Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-class !!

B

Back_Door

Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Dog, kan man ta dette utsagn som en indikasjon på at forsterkerteknologien ikke er kommet særlig langt i 2006. Hvis vi er enigi at en forsterkers oppgave kun burde være å forsterke det innkomne signal, uten å legge til støy og forvrengning, og forøvrig uten å legge til eller trekke fra noe. Bare lurer.. ;)
Et anleggs evne til å formidle musikk, er beroende på helheten i den totale matching. Hadde noen foreslått en "shootout" mellom cd-spiller og vinyl, ville vi fått samme problematikk som i forslaget vedrørende klasse A og D.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Et anleggs evne til å formidle musikk, er beroende på helheten i den totale matching. Hadde noen foreslått en "shootout" mellom cd-spiller og vinyl, ville vi fått samme problematikk som i forslaget vedrørende klasse A og D.
Men da er det vel et faktum at forsterkerteknologien har en lang vei å gå. For det beste var jo å at alle satt med en forsterker som kun forsterket signalene, på den måten hadde man hatt en variabel mindre, og veien til god lyd hadde blitt enklere.
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Men da er det vel et faktum at forsterkerteknologien  har en lang vei å gå. For det beste var jo å at alle satt med en forsterker som kun forsterket signalene, på den måten hadde man hatt en variabel mindre, og veien til god lyd hadde blitt enklere.
Markedet vil alltid være tilpasset kundene. Det er jo et faktum at mange ønsker forsterkere med en personlig lydsignatur.Det er f.eks. mange som ikke ønsker nøytral lyd.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Hva med å la hver leverandør velge ett oppsett hver, så prøves begge typer forsterker i begge oppsett.
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Hva med å la hver leverandør velge ett oppsett hver, så prøves begge typer forsterker i begge oppsett.
Ville det hatt noen personlig verdi for deg å vite at f.eks 65% av de besøkende på en messe foretrakk lyden i oppsett A i forhold til oppsett B?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Markedet vil alltid være tilpasset kundene. Det er jo et faktum at mange ønsker forsterkere med en personlig lydsignatur.Det er f.eks. mange som ikke ønsker nøytral lyd.
Hadde alle disse folka som egentlig ikke ønsker nøytral lyd kunnet tonet flagg her på sentralen, da hadde det noen ganger blitt litt greiere å debattert. ;) (Men kanskje de ikke er bevisst på dette, de tror de ønsker nøytral lyd, men i realiteten ikke)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Vet ikke om du kanskje misforstod. Jeg mente at både Klasse A og D forsterkeren skulle testet opp mot hverandre i begge oppsettene. Det vil selvfølgelig ikke gi et gyldig svar på hvilken type teknologi som er best, men det vil ihvertfall gi ett bedre svar enn å bare bruke ett oppsett.
At også leverandørene da kan velge ut det anlegget som de selv mener gir en god synergi med akkurat deres forsterker gjør det i mine øyne enda mer interessant.
Var bare ett forslag, så ro deg helt ned Back Door ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Vet ikke om du kanskje misforstod. Jeg mente at både Klasse A og D forsterkeren skulle testet opp mot hverandre i begge oppsettene. Det vil selvfølgelig ikke gi et gyldig svar på hvilken type teknologi som er best, men det vil ihvertfall gi ett bedre svar enn å bare bruke ett oppsett.
At også leverandørene da kan velge ut det anlegget som de selv mener gir en god synergi med akkurat deres forsterker gjør det i mine øyne enda mer interessant.
Var bare ett forslag, så ro deg helt ned Back Door ;)
Var jeg litt for rask ::)
Ok, det du mente var i alle fall bedre enn det jeg svarte ut fra ;)
Har du forresten mistanke om at jeg ikke er rolig ??? ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Har du forresten mistanke om at jeg ikke er rolig ??? ;D

;D ;D No comment
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Joda, jeg er helt enig i hva en forsterker skal gjøre...men ser at folk her veldig fort henger seg opp i ulik last og impedansekurver, forsøker bare å få alle lykkelige! ;D

Jeg gir egentlig faen, har stor tro på klasse D(men har selv valgt A/B enn så lenge) - og tror de blir bedre og bedre og kommer til å spille fletta av støyende klasse A trinn om ikke så lenge....

Så 2 oppsett rundt hver sin amp med musikken i fokus(så avsløres både lydnerdene og ingeniørene - for musikk er det ikke mange av dem som skjønner noe av ;D) var mitt bidrag. Selv skal jeg ikke på messen :D

O.
Dog, kan man ta dette utsagn som en indikasjon på at forsterkerteknologien ikke er kommet særlig langt i 2006. Hvis vi er enigi at en forsterkers oppgave kun burde være å forsterke det innkomne signal, uten å legge til støy og forvrengning, og forøvrig uten å legge til eller trekke fra noe. Bare lurer.. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Hadde alle disse folka som egentlig ikke ønsker nøytral lyd kunnet tonet flagg her på sentralen, da hadde det noen ganger blitt litt greiere å debattert. ;) (Men kanskje de ikke er bevisst på dette, de tror de ønsker nøytral lyd, men i realiteten ikke)
Da kan du vel fortelle meg hva som er nøytral lyd, jeg vet ikke hva dette er da jeg ikke har noen referanse fra studio og matertaper og hvordan dette gjenspeiler seg i avspillingskjeden. Men for all del, opplys meg ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Da kan du vel fortelle meg hva som er nøytral lyd, jeg vet ikke hva dette er da jeg ikke har noen referanse fra studio og matertaper og hvordan dette gjenspeiler seg i avspillingskjeden. Men for all del, opplys meg ;)
Hvis målet ditt er nøytral lydgjengivelse så vil følgende punkt være noen indikasjoner at du er på vei:
- innbyrdes låter på et "greatest hits" album som er innspilt analogt vil ha større klanglige variasjoner, p.g.a. at forskjellige studioer og teknologi er benyttet.
- Du vil høre større grad av instrumenters egenklang i en innspilling, altså større distinkte forskjeller.
- oppløsninga mellom high-rez og vanlig CD skal være påfallende, simpelthen fordi det er mye mer informasjon i high-rez digital såfremt at kildematerialet og mastering holder høyt nivå.

Vi snakker om grader her, fordi et helt nøytralt system ikke ennå finnes, p.g.a. at teknologien er kommet for kort, eller at vi ikke har stor nok viten om hvordan vi skal oppnå dette med de gjeldende ressurser.

Ps! Som jeg har sagt mange ganger tidligere, så er ikke mitt lydmål å få "live" lyd inn i min egen stue, p.g.a. at dette er et helt urealistisk mål. Mitt mål er en reproduksjon som kommer nærmest mulig mastertapen (fortrinnsvis en analog innspilling ;)), og av den grunn har jeg stor interesse av digital high-rez, fordi dette en den beste måten å realisere dette mål på.
At andre har et annet mål med sin lydgjengivelse, det respekterer jeg.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Jeg gir egentlig faen, har stor tro på klasse D(men har selv valgt A/B enn så lenge) - og tror de blir bedre og bedre og kommer til å spille fletta av støyende klasse A trinn om ikke så lenge....
Jeg håper også at D klasse vil nå de store høyder lydmessig. Dette åpner for at lydkvaliteten kan nå nye høyder. Tenk bare på at små supereffektive D-amper da kan puttes direkte inn i høyttaler, og "mate" hvert enkelt element, og at D/A omforminga gjøres i tilknytning til forsterkninga. Altså: et high-rez digitalsignal levert fra en "streamerbox", direkte inn i høyttaler. Tenk for en transparens i lydbildet! Farvel til drivverk, farvel til D/A converter, farvel til pre.amp, farvel til tradisjonelle effektforsterkere. Og sist men ikke minst..farvel til den tradisjonelle HiFi industrien.

Inntil da må det skje et gjennombrudd. For teknikerne stanger på de samme problemene i dag, som da philips drev med dette på 70-tallet.
 
T

theStig

Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas

Jeg håper også at D klasse vil nå de store høyder lydmessig. Dette åpner for at lydkvaliteten kan nå nye høyder. Tenk bare på at små supereffektive D-amper da kan puttes direkte inn i høyttaler, og "mate" hvert enkelt element, og at D/A omforminga gjøres i tilknytning til forsterkninga. Altså: et high-rez digitalsignal levert fra en "streamerbox", direkte inn i høyttaler. Tenk for en transparens i lydbildet! Farvel til drivverk, farvel til D/A converter, farvel til pre.amp, farvel til tradisjonelle effektforsterkere. Og sist men ikke minst..farvel til den tradisjonelle HiFi industrien.

Inntil da må det skje et gjennombrudd. For teknikerne stanger på de samme problemene i dag, som da philips drev med dette på 70-tallet.
Produktene finnes de... omenn ikke på det akk så konservative hifi-markedet.
 
Topp Bunn