Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Nei, jeg er absolutt nøytral og ikke minst objektiv!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Har testet div 300b triode, og andre set-amper på hønna mine og det har sin egen..."sjarm" eller sound om man vil.

Etter Accuphase klasse A kom i heimen skjønner jeg neppe hvorfor jeg skal gidde å se meg tilbake til fis på flaske.
    Har fortsatt lyspærer i preen, men om jeg kommer over en accuphasepre er det godt mulig jeg melder meg ut av klubben for godt.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    emokid skrev:
    Har testet div 300b triode, og andre set-amper på hønna mine og det har sin egen..."sjarm" eller sound om man vil.

Etter Accuphase klasse A kom i heimen skjønner jeg neppe hvorfor jeg skal gidde å se meg tilbake til fis på flaske.
    Har fortsatt lyspærer i preen, men om jeg kommer over en accuphasepre er det godt mulig jeg melder meg ut av klubben for godt.
    Men du skal ikke se helt bort i fra at lyspærene i preen har endel å si. ;)
    Kanskje?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.758
    Torget vurderinger
    10
    Match. Det har mye å si.
    Har slitt med tynn klang i MAE SET1 HP når jeg kjører kilden direkte (digital volumkontroll eller et enkelt potmeter).
    Med AN rørpre foran låter det imidlertid meget bra.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    JanOlav skrev:
    emokid skrev:

Kanskje?
    Absolutt ikke! Graafen min er en sinna livet djevel, og det elsker jeg den for. MEN! Det skal absolutt testes mot transistor! Smålei hypervarmt utstyr og mikrofoni.

J

J.J

Gjest
    Bilde er ifra Ebukta....

ALE Acoustic Horn Speaker Drivers for Goto & TAD Horns

Price: US $26,990.00

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Hva er det som presser prisen så voldsomt i været? :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Kvaliteten. Har postet bildene før.

Den største driveren på bildet veier 40 kg. / stk. - presisjonsarbeide, permendur i polstykker, titan i membraner osv. De mindre variantene er heller ikke snaue med en vekt på rundt 25 kg. Samme konsept/kvalitet.

Ingen ting å si på prisen, vurderte de selv i en periode. Koster over 300' fra fabrikk, + frakt, moms etc.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    emokid skrev:
    JanOlav skrev:
    emokid skrev:

Kanskje?
    Absolutt ikke! Graafen min er en sinna livet djevel, og det elsker jeg den for. MEN! Det skal absolutt testes mot transistor! Smålei hypervarmt utstyr og mikrofoni.
    Hadde tidligere en WFB two fra Graaf, ble også veldig varm og mikrofoni. Hmmm? Italiensk??

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Graaf er da slett ikke ustabile saker , og en av sentralens eminerte brukere FOSSE har spilltpå to GM20 i årevis , og jeg kan forsikre dere at vintern igjennom er nok blokkene flere timer varme , enn kalde , og jeg har hørt mye på dette oppsettet.....

Jeg har tilgode å komme til noe som ikke virker. !!

Ellers som tråden omhandler er det mye flott , både dyrt og billig.

Ser det ofte går giejn hos hornmafiaen at det presses inn såstort som mulig i egen brakke , det kan være bra det , om brakka er stor nok , men jaggu kan det bli dårlig og( har prøvd selv)

Det finnnes mye fine hornløsninger , som hverken koster skjorta , eller feks er vanskelig å bygge selv , . fellesnevnern er vel at hornfolket skjelden eller anldri kommer i himmelen med andre ting etter å ha levd med horn - i en eller annen form.

Mvh Espen

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Ingen problem med Graafen min, mikrofonien er utelukkende et rørproblem.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.758
    Torget vurderinger
    10
    emokid skrev:
    Er det en sånn fin forsiktig tynn skingrende ekkolyd?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    hel skrev:
    emokid skrev:
    Er det en sånn fin forsiktig tynn skingrende ekkolyd?
    Om jeg klapper eller prater høyt kommer det en høyfrekvent ringing som sakte går over av seg selv.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Graaf er da slett ikke ustabile saker , og en av sentralens eminerte brukere FOSSE har spilltpå to GM20 i årevis , og jeg kan forsikre dere at vintern igjennom er nok blokkene flere timer varme , enn kalde , og jeg har hørt mye på dette oppsettet.....

Jeg har tilgode å komme til noe som ikke virker. !!

Ellers som tråden omhandler er det mye flott , både dyrt og billig.

Ser det ofte går giejn hos hornmafiaen at det presses inn såstort som mulig i egen brakke , det kan være bra det , om brakka er stor nok , men jaggu kan det bli dårlig og( har prøvd selv)

Det finnnes mye fine hornløsninger , som hverken koster skjorta , eller feks er vanskelig å bygge selv , . fellesnevnern er vel at hornfolket skjelden eller anldri kommer i himmelen med andre ting etter å ha levd med horn - i en eller annen form.

Mvh Espen
    Strengt tatt har jeg vel hørt at GM 20 har vært ustabil....?

Audiomix har vel skrudd litt på slikt?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har sett brente printbaner på GM20 ja. Men skal visstnok låte veldig bra.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Riktig det at mix har fixet disse , men jeg påpeker at fosses amper har vært svært stabile , og ikke minst vellydende saker , beste otl effekten jeg noen gang har hørt.

Mvh Espen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.781
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    audiomix har reparert og oppgradert noen av de gamle forsterkene.
    nyere årganger av gm20 har vel ikke dette problemet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.449
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    de tåler ikke varmen
    printbanene tar kvelden
    den beste av de alle er den Hans K hardwiret for en kompis
    helt annen amp imo
    også idiotisk at den ikke har utlagte just for bias og offset, noe som er gjort på mange i etterkant
    monterte min kompis sin uten påskrudd bunnplate på en acrylplate påmontert en 24cm datavifte
    som går på 6vdc levert av en CO psu
    nå kan han legge fingern på topp-platen av chassis fremme ved av og på bryteren uten å få svimerker!
    kun lunkent og mye mere sunt for elektronikken!
    mvh
    Leif

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    mesut skrev:

Har jo vært hos Brian noen ganger og hørt på hans GM20 på Merlin, låter konge det!!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.781
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg liker også gm20 veldig godt

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    De bøsa gutta har fjernkontroll med ledning ser jeg!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    mesut skrev:

Har jo vært hos Brian noen ganger og hørt på hans GM20 på Merlin, låter konge det!!
    Graaf gm20/merlin ER konge det , det er det nærmeste og beste erstatningen jeg har hørt av kassejøyttalere opp mot horn , da tenker jeg på dynamikk.

Høyttalerne er både plasseringsvennlige , og SVÆRT dynamiske..... og komboen særdeles vellykket.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    de tåler ikke varmen
    printbanene tar kvelden
    den beste av de alle er den Hans K hardwiret for en kompis
    helt annen amp imo
    også idiotisk at den ikke har utlagte just for bias og offset, noe som er gjort på mange i etterkant
    monterte min kompis sin uten påskrudd bunnplate på en acrylplate påmontert en 24cm datavifte
    som går på 6vdc levert av en CO psu
    nå kan han legge fingern på topp-platen av chassis fremme ved av og på bryteren uten å få svimerker!
    kun lunkent og mye mere sunt for elektronikken!
    mvh
    Leif
    det er det ingen tvil om Leif , at elektronikk som har temperatur noe særlig over 50 grader kan ta skade av det-over tid.

Hørte om en engang som hadde solgt en AR Vm 220 poweramp og soklene smuldret opp når han skulle ta ut rørene.

da har det vært varmt-over tid , men eiern har neppe tuberollet nok.

he he.

Mvh Espen

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Joa, men det jeg har sett - og jeg er ingen xpert- er mer box høyttalere men de lager kanskje no old school enda...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    Joa, men det jeg har sett - og jeg er ingen xpert- er mer box høyttalere men de lager kanskje no old school enda...
    Du har nok bare sett Reference (RB og RF) og slike nysaker, men de har fortsatt sine viktigste modeller på programmet. Riktignok har Belle gått ut, noe jeg synes er en synd og skam. Ellers er Khorn som du linker til i produksjon, og Heresy og Cornwall i katalogen i MkIII-utgaver. Og for å ikke glemme den gamle bråkebøtten LaScala, som startet sitt liv som PA-høyttaler i nittenpilogbue. Serien kalles Heritage, og det er en arv som kommer til å overleve lenger enn noen Ref-modell. ;)

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    Du har nok bare sett Reference (RB og RF) og slike nysaker, men de har fortsatt sine viktigste modeller på programmet. Riktignok har Belle gått ut, noe jeg synes er en synd og skam. Ellers er Khorn som du linker til i produksjon, og Heresy og Cornwall i katalogen i MkIII-utgaver. Og for å ikke glemme den gamle bråkebøtten LaScala, som startet sitt liv som PA-høyttaler i nittenpilogbue. Serien kalles Heritage, og det er en arv som kommer til å overleve lenger enn noen Ref-modell. ;)

Cool.
    Det må jo kanskje være litt unikt for dere hornofile at man kan kjøpe nytt noe som ble designet på 70 tallet... Tror ikke f.eks B&W har mange på lager av det de laget på 70 tallet-og da lagde de kanskje elementene selv i tillegg.
    Kommersielt i dag så er det vel mange som har underleverandører av selve elementene så det er vel litt av årsaken til at ting ikke varer mer enn noen år.

Vet dog at Martin Logan produserer statorer til alt de har laget-men det kan ta tid. Det er i alle fall det jeg ble fortalt.

Morro morro.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    Cool.
    Det må jo kanskje være litt unikt for dere hornofile at man kan kjøpe nytt noe som ble designet på 70 tallet... Tror ikke f.eks B&W har mange på lager av det de laget på 70 tallet-og da lagde de kanskje elementene selv i tillegg.
    Kommersielt i dag så er det vel mange som har underleverandører av selve elementene så det er vel litt av årsaken til at ting ikke varer mer enn noen år.

Vet dog at Martin Logan produserer statorer til alt de har laget-men det kan ta tid. Det er i alle fall det jeg ble fortalt.

Morro morro.
    Først og fremst: Syttitallet? Tuller du med meg? Hva pokker hadde syttitallet å bidra med? Prøv heller med førti og femtitallet. Det er vel ingen Heritage-modell som er designet etter 1960? Det kan du sjekke selv på Klipschs sider. Klipschorn har riktignok gått gjennom et par revideringer i konstruksjonen, men de andre modellene er vel mer eller mindre identiske sett bort fra komponentene og bestykningen.

Og ja, ML gjør visst det. Og det trengs. Hadde de ikke solgt det til CLS ville folk sluttet å kjøpe ML, for hvem ønsker vel å kjøpe høyttaler til store beløp hvis de bare hadde en levetid på ti til femten år før de var modne for søppeldyngen, uten mulighet for å restaureres. Tror ikke det hadde vært noen god løsning. Quad gjør det samme, og det finnes spesialfirmaer som lever av å restaurere Quader. I Tyskland er det et firma som lager fabrikknye ESL 57.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder å ikke la seg terge alt for mye i denne feel-good-tråden. Den har kommet for langt til det... Ingen grunn til å blande paneler inn i det her.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    leik skrev:
    Gjelder å ikke la seg terge alt for mye i denne feel-good-tråden. Den har kommet for langt til det... Ingen grunn til å blande paneler inn i det her.
    :) Trekker meg stille og rolig fra debatten og overlater diskusjonen av trakter til de som kan det. Trodde de derre som stod i Tyskland var no skikkelig vintage greier-men 40-60 tallet da-"gjezzzzes".
    Smaken er som baken, delt og alle har en:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    leik skrev:
    :) Trekker meg stille og rolig fra debatten og overlater diskusjonen av trakter til de som kan det. Trodde de derre som stod i Tyskland var no skikkelig vintage greier-men 40-60 tallet da-"gjezzzzes".
    Har du hørt Khorn eller annen Heritage? For å si det slik, det høres ikke ut som den gamle radioen som bestefar hadde på gamlehjemmet. De låter like moderne som dine høyttalere, vil jeg anta. Når de opprinnelig ble konstruert er jo uten relevans sålenge de låter godt i forhold til det andre som er på markedet i dag. Bestykningen er som nevnt oppgradert med jevne mellomrom opp gjennom årene.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    leik skrev:
    Det var absolutt ikke meningen at noen skulle trekke seg tilbake i det hele tatt, bare en oppfordring til å holde det (forholdsvis) saklig.
    Helt oppriktig.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    leik skrev:
    Har du hørt Khorn eller annen Heritage? For å si det slik, det høres ikke ut som den gamle radioen som bestefar hadde på gamlehjemmet. De låter like moderne som dine høyttalere, vil jeg anta. Når de opprinnelig ble konstruert er jo uten relevans sålenge de låter godt i forhold til det andre som er på markedet i dag. Bestykningen er som nevnt oppgradert med jevne mellomrom opp gjennom årene.
    Har ikke hørt noe annet en no ræl av no JBL av moderne plastik art. Skrikende, spiss og null bass. Ellers er jeg like blank som "månen" til fattern. Hadde dog en veileder på skolen som var xpert på området-men jeg blei aldri helt trigga. Har pønsket på ett bass system i åpen baffel i lang tid-men tiden strekker ikke til.
    Ferdigprodusert har derfor blitt valgt for i det minste å ha NOE å spille på.
    Anyway-dere får blåse skummet av ølet med traktene og nyte musikken. Hadde vært morro å hørt no slikt, men det er vel risiko sport:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn