Hva "driver " HFS fremover??

Hva er det som styrker vårt engasjement her inne og gjør at vi bruker så mye tid her ?

  • Målinger, målinger...og målinger...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Subjektive kose historier uten hold i fakta...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Gode diskusjoner ifra likesinnende...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Intr of gamle..og nye...komponeter...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bli kjent med likesinnede...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Utveklse erfaringer og lære nye ting...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Musikk glede ??

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lære nye ting..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bruktbørsen,...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Slå ihjel tid...Den har jeg for mye av...

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
B

Back_Door

Gjest
Valentino, en viktig og positiv drivkraft på dette forum, har av ukjente årsaker i dag koblet seg fra forumet.
Om du leser dette Valentino, ber jeg om en revurdering. ;)
 
O

OivindJ

Gjest
Noen som aner hvorfor? Det er da virkelig trist om han ikke har tenkt seg tilbake.
 
L

Lab

Gjest
Det som er feil med sentralen er at det er for mange med litt for lite erfaring som dominerer sentralen for tiden. De har grunnkurs og vg-1 elektro og tror så at de har fasit på det meste. Det nytter ikke å komme med læreboka og forsøke å slå ihjel 20 års lytterfaring hos en godt trenet lytter.
Geir Tømmervik sier, etter lang erfaring, at den klart beste lyttegruppen, og de som hører best når det gjelder hifi ligger i aldersgruppen 40 til 60 år.
Verden går videre, om 200 år ler de av vår uvitenhet og av alle som trodde de var verdensmestere i dag. Tror det er en fordel at de som ikke har altfor lang erfaring forsøker å ikke dominere sentralen alt for mye, selv om de tror de har funnet svar på så mye.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Lab skrev:
De har grunnkurs og vg-1 elektro og tror så at de har fasit på det meste.
Jeg har aldri sett noen av disse typiske besserwisserne her inne mene at man har noen som helst fasit. Misforståelsen ser ut til å skyldes at man ikke leser innleggene godt nok evt med litt feil briller.

Feks for en stund siden var det noen som stilte spørsmål ved hvordan elektronikk egentlig låter om man nivåmatcher og spiller innenfor det lineære området. Var det da forskjell? Ikke vet jeg. Dette har jeg aldri forsøkt og det tror jeg ikke så veldig mange andre har heller. Ingen sa at man hadde fasiten, men disse ble allikevel på dette grunnlaget beskyldt for å påstå at all elektronikk låter likt og dermed var kranglingen i gang...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Lab skrev:
Geir Tømmervik sier, etter lang erfaring, at den klart beste lyttegruppen, og de som hører best når det gjelder hifi ligger i aldersgruppen 40 til 60 år.
Målemessig kan ekspertene dokumentere at denne gruppen har redusert hørsel.

Statistikken viser at denne aldersgruppen har MER penger å bruke på HiFi.

Erfaringen til denne aldersgruppen viser at det er mer å hente i lydmessige opplevelser enn målt i kroner ;)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
Feks for en stund siden var det noen som stilte spørsmål ved hvordan elektronikk egentlig låter om man nivåmatcher og spiller innenfor det lineære området. Var det da forskjell?
Det er helt klart lydmessige forskjeller på produkter, selv etter nivåmatching.

MEN det er viktig å utføre nivåmatching når produkter skal sammenlignes, FORDI vi lettest "lures" av nivåforskjeller ;)
 
L

Lab

Gjest
Flageborg skrev:
Lab skrev:
Geir Tømmervik sier, etter lang erfaring, at den klart beste lyttegruppen, og de som hører best når det gjelder hifi ligger i aldersgruppen 40 til 60 år.
Målemessig kan ekspertene dokumentere at denne gruppen har redusert hørsel.

Statistikken viser at denne aldersgruppen har MER penger å bruke på HiFi.

Erfaringen til denne aldersgruppen viser at det er mer å hente i lydmessige opplevelser enn målt i kroner ;)
Erfaring er mye viktigere enn målemessige resultater fra hørseltester. Utrolig hva man kan trenes opp til!
Er stadig overrasket over hvor dårlig unge lyttere er til å skjelne forskjeller ved lyttetester. Også profesjonelle musikere, som lever av musikken sin, er ofte skuffende dårlige lyttere.
 
L

Lab

Gjest
Flageborg skrev:
Greven skrev:
Feks for en stund siden var det noen som stilte spørsmål ved hvordan elektronikk egentlig låter om man nivåmatcher og spiller innenfor det lineære området. Var det da forskjell?
Det er helt klart lydmessige forskjeller på produkter, selv etter nivåmatching.

MEN det er viktig å utføre nivåmatching når produkter skal sammenlignes, FORDI vi lettest "lures" av nivåforskjeller ;)
Bra oppsummert!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Fremad i alle retninger! ... og jeg tror faktisk jeg mener det ;) I enkelte tilfeller er det sikkert også et framskritt å ta et steg eller to bakover ... Den dagen HFS har en «retning» tror jeg det er på tide å kaste inn håndkleet ...

mvh
KJ
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Lab skrev:
Flageborg skrev:
Lab skrev:
Geir Tømmervik sier, etter lang erfaring, at den klart beste lyttegruppen, og de som hører best når det gjelder hifi ligger i aldersgruppen 40 til 60 år.
Målemessig kan ekspertene dokumentere at denne gruppen har redusert hørsel.

Statistikken viser at denne aldersgruppen har MER penger å bruke på HiFi.

Erfaringen til denne aldersgruppen viser at det er mer å hente i lydmessige opplevelser enn målt i kroner ;)
Erfaring er mye viktigere enn målemessige resultater fra hørseltester. Utrolig hva man kan trenes opp til!
Er stadig overrasket over hvor dårlig unge lyttere er til å skjelne forskjeller ved lyttetester. Også profesjonelle musikere, som lever av musikken sin, er ofte skuffende dårlige lyttere.
Enig. Man er ikke medfødt som "god lytter" selv om man er utstyrt med to ører. Forskning tyder på at musikere oppfatter musikk mere som språk enn som musikk. Annen forskning viser at musikk oppfattes som bevelse (danse, trampe takten osv) og at der mer snakk om å "sanse" musikk enn å "lytte" til musikk. Nå gir sikkert ikke forskningen alle svar, så i bunn og grunn ender vi vel opp med at musikk og musikklytning oppfattes på ulike måter. Hva som da f.eks. er "high-end" blir en individuell sak egentlig.
 
P

Parelius

Gjest
frans skrev:
Enig. Man er ikke medfødt som "god lytter" selv om man er utstyrt med to ører. Forskning tyder på at musikere oppfatter musikk mere som språk enn som musikk. Annen forskning viser at musikk oppfattes som bevelse (danse, trampe takten osv) og at der mer snakk om å "sanse" musikk enn å "lytte" til musikk. Nå gir sikkert ikke forskningen alle svar, så i bunn og grunn ender vi vel opp med at musikk og musikklytning oppfattes på ulike måter. Hva som da f.eks. er "high-end" blir en individuell sak egentlig.
Er det noe av dette som blir korrelert til evnen å høre forskjeller, eller innebærer det at de hører forskjellig forskjeller - gitt nå at det er forskjeller der.
 
K

kbwh

Gjest
Der Messerschmitt heter det sikkert. Skal spørre den tyske eksen min, som flyttet til Australia da vi slo opp.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Der Messerschmitt heter det sikkert. Skal spørre den tyske eksen min, som flyttet til Australia da vi slo opp.

Hei!
Hun ville lengst mulig unna ja ;D
Hva var problemet med "nødlandingen" forresten?
Mvh.KW
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Parelius skrev:
frans skrev:
Enig. Man er ikke medfødt som "god lytter" selv om man er utstyrt med to ører. Forskning tyder på at musikere oppfatter musikk mere som språk enn som musikk. Annen forskning viser at musikk oppfattes som bevelse (danse, trampe takten osv) og at der mer snakk om å "sanse" musikk enn å "lytte" til musikk. Nå gir sikkert ikke forskningen alle svar, så i bunn og grunn ender vi vel opp med at musikk og musikklytning oppfattes på ulike måter. Hva som da f.eks. er "high-end" blir en individuell sak egentlig.
Er det noe av dette som blir korrelert til evnen å høre forskjeller, eller innebærer det at de hører forskjellig forskjeller - gitt nå at det er forskjeller der.
Det er ikke mulig å fastslå nøyaktig hva andre faktisk hører, men hva de burde høre. At folk oppfatter lyd eller musikk forskjellig innebærer ikke at to personer nødvendigvis vil ha samme oppfatning av hva som er forskjell.

Vilje, evne og erfaring (trening) er sentralt når det å oppfatte forskjeller. Ikke minst er språk og begrepsforståelse essensielt. Vet man ikke hva f.eks. "bass" er, kan man jo ikke gi en korrekt beskrivelse av et anleggs basskvaliteter. Alle har ikke samme forutsetninger for å høre det samme.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Valentino skrev:
Der Messerschmitt heter det sikkert. Skal spørre den tyske eksen min, som flyttet til Australia da vi slo opp.
Synes Focke Wulf er hakket tøffere, men Messerschmitt får duge ;)

Hva driver HFS videre? Duften av nye brunvarer.
 
Topp Bunn