HORNOFOBI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Var det denne dama du tenkte mr.slow ? 8)
    Tror det e ho i fra vadsø


    Når jeg tenker meg om så har jeg aldri hørt Banana Airlines på noen hifimesse.

    Notat til meg selv:
    * Horten messa 2011
    Ta med "Beste"
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    slowmotion skrev:
    ......
    folk som er mest opptatt av å lytte til solo mandolin
    .......
    Ikke kødd med solo mandolin.
    Jeg sitter klar, fulladet, 1.5m fra elektrostatene


    Heh, tråden ble jo gøy likevel, jo.
    Sluket har nok sovnet, men han er en luring. :D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Foretrekker og kun høre trompet lyd når jeg faktisk hører på det instrumentet. Fint med høyttalere som kan gjengi instrumenter korrekt ja.
    Jepp- derfor har jeg valgt som jeg har.
    Messing låter rimelig nært opptil det jeg opplever på jobb- enten som musiker eller dirigent.
    Horn har enda ikke gitt meg dette. Får alltid en følelse av (hører) to horn som ligger oppå hverandre. (lyden altså)
    Har ikke hørt mer enn fire hornoppsett. Men jeg er åpen til sinns. Så kanskje det finnes der ute... ;)

    Edit:
    Beklager seriøst innlegg- Legger skylden på en hard dag med innstudering av musikker av og forelesning med David Maslanka. Bla. denne her:
    Maslanka: Symphony No. 4


    Nå går jeg og drikker meg full!!
    Har vært nok horn i dag......
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ottone skrev:
    Heh, tråden ble jo gøy likevel, jo.
    Sluket har nok sovnet, men han er en luring. :D

    sluket og andre horn-nisser har ikke en dritt de skulle ha sagt.
    denne tråden ble startet til ære for de misunnelige, frustrerte og evneveike.
    kjør på folkens, ikke hold noe tilbake!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Tråden har hatt samme retning hele veien, og viser tydelig at det er med høyttalere som med bikkjer.
    Eier og hund blir mer like etter som tiden går.

    I tilfelle hornhøyttalere betyr det brautende, storkjeftet og uten realisme og raffinement.
    ;D 8)
    ;D ;D ;D ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden blir på samme måte som at en Ferrari eier skulle opprettet en tråd for lada eiere slik at de kan slenge så mye dritt de bare vil om Ferrari.



     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pengesluk har teften, ingen tvil om det. Hvis han har anledning til å spille dette ut i sitt daglige virke er det ikke rart at han har til salt i grøten og vel så det.

    Utfordringen her blir å unngå moderering (moderasjon er utelukket) og flytting til OT.
    Da må den gode smak bringes fram, som eksemplifisert i det utsøkte designet i Braun sine gamle elektrostater.
    Teknisk er de som Quad ESL, designmessig er det ingen over, ingen ved siden

    De kan faktisk skaffes fremdeles, det tenker jeg på rett som det er.
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Canales skrev:
    denne tråden ble startet til ære for de misunnelige, frustrerte og evneveike.
    kjør på folkens, ikke hold noe tilbake!
    Skjønner at man ikke trenger å anskaffe trakt for å få helt brennevin i deg, Canales. Du er ei trakt.

    Invitasjonen til malt og musikk står ved lag. ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Zomby_Woof skrev:
    Canales skrev:
    denne tråden ble startet til ære for de misunnelige, frustrerte og evneveike.
    kjør på folkens, ikke hold noe tilbake!
    Skjønner at man ikke trenger å anskaffe trakt for å få helt brennevin i deg, Canales. Du er ei trakt.

    Invitasjonen til malt og musikk står ved lag. ;D


    hehe, jepp, her renner det så mye dritt igjennom at det kan bli for mye for alle og enhver.
    etter neste uke er deadlinekjøret over for denne gang, så da blir det dipols og malt på holmlia.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ottone skrev:
    Pengesluk har teften, ingen tvil om det. Hvis han har anledning til å spille dette ut i sitt daglige virke er det ikke rart at han har til salt i grøten og vel så det.

    Utfordringen her blir å unngå moderering (moderasjon er utelukket) og flytting til OT.
    Da må den gode smak bringes fram, som eksemplifisert i det utsøkte designet i Braun sine gamle elektrostater.
    Teknisk er de som Quad ESL, designmessig er det ingen over, ingen ved siden

    De kan faktisk skaffes fremdeles, det tenker jeg på rett som det er.

    låter de identisk med esl også?

    alle oppegående musikkelskere/audiofile bør ha hatt et sett esl 57 eller 63 en eller annen gang, ingen tvil.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.121
    Tjah, har aldri hørt en 57,
    men alle 63 jeg har hørt høres ut som plastikk...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Canales skrev:
    ottone skrev:
    ........det utsøkte designet i Braun sine gamle elektrostater.
    Teknisk er de som Quad ESL, designmessig er det ingen over, ingen ved siden

    De kan faktisk skaffes fremdeles, det tenker jeg på rett som det er.
    låter de identisk med esl også?
    alle oppegående musikkelskere/audiofile bør ha hatt et sett esl 57 eller 63 en eller annen gang, ingen tvil.
    Aner ikke, jeg har aldri hørt Braun sine EL-utgaver.
    Egentlig tviler jeg på at de låter likt, så forskjellig som utformingen er med aluminiumsramme osv. Man kan jo mistenke en litt annen karakter, men sånt skal man ikke hevde uten å ha hørt selv. De er nok sjelden vare her på berget.


    slowmotion skrev:
    Tjah, har aldri hørt en 57,
    men alle 63 jeg har hørt høres ut som plastikk...
    Men kjære, det ER jo plastikk :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    mteinum skrev:
    Denne tråden blir på samme måte som at en Ferrari eier skulle opprettet en tråd for lada eiere slik at de kan slenge så mye dritt de bare vil om Ferrari.



    På den Fellalin :p........... så ser vi ikke driver´n ... men en ser horn åpningen ...... ;D ;D ;D



    *løper i dekning for O.T*




    8)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    digiman skrev:
    Nydelige de Apogee Pengesluk :)
    Jeg er så sugen på disse TDL Reference Standard :eek: :eek: :eek: at...

    Tviler dog Naboen liker de. Men en vakker dag skal jeg ha et stort hus og da skal disse oppdrives uansett hvor i verden de måte befinne seg.

    Beklager enormt bilde med tekst, men det fortjener disse jævelene ;) De blåste meg over ende i London i 1994. Her snakker vi fint full output ved 15Hz. Sinnssyke!

    Sukk! http://digilander.libero.it/piani/tdl_electronics.htm
    Jeg "gav" bort et par sånne til Askerområdet. Mulig du er heldig å finne dem på bruken om noen år. 8)

    Ellers har jeg vel egentlig ikke så mye i denne tråden å gjøre.
     
    A

    aair

    Gjest
    shaunv skrev:
    Jeg "gav" bort et par sånne til Askerområdet. Mulig du er heldig å finne dem på bruken om noen år. 8)
    TDL'ene havna hos en av gutta i OVK. Etter en dugnadskveld med bytting av basselementer etc så spiller de nå med god tyngde i bunnoktavene ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    pengesluk skrev:
    Litt saklighet skader kanskje ikke? Tanken var å få frem litt geniunt kompetent input rundt hva ikke-horn entusiaster så sterkt misliker med hornkonstruksjoner og deres egenskaper eller mangel på sådan. Så kan vi kanskje alle lære litt!
    .......
    Horn og horn, fru Blom. Hva jeg vil utbasunere er at man ikke kan plassere høyttalere med mellomtonehorn (+ delefilter m.m) i samme kategori som høyttalere basert på bakladete fulltoneelementer m basshorn. Den viktigste delen av lyden, som er mellomtonen, blir jo til på 'vanlig' måte i sistnevnte tilfelle. Høy virkningsgrad kan være et fellestrekk for begge typer, det er sant, men det er vel omtrent det eneste. Begge har en tendens mot farget lyd kunne man sef si, men det skyldes i så fall vidt forskjellige ting. (fulltoneenhetens farging skyldes problemer med diskanten som den store membranen ikke er god til, pluss at man gjerne bruker en veldig lett membran som er livligere og bryter opp mer (enn de ned-dopede greiene som står i vanlige bokser), mens fargingen ved mellomtonehorn vel hovedssakelig dannes i trakten.
    Man kan godt avvise det ene og akseptere det andre. Personlig er jeg allergisk over den minste tendens til 'traktlyd', mens jeg ikke har så mye mot lyden fra Lowther og lignende elementer (uten horn foran seg). No
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Her er du sansynlig inne på en viktig sak i forbindelse med hva folk misliker med horn - nemlig traktlyd, det være seg virkelig eller inbildt. Et annet moment høyt på lista er selvsagt utseende/plassbehov.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Var det noen som sa hornofobi?
    Ingen horn-angst her, nei, snarere tvert imot ;D



    Horn, horn, elektrostater og rør.
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    En kjenning irriterer seg grenseløst hver gang han ser en vikinghjelm med horn, siden vikingene ikke hadde horn i hjelmen.

    Rart ingen har kommet på å finne opp hornøreklokker ennå. Eller fins det?
    Han 5. far i huset hadde vel noe i den retning, manglet bare en iPod å koble den til...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor tror dere egentlig elg, hjort, rådyr etc. alle har horn??

    Ville jo sett helt meningsløst ut med elektrostater!!!
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    aair skrev:
    shaunv skrev:
    Jeg "gav" bort et par sånne til Askerområdet. Mulig du er heldig å finne dem på bruken om noen år. 8)
    TDL'ene havna hos en av gutta i OVK. Etter en dugnadskveld med bytting av basselementer etc så spiller de nå med god tyngde i bunnoktavene ;)
    Det er godt å høre. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pengesluk skrev:
    Hvorfor tror dere egentlig elg, hjort, rådyr etc. alle har horn??

    Ville jo sett helt meningsløst ut med elektrostater!!!
    eller bassrefleks! :eek:
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Har de ikke det allerede da, Som standard utstyr??
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    EEH....JO
    du har rett
    kua har vel transmisjonslinje ;D
    sikkert derfor det låter dritt!
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    -Og der låt BS-alarmen igjen og vi fortsetter med en serie godbiter fra svunnen tid!

    Her er noen høyttalere som har gått sin seiersgang i HIFI-Norge gjennom mange år.

    Vi begynner med LS3/5A, en minimonitor utviklet av BBC, produsert av flere (Rogers, Chartwell, AudioMaster m.fl.) og etterlignet av mange inkl. utallige DIY prosjekter:




    Kunne også få sub til denne, ikke så vanlig i Norge, kanskje:




    Artig med høyttaler hvor delefilteret er like stort som basselementet!



    Sluket har selv eid og spilt på LS3/5A - i 17 min. 12 sek.! ;D ;D

    Man kan vel nesten si at denne høytt. (som egentlig ikke var beregnet på HIFI) ble en trendsetter i markedet for minimonitorer.

    Andre populære småtasser: ProAc Tablette-serien, og Response 1 og 1SC




    B & W 805, i ymse varianter:


    Kanskje den tøffeste av alle "små" høyttalere, og definitivt den med størst lyd; Sonus Faber Extrema!
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Litt større saker, som har gledet mange lydfrelste gjennom tidene:

    ProAc's gulvstående modeller, hvorav definitivt Response 4 er min favoritt (ser ikke slik ut på bilde, men denne karen er 160 cm. og veier 120 kg., m.a.o. omtrent likt med undertegnede ;D)






    Her har vi den berømte Martin Logan elektrostat CLS, somabsolutt var med og "boostet" interessen for elektrostater da den kom.




    En annen og i Norge meget populær ML-variant, hybriden Sequel som låt rimelig ok til en hyggelig penge!




    Glem ikke Quad's elektrostater, her avløseren til model 57 Quad 63 som fikk Quad inn på høyttalerbanen igjen, heldigvis..




    Infinity hadde (og har) mange tilhengere her til lands, og Kappa serien har solgt bra i mange år. Her en Kappa 8:




    Så en nostalgisk liten godbit, B & W's DM70, kombinasjon av 12" bass og elektrostater!! Husker de sto utstilt hos El-Spectra i Torggata, siklet fælt i en periode.. En kamerat la sine ut for salg noen år senere, men da var jeg inne i en periode med "kjønnslig fokus" og hadde blikket rettet på HELT andre ting!
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Kommentar til trådstarter ... Liker deg best i Hornografi tråden .... ;D

    Og ikke bare argumenter imot :p


    Apekister ::) :eek: 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Vær snill nå Jan - Grorud brant ikke ned på en dag! Have mercy! Finnes andre morsomme ting også, særlig retrospektivt sett!

    Argumenterer forøvrig ikke imot noe som helst - påpeker bare fakta.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en kompis i Slemmestad hadde et par med hvite DM-70 drevet av Phase Linear 700B
    de var tungdrevne (som alle B&W på den tiden) og han spilte så gnistregnet stod ut av elektrostatene
    men det hang ikke helt sammen i overgangen imo
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Husker godt det, ja, var ikke B & W's egne elektrostater, tror det var deler fra Jantzen. Alt for liten flate til å dekke frekvensen ned til de feite 12", derav dårlig/manglende mellomtone. Kule var de, uansett, og hatten av til produsenten som alltid har kjørt "dare to be different" konseptet. Tungdrevne utav ville helvete, helt i B & W's ånd, kan man si..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes en DM-70 side (i Tyskland tror jeg), der de har spesialisert seg på restaurering....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Ja, pølsegutta har vel verdensrekord i å ta vare på sakene sine, pluss at de representerer vel det største markedet utenfor USA hva HiFi angår.

    Har spanet inn at disse betales med "Big Money" hos våre japanske venner. Merkelig egentlig, men slik er det vel når produkter entrer samlernes rekker...

    Kanskje det blir en slant å få for oss en vakker dag også, Leif ;D ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    måtte være som brensel pellets det da? ;D
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Andre klassiske Bower & Wilkins modeller:


    DM6, deres første egentlige forsøk på fasekorrigerte og tidsløpskorrigerte høyttalere. Også kalt "Penguins" av design-skeptikere, jeg synes de var fine i sin tid, og burde kjøpt de da jeg hadde et strøkent par på hånden for 2.500,- Vel vel.




    Så må vi ta med den berømte 801, som startet livet som studio monitor men som etter hvert ble syndig populær blant hifi-folket også. Introdusert på markedet i 1979, og har således over trevde år på baken, og selges fortsatt!

    Vår alles kjære redaktør Vadseth uttalte en gang at en 15" hadde ingen ting i en Hifi-høyttaler å gjøre... Senere endte han opp med et sett 801 med 15" selv, som referanse...




    B & W 801 har vært og er fortsatt en umåtelig populær høyttaler worldwide, og har vært gjenstand for ettermarkesmodifiseringer og tilbehørsutvalg nesten uten sidestykke. Filtre fra North Creek, stativer fra Arcici og Sound Anchor m.fl. er bare noe av utvalget.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utifra det jeg har hørt pr. dags dato synes jeg Gaia matcher horn på dynamikk. Skal bli spennende å høre de med bedre prosesserings kraft.

    Store, men nydelige spør du meg.


    Aktive ADAM er også veldig bra på dynamikk. Var det ikke Akto som mente overgangen fra Avangarde til ADAM Beta var et klart løft på dette området?

    Før han så lyset ;)


    Og så til godsakene.


    Hvis ikke Soundlab er nevnt før, må vi ta med de. Ingen dynamikk bombe nei, men tror jeg fint kunne ha levd med disse i et anlegg nr. 2
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Vær snill nå Jan - Grorud brant ikke ned på en dag! Have mercy! Finnes andre morsomme ting også, særlig retrospektivt sett!

    Argumenterer forøvrig ikke imot noe som helst - påpeker bare fakta.
    Håper du så smileyene da ..

    Og det med apekister er jo bare fordi det er under en uke siden jeg fikk noen små horn i stua (la Scala)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Soundlab er meget bra saker - jeg kunne godt oppbevart et sett med de futuristiske Ultimate 1 PX, var like ved å kjøpe et ubetydelig brukt sett fra Tyskland i fjor, 7.000 Euro er ikke fy skam. Disse gutta er STORE
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    pengesluk skrev:
    Vær snill nå Jan - Grorud brant ikke ned på en dag! Have mercy! Finnes andre morsomme ting også, særlig retrospektivt sett!

    Argumenterer forøvrig ikke imot noe som helst - påpeker bare fakta.
    Håper du så smileyene da ..

    Og det med apekister er jo bare fordi det er under en uke siden jeg fikk noen små horn i stua (la Scala)
    Klipsch ER apekister i min terminologi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn