Ønsker anbefaling Hva er de verdt? tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Med den troen samfunnet legger opp til for markedskreftene. Så forstår jeg ikke hvorfor disse kreftene ikke skal ha relevans innen for hifi også.
    Fattern kjøpe en Rolex for ca 25 år siden. Har hatt den i daglig bruk hele tiden. Men verdien på denne er av urmaker satt til kr100K over det han betalte. Er da riktige pris for denne halv pris av prisen han betalte i nkr, minus fradrag for bruk 25år?
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Med den troen samfunnet legger opp til for markedskreftene. Så forstår jeg ikke hvorfor disse kreftene ikke skal ha relevans innen for hifi også.
    Fattern kjøpe en Rolex for ca 25 år siden. Har hatt den i daglig bruk hele tiden. Men verdien på denne er av urmaker satt til kr100K over det han betalte. Er da riktige pris for denne halv pris av prisen han betalte i nkr, minus fradrag for bruk 25år?
    Nei, dette er et av mange tilfeller hvor pris minus slitasje gir ingen mening 😊

    Og det er nok en del av de tilfellene uten at jeg synes surround-receivere er en av de.

    Men til slutt er det jo markedet som bestemmer.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.424
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Brukt rundt halvpris av nypris, men har du originalemballasje får du nærmere 90% av nypris. Har lest dette her på sentralen. 😊

    Vurderte selv en Denon pma2500ne nylig, men de jeg kom over der var nok kjøpt inn den gangen den kostet drøye 20’ og bruktpris satt med tanke på dagens nypris på nesten 30’.

    Hvilket jo er er godt eksempel. Lov å prøve seg tenker jeg, men jeg biter ikke på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med den troen samfunnet legger opp til for markedskreftene. Så forstår jeg ikke hvorfor disse kreftene ikke skal ha relevans innen for hifi også.
    Fattern kjøpe en Rolex for ca 25 år siden. Har hatt den i daglig bruk hele tiden. Men verdien på denne er av urmaker satt til kr100K over det han betalte. Er da riktige pris for denne halv pris av prisen han betalte i nkr, minus fradrag for bruk 25år?
    En Rolex er vel mer å regne som et smykke enn en ren bruksgjenstand. Og som sagt finnes det unntak også innen HIFI. Det er forskjell på en gullmynt, og en helt vanlig hyllevare forsterker, er det jeg mener.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Denne problemstillingen syns jeg egentlig er ganske enkel - riktig pris er det markedet er villig til å betale. Men det er en veldig viktig forutsetning, og det er at selger legger ut helt korrekt informasjon både om de generelle egenskapene til produktet, og om alder og tilstand. Og om eventuell opprinnelig pris og pris nå.

    Enkelte produkter har ekstremt lavt verditap, som omtrent alt av Sonos-produkter, og noen utvalgte modeller av EC-elektronikk. . Jeg registrerte for ganske kort tid siden at en brukt Topping-DAC ble lagt ut for salg 90 kroner under nypris, og der nyprisen på toppen av det hele er inkl. frakt. Personlig hadde jeg aldri vurdert et sånt bruktkjøp, men jeg har ingen problem med at selger legger ut salg til sånne priser, så lenge de ikke forsøker å lure kjøper med feil fakta. Enkelte produkter kan til og med ha høyere markedsverdi enn opprinnelig nypris, som Chromecast Audio som har vært trukket frem i tråden. Eller enkelte brukte Oppo-spillere, eller gamle LS3/5A-høyttalere. Og det er også helt ok. Disse produktene er mangelvare, og det må være opp til kjøper om man er villig til å betale overpris i forhold til nypris, bare man ikke blir ført bak lyset. For meg ville det vært direkte meningsløst å betrakte det som umoralsk av selger å forlange en høyere pris enn x % av sin egen kjøpspris. Og på samme måte som selger må kunne ta utgangspunkt i at produktet har hatt en markant prisstigning siden han selv kjøpte det, må han også ta hensyn til om produktet nå har fått en kraftig redusert pris på grunn av at det er utgått/utgående modell eller annet. Det finnes ikke noe feil eller umoralsk i det.

    I den andre enden av skalaen har vi typisk mye AV-utstyr, som lett blir utdatert når det har gått noen år. Det eneste fornuftige er at markedsverdien synker kraftig, og gjerneveldig mye mer enn de typiske 50% av nypris man ofte fristes til å ha som defaultverdi. Og også her må det være etterspørselen i kombinasjon med korrekt informasjon som er styrende for bruktprisen.

    Jeg kjøper selv ofte bruk fra Finn eller Hifisentralen, og den typen selgere jeg styrer langt unna er de som ber skambud om å ryke og reise, gjerne i kombinasjon med at prisforlangende er noe som oppleves som langt over markedspris. Hvis man ikke tåler forhandlinger bør man la være å legge ut noe for salg. Og så står selvfølgelig selger alltid fritt til å ikke akseptere lavere bud en prisforlangende.
    Jeg svarer heller aldri på annonser som legger ut objekter som "vurderes solgt". Jeg mener selger bør bestemme seg om vedkommende ønsker å selge før produktet legges ut for salg - selvfølgelig forutsatt at ønsket pris oppnås. Det er uansett ingen som selger for enhver pris.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Brukt rundt halvpris av nypris, men har du originalemballasje får du nærmere 90% av nypris. Har lest dette her på sentralen. 😊

    Vurderte selv en Denon pma2500ne nylig, men de jeg kom over der var nok kjøpt inn den gangen den kostet drøye 20’ og bruktpris satt med tanke på dagens nypris på nesten 30’.

    Hvilket jo er er godt eksempel. Lov å prøve seg tenker jeg, men jeg biter ikke på.
    Ja, det er jo faktisk omtrent nesten 100% nøyaktig et like godt eksempel som det i åpningsinnlegget. ;) :sneaky:
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.344
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Rett pris på brukte produkt er jo hva kjøper er villig til å betale, får ikke selger solgt til ønsket pris må han senke pris!
    Så om kjøpere ikke slår til på høyt prisede produkter vil bruktpriser også gå ned.

    Når synes jeg priser på brukt å nytt har steget ekstremt de siste årene 40.000,- og 50.000,- er jo blitt normen for det jeg før kalte hi-fi.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte selv en Denon pma2500ne nylig, men de jeg kom over der var nok kjøpt inn den gangen den kostet drøye 20’ og bruktpris satt med tanke på dagens nypris på nesten 30’.

    Hvilket jo er er godt eksempel. Lov å prøve seg tenker jeg, men jeg biter ikke på.
    Mitt inntrykk er at typisk bruktpris på PMA-2500NE i dag ligger mellom 20 og 24 k, mens nyprisen er på ca. 30k. Det er med rette en veldig populær forsterker, og dermed virker det naturlig at bruktverdien er i overkant av 20k, selv om den bare kostet 22k da jeg testet den for 5 år siden. For kjøper er alternativet å kjøpe et nytt eksemplar til 30k, eller å velge noe annet. Og selvfølgelig bør det ringe noen alarmbjeller hvis man betaler 75 -80% av dagens nypris for et inntil 5 år gammelt produkt. Det kan være en dårlig investering hvis noe etter hvert ryker. Men hva den kostet for 5 år siden er ikke særlig relevant, IMO.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Prisene har eksplodert. Jeg kjøpte B&W 801 SIII Matrix nye i 1993. Jeg betalte 58 000kr i dagens pengeverdi (inflasjonsjustert).
    I gamle dager var 50% av nypris gjengs for brukt utstyr. Etter den enorme prisutviklingen de siste åra kan man nok ende opp med å få betydelig mer for ens gamle utstyr dersom det er kurrant vare....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er også enig i at prisene på nytt utstyr har gått tilsynelatende veldig mye opp. Føler egentlig at denne hobbyen blir mer og mer fremmed for meg, sånn sett. :)
    Mye som har gått opp i pris... Koster å være kar.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    På 10 år har $ og€ gått nesten 40% i forhold til nok.
    Så selv en moderat økning i produsent prisene ute, gir store utslag her på berget.
    I tillegg har"luksus" varer steget grassat.
    Se på vin, klokker, håndvesker til tibetanske teppetissere og lignende.
    Mid 1980's kjøpte jeg en SME 3009r for 1500, solgte 20 år seinere for 3k.
    Nå er du heldig om du finner en under 10k!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.424
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mitt inntrykk er at typisk bruktpris på PMA-2500NE i dag ligger mellom 20 og 24 k, mens nyprisen er på ca. 30k. Det er med rette en veldig populær forsterker, og dermed virker det naturlig at bruktverdien er i overkant av 20k, selv om den bare kostet 22k da jeg testet den for 5 år siden. For kjøper er alternativet å kjøpe et nytt eksemplar til 30k, eller å velge noe annet. Og selvfølgelig bør det ringe noen alarmbjeller hvis man betaler 75 -80% av dagens nypris for et inntil 5 år gammelt produkt. Det kan være en dårlig investering hvis noe etter hvert ryker. Men hva den kostet for 5 år siden er ikke særlig relevant, IMO.
    Den jeg ikke rakk hikk for 16.500, en annen til 17’. Begge relativt nye.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    :)
    Prisen på brukt hifi må ha litt med etterspørsel, populæritet og kvalitet/tilstand å gjøre. Kan bare se på gamle JBL som har en høy pris i japan og USA. Da jeg kjøpte disse L112 så kom jeg på ca 8k på et mint eksemplar. Nå kan man se priser på 13k på eksemplar i USA som ikke akkurat er pent behandlet. Da kan man tenke seg prisen hær i landet. Da lønner det seg å få en bedre pris på norske eksemplar.
    Det er lettere å gjør service på en høyttaler enn en forsterker uten garanti
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    En økonomiske vismann sa en gang: Buy real estate, they don't make it anymore.
    Det samme kan sies om vintage kvalitets hi-fi.
    Men når forhandlere kan kjøre kampanjer med alt fra 20 til 40% rabatt, med full garanti, vil jeg mene at brukt pris rundt 1/2pris av villedende bør være greit.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Når man har kjøpt et brukt produkt for ca halv pris fra nytt, og så vil selge dette igjen senere, skal man da halvere prisen igjen eller bare senke den litt?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Når man har kjøpt et brukt produkt for ca halv pris fra nytt, og så vil selge dette igjen senere, skal man da halvere prisen igjen eller bare senke den litt?
    Her må vel kompetente matematikere på banen og lage noen kurver.
    Men hold FHI's matematikere som lagde kurver over Omikron unna!
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Når man har kjøpt et brukt produkt for ca halv pris fra nytt, og så vil selge dette igjen senere, skal man da halvere prisen igjen eller bare senke den litt?
    Jeg ville lagt ut produktet for salg for 10% over det jeg tror noen er villig til å betale. For så å akseptere hvis du får et bud 10% under utropspris...
     

    Wowo89

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2022
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Har arvet Infinity IRS delta i god stand. Noen som vet hva de er verdt i dag? Det er helt uaktuelt å selge dem men nysgjerrig på hva de faktisk ligger på i dag 🙂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Hei,
    Har ikke vært aktiv på lenge men har begynt å få tilbake litt interesse igjen.
    Vurder kvitte meg med ting som står til fordel for mer brukervennlig utstyr.
    Er det noe marked for Altec 515ghp basser, eventuelt hva kunne man forlange?
    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei,
    Har ikke vært aktiv på lenge men har begynt å få tilbake litt interesse igjen.
    Vurder kvitte meg med ting som står til fordel for mer brukervennlig utstyr.
    Er det noe marked for Altec 515ghp basser, eventuelt hva kunne man forlange?
    Mvh
    Godt å høre du er på vei tilbake :) men pris på bassene kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre

    mvh
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Har en dønn strøken Line Magnetic LM-215cd fra slutten av 2018 stående, som jeg vurderer å selge.
    - Original emballasje, fjernkontroll og ekstra rør (se bilde).
    - Spilleren er svært lite brukt, gjetter 20 - 50 timer, og det 2. røret er nytt/ubrukt.
    - Direkteimportert fra produsent, dvs ikke via norsk forhandler.

    Er det noen som kan gjette salgspris for dette? Jeg har ikke peiling.. :)

    LM-720x720-215CD-black.jpg

    Philips Valve.jpg
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.977
    Antall liker
    4.691
    Torget vurderinger
    1
    Forsterker trenger rens av volumkontroll og en ny pære i powerknappen.
    CD-spiller trenger ny smurning av skuff og sikkert nye belter. Samt rens av volumkontrollen for bruk av nivåregulerte utgangssignaler. Og bruksmerker som vist på bildet. Lyden er ellers som den skal være fra en CD-spiller med TDA1541 DAC.
    es.jpg
    Hva er noe slikt verdt ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Neo: Kanskje like greit..Så får vi håpe pengene ble omsatt i en real tokanalsrigg istedet…
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Vanlige kef ls50 ligger normalt ute for 6k.
    Det er med esker og mulighet for å sende.

    Prøver å bytte jbl'ene hos mor og far med ls50, men har ikke funnet noen i "rett" farge enda
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Føler vel heller at problemet i Norge er altfor lave priser på brukt hifi. Har opplevd flere ganger å selge med 70-80 prosent avslag på nypris og kjøpt brukt hifi til tilsvarende priser.
    Men det finnes unntak: Jeg har en Oppo 4K-spiller med hdmi-inngang og volumkontroll som jeg bruker på bakkanaler. Den ville jeg fått mer for enn jeg kjøpte den for. Rett og slett fordi det ikke finnes tilsvarende produkt i dag. På den annen side: Hadde min gått i stykker, ville jeg vært villig til å betale på bruktmarkedet.
    Selvfølgelig er bruktpris basert på dagens nypris. Den som kjøper vil vurdere om det er mest lønnsomt å kjøpe nytt eller brukt. Det går også andre veien: Sony satt ned prisen på sin laser-projektor med 40 000 kr, mener du da at bruktkjøperen skal betale mer fordi man tar utgangspunktet i kjøpspris???
    Jeg har svært sjeldent opplevd «blåøyde» kjøpere av brukt hifi og nesten like sjeldent folk som ikke pruter. Med Prisjakt.no noen tastetrykk unna bør man ikke bli lurt på pris. Det er verre å bli lurt på feil og mangler ved produktet.
    Her føler jeg at man setter opp noe som et reelt problem som ikke er det. Er det noen på Hifisentralen som har solgt noe for over det som var nypris i kjøpsøyeblikket??? Det holder ikke å ha lagt ut annonsen og håpet at det skulle skje. Det må faktisk ha skjedd.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    En gang i tiden, kanskje 35 år siden, pluss? Var det gjerne Aftenposten og Dagsavisen som gjaldt. Hvis noe var noen år gammelt, så gikk det gjerne for halv pris-ish? Synes å minnes det. Det var noen luringer som solgte brukt. Fra leigde leiligheter/butikker. Kanskje noen husker Mr. Kolberg her på østlandet? Men markedet bestemmer, riktig det, men blir litt forundra når man ser et produkt, brukt ligge ute for salg, år etter år....Prisen er nok hinsides?, for de fleste av oss?, og det er nok derfor det fremdeles ligger for salg? Noen tror faktisk at det de eier er gull, men kanskje det bare er gråstein. Kan være at de liker å ha ute annonser? Tror faktisk at det er innmari utstyr som ligger ute for salg, og så tenker jeg...Har vi plass i boden til enda mer? Har nettopp solgt unna to helt greie rør preamper som jeg har bygget sjøl, god lyd, funker helt fint, og solgte de for hva deleprisen for byggene var.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn