Hva bør en legge vekt på ved kjøp av flatskjerm?

O

om.s

Gjest
Ja så har den stunden kommet da jeg skal handle TV igjen, flatskjerm må vites, og LCD 32" dekker mer nok mitt behov, men kort og enkelt! Hva bør en legge vekt på for best bilde, lyden planlegger jeg via anlegget, har vel fått endel muntlige tips men de spriker ganske mye, for å si det mildt.

Prisen? som for en god signalkabel, ca 5-10K;)

Så hva sier TV folket? :D .....

mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Et godt sortnivå synes jeg er det aller viktigste for et godt bilde. Hadde egentelig ikke brydd meg så mye om HD/HD-ready om det ikke er 50 tommer (?), men nå får man jo snart ikke annet uansett... Jeg synes Kuro-serien til Pioneer begynner å bli bra priset.

K

knutinh

Gjest
Hvilket innhold prioriterer du? Dårlig antenne/analog kabel? Digital kabel/parabol/bakkenett? DVD? HD-DVD/BluRay? spillekonsoll? PC?

Det er mitt subjektive inntrykk at enkelte villig bruker 10.000,- ekstra på en flatskjerm som prøver å skjule støyen i et dårlig kabel-nett, når de kunne ha fått bedre total-resultat med en rimeligere skjerm kombinert med et digitalt signal.

Hvor stor skjerm skal du ha, og hvor langt unna sitter du? Hvordan er lysforholdene? Er du like kritisk til bilde som du er til lyd?

Ønsker du å sitte oppe sene nattetimer og "tweake", eller vil du bare ha noe som alltid funker ok med minst mulig kluss?

-k

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Sier meg enig med Greven: Sortnivå er viktig, men:

32 tommer? ??? Er du sikker på det ;)? Anbefaler selv folk å gå for minst 40, men helst nærmere 50. Kan selvfølgelig være uklokt innenfor ditt budsjett, men bør være mulig inennfor 7-15.000.

Husk at du får stort sett LCD i 32 og da går det ofte ikke så bra på sortnivået.

Mine anbefalinger går ofte på (prioritert):
Lyst rom, spiller dataspill, ser mest på nyheter/TV : LCD
Mørkt rom, ser film, spiller ikke/lite: Plasma

Jeg går ut i fra at det er digitaltsignal i og med at bakkenettet er vel snarlig slukket i dine områder av Sverige?

Mvh
Boden9

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
Hvilket innhold prioriterer du? Dårlig antenne/analog kabel? Digital kabel/parabol/bakkenett? DVD? HD-DVD/BluRay? spillekonsoll? PC?
Her er det digitalt felles anlegg som gjelder, (comhem) og jeg slenger nok på en dvd spiller for film, ingen spill, pc, innebygde digitalbokser etc er ønskelig, bilde er det som skal prioriteres

Det er mitt subjektive inntrykk at enkelte villig bruker 10.000,- ekstra på en flatskjerm som prøver å skjule støyen i et dårlig kabel-nett, når de kunne ha fått bedre total-resultat med en rimeligere skjerm kombinert med et digitalt signal.

Hvor stor skjerm skal du ha, og hvor langt unna sitter du? Hvordan er lysforholdene? Er du like kritisk til bilde som du er til lyd?
32" holder i masse titte avstand blir ca 3-5 meter, er nok ikke like kritisk til bilde som til lyden, men ønsker å legge "kruttet" på bildekvaliteten, ikke mye annet xtra unødvendig

Ønsker du å sitte oppe sene nattetimer og "tweake", eller vil du bare ha noe som alltid funker ok med minst mulig kluss?
Nope!! til tweaking & Jepp!! til praktisk enkel bruk
-k

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Hei,
har selv gått for en Panasonic 50PV70 (17K NOK). 50 tommers plasma med innebygget mottaker for (svenskt) digitalt bakkenett. Ikke noe særlig lyd men godt bilde til samme bruk som du har. Sitter selv ca 4 meter fra og synes at bildet er passe stort. TV er mer moro med litt størrelse på bildet, så sier til de som spør:
Kjøp større skjerm en du tror du trenger

Mvh
Boden9

O

om.s

Gjest
Boden9 skrev:
Sier meg enig med Greven: Sortnivå er viktig, men:

32 tommer? ??? Er du sikker på det ;)? Anbefaler selv folk å gå for minst 40, men helst nærmere 50. Kan selvfølgelig være uklokt innenfor ditt budsjett, men bør være mulig inennfor 7-15.000.

Husk at du får stort sett LCD i 32 og da går det ofte ikke så bra på sortnivået.

Mine anbefalinger går ofte på (prioritert):
Lyst rom, spiller dataspill, ser mest på nyheter/TV : LCD
Mørkt rom, ser film, spiller ikke/lite: Plasma

Jeg går ut i fra at det er digitaltsignal i og med at bakkenettet er vel snarlig slukket i dine områder av Sverige?

Mvh
Boden9
Rommet er vel (for tiden) mellom lyst, og den skal brukes til stort sett bare film/nyhets titting, og plassen er relativt begrenset her så 32" holder masse....

mvh

O

om.s

Gjest
Greven skrev:
Et godt sortnivå synes jeg er det aller viktigste for et godt bilde. Hadde egentelig ikke brydd meg så mye om HD/HD-ready om det ikke er 50 tommer (?), men nå får man jo snart ikke annet uansett... Jeg synes Kuro-serien til Pioneer begynner å bli bra priset.
Sortnivået som du her sier, er det kontrasten de omtaler som f.eks 8000:1 ?...

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Kan være du er ute etter omtrent det samme som meg; dvs. en ok pen tv som ikke er helt "las vegas", som først og fremst er bra på bilde. Jeg sitter under 3 meter fra skjermen og klarer meg fint med 32", hadde jeg sittet 5 meter unna derimot, så hadde jeg kanskje vurdert og teste en 37" eller 40" først før jeg gjorde noe endelig. Av en eller annen mystisk grunn, så har det nå blitt slik at du trenger mye større flatskjerm enn det du hadde behov for med Crt-widescreen. En gammel tommelfingerregel er at jo mindre skjerm du har, jo større er forutsetningene for å få til god kontrast og et levende bilde.

Jeg endte selv opp med Sonys Kld D3000, som går for ca 11-13k rundt om, fått meget gode omtaler, har et fantastisk sortnivå for Lcd å være, bortimot null etterslep, og er helt super imo for en normal tv-titter som ser normale mengder med film. Jeg bruker digital dekoder, det er nok et must.
Si ifra hvis denne blir noe av, så har jeg link til innstillinger osv.

O

om.s

Gjest
MaHa, ser Sonyén går på 10750,- Sek her nede, noen lapper fler enn beregnet i denne omgangen, men takk for tipset.

Denne har jeg stusset litt på, for 7500,- Sek, noen kommentarer?

Samsung LE-32R84B

Noen specs:

HD Ready: Ja
Skärmteknik: LCD
Storlek: 32 tum
Kontrastförhållande: 8000:1 dynamiskt
Ljusstyrka : 550cd/m²
Responstid: 8ms
Betraktningsvinkel: 178 grader
Format: 16:9
Text-TV: Ja, (1000 sidors minne)
Ljudsystem: Nicam Stereo
Menysystem/OSD: Ja
Upplösning: 1366x768 (16:9)
Bildsystem: PAL, Secam
Insomningstimer: Ja
Ingångar: 2 HDMI, 2xScart (1 RGB), Komponentvideo, S-video, A/V-ingång, VGA, antenn
Utgångar: Hörlursuttag
Högtalareffekt: 2x10 watt
Effektförbrukning (Normal/Standby): 150W / <1W
Medföljande tillbehör: Fjärrkontroll, bordsstativ, batterier, bruksanvisning
Väggupphängning: VESA 200x200
Vikt: 10,8 kg (exkl. stativ)
13,1 kg (inkl. stativ)
Mått i mm (bxhxd): 800x541x91 (exkl. stativ)
800x580x252 (inkl. stativ)

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har registrert at det er temmelig ulike meninger ute og går på avforum om Samsungs skjermer. Akkurat hva de sier om denne, vet jeg ikke. Hvordan er deponeringsmuligheter hos söta bror?

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Greven skrev:

mvh
Kontrast og sortnivå er ikke samme sak. Kontrast sier noe om forholdet mellom "hviteste hvitt" og "sorteste sort", mens sortnivå sier noe om "hvor sort er sort?". Analogien til stereoanlegg blir muligens tilgjengelig dynamikk kontra støygulv. Det hjelper lite å har et stereoanlegg som har fantastisk dynamikk dersom støygulvet er så høyt at du irriterer deg over susing i stille partier.

Dessuten kan du som regel stole like mye på produsentens målinger av kontrast som du kan på Aiwa sine målinger av PMPO. I begge tilfeller handler det om å lure godtroende kjøpere med et tall som ikke har noen verdi.

Tenk deg et test-signal som har "hviteste hvitt" og "sorteste sort":
???
???
???

En tv som gjengir dem slik har godt sortnivå, men dårlig kontrast:
???
???
???

En tv som gjengir dem slik har dårlig sortnivå, men grei kontrast:
???
???
???

-k

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
om.s skrev:
Sortnivå er jo rett og slett hvor sort skjermen klarer å gjenngi det sorte. Kontrasten er jo forskjellen mellom sort og hvitt (dynamikk i musikk... ;)) og denne bør jo også være høy, men er i seg selv ikke en garanti for at det sorte er sort.

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:

mvh
Kontrast og sortnivå er ikke samme sak. Kontrast sier noe om forholdet mellom "hviteste hvitt" og "sorteste sort", mens sortnivå sier noe om "hvor sort er sort?". Analogien til stereoanlegg blir muligens tilgjengelig dynamikk kontra støygulv. Det hjelper lite å har et stereoanlegg som har fantastisk dynamikk dersom støygulvet er så høyt at du irriterer deg over susing i stille partier.

Dessuten kan du som regel stole like mye på produsentens målinger av kontrast som du kan på Aiwa sine målinger av PMPO. I begge tilfeller handler det om å lure godtroende kjøpere med et tall som ikke har noen verdi.

-k
Takker for informasjonen...

mvh

O

om.s

Gjest
MaHa skrev:
Har registrert at det er temmelig ulike meninger ute og går på avforum om Samsungs skjermer. Akkurat hva de sier om denne, vet jeg ikke. Hvordan er deponeringsmuligheter hos söta bror?
Denne prisen er funnet på/hos den Svenske elektronikkkjedens (netonnet) motsvarighet til matvarekjedenes REMA 1000, finn det du skal på nettet og hent det selv fra pallen, tror det er relativt dårlig med depositums muligheter....

mvh

O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
Greven skrev:

mvh

-k
Finns det evnt noe i tech specs for det enkelt apparat som indikerer sortnivået, eller må det uavhengige tester til?

(Mye rare spm her, men jeg har levd uten egen tv i 10 av de siste 18 årene)

mvh

O

om.s

Gjest
Da var valget tatt, og det ble denne, LG LB2R 32", klarte t.o.m å få den prutet ned 2K på El-Giganten :D ;D

TEST i Aftenposten:

http://alatest.se/apps/reviews/4830705/-1/TVs/LG+LB2R++Series+LCD+TV(32",37",42")/

Titel: Review summary of LG LB2R Series LCD TV(32",37",42") (2008-01-08)
Sammanfattning: Läs hela recensionen
Bedömning: Experts rate this product 100/100 and users 93/100.
Comparing these reviews to 67143 other TVs reviews gives this product an overall alaSCORE™ 88/100 = Excellent.

http://www.pricerunner.se/pe/2-741069/TV/LG-32LB2R-expertrecensioner#

mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Siden trådstarter er i boks slenger jeg på et spørsmål for egen regning.

Om man skal ha en TV kun til bruk med DVD/DivX/x.264 o.l., hvor stor er da forskjellen på billig og dyr? Jeg har sluttet å se på TV, men tenker å kjøpe en TViX media streamer el.l. for avspilling av film og greier fra PC'n. Er det noe/mye å hente på dyrere modeller i et slikt scenario?

O

om.s

Gjest
Takker for innspill og svar i forkant av TV handelen min :) ....

mvh

Topp Bunn