Mobiltelefon og lesebrett Huawei

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
fant ingen egen tråd og lite info om Huawei, et relativt nytt telefonmerke på norsk marked. Noen som har erfaringer med disse?

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har gått fra å sikle på en iphone, til å ha eid en i et år, og er lei av at den er så låst og at iTunes er et ubrukelig program. Nå har jeg rippet alle cdene mine til FLAC, og kunne godt tenke meg å overføre de til telefonen, men da må det inn i iTunes og det er en smertefull dobbelprosess.

Rapporter om hvordan apple overvåker og lagrer alt om brukerne er ikke spesiellt tillitsvekkende heller. Men nei, jeg har ingen naive forestillinger om at det ikke skjer hos andre produsenter heller.

Så etter å ha lest denne testen om Huawei Ascend P1:
TEST: Huawei Ascend P1 - Amobil.no

fikk jeg litt lyst til å prøve den. Hadde fra før lyst på Samsung Galaxy s3, men etter rapporter om hvor dårlig den er som musikkavspiller, falt den bort.

Fra testen:
[h=4]"Knall musikktelefon[/h] Det følger med et sett øreplugger med Ascend P1, men som for telefoner flest er kvaliteten på proppene her heller tvilsom. Erstatter du øreproppene som følger med med et litt bedre sett ørepropper blir lyden en helt annen.
Du bør dessuten være obs på at Ascend P1 spiller relativt lavt i veldig mange hodetelefoner, Koss Porta Pro inkludert. Den spiller tilstrekkelig høyt med enkelte store hodetelefoner, og den gir ikke fra seg vreng eller ulyder på maks volum.
Skal du være sikker på at lyden blir høy nok bør du altså gå for ørepropper, eller prøve hodetelefonene du skal bruke med Ascend P1 før du kjøper dem.
Ascend P1 har god lydkvalitet på hodetelefonutgangen. Huawei har lagt ved to musikkspillere, der den ene er den vanlige innebygde Android-spilleren, mens den andre heter Musikk+ og er litt annerledes.
Musikk+ har færre innstillinger enn den vanlige musikkappen, men til gjengjeld gir den deg tilgang på lydforbedringen Dolby Mobile, og en visning som lar deg velge låt rett fra filsystemet på telefonen. Å velge låt fra filsystemet heller enn å velge fra en oversikt åpner for at du selv kan organisere innholdet ditt i mapper, og spille en hel mappe om gangen.
Du kan selvfølgelig også opprette spillelister i begge spillerne, hvis du vil.
Dolby Mobile-funksjonen fant vi ikke fryktelig stor verdi i. Ved hjelp av en rekke ulike forhåndsinnstillinger kan den fremheve deler av lydbildet. Vi synes ikke den tilfører noe særlig til lydkvaliteten. Trenger du å justere lydprofilen er det bedre å bruke den vanlige musikkspilleren der du har en skikkelig equalizer.
Uansett hvilken av de to musikkspillerne du velger er Ascend P1 en utmerket musikktelefon, forutsatt at du velger ørepropper eller hodetelefoner som passer til telefonen."


Noen som vil dele erfaringer?
 
C

cruiser

Gjest
Har hatt flere Huawi telefoner gjennom tidligere jobb og har aldri vært noe tull med dem, innmaten i disse telefonene deles i større eller mindre med sine konkurenter.
Forøvrig så sverger jo jeg til min 4s og med noen justeringer så er det fullt mulig å spille av flac via tredjeparts programvare. Fordelen med huawei og flere andre konkurenter er jo mulighetene for minnekort.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Min andre Huaw nå, ikke hatt noe problem med noen av de.
Sønn på 17 fikk sin Huaw. Asc for ett par dager siden, han er storfornøyd. Og han har jo hatt endel tlf opp igjennom :)

/jan
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Flott, godt å høre.

cruiser - hvilken app bruker du for å spille av FLAC på iphone?

Når jeg gikk fra Nokia til iPhone syntes jeg det var langt mer intuitivt og en mer naturlig måte å bruke en telefon på. Men nå er jeg lei av at de er så låst, så jeg har lyst til å bytte. Har ikke satt meg inn i android/iphone debatten i det hele tatt, er jo uansett enklest å finne ut av det selv hva man foretrekker.

Men - en iphone oppdateres til siste programvare uavhengig av hvilket nummer i rekken den er. Gjelder det samme android?
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har selv eid 3 huawei tlf 2 huawei u8800 titan di hadde jeg bare tull med inn og ut fra verksted 3 ganger så di fikk jeg pengene igjen for. Men huawei 8860 den siste jeg hadde var jeg ganske fornøyd med ikke noe tull med den. Men pr i dag har jeg htc sensation xl , men jeg har selv litt løst på huawei ascend p1 utrolig mye mobil for pengene. Men jeg har også sett xtz windows x8 er på vei og er litt nyskjerrig på hva som ligger under panseret på den.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Da har jeg hatt Huawei Ascend P1 i en uke og kan rapportere at det er mye for pengene, grei musikkavspiller og en helt ok telefon. Alt blir jo sammenlignet med min tidligere telefon, iPhone 4, med iOS 5, og den banker iPhone glatt.

- Når jeg fikk denne i hendene ble plutselig iPhone veldig gammelt.. iPhone 4 er jo en gammel modell, men med nyeste programvare. Og dessuten ser jo iPhonenes brukergrensesnitt temmelig likt ut, og temmelig gammelt. Denne veier mye mindre, har mye bedre skjerm og koster halvparten. Jeg var veldig applefan når jeg kjøpte iPhonen, men nå skjønner jeg ikke hva som fenger med apple. Å betale dobbelt så mye for noe som egentlig er nøyaktig det samme? For ja, det er forskjeller, men helt ærlig, etter en ukes bruk synes jeg apple og android er like dårlig på de samme tingene, og ellers har jeg følelsen av at android har mange flere muligheter og er mer frihet, samtidig som den er enklere å bruke enn iPhone.

- Tester på nettet skrøt av at den er så god som musikkavspiller. Vel, nivået ut står hele tiden på maks, det er ikke mye volum i denne saken. Har lastet ned en volum booster, som hjalp litt men ikke nok. Den kommer med to musikk apper, music+ og Play music. Play music har veldig bra lyd! Det er merkbar forskjell mellom disse to appene i lydkvalitet. music+ har eq-innstillinger som alle gjør lyden verre, det er det ikke på Play music. Dessverre er det music+ som kan styres fra standbyskjermen, slik at jeg må låse den opp om jeg skal skifte sang når jeg bruker Play music (eller er det noe jeg kan gjøre for å forandre dette?)

-Det er ingen tvil hvem som har inspirert innpakningen, fikk følelsen av å ha sett den før :D

- Jeg har ikke prøvd andre android telefoner, så dette blir en blanding av både android/huawei vs iphone, men jeg forstår ikke lenger hvorfor jeg skulle ha iPhone? Den er tung, ser gammel ut, er låst, tvinger deg til å bruke det møkkaprogrammet iTunes, spiller ikke FLAC og koster dobbelt så mye..

- Huaweis en suite programme HiSuite er merkelig tungvint, minner om Nokias ovisuite fra flere år tilbake. Den vil ikke la meg synke kontakter som ligger i HiSuite, kun fra e-mailkontoer, og vil ikke overføre FLAC. Akkurat som apple med andre ord. MEN, det er jo ikke noe problem, for det er bare å overføre FLAC i windows explorer, og i motsetning til apple hvor man må konvertere til en spesiell filtype og det må legges i en spesiell folder gjennom et spesifikt program, er det her bare å overføre musikkfilene til hvilken som helst mappe (ser det ut til. Samme hvor de har havnet har de dukket opp i musikkprogrammene), så oppdager telefonen det selv og spiller det av uten problemer.

Jeg liker telefonen godt, men i likhet med iPhone er det vanskelig å skrive feks innlegg på hifisentralen, e-mail og lignende. Tekstredigeringen på smart-telefoner er ikke skapt for en med større fingre enn ei 14 år gammel jente. Å markere et helt ord for eksempel tar en lite evighet. Å korrigere en feilskrevet bokstav er enklere enn med iPhone, men fortsatt for vanskelig.

Jeg fant frem min gamle Nokia 5140i i tilfelle Huaweien ble sendt tilbake innen angrefristen, men jeg beholder denne :)
 

Vedlegg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hehe, ja, kunne vanskelig sett mer likt ut.

Ang spionasje så er det neppe helt usannsynelig at kinesiske myndigheter har et "nært samarbeid" med kinesiske produsenter. Det får blir et problem for myndigheter/telebransjen. Tviler på at Huawei er mindre sikkert enn apple som det jo er dokumentert driver stortstilt innsamling av brukerdata (men, det gjør sikkert alle produsenter, vi blir overvåket i huet og ræva og jeg er ikke klar til å flytte opp på fjellet og kle på meg aluminiumsfoliehatt ennå, så jeg klarer meg med en liten dose nettvett enn så lenge).
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Fra testen på Dinside:
"Så før Ascend faller enda mer i pris, blir det vanskelig for oss å klistre "Anbefalt produkt" på en mobil med like mye minne som en rotte, og like mye volum som en mus."

Ellers blir jeg litt imponert over at det er et poeng den knuser iPhone 4 som kom i juli 2010 :)

 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Som jeg skrev var iphonen oppdatert til siste programvare, og kan du helt ærlig si at det er så mye forskjell mellom iphone 4 og 5?

minnet er ikke noe problem, siden dette ikke er en iphone tar den minnekort. Så denne har 32Gb minne, akkurat som min forrige iphone.
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Som jeg skrev var iphonen oppdatert til siste programvare, og kan du helt ærlig si at det er så mye forskjell mellom iphone 4 og 5?

minnet er ikke noe problem, siden dette ikke er en iphone tar den minnekort. Så denne har 32Gb minne, akkurat som min forrige iphone.
Nei, nesten ingen forskjell på 4 og 5 når man ikke liker Apple. For oss andre er den lettere, tynnere, større og bedre skjerm, kraftigere prosessor og mer arbeidsminne. Akkurat det som var nødvendig for å fortsatt være verdens mest brukervennlige mobil. Men det er altså bare for oss som liker iOS.

Ikke et vondt ord om Huawai. Her har de laget en flott kopi av kopien .. :)
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hehe, kopien av kopien av hvilken?

Jeg likte veldig godt iphone og apple generelt når jeg kjøpte iPhonen, var sikker på jeg skulle skaffe meg mac og aldri se tilbake. Men ett år med iPhone og iTunes var nok til å skjønne at apple er overpriset og gir deg ikke mer enn andre produsenter.

At man må være apple fanboy for å se at det er forskjeller mellom utgavene sier vel nettop at det ikke er så stor forskjell.

Og husk, jeg var apple fan helt til jeg levde med produktene deres..
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Hehe, kopien av kopien av hvilken?

Jeg likte veldig godt iphone og apple generelt når jeg kjøpte iPhonen, var sikker på jeg skulle skaffe meg mac og aldri se tilbake. Men ett år med iPhone og iTunes var nok til å skjønne at apple er overpriset og gir deg ikke mer enn andre produsenter.

At man må være apple fanboy for å se at det er forskjeller mellom utgavene sier vel nettop at det ikke er så stor forskjell.

Og husk, jeg var apple fan helt til jeg levde med produktene deres..
Og jeg har vært PC mann siden 1986. Apple var aldri i tankene. Fikk beskjed av sjefen i 2008 at vi måtte teste iPhone 3G og siden har jeg ikke vurdert noe annet for egen del. Vi har over 1100 brukere av mobiltelefoner der jeg jobber, og jeg sitter med innkjøpsansvaret for telefoner. Inntil for litt siden kunne brukerne velge helt fritt, men det var overhodet ingen tvil om hvilken telefon som var mest populær. Dette er brukere som har helt andre fagfelt enn PC, MAC eller telefoner så her går det utelukkende på brukeropplevelse og hva folk blir fornøyd med. Vi har mange hundre iPhone brukere, og svært få av disse velger noe annet når de skal bytte. Dette som da kalles "Apple fanboy" er jo egentlig bare lassevis med fornøyde brukere i absolutt alle alderklasser. Selv er jeg vel også godt over alderen at jeg kan kalles "boy".

Nå bør ikke noen være overrasket over at Apple ikke endret mye på en telefon som er så populær. Større skjem og vesentlig raskere (dobbelt så rask som 4G?) innmat i en lettere og tynnere telefon er mer enn nok. Brukerne har ikke akkurat gitt uttrykk for at de ønsker en helt annen telefon, og en iPhone er fortsatt en iPhone selv når det er nr 5. Og takk for det.

Har ellers fått beskjed fra vår leverandør av telefoner at mange yngre ikke lenger vil ha iPhone. Rett og slett fordi de vil ikke ha samme telefon som foreldrene sine :p Det er en litt morsom problemstilling for Apple.

Når det gjelder kopier, så er vel Samsung kopien, og da må Huawai være kopi av kopien. De er forskrekkelig gode på å kopiere disse kineserne, men de er vel ikke mest kjent for kvaliteten på det de produserer for egen regning. Noe også Telenor har opplevd med Huawai utstyret som er montert i telenettet. I følge uoffisiell rykter fra montører er det vesentlig mer feil på dette enn på Ericsson utstyr de har brukt før. Det kan jo bli spennende for oss som er kunder.

Men for all del, du kan jo bytte Huawai telefon hvert år og slippe rimeligere fra det enn å bytte iPhone annet hvert år. Og er man fornøyd, så er jo det det viktigste :)
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Nå bør ikke noen være overrasket over at Apple ikke endret mye på en telefon som er så populær. Større skjem og vesentlig raskere (dobbelt så rask som 4G?) innmat i en lettere og tynnere telefon er mer enn nok. Brukerne har ikke akkurat gitt uttrykk for at de ønsker en helt annen telefon, og en iPhone er fortsatt en iPhone selv når det er nr 5. Og takk for det.
Men du kommenterte jo sammenligningen av en ny telefon mot en iphone fra 2010 lenger oppe i tråden? Da var ikke sammenligningen så feil alikevel da? Hva vil du bestemme deg for?

"Fanboy" er kun et uttryk, jeg er nok også over alderen guttevalp, men innrømmer at jeg var apple fanboy tidligere :)
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Men du kommenterte jo sammenligningen av en ny telefon mot en iphone fra 2010 lenger oppe i tråden? Da var ikke sammenligningen så feil alikevel da? Hva vil du bestemme deg for?

"Fanboy" er kun et uttryk, jeg er nok også over alderen guttevalp, men innrømmer at jeg var apple fanboy tidligere :)
De har gjort de forbedringene de kan gjøre uten å fjerne det som gjør en iPhone til en iPhone. Små endringer for de som ikke bryr seg og store for dem som gjør det.
 
Topp Bunn