HTPC vs DVD spiller - bilde/Lyd?

kimber

Medlem
Ble medlem
23.02.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hvor bra er bilde og lyd på en HTPC sammenlignet med en dedikert DVD spiller i 15000 kroners klassen?

Noen erfaringer eller synpunkter??

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Er vel kanskje ikke den beste til å svare ettersom jeg ikke har en DVD spiller...

Men jeg har ikke sett så bra bilde fra en stasjonær DVD spiller som jeg får fra min PC, men de DVD spillerne jeg har sett i 15000 kroners klassen begynner å trekke på årene. Jeg har et ATI X850 xt pe kort og dagens nyeste er nok enda bedre (x1xxx/Avivo). Bruker Cyberlink PowerDVD.

Kortet har komponent og DVI inn-utgang og jeg tenkte jeg skulle teste det ut på prosjektorer snart. Kan komme med en liten tilbakemelding da, ellers er det på en stor CRT skjerm jeg ser DVD.

U

utgatt19288

Gjest
Enig med OKA - Sist jeg sammenlignet var med en eldre Meridian DVD spiller i 5xx serien. Dette var lett match for en HTPC.

Nå skal det sies at en HTPC med dagens krav til god ytelse fort kommer opp i 15000 kr inkl lydkort av god kvalitet - da er den også rimelig stillegående.

HTPC bør minimum være P4 3Ghz - GeForce 6/7 serien osv for å få fullt utbytte av ffdshow enten i TT eller ZP.
HTPC gir en skarpt bilde og flott bilde - ulempen er at det kan hakke.......

Jeg bruker HTPC mot CRT - men mitt valg er ikke utelukkende basert på bilde kvalitet men også den fleksibilitet mht å streame filmer fra icanal (faktisk grei kvalitet), laster ned og lagrer HD filmer i 720p og 1080i, vise TV osv....

Mvh

N

nb

Gjest
Om du ser på hva du får for la oss si 15-20 kilokroner til PC og ekstern DA-konverter kontra en standalone CD/DVD-spiller, så er prisene på CD/DVD-spillere smått absurde spør du meg. I tillegg er en PC relativt greit oppgraderbar etter hvert som nye greier dukker opp. I tillegg kan man bruke en PC til mye annet.

Men om man skal ha det optimalt, er det nok en viss brukerterskel og mye å sette seg inni, samt at noen vil finne det upraktisk å forholde seg til en PC, men derom er nok meningene delte.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Om du ser på hva du får for la oss si 15-20 kilokroner til PC og ekstern DA-konverter kontra en standalone CD/DVD-spiller, så er prisene på CD/DVD-spillere smått absurde spør du meg. I tillegg er en PC relativt greit oppgraderbar etter hvert som nye greier dukker opp. I tillegg kan man bruke en PC til mye annet.

Men om man skal ha det optimalt, er det nok en viss brukerterskel og mye å sette seg inni, samt at noen vil finne det upraktisk å forholde seg til en PC, men derom er nok meningene delte.
Hei,

Jeg er usikker selv siden jeg kjenner lite til HTPC.

Imidlertid så har jeg nettopp kjøpt denon a1xv og når jeg leser specen på denne så tror jeg at du skal litt av en pc for å konkurere når det gjelder bilde/lyd.

Tror neppe man skal sammenligne så mye med gamle dvd spillere, her har utviklingen på samme måte som i data verden gått med rasende fart de siste årene.

Mvh
Geir :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg er usikker selv siden jeg kjenner lite til HTPC.

Imidlertid så har jeg nettopp kjøpt denon a1xv og når jeg leser specen på denne så tror jeg at du skal litt av en pc for å konkurere når det gjelder bilde/lyd.

Tror neppe man skal sammenligne så mye med gamle dvd spillere, her har utviklingen på samme måte som i data verden gått med rasende fart de siste årene.

Mvh
Hei!
Dårlig gjort å gjøre meg oppmerksom på denne ;D
Ble jo litt svimmel bare av å lese om den ;)
Hmmmmm!
Ikke pent gjort :mad:
Har du sjøl hatt anledning til noen sammenlikning, har du f.eks. kanskje (muligens) hatt denon 2900 som jeg har ::)
Og jeg som hadde tenkt å roe meg for en stund.
Testet noe sted?
Hvordan er den som ren cdspiller?

Mvh.KW

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei!
Dårlig gjort å gjøre meg oppmerksom på denne ;D
Ble jo litt svimmel bare av å lese om den ;)
Hmmmmm!
Ikke pent gjort :mad:
Har du sjøl hatt anledning til noen sammenlikning, har du f.eks. kanskje (muligens) hatt denon 2900 som jeg har ::)
Og jeg som hadde tenkt å roe meg for en stund.
Testet noe sted?
Hvordan er den som ren cdspiller?

Mvh.KW
Hei KW,

Jeg refererer kun til specen og tester for øyeblikket.
Den er på vei hjem nå, og kommer vel hjem sånn noenlunde samtidig som jeg kommer hjem i slutten av uka.

Som ren cd spiller så mener de i engelske magasiner at den skal kunne konkurrere med spillere til 1000 GBP +
Imidlertid så er det vel bilde delen som skulle være superb på denne spilleren.

For min del så er det slett ikke sikker at det blir en billig opplevelse, min pioneer har ikke hdmi (503HDE) og det har jeg heller ikke på prosjektoren :-/, spørs hvor lenge det går før jeg må gå til innkjøp av noe "nytt" her også.

For øyeblikket så bruker jeg en arcam dv88, og har kun hatt en gammel denon tidligere, den står i dag på gutterommet og har fungert bra.

Skal sende deg noen ord etter at jeg har fått testet den.

Søker du på a1xv review på nettet så ligger det en test fra homecinemachoice
Videre er det flere andre magasiner som har testet den i UK med samme resulutat.

Gleder meg til å få den i hus :)

Mvh

U

utgatt19288

Gjest
spec meg her og spec meg der.... ;)

En DVD spiller er en ren hardware basert løsning - HTPC er integrasjon mellom HW og SW som kan gi en formidabel synergi effekt.
Kan man sammenligne spec på en HTPC med SW for santidsprosessering av video og en DVD spiller?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
spec meg her og spec meg der.... ;)

En DVD spiller er en ren hardware basert løsning - HTPC er integrasjon mellom HW og SW som kan gi en formidabel synergi effekt.
Kan man sammenligne spec på en HTPC med SW for santidsprosessering av video og en DVD spiller?

Hei,

Nå er det ikke meg som har bedt om en sammenligning, og gir vel i mitt svar utrykk for at jeg ikke kjenner så godt til en HTPC.
Jeg utaler meg kun hva jeg vil tro er gjeldene for lyd og bilde delen.

Ville bli forundret hvis en pc per i dag gir et bedre bilde en hva den nye denonen gir.
For meg er ikke lyd delen det viktigeste, jeg bruker selv en dCS rigg for dette i en annen stue som jeg fra tid til annen kan legge inn ny software hvis det skulle komme noe nytt på markeded.
Muligens er dette produktet innerst inne en HTPC, ikke vet jeg.

Skulle man fått til en seriøs sammenligning på dette så måtte det nesten blitt foretatt en skikkelig test i et anerkjent magasin, her blir det stort sett meninger og ytringer fra personer som ikke har prøvd begge deler,(inklusiv meg selv) men ellers har sterke meninger om sin egen overbevisning.

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Så,så Baard ;D Ikke ta fra oss "drømmere" gleden nå da.
Jeg har forsåvidt fått noe nytt å tenke på (eller drømme om)
Jeg har jo ikke HDMI utgang og vet at det er en forbedring med.
GFE har ikke HDMI inngang, så han har også noe å drømme om ;D
særlig etter at han får noe som har HDMI utgang ::)
;D

Mvh.KW

U

utgatt19288

Gjest
Skulle man fått til en seriøs sammenligning på dette så måtte det nesten blitt foretatt en skikkelig test i et anerkjent magasin, her blir det stort sett meninger og ytringer fra personer som ikke har prøvd begge deler,(inklusiv meg selv) men ellers har sterke meninger om sin egen overbevisning.

Mvh
Geir og KW :)

Det er riktig som det blir påpekt her - det er for mange "useriøse" sammenligninger . Og de magasinene som har bilde på agendaen er jo helt fraværende med å sammenligne ulike kombinasjoner  - sikkert i mangel på kompetanse.

Kan bare prate ut fra mitt eget beskjedne anlegg og ikke minst oppsettet til min gode venn og nabo - Erik.

Erik har i eie noe som sjeldent som en Barco 909 - det ypperste av projektorer. Slike CRT støtter sjeldent DVI/HDMI interface direkte. Det blir analog overføring  via RGBVH over BNC plugger. Til å drive dette monstret brukes HTPC og Meridian DVD G91.

Sammenligner man de analoge utgangene fra PC/skjermkort opp mot Meridian G91 – blir dette rått spill i favør til HTPC.  Men dette blir en useriøs sammenligning  fordi HDMI utgangen fra DVD spilleren blir ikke testet  pga. inkompabilitet mot Barco – støtter ikke digitaloverføring

Dette kan man komme rundt ved hjelp av scalere som konv fra HDMI til RGBVH. Gode scalere som f. Eks Crystalio og Lumagen er svindyre rundt 50k. Mulig dette kan være saliggjørende men ”våre” kilder som vi støtter oss på når det gjelder å få best bilde fram til en Barco 909 framholder fremdeles HTPC om det enste saliggjørende når vi snakker om kvalitet. Brukervennlighet er ikke tema.

Eller så er det interessant å følge med på denne strengen på Avforum
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=29516

Som dere ser så er problemstillingen sammensatt ,og det flere muligheter enn bare DVD vs. HTPC.

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
hmmm.... er ikke så lett å bli klok å denne tråden....

Forøverig så leste jeg en artikkel på et annet nett sted, hvor jeg antar at de hadde testet HTPC kontra DVD-spiller. Konklusjon der var at nye dvd-spillere hadde tatt igjen HTPC når det gjalt lyd og bilde......

U

utgatt19288

Gjest
hmmm.... er ikke så lett å bli klok å denne tråden....
Enig med observasjonene - men det gjenspeiler det faktum at få vet, eller har foretatt reelle sammenligninger. Men det er mange som oppfattninger om hva som er best uten å ha egen erfaring.

Men hensikten med tråden var prisverdig - hva gir best bilde til en 9 tommers CRT?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Den tråden som det ble linket til fra avforum hadde et innspill mellom ATi og Nvidia. Der ble det henvist til en test. Ville bare gjøre oppmerksom på at ATi ved cat 5.13 og senere (driver altså) har fått utnyttet mye mer av potensialtet i Avivo og er fremdeles best i klassen.

Topp Bunn