Huldra 5 restaurering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.586
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OK - det ante meg... de boksene du ser på oversida er skjermbokser til spoler osv. De bør du la være. Du bør komme til mesteparten fra undersida... forløpig.
    Ta gjerne et bilde litt fra venstre bakfra, og fra undersida... det er flere titalls år siden jeg var borti denne sist... :) Og finn den 300mA sikringa som går til høyspenninga og sjekk den..

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Her er to bilder:

Jeg skal forsøke å få skrudd av bunnplaten nå, men må finne ut en god måte å stille den opp først.

IMG_0578.jpg
    IMG_0577.jpg

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Skal prøve å få skrudd den på nå og få målt de sikringene det er snakk om.

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Må spise litt og få meg en kaffi mens jeg tolker kobleskjema... ikke så lett å se likhetene mellom skjema og bildet, forstår at jeg er ganske grønn.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.586
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sikringa sitter på oversida av chassis rett ved siden av transformatoren.... :) "hovedsikringa" er ei termisk smeltesikring som er OK, siden du har gløding.....

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Ja, men på side 2 av tråden her har jeg fått kobleskjema av møffe der han har pekt ut noen svakheter. Det er disse jeg nå leter etter :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.419
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det er vel ikke noe kretskort på denne?
    Et "reir" med komponenter under chassis.
    Hvis du måler 260V over sikringen er den kaputt.

edit:
    Jeg så ikke alle bildene og de nyeste innleggene.

M

MORNING STAR

Gjest
    Her var det mye kvitrust gitt!
    Ikke pust inn støvet fra denne når du jobber, bruk ansiktsmaske.
    Den var sikkert på topp i sin bruk og samlet støv på 50 tallet og 60 tallet mens sovjeterne herjet som verst med atmosfæriske prøvesprenginger,og drysset giftig støv langs med norskekysten.
    Den "Hunts" lytten er garantert tørr, fjern den pr omgående før du går videre. Bygg inn nye lytter.

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Takk for tilbakemeldinger. Jeg er litt grønn på dette, så jeg vet ikke helt hva jeg skal ta tak i. Hva bør målingene mine vise når det gjelder spenning på høyttalerutganger? Kan det være en mulighet at det er høyttalerelementene som har kapitulert?

slaveole

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2007
    Antall liker
    2
    Skal jeg ikke måle 260v over den trege smeltesikringen som er på oversiden av forsterkeren like ved transformatoren?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.746
    Torget vurderinger
    4
    Skop utgangen så ser du om det er noe action der....

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.512
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Hej. Du har facitlisten for an dig. Komponentplacering har du jo herunder, vises i næste indlæg herfra....
    Du har fundet fejlen, eller en virkning heraf. Du måler 260volt over en sikring. BUM... Den er afbrudt, ellers vil du aldrig kunne måle et spændingsfald over den. Hoved sikring kan du godt glemme, du kan se at den er i orden. Der er lys i skala..?? Og glød i rør.
    årsagen til at sikringen til anodespændingen er "gået" er et for stort forbrug, der kan skyldes en kortsluttet katode elektrolyt. defekt ensretter, eller stor lækstrøm i div. gamle lade-og filter lytter.

Alle spændinger du vil måle skal foretages i forhold til stel. Den sorte ledning fra dit måleapparet skal have fat i Chassis....

Giv lyd, og god fornøjelse....

møfgfe

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn