Horten hifi messe 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fordelen med at det er den samme gamle og loslitte hifi-musikken som spilles er at de aller fleste har hørt musikken en del på eget anlegg. Det er derfor en fin måte å få et felles sammenligningsgrunnlag på.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt usikker på om Jan tenker litt bredere enn bare de audiofile, hvertfall det jeg leser ut av artikkelen. Nå vet riktignok ikke jeg om arrangøren/utstillerne har som mål å tiltrekke seg ett litt bredere lag av de musikkintereserte. Forøvrig så er de fleste jo missfornøyde med lyden i mange rom og tar lyden for det det er, sånn sett så burde det jo være mulig å spille annen og variert musikk.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk selv æren av å demonstrere Jas Audio Socrates under messen, og her praktiserte vi bruk av medbrakt musikk og musikk som jeg hadde tatt med for anledningen. Det var veldig hyggelig at noen tok turen opp for å lytte til det nye norske hifi merket.

    Jeg synes det er god praksis og ikke kjøre alt for rigid demonstrasjonsmusikk, og heller ha muligheten åpen for medbrakt musikk da det er så alt for stor variasjon i musikksmak, og preferanser.

    A.

    Socrates KR kronzila Oracle.jpg
     
    Sist redigert:

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Takker for en kjempebra messe! Syntes det ble presentert mye godlyd - spesielt på søndagen. Fikk ikke finlyttet til alt like bra, men må si at både Doxa -, Usher - (spesielt med Studer båndspilleren med masteropptak), Martin Logan - og Solutiondemoene var meget imponerende!
    Må kanskje spesielt trekke frem Doxa-oppsettet som virkelig ga meg hakeslep:) Her har Doxa virkelig noe stort på gang!!!
    Doxa har noe på gang helt klart men gud hjelpe de har en jobb å forbedre utseende på det oppsettet om det skal selge.
    He he,du må huske på at den prototypen er noe han snekret sammen på kjøkkenet i følge han selv. Fremover består det i å møte forskjellige fabrikker for å få laget kabinetter etc. Sluttproduktet blir nok langt fra det vi så på messa.
    Poenget der var å få vist frem lyden vi kan forvente, og den sto til meget godt spør du meg.

    Så spørs det hva prisen blir til slutt, prisantydning på messa var jo 79000,- for paret, så det er uansett ikke snakk om noen høyttalere for massene.
     

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Debatten om "pling-plong-musikk" blant utstillerne på HiFi-Messen leses med en viss interesse. Som utstiller forsøker HighEnd å balansere folks forventninger og krav om at det systemet som demonstreres skal låte knallbra selv under improviserte messeforhold, og samtidig ønsket om å gi publikum ikke bare en lydopplevelse, men også en musikalsk opplevelse. Utfordringen er betydelig, da det et messerom hele tiden frekventeres av folk med høyst ulik musikksmak og lydmessige preferanser.

    HighEnds svar på denne utfordringen, er å spille en masse variert musikk i alle tenkelige og utenkelige sjangre, men samtidig med et bevisst fokus på at musikken skal ha visse kvaliteter over seg, og ikke bare vil oppleves som vellydende "heismusikk". Dette samtidig som publikum står fritt til og fra tid til annen blir spurt om de har med egne innspillinger eller hva slags musikk de ønsker å lyttet til; så finner vi frem den aktuelle musikken eller det som antas å ligge nærmest.

    For å eksemplifisere dette, kan her listes opp en del av de innspillingene som folk kunne få oppleve på HighEnds stand på årets messe i Horten. Blant innspillingene er det udiksutabelt et ekstremt vidt spenn sjangermessig og også lydkvaliteten på innspillingene varierer sterkt. Listen er kun et utdrag av de medbrakte innspillingene, og ingen uttømmende liste:

    Diverse klassiske innspillinger (orkestrale og "minimalistiske", samt operaer), Dance With A Stranger (Live), Tord Gustavsen Trio (The Well), Lambchop (Mr. All), Mari Boine (An Introduction), Mozder Danielsson Fresco (Between), Emmylou Harris (Best Of), Siri Nilsen (Alle snakker sant), Calexico (Road Atlas 1998 - 2011), Sophie Zelmani (Soul), Rammstein (Herzleid), Patricia Barber (Modern Cool), Pål Angelskår (Follow Me), Hugh Masakela (Hope, som ikke ble spilt en eneste gang fordi den er totalt ihjelspilt på messer i årevis), Knut Reiersrud Band (Voodoo), Soundtrack (O Brother, Where Art Thou?), Ferenc Snetberger (Nomad), Loreena McKennit (The Book of Secrets), Karunesh (Joy of Life), Ane Brun (It All Starts With One), Barb Jungr (Chanson), Dire Straits (On Everey Street), Eivør (Human Child), Roger Waters (Amused Tio Death), Eric Clapton & BB King, Buddy Guy (Buddy´s Badest), Alison Krauss & Union Station (Paper Airplane), Dolly Parton (The Very Best Of), Billie Holiday (Sings Cole Porter), Katherine Jenkins (Believe), Minor Majority (Either Way I Think You Know), Tindersticks (Tindersticks), Eivør (Live), Mina (Playground Princess), Melissa Horn (Säg Ingenting Till Mig), Secret Garden (Winter Poem), Thomas Dybdahl (En samling), Lhasa deSela (Lhasa), Within temptation (Black Symphony), Spain (She haunts My Dreams), Evanescence (Fallen), Lila Downs (Free of Life), Govi (Jewel Box), Cake (Prolonging the Magic), Il Divo (Collection), Over The Rine (Films For Radio), The Greenhorns (Swede Souls), en del "demo-CDer", osv., osv., osv.....

    Av sjangre innebefatter ovennevnte innspillinger bl.a.: Rock, klassisk, bluegrass, jazz, spanksinspirerte akustiske "gitarsvisker", popmusikk, visesang, heavy rock, trad. britrock, country music, spansk/meksikansk musikk, indierock, amerikanske 60-tallsslagere, world music, blues, samt enkelte innslag av sønderkritisert "demomusikk" osv. I tillegg til å dekke foran nevnte sjangre, er det en mengde innspillinger som vanskelig lar seg plassere sjangermessig.

    Dessuten er som nevnt alle alltid velkomne til å avspille medbrakte innspillinger på HighEnds messestand.

    Å tilfredsstille alle lydmessig og musikalsk til en hver tid på en messe, er en komplett umulig oppgave. Det er da innlysende! Eller..........!! ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Her er min rapport fra Horten i dagens Dagbladet (også på papir, for de som foretrekker det). Håper den kan stimulere (og gjerne provosere) til litt refleksjon om hva vi audiofile egentlig bruker ørene til:

    Har du stereoanlegg for å høre på musikk, eller musikk for å høre på stereoanlegget?
    Siden jeg fant artikkelen både velskrevet og tankevekkende har jeg laget en egen tråd siden jeg synes spørsmålet absolutt fortjener en meningsutveksling.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takker for en kjempebra messe! Syntes det ble presentert mye godlyd - spesielt på søndagen. Fikk ikke finlyttet til alt like bra, men må si at både Doxa -, Usher - (spesielt med Studer båndspilleren med masteropptak), Martin Logan - og Solutiondemoene var meget imponerende!
    Må kanskje spesielt trekke frem Doxa-oppsettet som virkelig ga meg hakeslep:) Her har Doxa virkelig noe stort på gang!!!
    Doxa har noe på gang helt klart men gud hjelpe de har en jobb å forbedre utseende på det oppsettet om det skal selge.
    Det skal jeg si meg enig i ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    En gang ble jeg bedt om å slå av "Kashmir" med Led Zeppelin fordi utstilleren ikke helt kunne skjønne hva jeg ville oppnå ved å spille den.
    Er det denne du mener?

     
    L

    leser1

    Gjest
    Det er vel en "symphonic et eller annet" versjon.
    Originallåta er fra albumet Physical Graffiti.


    Regner med at det er den han viser til.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    For det første finnes det vanvittig mye vellydende musikk å velge i med sterkere appell til «vanlige» musikkinteresserte, for det andre mener jeg det ofte er på mer komplekse, «skitne» innspillinger med mye informasjon at man virkelig skiller klinten fra hveten når det gjelder et anleggs evne til å holde orden på sakene.
    Hør-hør! Veldig få som tør å innrømme at et godt anlegg får nesten all musikk til å låte bra ( også i et "dårlig rom")...

    Funbunny
     

    TzarMilo

    Fersking
    Ble medlem
    17.02.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Tenkte jeg skulle legge ut spillelisten fra SteReoFil AS sin stand på messen. Kan jo være morro å ha dersom du likte noe av det de spillte der!

    1. Rimsky-Korsakov Dance of the Tumblers - Fra "Artisten" 176,4/24 (vet ikke mer om dette sporet desverre)
    2. Left Right - Inna
    3. Elektro Kardiogramm - Kraftwerk
    4. Fever - Peggy Lee
    5. Bach: Toccata & Fugue In D Minor, MWV 565 - Toccata - Ton Koopman
    6. A Place Nearby - Lene Marlin
    7. Adios Amigo - Jim Reeves
    8. You're on my mind Baby - Rusko
    9. Keith don't go - Nils Lofgren
    10. Hang with me - Robyn
    xx. xxxxxxxx - Prince

    Jeg husker ikke navnet på Price låten desverre.
     

    Audio Aktøren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Innlegg
    390
    Antall liker
    1.158
    Torget vurderinger
    3
    Hei Nils

    Dersom du ønsker å høre mere STUDER er det bare å komme i butikken og lytte, har også en Revox PRO 90 Mk III. Husk vi spilte på EAR 912, CAT JL2. Dette er også en av grunne til at USHER høyttalerne låt så bra. :)

    Terje
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Mitt inntrykk er at det faller mange tungt på hjertet å innrømme at man hører mer på anlegget enn på musikken. Absolutt bra artikkel!
    Jeg innrømmer gjerne at jeg hører mindre og mindre på musikk fordi anlegget ikke låter bra lengre..( nytt rom nytt hus...) Musikken er faktisk best i bilen....
    Teknikken er for tiden mer interessant enn musikken, savner impulser på god musikk..jeg er i ring med de samma gamle skivene :(

    Forøvrig synes jeg at Audiofreaks hadde den beste lyden og beste musikken..i år som ifjor. Men prisen er langt utenfor min rekkevidde..
    http://www.hifisentralen.no/forumet/gallery/photos/6/83fa5ea2ee37794ae70e77791e4d1d8a.jpg

    Eller var det artig å se Audionote høyttalerne, på bilder ser de jo ut som noe som er laget i sløyden 6 klasse;men i realiteten er finishen god. selv om valg av finering kan diskuteres .

    Eller var det sjokkerende for meg å registerte at jeg "hørte" forskjell når Nordsost sin mann hos Oslo Hifisenter demonsterte effekten av å heve strømpadden fra gulvet. Men da han ikke ville gjenta det mens musikken spilte mistet jeg tiltroen til eksperimentet.

    Inntilvidere filer jeg saken under "Placebo" og venter spent på om noen andre registerte lydforskjell med strømpadde på gulvet vs hevet---

    Super billedreportasje av Høvdingen, en meget nyttig påminner mht å organisere inntrykkene
    mvh
    BC
     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Trollmannen fra Nordost har ein tendens til å bedrive heksekunst, forvirrende nok med forskjellige spor og volum mellom før og etter.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ble heller ikke overbevist av Nordost magikeren, IsoTek duden derimot.

    Har nå dvelet ei uke på stranda i Frankrike over årets messe, og jeg gleder meg stort til neste år.
    Audiofile er jammen hyggelige mennesker, møte noen nye og gamle bekjentskap over en kald en er nesten blitt høydepunkt for meg.
    Annkomme i kveldinga på fredagen og vase litt rundt i gangene når folk driver og setter opp og kalibrerer og styrer, preike litt med folket når de føler det sitter og få høre noen morsomme testspor. Jimi, Stevie, Zepp,Opeth.
    Så kan dem si hva dem vil, pling pong eller ei, men Infected Mushroom på Wilson/Krell utpå kvelden er forbanna morro.

    Våkne lørdag morra og stikke ned og spise frokost, kaffe og sigg på utsiden når det begynner og åpnes dører og folk strømmer på.
    Det som er morro med messe er at det er så mye positivitet og spore rundtom, alle er der for og ha det gøy og fjase om de de virkelig interesserer seg for, om det er musikk, hifi eller begge deler.
    Besøker man rommene møter man utstillere og selgere som tar imot deg med glede og viser entusiastisk fram hva de har og tilby, alle har selvsagt det beste og det tåler man lett. Noen spiller vinyl, andre cd, de fleste er nå over på Hdd kjøret.
    Så møter man fjes man bare har sett på bilder her på HFS, man møter folk som man var sett bilder av i blader, og man møter folk man aldri har hverken sett eller hørt om. Alle er der av samme grunn.

    Selv var jeg svært fornøyd med mye av lyden rundtforbi, mange hadde valgt småtasser som unngikk den vanlige messerumliga jeg er vant med. Noen hadde til og med fått super lyd med relativt rimelige annlegg.
    PenAudio, Heed, Contrazt. Noen med superdyre greier fikk det også til. Jas, Wilson, Usher.
    Så er det som alltid innom Brynjar og snope rør, i år kjøpte jeg ett sett GoldenDragon Trustworthy til preampen min. De har fått mye skryt og det blir spennende og høre.
    Kameraten min kjøpte ett sett med GoldenDragon Mesh 300B som jeg også er svært spente på hvordan låter.

    Så fikk vi oss en hyggelig Tyrkisk aften med gutta fra okka by+ Hagto som joina oss der og i baren etterpå.
    Og etter en time og to i baren etter middagen, var vi 4 stykker som endte på nattklubb i horten. Det ble en særdeles heftig natt med mye morro. gut_man er en jævel på jazzballett.
    Trøtte og slitne men fortsatt ved godt mot satte vinseil hjemover på søndagen, 7timer i bil er hefitg nok det. Men vi er en godt sammensveisa gjeng som lett kan dra groviser hele veien hjem.

    Takk for en super helg, og vi ses neste år!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Nettopp det å skifte musikk eksempler, kabler og skru opp volumet er hele poenget under Nordost demoen slik at kunden blir aldeles forvirret, og bare må ha det. Da får Lars Chirstensen solgt maksimalt med lurium 96 :cool:
    Under Munchen messa i 2011 var det strømkabler som plutselig måtte være 4,65 m for å glatte ut sinuskurven, og oppnå maks potensiale inn på apparatet.
    Strømkabelen må selvfølgelig være av Valhalla kvalitet eller bedre.
    De må selvfølgelig kobles sammen med Quantum Purifier 4 el. 8 strømskinna før det hele plugges i veggen (som var det store nye under messa i 2009) + Qv.2 både her og der på kursen (som er det hotte fra Nordost nå).
    Lars C er en luring, og han lurer folk hemningsløst uten skrupler.
    Det som er synd er jo at mannen faktisk har godt med kunnskap under vesten, men han har en STOR kremmersjel.
    Trikset er å ta fra ham posen med fuglefrø :rolleyes:
    Jeg for min del gidder ikke mer LC demoer, men det er morsomt som ren underholdning en gang i blandt etter å ha knekt koden.
     
    Sist redigert:

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger i forbindelsen med messa i Horten - Vis vedlegget 155620
    Skjer ikke stort når man trykker på vedlegget Stein. Men uansett takk for flott demo av strålende produkter!! Minnene av 8.2 prototypene sitter godt i knollbarken her! Blir spennende å se sluttproduktet, ikke minst høre på det!!

    Og nei, jeg er fremdeles ikke på fjøsboka!
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger i forbindelsen med messa i Horten - Vis vedlegget 155620
    Skjer ikke stort når man trykker på vedlegget Stein. Men uansett takk for flott demo av strålende produkter!! Minnene av 8.2 prototypene sitter godt i knollbarken her! Blir spennende å se sluttproduktet, ikke minst høre på det!!

    Og nei, jeg er fremdeles ikke på fjøsboka!
    Skulle vært et bilde
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    DSC_3102.jpg
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger i forbindelsen med messa i Horten - Vis vedlegget 155620
    Skjer ikke stort når man trykker på vedlegget Stein. Men uansett takk for flott demo av strålende produkter!! Minnene av 8.2 prototypene sitter godt i knollbarken her! Blir spennende å se sluttproduktet, ikke minst høre på det!!

    Og nei, jeg er fremdeles ikke på fjøsboka!
    Skulle vært et bilde
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn