor skulle en høyere reflektert last på primærsiden (det er det som skjer) gå på bekostning av levetiden av rørene?

Jan E Veiset
Nei det er sant - ble usikker nå. Har nok ikke tenkt helt rasjonelt.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Har også testet litt med dette, men siden rørsleden veier 55 kg, jeg må ha den ut av racket, snu den på hodet, ta av bunndekselet og forandre tappingen på innsiden tar det litt tid mellom lyttetesting. Jeg har kort akustisk minne.

Uansett, rent driftsmessig er det bedre å bruke 8ohmen kontra 4ohmen?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det blir uansett et kompromiss. Høyttalerens impedanskureve er ofte som et norsk landskap. Fra ned mot 2 ohm og til noen 10-talls i ekstreme tilfeller.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Bare for å klargjøre; når du endrer tappingen fra 8 til 4 ohm så synker utgangsspenningen.

Jan E Veiset
Er det mulig å si sånn generelt i vilken størrelsorden ? La oss si forsterkeren er oppgitt til å levere 8watt ved 8ohms tapningen,kan man da regne seg frem til vilken effekt med samme forvrenging den leverer ved 4 ohm?

Ellers er min praktiske erfaring med dette at viss høytaleren har lave impedanser i bassområdet,for eksempel rundt 3-4ohm,så virker forsterkeren å "slite" mer med kontrollen når man bruker 8 ohms tapning kontra 4.Men dette kan jo for enkelte til og med vere en ønsket effekt :) ,det handler etter min mening alltid om matching,så bruk den tapningen man synes låter best :)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.414
Sted
'
Rune S skrev:
Er det mulig å si sånn generelt i vilken størrelsorden ?
Utgangsspenningen ender seg lineart (1:1) med trafoens omsetningsforhold mens impedansen endrer seg med kvadratet av omsetningsforholdet.
Det vil si at hvis vi går fra 8 til 4-ohms tapping, som er en halvering av impedansforholdet vil utgangsspenningen synke med roten av dette, altså 1.4 (eller sqrt(2)). Og siden effekt er proporsjonal med kvadratet av spenningen vil utgangseffekten i utgangspunktet halveres.

Men klart, skal man regne på dette så må en også ta i betraktning at utgangsimpedansen synker og at reflektert last på primærsiden dobles. Hvis vi snakker om single ended triode vil det siste også medføre lavere THD og noe høyere spenningssving på primærsiden. Lavere utgangsimpedans medfører at en større andel av potensiell effekt brennes av i høyttaleren og ikke andre steder. Så i praksis vil effekten aldri halveres. For å beregne dette må man, som alltid, vite en god del detaljer om konstruksjonen.

Jan E Veiset

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Takker for utfyllende og lærerikt svar Jan! :)

R

Ronny_D

Gjest
jane skrev:
Rune S skrev:
Er det mulig å si sånn generelt i vilken størrelsorden ?
Utgangsspenningen ender seg lineart (1:1) med trafoens omsetningsforhold mens impedansen endrer seg med kvadratet av omsetningsforholdet.
Det vil si at hvis vi går fra 8 til 4-ohms tapping, som er en halvering av impedansforholdet vil utgangsspenningen synke med roten av dette, altså 1.4 (eller sqrt(2)). Og siden effekt er proporsjonal med kvadratet av spenningen vil utgangseffekten i utgangspunktet halveres.

Men klart, skal man regne på dette så må en også ta i betraktning at utgangsimpedansen synker og at reflektert last på primærsiden dobles. Hvis vi snakker om single ended triode vil det siste også medføre lavere THD og noe høyere spenningssving på primærsiden. Lavere utgangsimpedans medfører at en større andel av potensiell effekt brennes av i høyttaleren og ikke andre steder. Så i praksis vil effekten aldri halveres. For å beregne dette må man, som alltid, vite en god del detaljer om konstruksjonen.

Jan E Veiset
Kverulantmodus på
Når man endrer tappingen fra 8 til 4 Ohm, vil spenningen reduseres med 1/sqrt2, når da høytaleren ( les belastningen er ) endret fra 8 Ohm til 4 Ohm blir effekten den samme.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fra 4 til 2 ohm tapping på samme høyttalere:

Som guruene sier så går potensiell max effekt ned, mens forvrengning også generelt går ned fordi røren jobber i et mer linjært område. Men så lenge du neppe drar på til max effekt så merker du ingen negative effekter av tapt effekt og har du gleden av mindre forvrengning.

Videre gir også bytte fra 4 til 2 ohms tappingen et større impedanseforhold over utgangstrafoen,dvs du får lavere utgangs impedans, dette betyr bedre styring og demping av interaksjoner med basselementene.

tror jaggu jeg skal prøve 2 ohms tappingen sjøl.

Sleiven

Topp Bunn