Homekit (Apple)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Heisann

Håper det er greit at denne tråden ligger under Datahjørnet..

Tenkte denne tråden kunne være en sametråd for erfaringer rundt Homekit kompatibelt utstyr.

Har ikke invistert i all verden enda, men har testet litt...

Jeg har kjøpt Ikea sin Trådfri hub og et par pærer. Kjørt setup av Trådfri, og gitt tilgang til homekit.. og det funket med en gang. Sortimentet til Trådfri økes stadig, så her er det håp for at det kommer mer bra greier. Neste jeg skal ha derfra er de nye veggstøpslene.. skal bruke disse til ymse belysning som er koblet via støpsel.

https://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/lighting/36812/


Ellers har jeg kjøpt med Danalock V3..
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4668795

MEN denne er kun tilgjengelig via Homekit når man er innafor bluetooth avstand. For å få denne på wifi må jeg kjøpe en "hub" alà Ikea sin, for knytter bluetooth og wifi. Denne kommer ikke til norge før i desember. Melder tilbake når denne er testet.

Det jeg savner er en lysbryter for skjultanlegg... for å kunne bytte ut en klassisk lysbryter og få mulighet til å styre via Homekit også. Har ikke funnet noe bra alternativ enda...

nr 2 på ønskelisten er en Homekit kompatible garasjeport heis... Men der mener jeg å ha funnet en som har muglihet for en "ad-on" som gir smartløsninger...

Andre erfaringer med Homekit... please, do tell :)

mvh Kai
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Apple satser mer på HomeKit nå, med bl.a. den nye HomeKit-applikasjonen i siste Mac OS X.

Selv bruker jeg Philips Hue og bruker mye stemmestyring via Siri/HomeKit. "Hei Siri, sett lyset på 80% i stua", "Hei Siri, skru av Bolla" osv. fungerer godt.
Jeg styrer også en del lys automatisk med Harmony Remote, slik at jeg har forskjellig belysning om det er Netflix eller vinyl-spilling, f.eks.

Mine umiddelbare oppgraderingsplaner er en ny AppleTV for å få homekit-styring utenom hjemmet og flere Hue-lamper. Jeg får også rom-temperatur i HomeKit via bevegelses-sensorene fra Philips.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Foreløpig virker det som om varmestyring etc er mest utbredt i USA. Neste oppussingsrunde hjemme så forsvinner alt lys som ikke er Hue, og alle termostater/gulvvarme skal styres via HomeKit.

Den største svakheten hittil er vel at HomeKit er fremdeles litt skrudd mot "en person pr hus styrer." Er litt teit å skru av lyset når jeg går hjemmefra og kona fremdeles sitter i sofaen. :)
 
Topp Bunn