Hornløsning fra 800 Hz. og opp for DIY prosjekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Det ble for mye treverk ja? Tenkte meg det. Men da finnes det metall.
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Liker treverk jeg, spiller mye Steve Earle og lignende, passer ikke med bling bling da, det får hip hopperne ta seg av ;D
    Mye vakkert som finnes :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Bra prosjekt Milenko! Kan vel bare si det et par andre her allerede har nevnt. Bruk tid på å finne ut hva du virkelig har lyst på. Med diy blir det fort "mye vil ha mer", og da er det kjipt å ha kjøpt inn drivere du ikke får bruk for.
    Eller du kan gjøre som Sluket, å fylle skapet med kvalitetsvarer "fordi han kan".

    Er ikke værst å ha disse liggende som støvsamlere, Sluket :eek: ;D

    Håper du tåler et bilde til av noe lignende du har lyst på (noe som aldri ble fullført) :)
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Både tåler og liker bilder :D
    Er litt derfor jeg tok et lite steg tilbake, blir raskt ivrig og ønsker alt med en gang, men har uansett en grei bassløsning på plass som lett (tror Jeg) lar seg integrere med div. utstyr man har liggende frem til man har grunkene til den løsningen man egentlig har lyst på :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Denne er så vakker at det er nesten så en tar til tårene..
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Nå må du ikke poste flere, Jan, da går Milenko helt av skaftet......
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.163
    Antall liker
    10.683
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den "fargen" på kryssfiner kassen var rimelig pen. Jeg må behandle mine kasser med tid og stunder også. Nå er det ubehandlet bjørk.

    "Proporsjonsmessig" synes jeg mine er penere da ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Rhesus skrev:
    Om trehorn er interessant, ta en titt her og bli inspirert.

    http://www.geocities.jp/arai401204/
    Nesten så man har lyst til å prøve, tar jo litt tid, men tid er vel noe jeg har mer enn nok av :)
    Det meste av jobben er jo små tjon, nøyaktighet og tålmodighet, passe fint for meg, kanskje prøve å lage horna selv?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Blir da horny så det holder av dette, er definitivt my cup of tea dette.
    Keep it coming sier nå jeg ;D

    Dagens oppgave blir å undersøke priser på kasse materialene :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Det ser ut som Onken-løsninger går igjen i bassen; er disse bedre enn vanlig bassrefleks?

    (Og hva kjennetegner et godt Onken-element? Forslag mottas)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Onken ble i sin tid veldig populær konstruksjon p.g.a. den luftige oppløste klangen, som særpreges av frihet fra kasselyd. Det opprinnelige elementet som ble benyttet var Altec's 416 modell, men mange ble også bygget med Audax (franske) elementer da konstruksjonen er fransk (Jaques Mahul fra JM Lab).

    Denne konstruksjonen oppsto for å dekke et behov for en høyeffektiv bassløsning til bruk sammen med horn.

    Det finnes også en Petite Onken for 12", samt Grand Onken beregnet for 2 x 15" istedenfor 1. Dessuten et utall varianter av rip-off's.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    En Onken-kasse er i utgangspunktet ikke noe annet enn en noe overdempet bassreflekskasse (4-ordens Butterworth) med portareal tilnærmet lik membranarealet (eller i hvert fall ikke mindre enn 85% av det). I følge det opprinnelige patentet (Thuras’ bassrefleks-boks) skal Vb være lik 6.4 * VAS * Qts^2, mens Fb skal være lik 0.4 * Fs/Qts.

    Det spesielle med Onken er utformingen og plasseringen av portene. Portene er smale, og bidrar til å øke dempningen pga friksjon ved luftens passasje. Fordi Onken-porter også som regel blir svært lange (sammenliknet med et konvensjonelt portarrangement) vil dette også gi økt port-forvrengning.

    En mulig forklaring på Onken-kassenes popularitet kan være at dette oppfattes som mer ”ørevennlig”. En annen mulig forklaring er Onken-kassenes stilige utseende.

    Elementer som passer til Onken-avstemming tenderer mot å ha høy Vas, lav Mms og lav Qts. Moderne basselementer (med sin lave Vas) gir ofte altfor lange porter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Det er dog et uomtvistelig faktum at en riktig beregnet og bygget Onken spiller bedre enn f.eks. en tradisjonell bassrefleks-løsning.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da var kryssfiner bjørk, god kvalitet bestilt til Onken kassene. Var vistnok vanskelig å få tak i 30mm som er brukt i tegningene jeg har, så jeg valgte å bestille 22mm. Måtte bestilles spesielt det også, ikke lett å få tak i alt i småby norge :)

    Må vel regne om litt på selve kassebyggingen om det er nødvendig og ordne et par avstivere inne i kassa.

    Ellers er det veldig fristende å prøve å bygge tre horna selv, var gode plantegninger i linken ovenfor samt byggebeskrivelser.

    Men mye liming osv, 60mm kryssfiner, får se hva som blir til overs etter at Onken kassene er ferdig.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Husk også på at Onken kassene ( så vidt jeg vet, da ) er beregnet på transistorforsterkere.
    Det var mye transistorforsterkere i bruk i Japan på den tiden Onken laget greiene...


    Og alle vet jo at Onken kassene er en kopi av Jensen kassene? ;)


    ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Som igjen er en kopi av Jenssen sengene ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Husker forøvrig te typiske "eggene" som hørte med til basskassene, men hva slags bestykning de hadde har gått i glemmeboken. Danske DIY'ere var ivrgige på disse i sin tid. Finnes sikkert et og annet eksemplar her til lands også.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Det var noe franske greier, var det ikke det? Onken Mahul ?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Onken kassene skal drives opp til 800 hz. ved hjelp av en Muse model 160, (160 watt) transistor power amp, 99 db. på elementet som skal i kassa, tror det vil gå greit til mitt bruk. Over 800 hz. og til hornløsningen blir det en strømsterk el34 se amp. på 4 watt som får oppgaven :)
    Planen er da i grunn ganske klar, men liker fortsatt bilder, linker og utstyr ;D
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Husk også på at Onken kassene ( så vidt jeg vet, da ) er beregnet på transistorforsterkere.
    Det var mye transistorforsterkere i bruk i Japan på den tiden Onken laget greiene...


    Og alle vet jo at Onken kassene er en kopi av Jensen kassene? ;)


    ;)
    Stemmer vel forsåvidt at det var endel transeforsterkere i japan,
    men det var vel også slik at Hiraga fant ut at Le Monstre, (som egentlig ikke var tenkt for bass) spilte utrolig bra på onken.
    Og onken er vel også snill mot rørforsterkere. ::)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Milenko skrev:
    Onken kassene skal drives opp til 800 hz. ved hjelp av en Muse model 160, (160 watt) transistor power amp, 99 db. på elementet som skal i kassa, tror det vil gå greit til mitt bruk. Over 800 hz. og til hornløsningen blir det en strømsterk el34 se amp. på 4 watt som får oppgaven :)
    Planen er da i grunn ganske klar, men liker fortsatt bilder, linker og utstyr ;D
    Høres bra ut.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.163
    Antall liker
    10.683
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bygget onken kasser og synes selv det funker veldig bra. Har laget en byggetråd tidligere dersom du er interessert Milenko.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    HALOLS skrev:
    slowmotion skrev:
    Husk også på at Onken kassene ( så vidt jeg vet, da ) er beregnet på transistorforsterkere.
    Det var mye transistorforsterkere i bruk i Japan på den tiden Onken laget greiene...


    Og alle vet jo at Onken kassene er en kopi av Jensen kassene? ;)


    ;)
    Stemmer vel forsåvidt at det var endel transeforsterkere i japan,
    men det var vel også slik at Hiraga fant ut at Le Monstre, (som egentlig ikke var tenkt for bass) spilte utrolig bra på onken.
    Og onken er vel også snill mot rørforsterkere. ::)
    Ja, men Le Monstre var jo egentlig en mega strømforsyning som drev en ørliten forsterker ......... :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    slowmotion skrev:
    HALOLS skrev:
    slowmotion skrev:
    Husk også på at Onken kassene ( så vidt jeg vet, da ) er beregnet på transistorforsterkere.
    Det var mye transistorforsterkere i bruk i Japan på den tiden Onken laget greiene...


    Og alle vet jo at Onken kassene er en kopi av Jensen kassene? ;)


    ;)
    Stemmer vel forsåvidt at det var endel transeforsterkere i japan,
    men det var vel også slik at Hiraga fant ut at Le Monstre, (som egentlig ikke var tenkt for bass) spilte utrolig bra på onken.
    Og onken er vel også snill mot rørforsterkere. ::)
    Ja, men Le Monstre var jo egentlig en mega strømforsyning som drev en ørliten forsterker ......... :D
    Ja, og det er gjerne oppskriften på en god forsterker... 8) 8) Spør LMC! De fleste produsenter gjør omvendt; SVÆR forsterker med mye watt, men fislestrømforsyning.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Tenker jeg prøver å bygge woodhorna selv også jeg, fant en oppskrift på nett...
    Eller ble inspirert av en link jeg fikk i denne tråden... masse penger å spare for en måned i snekkerboden ;D
    Cut of er ca det samme som for Fostex minste woodhorn, altså anbefalt delefrekvens ved 900 Hz.
    Tror jeg velger å gå for Fostex 1405d som driver, lest positive ting og er et kjent navn :)
    Har jo bestilt delefilter med delefrekvens 800 Hz. så prøver den først ellers så selger jo Marchand andre delefrekvens moduler for en rimelig penge i denne sammenhengen slik at det sikkert ordner seg...

    Får bestille moduler for f.eks. 900 Hz. og 1000 Hz. også etterhvert slik at man finner den frekvensen som passer best :)

    Fint å ha en plan, har jo fortalt om alt nå...så ingen vei tilbake :)
    Kabling til prosjektet blir selvsagt (siden det er meg), Cardas se 11 på Onken kassene og Cardas se 15 på topp hornet...
    Cardas se kabel i løpemeter, hvordan er de å skru fast til evt. skru på spader osv. må man fjerne lakk isolering og mye om og men.
    Er jo mye å spare på å evt. bare terminere med spader/bananer på forsterker siden bare og samtidig slippe et ekstra sett terminaler når høytalerkablene skal direkte til elementene uten delefilter likevel?
    Enkle skru på spader i kopper? forslag mottas med takk :) (skriver skru på spader grunnet at loddebolten ikke er min aller beste venn)
    Prøver jo også å få et budsjett på prosjektet etterhvert også...
    Men noe er selvsagt forbruksvarer ;D

    Er litt usikker på terminaler på Onken kassene, like greit med bare kabelen muligens skrudd/presset/loddet fast til elementets terminaler direkte ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    En god plan er halve nederlaget!

    Penger å spare dersom du vurdere timekostnaden din til kr. 10,- - det er helt riktig observert, Milenko!

    Egenproduksjon av trehorn er en frustrerende business, særlig hvis du ikke har tilgang til et fullt snekkerverksted. Men det er morsomt å prøve dersom en har god tid. Viktigheten av nøyaktig maskinering i overgangen fra driveren til hornhalsen skal ikke undervurderes.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    En god plan er halve nederlaget!

    Penger å spare dersom du vurdere timekostnaden din til kr. 10,- - det er helt riktig observert, Milenko!

    Egenproduksjon av trehorn er en frustrerende business, særlig hvis du ikke har tilgang til et fullt snekkerverksted. Men det er morsomt å prøve dersom en har god tid. Viktigheten av nøyaktig maskinering i overgangen fra driveren til hornhalsen skal ikke undervurderes.
    Timekostnaden min er nok langt under 10 kr. timen...
    Tid er noe jeg har ekstremt mye av siden jeg er og vil være sykemeldt (såkalt aktivt) lenge og kjeder meg til tider, trehorn er jo snakk om nøyaktighet og tålmodighet...
    Fungerer det ikke så har man ikke tapt så mye, bare litt trematerialer + tid.
    Byggeprosess/planlegging/læring kan jo også fungere som en fritidssyssel/hobby/noe å fylle dagen med som gir mening og som er bedre enn å bruke dagen i sofaen :)
    Selv på dårlige dager kan man jo ta en sandpapir kloss å pusse litt på hornet ;D

    Eller etter å ha bommet tredve ganger innrømme nederlaget å kjøpe ferdig bygget horn levert på døra, men da har man jo brukt så lang tid i snekkerbua at man har fått tid til å spare til det man egentlig ønsket seg hele tiden ;D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Synes også du skal prøve å bygge hornene selv! Jeg hadde en link hvor det ble bygget en mal og så brukt en elektrisk høvel. Var ganske genialt. Skal prøve å finne den igjen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Helt riktig vurdert, Milenko. Jeg ville bare at du skulle være klar over det, så vi ikke mister en god hornmann p.g.a. at du går lei!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Støtter oppunder Sluket her. Pass på at du vet at du har tid (noe du jo sier du har). Samtidig bør du beholde det du evt har av høytalere til du er helt ferdig, så du får lyttet litt innimellom slagene også. Jeg har vært gjennom begge. Ikke hatt lyd og gått lei.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Er denne linken med byggebeskrivelser jeg har
    http://www.geocities.jp/arai401204/
    Meget gode planer og beskrivelser, faren min har snekkerbod med god arbeidsplass og godt lys samt mye høvler, elektrisk sliper osv. (min farfar var skomaker av den gamle skolen og det er mye verktøy etter han)...
    Går neppe lei, men blir det bare krøll så handler jeg nok inn Fostex sine horn, men tenker å prøve først, hadde vært moro å fått det til.
    Vil uansett ha Epos m5i høytalerne å spille på mens prosjektet bygges, er mer verdt som back up ennman får igjen for dem på bruktmarkedet.
    Man har jo barn som skal ha anlegg på rommene sine etterhvert også, dessuten liker kona Eposene og vile gjerne ha dem til kjøkkenhøytalere istedet for de "rack medfølgende sony kassene" som spiller der nå :)
    Dere vet, slik at kona kan lytte til musikk mens hun BAKER HORN ;D

    Setter pris på alle innspillene dere har, alle er en inspirasjon og motivasjon til å utvikle hobbyen min videre og på den måten komme nærmere musikken :)
    Uten inspirasjon og innspill ville jeg kanskje bare satt meg til ro og sakte, sakte hadde hobbyen dødd foran mine øyne... EH...ører selvsagt
    beklager mye vås prat men går på tabletter som gir insomnia så hjernen er litt sprelsk for tiden ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23
    Du har ingen ide om hvilke musikkgledestunder som ligger foran deg, dersom du gjør dette riktig og skikkelig! Jeg garanterer at du vil synes det er verdt innsatsen og utleggene.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    For ikke å snakke om gleden ved å ha undersøkt, planlagt og skapt noe selv :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har funnet ut at madisound virker å være billigst på Fostex driveren, noen med erfaring fra dem, evt. har andre forhandlere til Fostex 1405d driver?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn