http://getbettersound.com/

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
noen som kjenner til denne: "Get Better Sound" av Jim Smith? Virker som seriøse greier.....men hvem vet...

Er det evt andre bøker som kan anbefales?

- Brum

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Brum skrev:
Hei,
noen som kjenner til denne: "Get Better Sound" av Jim Smith? Virker som seriøse greier.....men hvem vet...

Er det evt andre bøker som kan anbefales?

- Brum
Anbefales

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Boken burde være påbudt lesing for enhver audiofil. Her finner du svar på det meste du kan lure på om hifi.
Selv om den inneholder slike kjetterske påstander som at du skal stole på ørene dine! ;D

Men forfatteren er ingen hvem som helst..
http://getbettersound.com/about.html

The bottom line? Jim discovered that most audiophiles are only getting about half of the performance potential from their systems. Buying the best components but not getting the critical other half of their available performance is such a waste. Jim found that this lack of ultimate performance transcended the relative quality of the components in systems. It seems to be an unfortunate consequence in systems at all price points and performance capabilities.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.633
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg synes det er mye nyttig i den boken. Mye av det er velkjent for litt garvede hifi-folk, men likevel nyttig. En del ting er litt kontroversielt, men basert på solid erfaring og god argumentasjon. Jeg har ikke funnet noen spor av "snake oil" i den, men har vel mest bladd gjennom den og nikket gjenkjennende på en del steder, tenkt at "det der passer ikke hos meg" på en del andre steder, og tenkt "hmm, kan det der stemme?" på enda noen steder. Har ikke testet ut alle rådene i praksis, og kommer vel ikke til å gjøre det heller.

Diverse andre boktips ble samlet i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38181.0

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En del snake-oil spør du meg, men det er mange gode tips og den kan anbefales. Den er dessuten lettlest. Kan ikke akkurat si det om Master Handbook of Acoustics. Sisnevnte er for min del utfordrende å lese på engelsk.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Syns det var interessant påstanden om hva som er det absolutt viktigste parametre for god lyd.
Nemlig jevn frekvensgang mellom 192 og 384Hz. Og hvilke konsekvenser det motsatte har, i følge Jim.
Hvis dette skal tas for god fisk, så forklarer det meg ganske mye om de forskjellene jeg opplever hjemme akkurat nå. Og hvorfor det er så stor forskjell i gengivelsen på høyttalerparene mine.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Bra bok skrevet av en seriøs aktør.
Noe snake-oil og (hokus-pokus)triks for de som liker det, og noe med bedre dokumentasjon for oss som trenger det :)
Litt for alle "leire" altså.
MEN det er et stort MEN som er verdt å nevne (og advare evnt kjøpere av boka)
Jim Smith er så lei av folk som bare kjøper nytt og dyrere utstyr hele tiden, og som tror DET er veien til bedre lyd ;D

Topp Bunn