Hva er den ultimate koblingskondensatoren!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tenkte jeg skulle tveake litt på DA konverteren min....

Den har 6 kanaler pga signalet er aktivt delt.

I dag er det følgende oppsett:


Kanal 1&2, 450Hz-20kHz, ukjent polyprop - merket 1.0/200V DC H10400-105J

Kanal 3&4, 120Hz-450Hz, Auricap 4,7 (regner med at det er mikroFahrad??)

Kanal 5&6, 20Hz-110Hz - ukjent, liten elektrolytt montert på kretskort.


Så.....hvis vi skal bytte ut disse med det ypperste som er å få tak i - hva velger jeg....? Hvilken verdier og merker...?

Mvh
OMF
 

Otrivin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2007
Innlegg
80
Antall liker
3
Mundorf er meget bra.
Men... skal du ha noe av beste vill jeg sett på V-Cap.

Hvis du ikke vet verdien på kondensatoren, kan du enkelt måle den med et multimeter (de fleste har mulighet til å måle kondensatorer)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det hevdes fra flere hold at Duelund sine "stacked" filmkondensatorer er de beste som blir eller har blitt laget.

Finnes i aluminium- kobber- og sølv utgave. Iflg Fredrik Caroe som lager disse produktene nå, er kobberutgaven ekstremt bra, mens sølvutgaven er et rent luxusprodukt for individer som ikke klarer å leve med tanken på at de ikke har det absolutt ypperste. Prisene er der etter!

Bla benytter Peak Consult disse kondensatorene i custom ekstremprodukter og anlegg som de konstruerer.

Desverre har jeg ennå ikke kommet til det stadiet med anlegget mitt, at jeg kan rettferdiggjøre slike kondensatorer framfor andre oppgraderinger. Derfor har jeg foreløbig ikke egne erfaringer.

Forøvrig reagerte jeg på spec som du oppgav her:
Du har et "hull" mellom 110hz og 120hz!
Er dette:
Planlagt slik?
Skrevet feil?
Konstrukert med mangel?
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Trenger du kondiser? Er det DC offsett på de respektive plassene? Ifølge bl.a. Allen Wright så er den ultimate koblings kondisen INGEN kondis i det hele tatt (aka. DC kobling).

ukjent polyprop - merket 1.0/200V DC H10400-105J
Dette betyr 1.0uF, 200V.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for innspill....

Er det sikkert at det er den samme kondisen som er best i bassen også er best i mellomtone/diskant...?

Hvor viktig er størrelsen 1/4,7mikroFahrad?

Hva koster forresten en slik Duelund kobber...?
Hvis man eventuellt går for denne til Manger....hva er da et rimelig bra valg til basse...?

Vet ikke om jeg tør koble ut DC sperren....DPene er jo goså DC koblet......

Mvh
OMF

Frekvenshullet er bare en skrivefeil....husker ikke om jeg har delt på 100,110,120 eller noe annet...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg synes du har et problem i og med signalet er aktivt delt. Hvad bliver den resulterende flankestejlhed ? Ideelt burde det være den samme TYPE ;) kondensator på udgangene til mellemtone og diskant. Kondensatorernes forskellighed kan allerede være årsag til noget uharmoniskt. Jeg vil anbefale glatfolie til det hele. Man får virkelig meget lyd for pengene og de er væsentligt bedre end polypropper.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Om jeg har forstått det rett, så er størrelsen på slike koblingskondensatorer litt viktig. (men der er ikke første gang jeg misforstår)

En stk Duelund VSF (Viritual Stacked Foil) Copper i 4.7 uF/200VDC koster $242 hos Partsconnexion
Skal du ha den samme verdien i sølv koster den $2394

De fleste std verdier finner du i listen hos www.partsconnexion.com

Det du ikke finner, lager Fredrik på bestilling om du henvender deg til:
info@duelundaudio.com

EDIT;
"Se der kom en Duelunder på banen ja.....kanskje han kan gi mer utfyllende info om hva du trenger og hva det koster"?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg er ikke en Duelunder og kender ikke deres priser. En Rosenborg support spiller nødvendigvis ikke selv fodbold. Jeg har moddet mange apparater for Duelund ved anvendelse af hans ideer. I min pre sidder der 2 stk. 10 uf Duelund cast- kobber -olie- voks. Prisen ville nok være 5000 kr. stk. Jeg bruger Duelund overalt i mit anlæg og sådan forbliver det. Jeg har aldrig hørt så god lyd som hos mig selv i øjeblikket.

Vil stadig anbefale glatfolie. Duelund bliver der næppe plads til. Teflon skal tilspilles 500 timer -sygt. Mon ikke det drejer sig om beskadigelse af ørene så man ikke kan høre de lyder grusomt. ;D
 
T

tangenAVdesign

Gjest
Kanskje det er billigere å skifte til en DC-koblet DAC?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
tangenAVdesign skrev:
Kanskje det er billigere å skifte til en DC-koblet DAC?
Hvad så med den aktive deling ? Men tror dette må være et problem med hensyn til frekvensgang og fasekorrekthed.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med intelligent implementerte digitale filtre kan man få de tingene som man vil.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Med intelligent implementerte digitale filtre kan man få de tingene som man vil.
Det er muligvis rigtigt hvis højttalerenhederne ellers op fører sig perfekt. Nå lidt off topic. :)
 
T

tangenAVdesign

Gjest
Duelund_Support skrev:
tangenAVdesign skrev:
Kanskje det er billigere å skifte til en DC-koblet DAC?
Hvad så med den aktive deling ? Men tror dette må være et problem med hensyn til frekvensgang og fasekorrekthed.
I dette tilfellet skjer delingen i det digitale domenet, og hver DAC er direktekoblet til effektforsterkeren (som i dette tilfellet også er DC-koblede). Derfor kan man faktisk ha aktiv deling og DC-kobling i alle frekvensbånd.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Dette forstår jeg ikke rigtigt. Havde heller ikke læst tråden grundigt nok. Trådstarter har ikke skrevet noget om digital deling. Aktiv deling opfatter jeg ikke som digitalt. Kondensatorene bliver påvirket af impedansen i de trin som dacen bliver tilsluttet. Dette kan der vel ikke tages højde for ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
De forskjellene/endringene du fortrinnsvis vil oppnå er av samme type som de som kommer ut av en kalibrering. Det er ikke usannsynlig at et bytte ikke gir deg noen merkbar endring. Det er heller ikke usannsynlig at du oppnår en forskjell som krever ny kalibrering, og som til syvende og sist bringer deg nærmere opprinnelsen igjen.

Forresten, du skrev vel ikke noe om at det var disharmoni mellom de ulike kanalene?

For de som ikke har fått det med seg er det viktig å understreke at dette IKKE er analoge delefiltre men DEQX, altså er ikke kondensatorene en del av filterets flanker men simpelt hen avkoblingskondensatorer i normale DAC-er.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
De forskjellene/endringene du fortrinnsvis vil oppnå er av samme type som de som kommer ut av en kalibrering. Det er ikke usannsynlig at et bytte ikke gir deg noen merkbar endring. Det er heller ikke usannsynlig at du oppnår en forskjell som krever ny kalibrering, og som til syvende og sist bringer deg nærmere opprinnelsen igjen.

Forresten, du skrev vel ikke noe om at det var disharmoni mellom de ulike kanalene?

For de som ikke har fått det med seg er det viktig å understreke at dette IKKE er analoge delefiltre men DEQX, altså er ikke kondensatorene en del av filterets flanker men simpelt hen avkoblingskondensatorer i normale DAC-er.
Afkoblingskondensatorer ??? du mener forhåbentlig overføringskondensatorer. I så fald påvirker de også filteret afhængig af de efterfølgende forstærkeres impedans. Afkoblingskondensatorer er noget der bruges for at stabilisere strømforsyninger.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Keep it coming.....

Systemet er som nevnt her digitalt delt - derav 6 dacer. (3 veis stereo).
DACene er koblet rett til 3 stk DP A1S.

Kondisene sitter på utgangen - og skal vel bare være der som en DC sperre vil jeg tro.

Inngangsimpedansen på effektforsterkeren er 200kOhm - så de helt store frekvenspåvirkningene skla det vel ikke bli.....

Hvordan regner man knekkfrekvensen på et slikt høypassfilter...?

Hva er risikoen ved å droppe kondisene helt...?

(så vidt jeg vet er dette en NOS DAC.....)


Mvh
OMF

edit - en liten skrivefeil i filterkarakteristikken....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Selvsagt som overføringskondensatorer ja. Poenget er uansett at systemet er både EQet i frekvens og fasedomenet med de eksisterende kondensatorene. De egenskapene de som sitter der har vil, om man endrer verdien på dem, vise seg ganske avgjørende for den kalibreringen som allerede er gjort.

Det er viktig å understreke at kalibreringen også er gjort med de eksisterende forsterkere og kabler. En kalibrering er ikke nødvendig vis perfekt (den er jo aldri helt perfekt) så det man i prinsippet gjør er jo å endre kalibreringen. Om det blir et bedre eller dårligere resultat i sum er litt mer bingo enn enkelte liker å tro.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok dette system virker meget gennemført. I mit system ville mine forstærkeres lave impedans nok give andre resultater. Så er det bare at skifte alle overføringskondensatorene til glatfolie. N.B. plasticen skal af da huset er den negative pol. Betydningen af modstandes lyd undervurderes selvfølgelig ikke ???
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Noen oppsummerende punkter her….

1)
Hvordan beregner man grensefrekvensen på en kondensator i serie…?

Jeg vil jo tro at å velge så liten verdi som mulig er bra – fordi da faller grensefrekvensen..?
Hva er bakdelen med å velge en liten kondis…?

I det følgende vil jeg jo tro at det stillerforksjellig krav fra basskanalene (som bør kunne slippe gjennom ned til rundt 15Hz) og til Mangerne , som ikke begynner før 400Hz….

2)
Hva er risikoen ved å droppe kondisen…..?

3)
V-CAP fristet – har sendt en forespørsel…blir spennende å høre hva de anbefaler!

4)
Har det at det er en NOS DAC betydning for valget av kondis…?


Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
1)
Hvordan beregner man grensefrekvensen på en kondensator i serie…?
...
f=1/(2PiCR), Grensefrekvensen f er - 3dB punktet. Formelen er den samme enten det er høypass (C i serie og R i paralell) eller lavpass (R i serie og C i paralell). Vær oppmerksom på skaleringen av R og C (nano, pico, mikro, milli, kilo, mega osv.)

...
Jeg vil jo tro at å velge så liten verdi som mulig er bra – fordi da faller grensefrekvensen..?
Hva er bakdelen med å velge en liten kondis…?
...
Det er omvent jf. over. mindre kondis i en gitt impedans gir høyere grensefrekvens

...
2)
Hva er risikoen ved å droppe kondisen…..?
...
DC på signallinjen. Det er en del utstyr som ikke liker DC på signallinjen. Mer enn noen 10-talls mV DC på HT er ikke særlig bra, dersom effekttrinnet er DC-koblet og uten DC-servo, så forsterkes DC ut av delefilteret like mye som signalet (typisk omrking 20-35 dB), dvs 10 mV inn på effekttrinnet tilsvarer ca 100-560 mV ut til HT. Dersom du bruker effekttrinn som er AC-koblet (dvs de har en serie kondensator på inngangen) er det få om noen ulemper å bruke et DC-koblet signal ut av delefilteret. Om det evt. kan være en fordel fjerne koblingskondensatorene i delefilteret avhenger dog en del av hvordan tingene er gjort internt (kretsløsninger, potensialet for DC og følsomhet for DC - 1bits-DACer har som regel enkel strømforsyning (dvs ingen negativ forsyningsspenning) og signalet ut v DACen er omlag 1/2 av forsyningsspenningen - typisk 2,5V ved 5V forsyningsspenning. Dersom signal ut av DACen er differensielt (aka balansert) og påfølgende trinner en differensialforsterker med høyere forsyningsspenning enn 5V og symetrisk forsyningsspenning og som fungerer OK med common mode DC (noen forsterkere har høyere forvregning med common mode DC), så kan det være fordelaktig å eksperimentere med å evt. fjerne koblingskondensatoren her (i eksperimentere så ligger det at det ikke alltid er like lurt ...).

mvh
KJ
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Glimrende KJ...

I formelen din....
for C = 1 mikroFharad, og R (inngansimpedansen på DP) = 200KOhm

Så får jeg:
for 1 mikroFahrad
f= 1/ (2 x pi x 1 mikroFahrad x 200kOhm) = 0,79Hz...?

For 4,7 MikroFahrad
f= 1/ (2 x pi x 4,7 mikroFahrad x 200kOhm) = 0,16Hz...?


Synes selv dette ble lave verdier.....

mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Glimrende KJ...

I formelen din....
for C = 1 mikroFharad, og R (inngansimpedansen på DP) = 200KOhm

Så får jeg:
for 1 mikroFahrad
f= 1/ (2 x pi x 1 mikroFahrad x 200kOhm) = 0,79Hz...?

For 4,7 MikroFahrad
f= 1/ (2 x pi x 4,7 mikroFahrad x 200kOhm) = 0,16Hz...?


Synes selv dette ble lave verdier.....

mvh
OMF
Regningen er riktig nok. Det kan være en fordel å bruke litt høye C verdier i tilfelle du senere evt skal bruke en forsterker med lavere impedans enn 200K Ohm. Impedansen igjennom C kan også påvirke støyytelsen til effekttrinnet, også ift. dette er den en fordel med høyere verdi på C. Lav grensefrekvens skyldes i dette tilfellet forholdsvis høy inngangsimpedans på effekttrinnet.

mvh
KJ
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
OMF skrev:
mls skrev:
Du kan jo lese denne testen: http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf

Selv har jeg byttet koblingskondensatorene i min Supratek til V-Caps og kunne ikke vært mer fornøyd.

http://www.v-cap.com/tefloncapacitors.html
Hvor kjøpte du de - og hva kostet de...?

Mvh
OMF
Kjøpte hos VH Audio. Suverent god service.

Bare å scrolle ned på denne siden http://www.v-cap.com/tefloncapacitors.html så finner du priser for de forskjellige verdiene.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for innspill igjen!

Kan man uten videre sammenligne erfaringer fra delefilter til bruk i elektronikk...?

Ser ut til at det er Duelund som tropper opp som nummer 1.....
Jeg har forsåvidt plass til de. Og har også sansen for at de er bygget anerledes....tyder på at noen faktisk har tenkt litt....(mitt eneste forbehold er at de kanskje farger lyden litt - som kanskje kan være bra i mange oppsett, men som jeg ikke ønsker i mitt...også er det jo prisen da....).
Noen som har et par billig Dueleunder til salgs.....?

Som nummer 2 har vi V-caps og også muligens Mundorf sine gull-sølv-olje saker.
Greier priser på begge....har kanskje mest tro på V-caps....virker som det er "nyere" teknologi, på den annen side fremstår Mundorf som enda mer oppløst - noe jeg selvsagt liker....

Audio Note....gidder jeg ikke å vurdere en gang....i mine øyne er det overpriset utstyr....nok om det...

Så - regner med å få et tilbud på V-caps senere i dag......

Men slik som mitt opsett er så virker det som det er helt vilkårlig om jeg bruker 1 mikroFahrad eller 4,7 mikroFahrad til Mangerne (det spiller jo ingen rolle om capen ruller av ved 1,5 eller 10Hz - all den tid den ikke skal spille noe under 400Hz..)
Er det dundrende likegyldig hvilken størrelse jeg velger da...? Eller er det andre forhold som spiller inn også...?

(har forøvrig kun 100kHz i inngangsimpedans da jeg bruker ubalansert kabling...)

Mvh
OMF
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Bare for å fylle på litt i "begeret av valgmuligheter" :)

Gutta hos Upgrade Audio som faktisk handler med AudioNote, bruker selv Sonicap Platinum i sine komponenter.

Jeg benytter slike på utgangen i mitt linjetrinn. Tidligere brukte jeg Mundorf Supreme Silver in Oil.

Kan ikke si at forskjellen var overveldende, men jeg oppfattet Mundorfen som en anelse skarpere i toppen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
En Rosenborg support spiller nødvendigvis ikke selv fodbold.
Helt sikkert ikke! (kunne ikke holde meg ;))

Det som en må tenke gjennom før en bestiller komponenter til "oppgraderinger" er om det er plass. I kommersielle produkter er det vanligvis ikke romslig.
Mundorf, Jensen, V-Cap blir det ikke dårlig resultat av. De er heller ikke spesielt små sammenlignet med vanlig hyllevare.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Stikker man fingeren i jorda, så er koblingskondensatorens oppgave å sørge for å holde impedansen så lav ved de frekvenser man er interessert i, at den ikke forandrer signalet hørbart. Har den lav nok impedans, kan den heller ikke gjøre noe ugagn. Så enkelt.

Det er svært forskjellig fra en delefilterkondensators oppgave.

Velg en kondensator med resonansfrekvens utenfor audio-området, og som har lav impedans. Noen ganger trenger man også lav lekkasje, og noen ganger trenger man lav støy. Det avhenger av applikasjon.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rhesus skrev:
Velg en kondensator med resonansfrekvens utenfor audio-området, og som har lav impedans. Noen ganger trenger man også lav lekkasje, og noen ganger trenger man lav støy. Det avhenger av applikasjon.
Så hva anbefaler du da av verdier og gjerne også merker......

Jeg heller mer og mer mot v-Cap....

Mvh
OMF
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Hvis to av kanalene dine bare spiller over 450 Hz, så trenger du vel ikke større enn 0.1 uF På de to?? Du sparer både plass og penger :D
Simuleringer i viser at du får knekkfrekvensen på 8 Hz og du vil få en fasedreining ved 450 Hz på ca 1 grad, noe som er neglisjerbart.
Se bilde.
 

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Kortslutt kondisen og mål event. DC
Modde-sjappene selger med glede kondiser...

På tynnere is (sørpe): Har noen erfaring med optokoblere istedet for kondiser ?

En hype på diyaudio og andre steder er fotometre istedet for tradisjonelle volpot.
Fordelen påstås å innbære trafoens DC-skille men uten hysteresetap etc.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slarssen skrev:
Ifølge bl.a. Allen Wright så er den ultimate koblings kondisen INGEN kondis i det hele tatt (aka. DC kobling).
Hvis koblingskondensatorer har negativ effekt på lyden, kan den effekten enkelt reduseres.
I alle forsterkere (CD, RIAA, PRE, Effekt) er det vanligvis koblingskondensatorer både ut og inn. Det holder med en for å isolere DC. Ca halvparten kan enkelt fjernes og erstattes med en passelig god leder / tråd.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Og kondensator i serie er heller ingen pre for bassen..
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Enig med wilbur, kortslutt kondisen med en liten ledning og koble på et gammelt drittelement for å teste at alt fungerer uten at du får DC på utgangen på DP'en. Du har da den ultimate "kondensatoren" Så kan du sette deg ned å se om du faktisk hører forskjell. ;) Det hadde vært kult å sette på et rele som slo av og på koblingskondensatoren, så kunne du sittet i godstolen og slått av og på kortslutningen, eller enda bedre, fått en kompis til å slå av og på, og så kan du fortelle han om den er på eller av. ;D Jeg benekter ikke at forbedringer er mulig, men er det hørbart?? greit å sjekke synes jeg..
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
bedst lydende komponent til at fjerne dc i signalveje på rørkredsløb er en linietrafo.
fx lunddahl 1660
 
Topp Bunn