Husker ikke iD/passord

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg sliter virkelig for tiden med ting KW ikke kan (eller mer rett ikke husker)
Jeg handler lite på net (nesten ingen ting og kanskje derfor liten forståelse/trening)

I dag skulle jeg handle en app på appstore og for å logge inn skulle jeg føre inn AppleID og passord, det gjorde jeg (og mente jeg skrev rett, siden jeg i svært liten grad skifter slikt)
Fikk da beskjed om at det ene eller det andre var feil (horfor i huleste ikke det som var feil, om en feil?)
Prøvde meg da frem med det jeg kunne tenke meg var anderledes men hver gang uten treff :-\

Sender så en hendvendelse på nytt ID/ passord (husker ikke lenger) til apple og får sent om lenge en mail med ønske om bekreftelse på at jeg er meg og der skal jeg da fylle inn ID og passord. ???

Så skal jeg handle meg et hiresalbum på Gubemusic og trodde at jeg kunne gjøre det uten videre dikkedarer (men kanskje må jeg registrere meg eller logge inn) igjen nesten samme problem som med appstore..........jeg har litt hår igjen resten ligger på gulvet ;D

Hva faan gjør man?

Mvh.KW
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Huker ikke iD/passord

Du kan jo lagre alle passordene i et dokument som er skrivebeskyttet med et passord ;D
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Huker ikke iD/passord

prnesse skrev:
Du kan jo lagre alle passordene i et dokument som er skrivebeskyttet med et passord ;D
Den tanken har jeg hatt flere ganger også, men aner ikke hvordan det gjøres. Noen tips?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Huker ikke iD/passord

Kanskje begynne å skrive opp brukernavn og passord på forskjelige websider.
Det gjør jeg og fungerer aldeles utmerket.

At de IKKE opplyser om det er brukernavn eller passord som er feil, vel det sier selv......
Litt sikkerhet må man jo ha.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Passord som ikke er av all verdens problem om noen finner ut av er jo greit og nettopp derfor mente og trodde jeg at jeg nå og lenge nesten har brukt et og samme.
For fremtiden vil jeg skrive slikt ned i ei bok om jeg av en eller annen grunn ville forandre på disse i utgangspunktet ufarlige områdene.

Kanskje på tide å skrive ned for de mer viktige områdene også netbank o.s.v.
der har jeg en sikker vri ;)
Den dagen jeg ikke fikser å bruke/styre min egen netbank blir ikke god, i den grad jeg da skjønner det ;D

Heisann, der kom passordet mitt fra Gubemusic og det er f... ikke rart at jeg bommet på det.
Da husker jeg forsåvidt også at jeg allerede var registrert (for lenge siden, men glemt ;D ) vel jeg skjønte at det forholdt seg slik å etterspurte det.

Da blir det k a n s k j e et album fra Gube Music på meg i kveld likevel da.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
h......... ikke min helg dette.
Skriver inn det nye tilsendte passordet bekrefter oppgraderingen og i feltet oppe står det feil passord eller emailadresse er det mulig 8)

KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vel, nå har jeg da kommet litt videre er innlogget på GM har registrert mitt mastercard og betalt (trur eg) 1 Euro til GM (for kontoen?)
Forsøker så å handle et album.......................................men det virker ikke som jeg får til det :-\
Kanskje noe må registreres et eller annet sted før det er klart for slikt.

Noen som vet noe om det og hvor lang tid det går før en får den fila en kjøper
og hvordan får en den?

Mvh.KW
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Huker ikke iD/passord

KW skrev:
Heisann, der kom passordet mitt fra Gubemusic og det er f... ikke rart at jeg bommet på det.
Da husker jeg forsåvidt også at jeg allerede var registrert (for lenge siden, men glemt ;D ) vel jeg skjønte at det forholdt seg slik å etterspurte det.
Skriv det opp her i tråden så hjelper vi deg å huske d.












;D ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var lurt så her er grunnlaget for passordet.
Det er for og etternavnet på en (bestemt som jeg husker meget godt) av mine flere hundre fugler for 10 år siden og jeg veksler mellom rekkefølgen på for og etternavn..............og det er der det blir litt surr en sjelden gang i blant samt om det var en eller to S i Hanssen ;D

Dette grunnlaget har jeg jo skrevet opp her et sted men kan jo hende jeg glemmer hvor eller kaster skrivet og da kan jeg jo bare etterlyse det her

Mvh.KW
 

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Huker ikke iD/passord

Nå ser det ut til at KW bruker Mac...men om der er noen her med tilsvarende utfordringer som bruker Windows, så er "Keepass" en grei og gratis passord-administrator som du finner på http://keepass.info/. Et annet gratis alternativ er "Password Safe" fra http://passwordsafe.sourceforge.net/. Selv har jeg i mange år brukt shareware programmet "Password Agent" fra http://www.moonsoftware.com . Finnes sikkert tilsvarende programmer for Mac også...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
1Password er knallbra som ayaboh sier. Syncer med iPhone etc. via f.eks. Dropbox.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Takk og lov for pc med TPM og ThinkVantage Password Manager. Fingeravtrykk er det som skal til for å slippe passordkluss. Samtidig kan man legge inn passord på 20 karakterer fordi man slipper å skrive dem inn.

Fordelen med å benytte to eller tre sammensatte ord samt en endelse på den siden man skal logge seg på forenkler det hele. Passord for HFS kan kan legges opp som:DetteErEtPassordFraHælevete_HFS. Viktig å ikke kjøre med samme passord over alt hvis uhellet skal være ute. Pass endelig på å benytte øæå i passordet av åpenbare årsaker.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det å bruke ord som passord, sammensatte eller ikke er vel bortimot det minst lure man kan gjøre.
Ord åpner for bruk av dictionary attacks og unngås følgelig som pesten.

".Kt!- 7N,?) PT_@1Ll=A&øU^g" er et typisk bra passord.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Class skrev:
Det å bruke ord som passord, sammensatte eller ikke er vel bortimot det minst lure man kan gjøre.
Ord åpner for bruk av dictionary attacks og unngås følgelig som pesten.

".Kt!- 7N,?) PT_@1Ll=A&øU^g" er et typisk bra passord.
Det nytter ikke å legge opp til et passord som er omtrent umulig å knaste inn. Put inn et tall i tillegg så er det et uberpassord. Mitt forslag er kurrant og gir følgende sikkerhet.

How Secure Is My Password?

It would take a desktop PC
About 32 sexdecillion years
to hack your password

Length: Long

Your password is over 16 characters long. It should be pretty safe.


Character Variety: Non-Standard Character

Your password contains a non-keyboard character. This should make it more secure.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Geir Kristiansen skrev:
Det nytter ikke å legge opp til et passord som er omtrent umulig å knaste inn.
Copy/paste evt. et program som 1Password er din venn ;)


Geir Kristiansen skrev:
Put inn et tall i tillegg så er det et uberpassord.
Ser du ikke tallene? :)


Geir Kristiansen skrev:
Mitt forslag er kurrant og gir følgende sikkerhet.

How Secure Is My Password?

It would take a desktop PC
About 32 sexdecillion years
to hack your password

Length: Long

Your password is over 16 characters long. It should be pretty safe.


Character Variety: Non-Standard Character

Your password contains a non-keyboard character. This should make it more secure.
De sikter til "brute force attack" antar jeg, om det ikke er en desktop PC fra 1986 :)
Programmet kjenner ikke igjen norske ord vil jeg tro og mener derfor passordet er sterkt.

Jeg kverulerer nå men jeg håper poenget når frem :)
 
Topp Bunn