HT for ødelagte ører

Aalstad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Jeg er enda ikke helt ferdig med mitt pågående prosjekt, og har allerede neste prosjekt i tankene!
Jeg vil gjerne lage et par høyttalere til min far. Han har imidlertid en hørselskade fra sin tid i militæret.
Han hører høye frekvenser dårlig, og da særlig i området rundt frekvensen(e) for et geværskudd.

Jeg har bedt han dra til en hørsellege og få en utskrift av hørseltesten sin. Da får han med seg en kurve som viser hvilke frekvenser som er skadet og i hvilket omfang.

I teorien skal jeg da klare å sette sammen en relativt enkel 2/2,5-veis høyttaler og tilpasse filteret til å lage en frekvensrespons som er så nærme som mulig en speilvending av hørseltestkurven. Prinsippet er det samme som et høreapparat.

Jeg vil ha to delefiltre i høyttaleren, og en bryter på baksiden av høyttaleren, slik at man med et knappetrykk kan bytte fra kompensert lyd til flat respons.

Har det blitt gjort noe liknende før av noen her?


Andreas
 
C

Cyber

Gjest
Ja, du bør jo kunne kjøpe en Behringer eller annen EQ og tweake deg frem til god respons via REQ f.eks.?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enig. Lag heller en HT med flat respons og sett inn en rimelig Behringer EQ på signalet.

Tror nok det er vanskelig å lage en passivt delefilter med berg- og dalbane kurve.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.423
Antall liker
3.541
Sted
Sunnmøre
Dette får meg til å tenkja på artikkelen "Listening and Hearing" av Roger Russell (http://www.roger-russell.com/hearing/hearing.htm), der han mellom anna har lagt ut kurver over korleis høyrsla normalt vert svekt med alderen - sjølvsagt ikkje linært over frekvensområdet.

Er det ikkje eit problem at far din (med mindre han bruker høyreapparat til dagleg) faktisk er vane med ei "lydverd" der "geverskotsfrekvensen" er fråverande, og at lyd gjennom slike høgtalarar vil framstå som unaturleg? Dersom svaret er "nei", burde me ikkje alle korrigera lyden ikkje berre for rommet (slik somme gjer), men for høyrsla vår?

Uansett, utruleg kult prosjekt, tykkjer eg. Eg veit ingenting om det er lurast å løysa det med ht-design eller EQ.
 

Aalstad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Jeg har også vært inne på den tanken vagstol. Vil han oppleve lyden som unormal fordi han er vant til å ikke høre dem? Det er et vanskelig spørsmål som jeg nok ikke får svar på før han selv kan svare.

Han bruker ikke høreapparat i dag, men han kompenserer allerede nå for sin manglende hørsel ved å skru av bass og skru opp diskant på tv og musikk.

Mulig det er enklere å få til en kurvet frekvensrespons med en EQ. Jeg venter med den avgjørelsen til resultatet fra hørseltesten kommer.

Er jeg riktig heldig så vil hørselen hans være svekket med tilnærmet et visst antall dB pr oktav med en distiktiv dipp rundt frekvensen for geværskudd. Hvis det er tilfellet kan jeg lage en høyttaler med to diskantelementer, hvor det ene elementet jobber opp til og med skuddet og det andre elementet jobbet fra og med skuddet slik at de overlapper i det området på grafen som er mest skadet...

Hvor mye koster en helt OK EQ til dette formålet? Det med eq kan jo kanskje spare meg for både tid og penger hvis jeg allikevel må ut med dobbelt opp med elementer og delefilterkomponenter til disse...

EDIT: Jeg trenger jo en modell med mange bånd og mulighet til å ha en opp-/nedjusteringsdifferanse på kanskje 30dB...

Andreas
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.423
Antall liker
3.541
Sted
Sunnmøre
Eg har allereie bede om å få e-postvarsel ved nye innlegg i denne tråden, eg tykkjer han motiverer ganske mange spanande spørsmål (diverre er eg så inkompetent at eg er til liten nytte i design-spørsmåla dine :-[ )

Eitt til:

Etter det kan skjøna, er det vanleg at slike skadar er ulike for kvart øyra, altså at høyrsla er vesentleg meir redusert på det eine enn på det hitt?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Aalstad skrev:
...
Hvor mye koster en helt OK EQ til dette formålet? Det med eq kan jo kanskje spare meg for både tid og penger hvis jeg allikevel må ut med dobbelt opp med elementer og delefilterkomponenter til disse...

EDIT: Jeg trenger jo en modell med mange bånd og mulighet til å ha en opp-/nedjusteringsdifferanse på kanskje 30dB...
...
Jeg tipper en parametrisk EQ med 2-3bånd+ flankekontroll vil være mer enn tilstrekkelig får å korrigere for en evt to enkelt(e) hørselskade(r). Gode analoge parametriske EQer kan desverre være ganske dyre ... ProLyd har en dual monosak fra Avalon til ca 31K kr. Rent eksperimentelt (dvs for å sjekke ut om dette er veien å gå) kan du evt. vurdere noen billige digitale EQer fra f.eks. Alto eller Behringer .

mvh
KJ
 

The Maestro

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
;D Heisann Aalstad ja dette var ett intresant konsept , Jeg vett ikke helt hvordan det er med hørselen til far din, :) men jeg var da inne selv på en omfattende hørsels test for noen år tilbake i forbindelse med sjø mønstring.
:)
Fikk da vite at jeg hadde en 20 db dipp i 4,5 - 5,5 Khz området å det rare var jo da at såvidt jeg husker så var det bare noen få db på høyre øre mens det da var snakk om 20 db på det venstre.
Man skulle nesten tro at jeg ville miste noe sereo i mellomtonen da, men jeg kan ærlig si at jeg ikke har merket noe da, nå skal det jo sies at hi-fi interessen har kommet gradvis mange år etter denne hørselstesten
men jeg merker ikke noe til det da
men det er vel gjerne så at diskant hørselen forsvinner mer med alderen kansje hva vett jeg
men jeg tror kamerater å sånn gjerne hadde merket om jeg hadde hatt en 20 db peak i mellomtone på anlegget der hjemme
:)
Jeg vil også ha det til å huske at vi i militæret læret at AG3 Skudd støy ville skade hørselen på nettop mellomtone området vil ha det til at det i militæret da ble nevnt 5 - 9 Khz
Men du får jo se når Far din da får denne testen på papir å greier Kan jo bli intresant det
:)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Først og fremst vil jeg bare påpeke at 5-9khz ikke har noe som helst med mellomtone og gjøre..........

Men dette er en veldig interessant problemstilling.
I utgangspunktet tror jeg at en full kompensering for hørselskaden ikke er hva faren din vil oppfatte som "hifi".
Hjernen vår har en ufattelig evne til å kompensere for sansefeil, og derfor tror jeg eq er veien å gå i første omgang. Og når du spør om en OK eq, og i tillegg har faren din en hørselskade, tror jeg ikke du har brukt for noen dyr highend analog sak.
En digital billig sak er selvfølgelig en løsning, men for vanlig dødelige "radiolyttere" uten opptrente gullører vil en helt vanlig analog eq gjøre susen. Du finner nok en på bruktmarkedet for en veldig grei pris, og så får du testet litt og får erfaring med om eq gir ønsket effekt, hvor smalt bånd du faktisk trenger, og hvor mye du må kompensere.
+/- 30dB er voldsomt mye, +/-12dB er antagelig mer enn nok.

Når du får litt peil på frekvensresponsen du er ute etter kan du jo forsøke å lage delefilteret deretter.
Jeg tipper at problemet ligger lavere i frekvens enn du tror. Så om du kan legge delefrekvensen mellom diskant og mellomtone i problemområdet burde det jo kunne løses uten altfor store mengder komponenter i filteret.
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Et par Yamaha ns-10 kunne kansje være noe? De har en peak rundt 2.5khz som ofte blir litt i meste laget for vanlige folk.
 
Topp Bunn