Hva bør jeg gjøre? Skaffe DAC eller noe annet?

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hei!

Ønsker gjerne ide / tips til mitt oppsett - da det opp rimelige planen ikke ble noe av!

Har følgene utstyr:

TV: Samsung LED 55"

Tuner: Canal Digital HD-PVR (Coaxial ut)

SUR/AMP: Yamaha RX-V659 (m/pre-out)

Høytt: Polk Audio LS50

Monoblokker: Xindak XA-8800MNE

DVD: Sony BDP-S280 / Pioneer DV-696 (Coaxial ut, Skal skaffe bedre DVD)

CD-MAG - 301 disc: Pioneer PD-F1009 (har kun optisk ut)

Har sett litt på f.eks DAC - Hegel HD20, kan dette gi en del løft på anlegget ved å koble inn DAC`n og kutte ut Yamaha`n eller noe annet løsning?

Budsjett på DAC f.eks kan være opptil 10 000,-

Kan nevnes at jeg eier også en Sugden Bijou HeadMaster Headphone Preamplifier/Amplifier (men brukes i annet rom).
http://www.onhifi.com/product/sugden_bijou.htm

Ønsker god lyd både på CD/DVD...

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Hegel har fått til dette med digital lyd (cdspiller/DAC), så jeg anser et slikt valg for å være ganske safe. Jeg ville uansett sørget for mulighet til hjemlån/prøving før kjøp, da det er viktig at ting passer sammen. D/A-konverteringen fra DVD skjer uansett i surroundreceiveren. Ytterligere oppgradering fra receiver, går ofte ut på å bruke separate effekttrinn hvis surroundreceiver har pre-out.

Jeg kjenner forøvrig ikke utstyret du har, så det er ganske så generelle betraktninger fra min side. :)

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Slik det er koblet nå.

*HDMI fra sony dvd til tv
*HDMI fra tuneren til tv

*Coaxial ut fra sony dvd til yamaha
*Coaxial ut canal digital tuner til yamaha

*Monoblokkene koblet til pre-out front hos yamaha
*høytt til monoblokkene

Slik er det funker pr idag. Tenkt tanken med en ny surroundreceiveren, men usikker.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ny DAC vil egentlig bare fungere på 2-kanals signalkilde, og ikke film o.l. Kunne jo vært artig å høre hva du du ønsker å forbedre - slik at man kan sirkle seg inn på kjedens svake punkt.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
I beste mening: Å kjøpe en HD20 og benytte den Yamahareceiveren som preamp er ikke noe jeg ville brukt penger på. Kobler du DAC direkte til effektblokkene; da kan jeg skjønne prioriteringen / ønsket.

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
I beste mening: Å kjøpe en HD20 og benytte den Yamahareceiveren som preamp er ikke noe jeg ville brukt penger på. Kobler du DAC direkte til effektblokkene; da kan jeg skjønne prioriteringen / ønsket.
Det er vel dette som er tanken.. å bygge opp et skikkelig 2 kanal`s stereo. Koble en DAC rett til Xindak`ene og kutte ut Yamaha`n.

En knall god 2 kanal oppsett er bedre enn dårlig 5.1/7.1 surround oppsett! Bruker pr idag ingen Senter eller bak kanal!

Bruker Yamaha bare som en kilde pga ikke har andre enheter til å koble til mono-blokkene til!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En DAC direkte tilkoblet effekttrinnene dine, må ha volumregulering. Da er det viktig å sjekke ut hvordan denne volumreguleringen foregår. Mange DACer gjør volumreguleringen i det digitale domenet - hvilket betyr at du kan få merkbart dårligere lyd hvis du må spille på lavt volum - f.eks. hvis du har effekttrinn med høy gain i kombinasjon med lettdrevne høyttalere.

En annen mulighet er å sikte deg inn på en surroundprosessor - altså "en surroundreceiver uten effekttrinn" - disse pleier å være ganske billige på bruktbørsen - og da har du en komplett pakke som dekker film og stereo - med ganske bra lyd. Jeg brukte en slik løsning der jeg bodde før - med godt resultat. Nå kjører jeg alt i ren stereo - og måten jeg har gjort det på, er at jeg har konfigurert alle kildene mine - digital-TV-boks, DVD, etc. til å levere fra seg tokanals digitale signaler.

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
OK, skjønner.

Slik jeg har forstått det , så har den Hegel HD20 med fjernkontroll - volumkontroll + forforsterker del.

Hvordan 100% denne volum funksjonen virker vet jeg ikke ikke.

Noen tips eller hva jeg bør kikke på ang "en surroundreceiver uten effekttrinn" ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke til høyttalerne dine. Og du nevner ikke noe om den viktigste komponenten i anlegget ditt, nemlig rommet. ;)

Men av elektronikken så er Yamahaen den største flaskehalsen til musikk. Her kan du gå to veier dersom du vil slippe å koble om. Enten kjøpe en tokanals forforsterker med prosessorinngang:
http://www.audiophile.no/handleguide/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-prosessorinngang
Du bør da også skaffe deg en DAC/kilde.

Eller skifte ut Yamahaen til en bedre surround receiver eller surround prosessor. Da ville jeg ha kikket på en Pioneer LX-85. Effekdelen i den er dessuten så bra at kan hende du kan selge Xindaken. Men dette bør du selvsagt prøve først. Nettbutikker og Elkjøp har 14 dagers angrefrist, om du ikke får låne av en butikk.
Jeg tror dette kan være vel så bra som å kjøpe en surround prosessor. De virkelig gode surround prosessorene koster uansett veldig mye. Har selv en Marantz surround prosessor (AV7005) og jeg er sannelig ikke sikker på om den er noe bedre enn forforsterkerdelen og DACen i receivere til samme pris.
Også her kan du vurdere en ekstern DAC, men ikke sikkert det har noe særlig for seg.

Skaffer du kun en DAC med volumkontroll, så må du drive å kable om. Det blir tungvint.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ikke noe problem å bruke en switchboks for å velge mellom kilde eventuelt.

Det beste er vel en DAC med volumkontroll som kan ta alle kildene.

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Data på Polk Audio LS50 (gamle modell) http://www.polkaudio.com/homeaudio/specs/recent/ls50/

Disse funger bra hos meg og ikke tanken på bytte ut disse, i alle fall ikke nå!

Mine Xindak mono blokkene er bare 14dager gamle nye, er fornøyd med disse enn forhold til de to gamle Electrompaniet AV-60 (moddet til mono) hadde før.

Xindak løftet lyden mer og bra med dynamikk.

Rommet er på en måte rektangel form- B:3m x L:4m med stor åpning (ingen dør) i ene enden. Alle vegger har trepanel!

Er åpen for evt begge enheter: DAC & surround prosessor

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Jeg får ikke helt tak i hva du savner med lyden eller ikke er fornøyd med, slik du har det nå? Som RojohII også skriver, hva er det du ønsker å forbedre? Mange veier til Rom, vet du :)

a.

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Jeg får ikke helt tak i hva du savner med lyden eller ikke er fornøyd med, slik du har det nå? Som RojohII også skriver, hva er det du ønsker å forbedre? Mange veier til Rom, vet du :)

a.
Tja... kunne ønske at det var litt mer detaljer, litt med normal stemme lyd (litt lysere på en måte). Stemmene på film er litt mørk syns je...

Hatt en mer oppløsning over det hele...

Ønsker å kunne finne noe som kan heve en del, sammen med monoblokkene / høyttalerne..

Den Yamaha ampen begynner å ble en del år på nakken. Hva ville vet mer lønnsomt valg i grunn:

A: DAC + surround prosessor

B: Surround-forsterker

Topp Bunn