Dyr, jakt, våpen og fiske Hunder blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg har lurt litt på. Tror du Mor og Far kjenner igjen sitt avkom etter en viss tid? F.eks. Tror du at Far her kjenner igjen sin datter? Kjenner igjen som i at han vet det er familie. (Ref innlegget over)
    Mor kjenner igjen sine valper, men jeg tviler på at far kjenner igjen sin datter. Da må han eventuelt ha vært til stede mens valpene var små.

    Det er gjort eksperimenter på dette. To år gamle hunder gjenkjente og foretrakk sin mor, når de kunne velge mellom tepper hun hadde ligget på og tepper en lignende hund, uten familiebånd, hadde ligget på. Samme med moren, som brukte mer tid på å snuse på tepper egne valper/voksent avkom hadde ligget på, sammenlignet med tepper som andre valper/voksne hunder hadde ligget på. Samme når det gjelder direkte hund til hund interaksjoner, uten teppe.

    Hunder har ekstremt godt duftminne og lukten av mor blir ikke borte i hundens hode. Men valpene har med stor sannsynlighet ikke duftminne av sin far.

    Min datter og min hund var uadskillelige, til hun reiste utenlands. Hver gang hun kom hjem ble det et himla liv, inntil hun flyttet til Nepal. Der spiste hun helt annerledes mat og krydder enn hva hun hadde spist i Norge/England, og da hun kom hjem var hunden nærmest likeglad, til hennes skuffelse. Måtte tegne og forklare.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.538
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Hardingfele har helt rett.
    Voksne hunder kjenner igjen sin mor etter flere år.

    Likeledes kjenner mor også valpene etter at de er blitt store.
    Mor kan finne på å oppdra og tukte valpene sine etter at de er voksne.

    De kan også kjenne igjen sin oppdretter etter lang tid.
    En hund som nå nærmer seg 12 år i alder treffer jeg 3-4 ganger i året.
    Han er født hos meg, og var her til han var 9 uker.
    Han er superhappy hver gang han ser meg, og skiller tydelig på meg og andre folk når vi møtes.

    I tilfelle over med far og datter, så har de aldri sett hverandre tidligere.
    De har ingen relasjon betinget av slektskap som avspeiler seg i adferd/samhandling.
    Faren har heller aldri vært hjemme hos mor og valp, så det er ingen spor eller minner.
    Likevel var far veldig snill og hyggelig med valpen.:)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre ikke hund, men blitt forelsket i hundene til herren, husky er nydelig, men spes den Labrador?


    Mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    For mange hunder og eiere er dette årets verste dag med høye smell og tilhørende angst. Vår egen har aldri vært skuddredd men han liker ikke raketter og vi ser at han ikke trives når det står på som aller verst. Det hjelper å slite han skikkelig ut på forhånd samt ikke la han være alene. Vi er nettopp tilbake etter en god tur med tilhørende pinnelek i snøen for å trette han ut selv om det å trette ut en Jack ikke alltid er enkelt:

    fullsizeoutput_198d.jpg

    fullsizeoutput_198e.jpg

    -BB-
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Luna her, 1 år gammel Staffordshire Bull Terrier. Veldig fin frøken kraftplugg å ha i familien. Har selv vokst opp med hund, blant annet Lundehund som nevnes her i forrige innlegg, og det føles godt å ha en selv nå. Får reaksjoner på rasen rundt om, men sånt er forventet. Var selv motstander før jeg fikk kjennskap til rasen. Barnevennlig, energisk, oppvakt og lærevillig og veldig kjærlig hund.

    Frøkna her er noe større en rasestandard med sine 22 kilo, men så lenge det er mest muskler og lite fett så får det være greit. Ho er bare til glede og stilles ikke ut så da har det mindre betydning hvor "riktig" ho er.




    Mvh
    RoDa
    Litt rart i kveld at ikke en av oss skal sitte inne sammen med Luna når rakettene smeller.
    Ho ble bare 6 1/2 år.
    Var frisk og rask til ho en morgen var helt uttafor og sank sammen nedi veien når vi skulle gå tur.
    Rakk å ringe veterinær og hadde dem på tråden da ho sovna inn.

    Det har vært tyngre og mer trist enn jeg hadde forventet.
    Hadde ikke tenkt å ha flere hunder etter Luna, men er ikke like sikker på det lengre.

    Mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Takk for at du deler slike hendelser med oss andre til tross for at dem ikke er hyggelige. Kondolerer med tapet deres.

    -BB-
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Litt rart i kveld at ikke en av oss skal sitte inne sammen med Luna når rakettene smeller.
    Ho ble bare 6 1/2 år.
    Var frisk og rask til ho en morgen var helt uttafor og sank sammen nedi veien når vi skulle gå tur.
    Rakk å ringe veterinær og hadde dem på tråden da ho sovna inn.

    Det har vært tyngre og mer trist enn jeg hadde forventet.
    Hadde ikke tenkt å ha flere hunder etter Luna, men er ikke like sikker på det lengre.

    Mvh
    Trist! Helt klart det største minuset med å ha hund. Men for min del gjør alle plussene helt klart opp for det å miste dem. Jeg er på min tredje nå, og det blir nok flere så sant forholdene tillater det.

    Frode
     

    Vedlegg

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.781
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har gått over 20 år siden jeg hadde hund. Praktisk og lettvint uten! Men jeg savner hund, og nå har jeg press på meg fra de tre andre i huset så da er det vel bare et tidsspørsmål. [emoji38]
     
    2

    2xJ

    Gjest
    20161015_131735.jpg

    Illevill lever i beste velgående... og det er jeg veldig takknemlig for!! <3

    Første tispe jeg har ( som hund :cool: ) og var veldig skeptisk til det, men det har snudd seg, makan til fantastisk jente skal man lete lenge etter!!
    ALDRI sur og grinete, som andre tisper jeg har hatt :rolleyes: Overtok henne da hun var nettopp fylt seks år, og hun er nå snart 9 år.
    Vi hadde en fantastisk kjemi med engang vi møttes og på bilturen hjem (27mil) så var det ikke et eneste pip i bilen.. ingen ting siden heller.
    Ikke at det har noen betydning for meg sånn sett, men hun er høyt premiert både i Norge, Sverige og kåret til Danmarks beste Rottweiler på utstilling der.. så litt stas er det selvfølgelig, men som alle dere andre sier om deres hunder.. så er Illevill verdens beste hund !!!!!
    Kanskje tilogmed den beste jeg har hatt, Gucci, den første Rottisen jeg hadde har muligens fremdeles en litt større stjerne.. men helt uten betydning igrunn.....
    Om jeg skal si noe om dette med tap av hund, så er det noe av det værste jeg opplever!! Det og miste de hannpeisane jeg har hatt har vært et tyngre brudd enn dem tispene:cool:
    Gucci satt jeg hos veterinæren med... på gulvet. Hadde tatt ultralyd og funne mye veske i buken.. kreft.
    Satt og holdt rundt ham med begge henda og veterinær satte sprøyta oppi nakken rett på oppsia av mine hender.
    Kjenner den følelsen nå som jeg skriver dette.. og hver gang jeg tenker på den situasjonen...... TRIST som f......
    Brutalt og se kompisen min sovne og bli borte mellom henda mine.......

    Her er Gucci - GRAND OL'MAN !!! RIP (han har vært død i mange år allerede....)

    6_Gucci HFS2.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Illevill er er fantastisk navn for en Rottweiler.



    Dette er Ruffen, av våre tenåringssønner oppkalt etter verdens modigste sjøorm. Ruffen er en Cockapoo-bastard. Moren er Cockapoo (kryssing av Cocker Spaniel og Puddel), og faren er puddel, så han er 3/4 puddel og 1/4 cocker altså. Spretne 7 kilo god stemning som her uttrykker en forventning om noe.

    Kan forøvrig anbefale vincentjmusi på Instagram. Latterlig gode hundeportetter.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Her er Chanty’en vår (6år gammel korthåret BorderCollie) som gjør honnør for at jeg skal bli med ut å sparke fotball[emoji2]



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Syke barn har man erfaring med men ikke syk hund! har siden i mandags kveld/natt hatt løs avføring med hyppige turer ut og prøve få ut noe, natt mot torsdag kom det en slimaktig blodavføring, var hos vetrinær i går allmentilstand bra fikk en medisin med hjem, i natt begynnte det igjen veldig vondt når han prøver og gjøre fra sig skriker plagsomt liksom:p imorges fikk jeg se att i det som kom ut er det noe som ligner på rester av tre/kvist kanske noe slik som er på vei gjenom systemet?
    Skulle faste 24h, fikk nå kall ris med hakkede fiskeboller sammenblandet med lite kraft enligt vetrinær det gikk rett ner:)
    Noen som opplevd noe lignende mage problemer?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Syke barn har man erfaring med men ikke syk hund! har siden i mandags kveld/natt hatt løs avføring med hyppige turer ut og prøve få ut noe, natt mot torsdag kom det en slimaktig blodavføring, var hos vetrinær i går allmentilstand bra fikk en medisin med hjem, i natt begynnte det igjen veldig vondt når han prøver og gjøre fra sig skriker plagsomt liksom:p imorges fikk jeg se att i det som kom ut er det noe som ligner på rester av tre/kvist kanske noe slik som er på vei gjenom systemet?
    Skulle faste 24h, fikk nå kall ris med hakkede fiskeboller sammenblandet med lite kraft enligt vetrinær det gikk rett ner:)
    Noen som opplevd noe lignende mage problemer?
    Dette er opplevd flere ganger og det er slikt som skjer med nysgjerrige hunder som syntes det er spennende å tygge på pinner osv. Heldigvis for deg er det ikke det fryktelige mageviruset som herjet i sommer.

    Mvh
    BB
     

    Pluto666

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    27
    Antall liker
    23
    Sted
    westcoast
    Torget vurderinger
    1
    Hadde samme greia, hunden hadde spist store bein osv. , ble anbefalt renset parafin av tkr ( X vet)
    Funker veldig bra..
    Kjøpes på apoteket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn