Hush-Box til hjemmekinoen

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Skal gå i gang med hush-box prosjekt da jeg ønsker alle ulyder langt vekk fra kinoen... Har en relativt stillegående prosjektor (oppgitt til 22dB), men det er allikevel ikke helt akseptabelt lydnivå. Det blir en tett kasse som skal dempes maksimalt og ha en liten luke dekket med "prosjektorglass" i front. Den skal altså være tett mot lytterommet. Planen er å fjerne himlingen inne i kassen og lage en ventilasjonsløsning via gulvet i rommet over.

Er det noen her inne som har tips til slike løsninger mtp ventilasjonen?

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Jeg laget for noen år siden en hush box-løsning som funket veldig bra på en støyende InFocus 4805... Benyttet meg av en papst-vifte (mener jeg å huske, i alle fall en PC-vifte jeg koblet til trigger-utgangen på projektoren) som sugde den varme luften ut av boksen, mens bakluken var åpen for å sikre god nok lufttilstrømming. Brukte asfaltmatter for å dempe kassen innvendig.
Viktig at glasset er refleksjonsfritt, og Pilkington leverer slikt glass som du kan få ferdig tilskjært hos glassmestere.

Lykke til!

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Angående viftestyringen har jeg forstått det slik at det er best å koble via et rele og bruke en diode for å hindre feilfunksjon. Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal lage ventilasjonsløsningen. Vil helst legge noen rør slik at jeg får løftet luftinntaket og utluften litt fra gulvet, slik at ikke støv ol faller rett ned i boksen - og blir der...

Tenkte meg to rette rør (inn og ut) som stikker litt opp fra gulvet med mulighet for å montere vifte og en form for støvdeksel oppå. Er vel bare å kjøpe inn og improvisere etter beste evne, dersom ingen andre har noen konkrete tips..

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Har sett den linken og fått noe tips. Dette blir imidlertid ikke helt det samme, da kassen blir tett inn mot lytterommet og utluftingen skal foregå mot rommet over.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Da er jeg kommet godt i gang. Skåret ut himlingen og prøvemontert prosjektoren. Har kjøpt deler for ventilasjonssystemet, men er blitt litt betenkt på om det vil være tilstrekkelig. Har plan om å legge opp 100mm rør, en kanal for tilluft og en for utluft. Monterer en stillegående datavifte ved begge posisjoner. Noen som har en formening om det vil være tilstrekkelig utlufting for en boks som måler ca 60x60x80 og en varm prosjektor inni? Vil 12V triggeren på projektoren kunne drive disse dataviftene direkte eller bør det kobles opp med rele (har sett begge deler)?

Da jeg skal borre meg gjennom parketten i rommet over, bør løsningen være gjennomførbar...

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.194
Hei!

Hva med et radiatorkit som benyttes til vannkjøling av pc'er da?
Da trenger du bare å legge noen tynne slanger til naborommet.
Litt mikk blir det jo med dette også, men du slipper store inngrep i tak og vegger.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Har du en link til et slik radiatorkit?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Testet boxen for første gang i dag. Har ikke satt inn glasset foran linsa og ikke lyddempet innvendig. Allikevel demper 22mm MDF relativt bra for projektoren er nå tilnærmet lydløs, dvs jeg hører den ikke når det kun er vanlig bakgrunnsstøy i huset - uten lyd på anlegget! Fantastisk. :)

Allikevel er jeg blitt litt pysete når det gjelder gulvet i etasjen over.... Ventilene vil komme ut under sengen og ikke være sjenerende, men har allikevel fått litt kalde føtter. Utrolig irriterende å lage hull dersom ventileringen ikke er tilstrekkelig.. Lurer derfor på om jeg må ta pysevarianten og ventilere ut i rommet. Noen som vil anslå hvor mye lyd som slippes ut ved en slik løsning skissert under? Hva skal man i så fall dempe med i lydfellen?

Vedlegg

C

Cappuccino

Gjest
Vil bare understreke at det er viktig med ventilasjon.

Jeg var nettopp på et kurs i CEDIA regi og ble fortalt at en relativt fersk undersøkelse viser at 10% økning av temperatur/arbeidsforhold for projektor reduserer levetiden på lampen med hele 40% !

Topp Bunn