Dyr, jakt, våpen og fiske Hunder blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    1.568
    Torget vurderinger
    3
    Herlig!
    Her er husets frøken!⭐⭐⭐
    Hun er seks og et halv år gammel, men har ikke skjønt det helt selv!
    Så her er det en del galskap, og jeg digger det!😊 F63784D9-EEAE-4B2D-81AB-E6B476D57A35.jpeg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Fristende å be folk gjette. 😛

    Han er røffli 58% Rottweiler, 25% Bordeaux (Fransk mastiff), 8% Dogo canario, 8% Doberman
    Spennende! 🤗
    Hvordan responderer han på opdragelse?
    Burde ha et rimelig godt hode, i tillegg til potensiale for å bli stor …
    Vet du hvor store foreldrene er?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.604
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 856006
    Spennende regnestykke...
    🙈😆
    Lykke til med valpen. 🙂
    Klar over at det blir rundt 99% ja :D Så det er vel kanskje 8.5% av de minste da. Eller no. Moren er renraset Rottweiler, mens faren er litt komplisert, da foreldrene hans igjen (besteforeldrene da til min hund) er h.hv 100% Bordeaux hannhund, mens moren er Rottis, Doberman og Dogo, litt uklart på fordeling der. Så da kan du jo kontrollregne for meg. 😅

    Så han er jo da minst 50% rottis siden moren er renraset, og minst 25% Bordeaux siden bestefaren er 100%, og så er han enda litt mer rottis siden bestemoren er delvis rottis, og så er øh, resten Doberman og Dogo.

    Dette kan jo høres ut som en litt voldsom / rar miks, men alle hundene her untatt Doberman er samme gruppe (molossere), og selv Doberman har relativt like egenskaper.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.604
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! 🤗
    Hvordan responderer han på opdragelse?
    Burde ha et rimelig godt hode, i tillegg til potensiale for å bli stor …
    Vet du hvor store foreldrene er?
    Ja, han virker mentalt og fysisk sterk. Responderer på oppdragelse sier du? En hyggelig måte å si det på er vel at han virker veldig smart, av og til for smart for sitt eget beste. Tror han har fått med seg dette utdraget fra Bordeaux sin rasebeskrivelse hvertfall: "Man må være klar over at det er en nokså egenrådig hund. Den har helt klart en egen vilje for hva som er nødvendig, når dette bør skje, hvordan og i hvilket tempo." 🤪 Men neida, han blir en stor hund, så vi tar oppdragelsen på alvor.

    Han virker generelt veldig stabil og solid i gemyttet, og glad i folk. Spesielt sine egne men også tillitsfull ovenfor fremmede. Vi har også to katter som han enda ikke har spist (ser ut til at den ene katten som allerede var husets sjef har tenkt å fortsette med det).

    Mor er ca 45 og pappa 50+. Jeg håper han ikke blir noe særlig mer enn 50, men ser vi på vekstkurven så langt blir jeg ikke ekstremt overrasket om han nærmer seg 60kg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.450
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20220916_104200.jpg
    Her er Mattis. Han er 100 % Newfoundlandshund.
    Han har samme far som mine to jenter, altså halvsøsken, men de er mer enn 50 % i slekt for mødrene deres er kullsøstre. 🙈🤪😊
    Han er snart 4 år, ca 75 kg og ikke et gram for tjukk. Han er dessuten norsk Champion. 🙂
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Ja, han virker mentalt og fysisk sterk. Responderer på oppdragelse sier du? En hyggelig måte å si det på er vel at han virker veldig smart, av og til for smart for sitt eget beste. Tror han har fått med seg dette utdraget fra Bordeaux sin rasebeskrivelse hvertfall: "Man må være klar over at det er en nokså egenrådig hund. Den har helt klart en egen vilje for hva som er nødvendig, når dette bør skje, hvordan og i hvilket tempo." 🤪 Men neida, han blir en stor hund, så vi tar oppdragelsen på alvor.

    Han virker generelt veldig stabil og solid i gemyttet, og glad i folk. Spesielt sine egne men også tillitsfull ovenfor fremmede. Vi har også to katter som han enda ikke har spist (ser ut til at den ene katten som allerede var husets sjef har tenkt å fortsette med det).

    Mor er ca 45 og pappa 50+. Jeg håper han ikke blir noe særlig mer enn 50, men ser vi på vekstkurven så langt blir jeg ikke ekstremt overrasket om han nærmer seg 60kg.
    Hvor mye veier han nå?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.604
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye veier han nå?
    Har ikke veid på en liten stund nå siden det begynner å bli litt upraktisk å løfte han opp og stå på badevekta, må innom dyrlegen en dag for å veie :)

    Men da han var 4 måneder, så en knapp måned siden, veide han 21,5kg (veid på vekt hos dyrlegen). Så kanskje rundt 25kg nå da.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På dagens tur gikk vi til stallen/gården på Stovner her er det fritt gående høns, kalle anker geiter, griser. fin betende trening og være blant andre dyr.
    Denne her var interessant.
    20221008_125826.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppmuntrende å se alle de flotte bikkjene her. En av livets store gleder ved siden av hifi og musikk. Her er min beste venn Molly. 6 år, mellomschnauzer. 5134CE08-9055-49B6-8859-6C9FADAEA7B0.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.749
    Torget vurderinger
    23
    Hva med ny tråd... "hvilke hunder smaker best" 🤭😋
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Har truffet og kjenner en del s.k. hififreaker men vil ikke beskrive noen av dem som hunder. Østers ?

    Dr.E
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En episode som skjedde her igår kveld når samboer skulle gå tur.
    Nabo kjerringen har to bikkjer (typ løshunder fra sør Europa) som tidligere gått fritt utenfor huset våres og inn på gården har også skjedd, dette liker ikke våres i det hele tatt selvsagt og skyr disse som pesten, derfor må vi passe på så det ikke oppstår en konfrontasjon dem i mellom.
    Men igår så kom begge to løpende i full fart ut og rett opp i våres med en veldig aggresiv atferd, bet ikke men veldig truende. Samboer fikk kommet sig fra dem samtidlig som eier kom løpende og fikk dem med sig.
    Ikke ett ord om unnskyld bare forsvannt, samboer og våres hund meget stressede og redde så dem ville bare vekk. Idag så gikk samboer over og forklarte att dette er ikke akseptabelt i det hele tatt og ville ha en forklaring, til saken hør att hun er døv og bruker det som unskyld og dessutom mener det er vi som er slemme har ett ubehagligt beetende mot henne.
    Hade det vært jeg som gikk turen så hade nok den ene bikkja ivf fått sig känga :p
    Noen som har erfaring med lignende tilfeller?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    En episode som skjedde her igår kveld når samboer skulle gå tur.
    Nabo kjerringen har to bikkjer (typ løshunder fra sør Europa) som tidligere gått fritt utenfor huset våres og inn på gården har også skjedd, dette liker ikke våres i det hele tatt selvsagt og skyr disse som pesten, derfor må vi passe på så det ikke oppstår en konfrontasjon dem i mellom.
    Men igår så kom begge to løpende i full fart ut og rett opp i våres med en veldig aggresiv atferd, bet ikke men veldig truende. Samboer fikk kommet sig fra dem samtidlig som eier kom løpende og fikk dem med sig.
    Ikke ett ord om unnskyld bare forsvannt, samboer og våres hund meget stressede og redde så dem ville bare vekk. Idag så gikk samboer over og forklarte att dette er ikke akseptabelt i det hele tatt og ville ha en forklaring, til saken hør att hun er døv og bruker det som unskyld og dessutom mener det er vi som er slemme har ett ubehagligt beetende mot henne.
    Hade det vært jeg som gikk turen så hade nok den ene bikkja ivf fått sig känga :p
    Noen som har erfaring med lignende tilfeller?
    Ikke greit i det hele tatt.
    Enkelte hundeeiere er bare helt ubrukelige.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.737
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En episode som skjedde her igår kveld når samboer skulle gå tur.
    Nabo kjerringen har to bikkjer (typ løshunder fra sør Europa) som tidligere gått fritt utenfor huset våres og inn på gården har også skjedd, dette liker ikke våres i det hele tatt selvsagt og skyr disse som pesten, derfor må vi passe på så det ikke oppstår en konfrontasjon dem i mellom.
    Men igår så kom begge to løpende i full fart ut og rett opp i våres med en veldig aggresiv atferd, bet ikke men veldig truende. Samboer fikk kommet sig fra dem samtidlig som eier kom løpende og fikk dem med sig.
    Ikke ett ord om unnskyld bare forsvannt, samboer og våres hund meget stressede og redde så dem ville bare vekk. Idag så gikk samboer over og forklarte att dette er ikke akseptabelt i det hele tatt og ville ha en forklaring, til saken hør att hun er døv og bruker det som unskyld og dessutom mener det er vi som er slemme har ett ubehagligt beetende mot henne.
    Hade det vært jeg som gikk turen så hade nok den ene bikkja ivf fått sig känga :p
    Noen som har erfaring med lignende tilfeller?
    Absolutt ikke greit. Og løshunder fra Sør-Europa er i seg selv helt bak mål, der risikerer man å importere mye rart.

    Nå post-covid florerer det jo av omplasseringsdyr her hjemme, burde være unødvendig med import.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Absolutt ikke greit. Og løshunder fra Sør-Europa er i seg selv helt bak mål, der risikerer man å importere mye rart.

    Nå post-covid florerer det jo av omplasseringsdyr her hjemme, burde være unødvendig med import.
    Hun har haft div rare raser i mange år, har nok blitt med i bobilen hjem :rolleyes: 4st en periode noe som ligner på Vippet/gatuhjørne:unsure:
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Siden dette er en nabo KAN det være best å la dem ha en viss form for avklaring på egenhånd disse hundene. Altså å faktisk la dem finne ut av rang seg imellom uten innblanding av mennesker.
    Det sagt uten å vite hvaslags rase dere har og om det er veldig stor størrelsesforskjell etc.

    Når jeg med min jakthund drar på jakt med andre med andre hunder går det noen minutter til de har funnet sin plass i flokken. Min er underdanig men det har vært situasjoner med andre hunder som har virket veldig voldsomme der og da, men det er snakk om sekunder til en av hundene gir seg og etter det er det ro resten av helgen.
    Dere kjenner jo hundene deres best, men jeg hadde ikke blitt overrasket om disse hundene plutselig går fint sammen uten innblanding av stressede mennesker og en ingrediens som hundene kan finne på å skulle beskytte etc.


    mine to cents om hunder som bor tett og kansje fremstår som fiender.

    Et annet tips kan være å la dem spise feks en bit biff hver sammen utendørs.
    Dyr som spiser sammen blir ofte venner.

    Det at nabo ikke har kontroll på sine hunder som opptrer agressivt og lar dem løpe over til dere uten en form for avtale om et treff etc er uhørt og der har dere i mine lyne helt rett i å reagere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn