HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Noen som har en enkel forklaring på spredningskarakteristikk på de to overnevnte ? Fordeler/ulemper...
Kan dette utdypes ?Okv skrev:Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.
Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
Hva består så forskjellene i ?LMC skrev:bass er omnidireksjonell uavhengig av om den gjengis via horn eller bassrefleks
mvh
Leif
Ja.HCS skrev:Kan dette utdypes ?Okv skrev:Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.
Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
I aller høyeste grad.HCS skrev:..
Siden horn gjerne oppleves mer dynamisk enn endel bassrefleks-løsninger vil dette gjelde i bassområdet også,eller er dette mer aktuellt i mellotone/diskant ?
Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.Okv skrev:- Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten
- Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
Gjelder dette i bass området og hvilke frekvenser snakker vi om? Hvilken målenhet er "skyhøy" ? 8)timc skrev:Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.Okv skrev:- Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten
- Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
Horn har skyhøy forvrengning. Utsagnet ditt gjelder kun harmonisk.
Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?timc skrev:Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)
Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.
Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)
At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?timc skrev:Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)
Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.
Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)
At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Dersom jeg har forstått rett, så har ikke dette noe med størrelse og gjøre. Foldede horn (ala klipschorn) er det værste man kan gjøre, for da får man flere diffraksjonspunkter, og flere vegger som kan gi reflekser. Denne effekten menere Geddes er hørbare, og bør unngåes. Herom strides de lærde Prinsippielt er jeg enig med Geddes, men har ikke lyttet til en waveguide bygget på hans geometri. Grunnen til at dette opstår, er i stor grad fordi alle konvensjonelle horn er formet etter Websters hornligning. Denne har en del forenklinger, som at den anntar at bølgefronten i throaten er plan. Dette er ikke tilfellet i praksis.HCS skrev:Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?
Er det så at hornprinsippet måler dårlig men subjektivt kan lyde bra ? Tolker deg dithen..
I CD vs. LP tråden linket jeg til Geddes ulike papers omkring dette.slowmotion skrev:Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?timc skrev:Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)
Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.
Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)
At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Her må jeg bare referere deg videre til paperene til Voishvillo og Geddesslowmotion skrev:Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?timc skrev:Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)
Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.
Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)
At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
Der må jeg melde pass. Tror Det står noe om det i Voishvillos artikler.HCS skrev:Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
Ligger hans resultater i linkene du har lagt frem ? Takk skal du ha, skal kikke litt på de linkene. Alltid nyttig å få bekreftet av teori det en gjør i praksis, selvom det ikke alltidn går den veien. ;Dtimc skrev:Der må jeg melde pass. Tror Det står noe om det i Voishvillos artikler.HCS skrev:Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
Takk vreden. Dette var midt i blinken. Leses med intr.vredensgnag skrev:
Ja, men Geddes og Voishvillo legger jo ut sine egne arbeider.........vredensgnag skrev:Det får Mr. Nutshellhifi.com ta opp med de gjeldende myndigheter. Men jeg har også sett det lagt ut av Voishvillo et sted, dog ikke med AES-heading.
Men se også at Geddes har lagt ut flere av sine AES-papers i linken som går til hans eget nettsted, som jeg ga over.
Ouch! Har ikke kommet så langt enda. Tester han bare ved ett lydtrykk? 140dB er mye selv i PA sammenheng.slowmotion skrev:Jeg ser av linken at han måler ved 140dB 1m fra hornet.
Det sier seg selv at det vrenger mindre ved 75-80dB.
Også med kompdrivere.
Har lest litt nå og så langt er det ved det lydtrykket det måles i virker det som..Mao lite relevant for vår hobby...140db er liksom litt off limits av mange årsaker..timc skrev:Ouch! Har ikke kommet så langt enda. Tester han bare ved ett lydtrykk? 140dB er mye selv i PA sammenheng.slowmotion skrev:Jeg ser av linken at han måler ved 140dB 1m fra hornet.
Det sier seg selv at det vrenger mindre ved 75-80dB.
Også med kompdrivere.
Jeg sprengte ett vinglass med 140dB forriege ukeHCS skrev:Mao lite relevant for vår hobby...140db er liksom litt off limits av mange årasker..