Horten 2018

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    - låt det litt "larger than life"
    Det hørte jeg også, men tenkte det kunne være innspillingen. Veldig vanskelig å bedømme korrekt med få spor med ukjent musikk. Så lenge utvalget er større og bredere så kan man nærme seg mere et rett svar uten å kjenne innspillingen. Jeg slet endel på Harbeth demoen grunnet musikken og lavt volum. Satt der lenge og håpet på andre musikkvalg, men kom aldri og dermed ble det et delvis ubestemt inntrykk. Det er synd det blir slik på demoer da formålet burde være å bli godt kjent med anleggets kvaliteter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Jeg har jo stått på begge sider, noen år som utstiller, og ca like mange år som besøkende.

    Oppfordring til tilhørerne: Si hva dere synes, si hva dere vil høre, si hvor høyt dere vil ha det, spør og grav!

    Oppfordring til utstillerne: Spør hva tilhørerne synes, spør hva de vil høre (og husk å si noe om hva dere har tilgang på), spør hvor høyt de vil ha det, spør og grav!

    For hver gang jeg har vært der som utstiller har jeg satt pris på interesserte besøkende, og jeg vil gjerne gi dem det de vil ha.

    Og hver gang jeg har vært der som besøkende har jeg satt pris på når utstillerne er nysgjerrig på hva jeg synes, om jeg er tilfreds med volumet og musikken, og fortell gjerne litt om hva som er "greia" med anlegget, bare ikke gå i fella å stå med et par nysgjerrige tilhørere foran den ene høyttaleren og før en høylytt samtale mens det sitter en tilhører i sweetspot som prøver å høre det som kommer ut av høyttalerne.

    Og et par oppfordringer til til utstillerne:
    Låter det skikkelig dårlig, bare la være å spille, eller sett opp noe annet å spille på. Ikke tro at dere oppnår respekt ved å slepe med dere dyrt utstyr som overhodet ikke presterer.

    Vil dere ha tak i kundene, ha flere personer på standen som kan ta en prat med kunder, spesielt etter at de har lyttet, så kan en annen person stå for spillingen.

    Ikke prat piss. Jeg mener det, ikke prat piss! Ikke kom og fortell meg at det befinner seg 35% informasjon i en digital lydfil som ingen tidligere har kunnet hente ut, når det ikke er sant. Ikke snakk om ting dere ikke har greie på. Det er lov å si at man ikke vet. Tenk litt over at det faktisk er ulovlig å lyve.

    Ha med dere akustikkremedier, men bruk dem med måte.

    Prøv å gjøre rommet litt trivelig.

    Tenk litt over hvordan dere skal håndtere antallet besøkende som er forventet.

    Tenk litt over "window of attention". Når en kunde stikker hodet inn i 3 sekunder, sørg for at anlegget spiller, eller at man i det minste har tilgang på info om når det skal spilles.

    Noen utstillere er svært dyktige på å finne frem musikk, men langt fra alle. Få noen til å hjelpe dere med å øke utvalget musikk i spillelister eller CD-kasser dere måtte ha på standen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse var mine favoritter etter en liten tur til Horten i dag. Mulig å ha i en liten stue og behagelig lydbilde, selv med min tinnitus. Takk til Norsk Audio Teknikk for en hyggelig demo.
    20180930_125703.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    På toget på vei hjem igjen, nok en flott helg med masse hyggelige mennesker og morsom lyd.
    Steinost kjørte stil og starta helga med ett brak, kudos!
    Takk for alt gutter, alltid en høydare :)

    Vis vedlegget 511009




    Så det var ikke Paradox fyren som hadde tatt med seg balltreet og var ute etter hevn ?? ;););)
    Skal mer til for å sette en Østfolding ut av spill.
    Bremser farta med tryne i brosten med stil.
    Gikk bra, men litt stiv i maska.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Oppfordring til tilhørerne: Si hva dere synes, si hva dere vil høre, si hvor høyt dere vil ha det, spør og grav!
    Vi er et beskjedent folkeslag når det er mange til stede. Vil ikke stikke seg frem. Meg inkludert, men jeg spurte etter musikk når det ikke var så mange og opplevde at de hadde veldig smalt utvalg. Jeg tok ikke med egne CD plater fordi jeg trodde CD var relativt avlegs, men det var forbausende mange som spilte med CD spillere. Jeg skulle veldig gjerne hjulpet dem med musikk for det finnes plater med grei lyd i alle sjangre. Virker som de utforsker lite og de samme platene som går igjen i demo samlingen deres.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hjemme igjen etter en veldig hyggelig messe. Mye morsomt å se. Samlerobjektene i bankettsalen var et høydepunkt. Gamle hornhøyttalere og ditto platespillere var gøy å ta i nærmere øyesyn. Det ble ikke ble spilt veldig høyt der. Jeg syntes likefullt det var enkelt å danne seg et inntrykk og at det låt veldig fint.

    Årets messe var preget av mye god lyd og akseptable lydnivå i mine øyne, eller skal jeg si ører. Mulig jeg begynner å bli tunghørt, men denne gangen synes jeg utstillerne var flinke til å begrense lydnivået. Organiseringen synes jeg var veldig bra og utstillere som tilpasser seg hverandre med å spille 30 min hver synes jeg fungerte meget bra.

    Tross et lite rom synes jeg Respons låt meget bra. De små Gradientene og Doxa var også blant mange høydepunkt for meg. Men det største høydepunkter var å treffe alle de hyggelige gutta (rettelse - halvgamle mennene) bak nickene på HFS.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.011
    Antall liker
    4.353
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Var der lørdag. Mala gav god demo på slap- bass. Jevnt over bra rundtom. Akustikk i hotellrom er som forventet og ødela derfor ikke inntrykkene. Prata med kanskje med 2 stk. Aner jo ikke hvem fjesene tilhører. Honnør til arrangørene !
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Vi satt forresten ved siden av hverandre på Respons demoen. Ikke stedet å prate på første rad dog.
    Jaja, men hadde du gjort deg til kjenne kunne vi sikkert tatt en prat utenfor rommet.

    Hvordan vil du karakterisere det rommet forresten? Vi hørte vel da samme demo...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Neste år får alle stille med navneskilt med nicket sitt.

    Takker for bilder og inntrykk fra messa. Kjekt for meg som ikke hadde mulighet iår å få sett litt hva som var på plass.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg spurte om å spille Rickie Lee Jones "Under the boardwalk" i fire rom, og fikk ønsket etterkommet, så var fornøyd med det.
    Ellers greit å ha i bakhodet at få anlegg takler alt av innspillinger/musikkgenre, samt at rommene neppe er optimale.
    Ikke riktig og fair å dømme noe nord og ned i en slik kontekst, så jeg velger å utheve det som var positivt for meg (da jeg var innom): Odeon, Dynaudio, Respons, Doxa, Gradient og Ø. Alle ht siden det tross alt er de og rommene som påvirker lyden mest.

    Tommel opp for arrangørene, utstillere og de som brukte sin fridag på denne sunne hobbyen. Det er få ting som er vakrere og mer dekadent enn pølsegumlende halvgamle menn med anlegg til mangfoldig tusen kr hjemme! :)
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Neste år får alle stille med navneskilt med nicket sitt.


    Med så mange storkjefta skrivebordskrigere som det finnes på HFS så kan du tro at de tør det.......;) .
    Jeg tørr... 8)


    Er det da jeg skal kontre med: Du behøver ikke, jeg vet hvordan du ser ut og jeg vet hvor du bor ??..... ha ha ha....... jeg for min del behøver ikke....... de fleste vet hvem mitt vakre jeg er alikevel :cool: ;)........ dessuten liker jeg MYE bedre og snakke face to face i stedet for og skjule meg bak et skriverbord.
    Min erfaring med hifi hobbyen er at de aller fleste "skrivebordskrigerne" er veldig hyggelige når man møtes.... f.eks på Horten messen........ men selvfølgelig.... det finnes unntak der også.... ha ha.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.362
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Horten er alltid trivelig - særlig maten! Lunsj på Gjørmekroa (indisk:D) og middag på Fishland, som for øvrig kan anbefales. Fiskesuppa var definitivt "best of" type og lokalet / stemningen meget god. Verdt en tur alene, og ukas stalltips også til dere som bor i/nærheten av Moss. Bare å ta ferja over!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når du først nevner Moss, så har faktisk Moss en veldig bra Kina resturant som er værd og besøke og den ligger rett bak kirken i Moss sentrum.
    Av de gjenværende kina resturanter jeg vet om i Norge er den på topp tre lista mi......og tar vi prisen med i betraktningen så er den no 1. Hadde med familien der forrige helg og vi koste vårs "orntli" 4 voksne med tre retter hver og 2 ekstra forretter + brus/vann kostet under 1300 kroner .......... vet dette er en avsporing..... men en smakelig sådan ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.362
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ordner - dersom det er stemning for det, ja. Ta en runde og sjekk, inkl. forslag til dato!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vi satt forresten ved siden av hverandre på Respons demoen. Ikke stedet å prate på første rad dog.
    Jaja, men hadde du gjort deg til kjenne kunne vi sikkert tatt en prat utenfor rommet.

    Hvordan vil du karakterisere det rommet forresten? Vi hørte vel da samme demo...
    Du gikk midt under en låt.

    Som mange andre demoer måtte jeg ha hørt flere sjangre for å få ett fullverdig inntrykk, men jeg synes fungerte bra ned rommet og det var mye som stemte. Jeg har jo hørt de høyttalerne tidligere eller kanskje modellen før og synes konstruktøren lykkes veldig bra med å få frem klangen i en konsertsal. Og at de heller ikke er langt fra en nøytral klang, men ikke helt. Demoen sprikte ikke fra tidligere demoer med fiskeren til stedet en gang, men jeg tør ikke å konkludere helt fra i går. Det låt veldig homogent, behagelig uten å virke daffe.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takk til alle medsammensvorne på Horten i helgen , for en fin helg .
    Fikk hilse på , for meg nye ansikter på sentralen nick - morsomt !
    Håper alle kommer / kom seg vel hjem , beste hilsener fra per morten
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvordan klarer dere å skille på høyttalere (eller anlegg) når man enkelte ganger hører rævamusikk?
    (Rævamusikk kan selvsagt være så mangt, knyttet til personlig smak).
    Man kan sikkert høre DNA’et til høyttaleren og elektronikken, men foten går jo ikke (eller gåsehuden oppstår) ville jeg tro og anlegg som spiller mediocre vil nok få en litt høyere score med favorittmusikken på plass og et volum man trives med.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder å høre forbi musikken og rommet:) Det er ikke helt lett, men etter noen låter klarer i alle fall jeg å danne meg et bilde/mening om det jeg hører på.
    Selvfølgelig blir det noe annet å høre det hjemme med et støynivå på ca 30dB og ikke 50 eller mer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Vi satt forresten ved siden av hverandre på Respons demoen. Ikke stedet å prate på første rad dog.
    Jaja, men hadde du gjort deg til kjenne kunne vi sikkert tatt en prat utenfor rommet.

    Hvordan vil du karakterisere det rommet forresten? Vi hørte vel da samme demo...
    Du gikk midt under en låt.

    Som mange andre demoer måtte jeg ha hørt flere sjangre for å få ett fullverdig inntrykk, men jeg synes fungerte bra ned rommet og det var mye som stemte. Jeg har jo hørt de høyttalerne tidligere eller kanskje modellen før og synes konstruktøren lykkes veldig bra med å få frem klangen i en konsertsal. Og at de heller ikke er langt fra en nøytral klang, men ikke helt. Demoen sprikte ikke fra tidligere demoer med fiskeren til stedet en gang, men jeg tør ikke å konkludere helt fra i går. Det låt veldig homogent, behagelig uten å virke daffe.
    Ja, jeg gjorde nok det. Jeg var der litt etter ønske fra en kompis, og var vel på sett og vis litt sliten og også mettet av inntrykk.

    Jeg kikket rundt meg i rommet, og tenkte: Ja, her er det en veldig stor del av flatene som er dekket av relativt tynne og lette dempeplater. Det pleier å gi en ganske stutt etterklang i diskantområdet. Ofte kan et lydbilde med slik demping også være preget av noen resonanser i nedre mellomtone og bassområdet som i praksis er helt udempet. Jeg følte at de faktorene var tilstede. Jeg tror de hadde spilt litt friskere og kanskje en anelse tightere i et rom med mer gunstig akustikk (blant annet litt jevnere demping mellom høyt og lavt). Jeg mistenker at jeg da ville opplevd det som noe mer dynamisk. Jeg tror det de hadde gjort i rommet for min del gjorde lyden en anelse mindre dynamisk. Jeg tør derfor ikke helt å si hva høyttalerne hadde gjort i et bedre rom. Men jeg føler de har en veldig fin overgang mellom mellomtone og diskant, som gjør at det området i veldig liten grad påkaller noe særlig uønsket oppmerksomhet. Samtidig synes jeg det er vanskeligere å mene noe om overgangsområdet mellom mellomtone og bass i og med at rommet byr på enkelte utfordringer, men jeg tror kanskje at Persson har tatt et valg der han har tunet høyttalerne en anelse mot det forsiktige for å treffe dem som har litt mer ordinære rom og ikke ønsker å gjøre så voldsomt mye med eventuell uro i nedre mellomtone/øvre bass.

    Jeg hørte forresten en presentasjon av en tidligere modell for omkring 10-12 år siden tror jeg det var, i Gøteborg, der en modell som minner veldig om den her var stilt ut på et overraskende lite rom. Der var det skikkelig dynamikk og trøkk slik jeg husker det.

    Sånn kort sagt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Hvordan klarer dere å skille på høyttalere (eller anlegg) når man enkelte ganger hører rævamusikk?
    (Rævamusikk kan selvsagt være så mangt, knyttet til personlig smak).
    Man kan sikkert høre DNA’et til høyttaleren og elektronikken, men foten går jo ikke (eller gåsehuden oppstår) ville jeg tro og anlegg som spiller mediocre vil nok få en litt høyere score med favorittmusikken på plass og et volum man trives med.
    Jeg føler i blant at jeg på messer kan avgjøre om dette er noe jeg har lyst til å teste ved en senere anledning eller ikke. Noen fellende dom bør man imidlertid holde seg vekk fra i de fleste tilfeller.

    Et godt eksempel på dette er rommet til Tonkraft. jeg har jobbet en del med den prosessoren (før den fikk boks rundt seg) tilbake i perioden 2009-2014. I begynnelsen var det ikke en gang et ferdig kort, bare noen skarve testoppsett, men mot slutten var kortet klart, og det var blant annet montert i et kabinett sammen med ICE-moduler. Jeg benyttet blant annet kortet i noen prototyper, deriblant en prototyp på en hotell-TV med 2x6,5" bass + 2 stk 2" FR-drivere, samt en prototyp på en høyttaler som ble utviklet for et selskap som skulle selge Aston Martin-brandede produkter. Jeg har hørt denne platformen låte alt fra totalkrise til å vise sider som henter ut nærmest ubeskrivelige ting fra selv veldig moderat utstyr. Det var først etter at man fikk utviklet en fornuftig auto-oppsettprosedyre, basert på 3-delingen av tidsdomenet (mer om det i DSP-foredragene på Youtube) at det begynte å komme konsekvente resultater ut av denne boksen. Man kan allikevel kort sagt si at det Tonkraft hadde fått til, eller ikke fått til, verken viste noe av det som bor i DSP-en eller viste noe av det som bor i høyttalerne. Det minte mer om da jeg testet å bruke DSP8024 fra Behringer som som automatisk romkorreksjon, eller da jeg testet DEQX for første gang og var så langt nede i bunnen av lærekurven som man kan komme.

    Poenget er, jeg vet med absolutt sikkerhet at både høyttalerne, forsterkerne, rommet, DSP-en og alt i det oppsettet er så uendelig mye bedre enn hva de hadde fått til. Noe har gått skeis, og det er ikke riktig å dømme en eneste av komponentene i det oppsettet på bakgrunn av det man kunne høre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    . Noe har gått skeis, og det er ikke riktig å dømme en eneste av komponentene i det oppsettet på bakgrunn av det man kunne høre.
    Ah, det rommet stakk jeg bare hodet såvidt innenfor døråpningen og ut igjen på et sekund. Noe var galt (svært tynt) og ikke noe jeg ville bry meg med. Synd det går slik og det er viktig som andre også sier å ikke dømme enkeltprodukter ned uten å vite årsaken.

    Hvilket inntrykk fikk du av Gradient 1,4?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    . Noe har gått skeis, og det er ikke riktig å dømme en eneste av komponentene i det oppsettet på bakgrunn av det man kunne høre.
    Ah, det rommet stakk jeg bare hodet såvidt innenfor døråpningen og ut igjen på et sekund. Noe var galt (svært tynt) og ikke noe jeg ville bry meg med. Synd det går slik og det er viktig som andre også sier å ikke dømme enkeltprodukter ned uten å vite årsaken.

    Hvilket inntrykk fikk du av Gradient 1,4?
    Det var ett av de oppsettene der rommet var veldig overfylt den ene gangen, og den andre gangen var det 4-5 pratere som stod i flokk foran den ene høyttaleren. Dermed kan jeg ikke egentlig uttale meg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Då var eg heimattekomen frå Horten, og har funne fram PCen. Karl Erik er travelt oppteken, så publisering vert truleg neste helg. Elles vil eg takke alle dei tvangsutskrivne kanonfotografane som filma intervjua eg gjorde. Utan dykkar innsats hadde ikkje audiophile-tv vore laseggjennomførbart.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vi satt forresten ved siden av hverandre på Respons demoen. Ikke stedet å prate på første rad dog.
    Jaja, men hadde du gjort deg til kjenne kunne vi sikkert tatt en prat utenfor rommet.

    Hvordan vil du karakterisere det rommet forresten? Vi hørte vel da samme demo...
    Du gikk midt under en låt.

    Som mange andre demoer måtte jeg ha hørt flere sjangre for å få ett fullverdig inntrykk, men jeg synes fungerte bra ned rommet og det var mye som stemte. Jeg har jo hørt de høyttalerne tidligere eller kanskje modellen før og synes konstruktøren lykkes veldig bra med å få frem klangen i en konsertsal. Og at de heller ikke er langt fra en nøytral klang, men ikke helt. Demoen sprikte ikke fra tidligere demoer med fiskeren til stedet en gang, men jeg tør ikke å konkludere helt fra i går. Det låt veldig homogent, behagelig uten å virke daffe.
    Ja, jeg gjorde nok det. Jeg var der litt etter ønske fra en kompis, og var vel på sett og vis litt sliten og også mettet av inntrykk.

    Jeg kikket rundt meg i rommet, og tenkte: Ja, her er det en veldig stor del av flatene som er dekket av relativt tynne og lette dempeplater. Det pleier å gi en ganske stutt etterklang i diskantområdet. Ofte kan et lydbilde med slik demping også være preget av noen resonanser i nedre mellomtone og bassområdet som i praksis er helt udempet. Jeg følte at de faktorene var tilstede. Jeg tror de hadde spilt litt friskere og kanskje en anelse tightere i et rom med mer gunstig akustikk (blant annet litt jevnere demping mellom høyt og lavt). Jeg mistenker at jeg da ville opplevd det som noe mer dynamisk. Jeg tror det de hadde gjort i rommet for min del gjorde lyden en anelse mindre dynamisk. Jeg tør derfor ikke helt å si hva høyttalerne hadde gjort i et bedre rom. Men jeg føler de har en veldig fin overgang mellom mellomtone og diskant, som gjør at det området i veldig liten grad påkaller noe særlig uønsket oppmerksomhet. Samtidig synes jeg det er vanskeligere å mene noe om overgangsområdet mellom mellomtone og bass i og med at rommet byr på enkelte utfordringer, men jeg tror kanskje at Persson har tatt et valg der han har tunet høyttalerne en anelse mot det forsiktige for å treffe dem som har litt mer ordinære rom og ikke ønsker å gjøre så voldsomt mye med eventuell uro i nedre mellomtone/øvre bass.

    Jeg hørte forresten en presentasjon av en tidligere modell for omkring 10-12 år siden tror jeg det var, i Gøteborg, der en modell som minner veldig om den her var stilt ut på et overraskende lite rom. Der var det skikkelig dynamikk og trøkk slik jeg husker det.

    Sånn kort sagt.
    Du har helt rett anngående akkustikken , Snickers-is, du skulle hørt rommet ute noe tiltak:cool:. Ikke for at det skal være noen unnskyldning , synest ikke utstiller må demontere nesten hele lydrommet sitt, som han har brukt noen år på å få til. Bare for å få optimal lyd på en messe. Som tidligere utstiller har du bare noen få timer på freddan og da er det ikke lett å trylle fram super lyd vis ikke rommet er med fra grunnen :)

    Snakket med Person, han sa akkuratt det til meg om beste lyden han har hatt på en messe var rommet i Gøteborg, Magna musicum vil låte enda bedre der:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dere klarte å få til messen beste lyd. Det låt naturlig og ikke typisk HiFi (hva nå enn det er:))
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Du har helt rett anngående akkustikken , Snickers-is, du skulle hørt rommet ute noe tiltak:cool:. Ikke for at det skal være noen unnskyldning , synest ikke utstiller må demontere nesten hele lydrommet sitt, som han har brukt noen år på å få til. Bare for å få optimal lyd på en messe. Som tidligere utstiller har du bare noen få timer på freddan og da er det ikke lett å trylle fram super lyd vis ikke rommet er med fra grunnen :)

    Snakket med Person, han sa akkuratt det til meg om beste lyden han har hatt på en messe var rommet i Gøteborg, Magna musicum vil låte enda bedre der:)
    Jeg tror rommet hadde spilt bedre om man hadde plassert en del av dempeplatene oppå hverandre så det ble tykkere, og noen flere nakne vegger. I tillegg ville nok diffusjon vært bedre ift å redusere flutterekko (antar det var problem nr 1).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Snakket med Person, han sa akkuratt det til meg om beste lyden han har hatt på en messe var rommet i Gøteborg, Magna musicum vil låte enda bedre der:)
    Det var nok den demoen jeg var på. Fikk da en solid inntrykk av dem grunnet god akustikk og helt annen musikk enn i Horten. Da kom filosofien tydelig frem med at de er tunet for å etterligne lyden som publikum hører og ikke nøytralitet ovenfor nær-mikking slik signalet den får egentlig er.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det låt naturlig og ikke typisk HiFi (hva nå enn det er:))
    Les ovenfor ;)

    Mitt trekløver var enstemmig på at PM Audio hadde messens beste lyd med Gradient 1.4 med et forbehold med de sykt dyre fra OHC. Jeg liker mer å skryte av de som er mer overkommelig prismessig selv om det anlegget også var veldig dyrt også.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gradient 1.4 gikk jeg dessverre glipp av. Det var et par rom jeg glemte å besøke en gang til, siden de var proppfulle første gang. Jeg likte også Hegel H590 og Dynaudio Confidence 20 veldig godt.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Det ble en runde på søndagen i år. Færre utstillere og folk enn tidligere (hørte at det var bedre besøk lørdag), håper arrangøren kan klare å snu utviklingen. Ser ingen åpenbare løsninger, annet enn å nå ut til nye målgrupper og samtidig presentere nok nytt til at gjengangerne kommer tilbake. Hodetelefoner og trådløst er vel i vinden blant folk flest, kanskje mer av dette + spesifikk markedsføring mot disse målgruppene?
    Uansett, for min del synes jeg årets messe var en opptur. Fikk slått av en prat med litt kjentfolk og hørt en del utstyr jeg var nysgjerrig på. Syntes det var både nye innfallsvinkler og god lyd opptil flere steder.

    Malas Ø var høyttalerne som imponerte meg mest (spilte sammen med en integrert Line Magnetic rørforsterker, 805-rør?). Tror jeg kunne blitt happy med et par av disse i stua. Doxa fikk det til å låte fint i et stort rom, og NAT tilsvarende fint med PMC/Devialet i et rom som tidligere har vist seg som vanskelig.
    Odeon/Leben hadde fått tildelt ett av de mest krevende lokalene rent akustisk, men det var ingen problemer med å høre potensialet. Dessuten er dette i mine øyne de peneste horna i mellomformat (da snakker vi ikke om den irrgrønne fargen).
    Likte også PM Audio med de nye Gradient-høyttalerne, og det lille jeg fikk hørt av Respons. Den mest positive overraskelsen var hvor bra det låt hos Hagto med Harbeth i skoeskeformat og en for meg ukjent japansk preamp/hodetelefonforsterker sammen med Clones monoblokker. Sikkert andre ting som også var bra, uten at jeg brukte nok tid til å si noe fornuftig om disse oppsettene. (Skippet feks Avantgarde/McIntosh, etter å ha levd med Avantgarde-horn i mange år trenger jeg ikke bruke messetid på å høre hva de er gode for.)

    Det jeg likte aller best var å kunne sige ned i en dyp stol foran anlegget til Little Fwend, høre en Marvin Gaye-testpressing på et vintageanlegg med Garrard 301 og Quad ESL 57 som sentrale komponenter. Både fordi det spilte flott, og fordi det hadde en hifi-aura mange av dagens komponenter mangler. Det samme gjaldt til dels EMT930st/Shindo på vintage hornhøyttalere i salen der man kunne blakke seg på audiofile skiver.
    For meg handler en hifimesse like mye om opplevelsen som om utstyr og lydkvalitet. Kjøpelysten har også blitt stimulert, uten at det ble brukt penger på annet enn en Neil Young-skive under selve messa. Vel blåst!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn