Hva betyr "dempingsfaktor"....???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er ikke særlig bevandra i elektronikkens verden, men jeg har lest meg til at trafostørrelse og størrelse på strømreservene til en forsterker, må være sånn høvelige for at forsterkeren skal kunne gjengi skikkelige musikalske "utladninger" på en grei måte. Mr. Doxa ( Lauvland ), hevder f. eks. at målt i watt, er 2 x 75 Watt ideellt. Hvorfor det, egentlig?

Hvorfor er det sånn at skikkelig størrelse på trafoer og elektrolytter, visstnok har så mye å si for signalforsterkningen?

Jeg skulle også gjerne hatt forklaring på begrepet "dempingsfaktor" og hva denne sier om en forsterker.

Finnes det noen linker med "enkel elektronikk for idioter" eller noe sånt, som forklarer disse emnene på en forståelig måte - og så for sånne som meg, som knapt veit forskjell på + og - på strømkablene? Noen som kan hjelpe meg med dette?

???

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Jeg er ikke særlig bevandra i elektronikkens verden, men jeg har lest meg til at trafostørrelse og størrelse på strømreservene til en forsterker, må være sånn høvelige for at forsterkeren skal kunne gjengi skikkelige musikalske "utladninger" på en grei måte. Mr. Doxa ( Lauvland ), hevder f. eks. at målt i watt, er 2 x 75 Watt ideellt. Hvorfor det, egentlig?

Hvorfor er det sånn at skikkelig størrelse på trafoer og elektrolytter, visstnok har så mye å si for signalforsterkningen?

Jeg skulle også gjerne hatt forklaring på begrepet "dempingsfaktor" og hva denne sier om en forsterker.

Finnes det noen linker med "enkel elektronikk for idioter" eller noe sånt, som forklarer disse emnene på en forståelig måte - og så for sånne som meg, som knapt veit forskjell på + og - på strømkablene? Noen som kan hjelpe meg med dette?

???
Det er ingen + og - på strømkablene siden det er vekselspenning. QED - du trenger en bok (som du selv sier); men det er lenge siden jeg leste elektroteknikk så jeg overlater den jobben til andre.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nei, det har du faktisk retti ...var litt kjapp der! Det er noen ekle, diffuse farger...rød, svart, brun...grønn kan også forekomme, har jeg sett. Det var mye enklere med + og -...og kanskje ei svart ei til jord. nå er det vel bare + og - på div. utstyr med batteri, biler, mc'er, lommelykter, remoter og sånne ting? Og høyttalerterminaler - de har + og -. Enkelt å forstå!

Og ja, jeg trenger ei bok om elementær elektronikk, men den må være lettlest! Tips på sådan mottas, gjerne med utgangspunkt i hi fi!

;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dempingsfaktor er 8 ohm dividert med forsterkerens utgangsimpedans målt i ohm.

Det gir et tall. En 300b rørforsterker har typisk DF=4, en Doxa 60 DF=8.
DF=50 eller mer er mer enn nok for at den ikke skal ha innvirkning på høyttalerens resulterende frekvensgang.

Ellers:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=434.0;all

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Dempningsfaktoren er forholdet mellom resistans i høyttaleren og indre resistans i forsterkeren. Noen vil også addere resistansen i kablene til indre resistans i forsterkeren. Den har betydning for forsterkerens evne til å stoppe en transient fra å buldre videre i høyttaleren.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Barbaresco skrev:
Dempningsfaktoren er forholdet mellom resistans i høyttaleren og indre resistans i forsterkeren. Noen vil også addere resistansen i kablene til indre resistans i forsterkeren. Den har betydning for forsterkerens evne til å stoppe en transient fra å buldre videre i høyttaleren.

Bytt ut resistans med impedans så nærmer det seg. Uansett er det et ikke interressant forholdstall. Teoriskalledata ;D

Mvh. RS

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Joda. Men dempingsfaktor er et forholdstall mellom to resistanser okke som.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
typisk mat for "scope-jockeys" ! 8)
mvh
Leif

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er nok derfor bambadoo flyttet tråden til Scope Jockey Corner. ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Barbaresco skrev:

Bytt ut resistans med impedans så nærmer det seg. Uansett er det et ikke interressant forholdstall. Teoriskalledata ;D

Mvh. RS
Med bassrefleks så kan aldri membranene tøyles uansett dempningsfaktor, det er riktig det! ;D ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
VilhelmW skrev:
Dette med at 2x75 watt er det ideelle er fordi Lauland mener at han ikke kan lage en mer wattsterk forsterker uten å måtte kompromisse på lydkvalitet.
Arrester meg hvis jeg sier noe feil. :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Barbaresco skrev:
R.Solhaug skrev:
Barbaresco skrev:

Mvh. RS
Med bassrefleks så kan aldri membranene tøyles uansett dempningsfaktor, det er riktig det! ;D ;D

Membraner tøyles? Hvis elementene takler full guffe uten tendenser til blafring i friluft/uten kasse funker de nok i kabinett også ;)

Mvh. RS

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Yepp...ok, takk for svar! Da veit jeg sånn omtrent hva dempingsfaktor er. For leeenge sida, leste jeg Sven Erik Børja's bok om hi fi ( tror iallefall han var forfatter, eller en av forfatterne ). Noen som veit om liknende bøker, kanskje oppdatert med dagens ditiale nyvinninger også?

;D

Y

ymir

Gjest
hei
får hive meg på i håp om en lettfattelig forklaring.
Har et par Gallo Solo.Det er meg fortalt at disse er anbefalt brukt med rør,da et rørsluttrinn ikke gir full uteffekt ved lave frekvenser.En skulle da unngå blafrende/ ødelagde elementer.Har ikke brukt rør selv,men en 120 watt mosfet som låt meget bra (fremdeles en av mine favoritter).Mener den hadde en DF på 200,men ved mye lavfrekvent informasjon danset membranen noe voldsomt ved høyt volum,for mye ved et par anledninger.Med mitt nye effektrinn med DP over 2000,og over 200 ved 20KHz kan jeg opne alle sluser = ca.600watt uten teign til blafring.Gallo Solo er oppgitt til 150W,4 ohm,91dB.Er det INGEN sammenheng med Dempingsfaktor????????

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det har heller lite med dempingsfaktor å gjøre. I den grad dempingsfaktoren har noe å si, måler den evnen til å stoppe elementene igjen etter en transient. Alt annet likt, vil lav dempingsfaktor bety at elementene fortsetter å romle litt lenger etter en stortrommesmell. "Back EMF" er et stikkord hvis du vil google litt, eller så kan du lese denne: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf

Den "blafringen" du beskriver ville jeg trodd gjenspeilte signalnivå ved de aller laveste frekvensene. Eksempel: hvis du har en platespiller og en skakk LP, vil pickupen levere en subsonisk komponent ved 0,6 Hz. (33,3 rpm / 60 s = 0,56 Hz) Hvis det ikke er noe i signalkjeden som blokkerer subsoniske frekvenser, vil du se membranene vandre ut og inn i takt med kastene på LP'en. Det skjer bare hvis hele signalkjeden er DC-koblet, noe den kanskje ikke bør være. Enkleste forklaring vil være at den gamle forsterkeren din var DC-koblet, men at den du har nå har noen kondensatorer i signalveien som sperrer for DC og de laveste frekvensene.

Det virker litt merkelig at du slipper løs full effekt, 600 W, på en 150 W høyttaler over tid uten at noe smelter. Med 91 dB følsomhet skulle dette også tilsi et lydtrykk på 115-117 dB i rommet, så jeg håper du bruker hørselsvern. :eek:

Men, nei, det har ingen sammenheng med dempingsfaktor.

• Liker
Reaksjoner: raw

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
En god måte å illustrere dette på er å kortslutte et høyttalerelement og legge merke til at membranen blir vanskeligere å flytte frem og tilbake.
Du har nå gitt det en forsterker med tilnærmet uendelig høy elektrisk Qverdi (demningsfaktor, og 0 ohm utgangsimpedans)
Altså energien i bevegelsen din omsettes til elektrisitet (varme) i kablene heller en friksjon (varme) i opphengsystemet.
Innfør deretter seriemotstander og merk hvor høy resistans du må ha for å merke forskjell.

Legg også merke til skurringen du hører i det du flytter membranen frem og tilbake mens du kortslutter spolen, dette viser at et elementene også fungerer motsatt vei (bevegelse > spenning) Enda enklere å vise med å dytte inn et av to paralellkoblede basselementer (det andre flytter seg i takt med de du beveger).
Grunnen til at du hører skurrelyden er at induktansen fører lagret strøm tilbake til kretsen, på samme måte som en stor elektromagnet gir lysbue over bryterpolene strømmen kuttes (løses med avlastningskondensator.)

Topp Bunn